Aan de teugel halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naompi

Aan de teugel halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:57

Hoi allemaal!

Ik heb nu 2 jaar me pony ( echt een schatje) <3
En ik ga nu EINDELIJK de KNHS wedstrijden rijden.
Het rijden gaat super goed, en het aan de teugel ook!! ( heb vaker andere proefjes gereden en die reed die helemaal aan de teugel, en netjes!)
Alleen nu heb ik een klein probleempje....
In de proef moet je natuurlijk ook groeten :+
Maar dat lukt alleen niet aan de teugel...
Wie heeft hiervoor tips om dit te oefenen?

Groetjes Naompi...! :)

claudiaax16

Re: Aan de teugel halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:59

Meschien kun je dr aan een hulpteugel ofzoow doen en dan aan de hand gaan oefenen :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:00

Mag ik vragen hoe jij je pony aan de teugel rijdt?

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:05

MarlindeRooz schreef:
Mag ik vragen hoe jij je pony aan de teugel rijdt?

Ja, eerst mijn eigen tempo rijden.
Dan lekker veel voltes rijden en hem losmaken.
En dan een beetje omstebeurt een soort kneden met me handen....

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:06

xxclaudia6 schreef:
Meschien kun je dr aan een hulpteugel ofzoow doen en dan aan de hand gaan oefenen :P

Ik heb volgens mij geen hulpteugel :+
Misschien kan ik die nog wel ergens in de stal vinden :) , of kopen...

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:07

naompi schreef:
xxclaudia6 schreef:

Ik heb volgens mij geen hulpteugel :+
Misschien kan ik die nog wel ergens in de stal vinden :) , of kopen...

Een hulpteugel is geen oplossing hoor

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:07

Dat kneden is niet goed, nageven moet uit ontspanning komen. Kneepjes geven vind je paard niet fijn en daarom gaat hij in een krul lopen.

Zodra je pony uit ONTSPANNING aan ee teugel loopt blijft hij ook nagevelijk als je met een hand stilstaat.

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:10

MarlindeRooz schreef:
Dat kneden is niet goed, nageven moet uit ontspanning komen. Kneepjes geven vind je paard niet fijn en daarom gaat hij in een krul lopen.

Zodra je pony uit ONTSPANNING aan ee teugel loopt blijft hij ook nagevelijk als je met een hand stilstaat.

Ja, oke ik snap je wel :)
Maar ik weet ook eigenlijk niet hoe ik het doe ik doe het gewoon vanzelf! :)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:11

ik wil heel graag een filmpje laten zien hoe ik rijd, maar moet ff de link pakken :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:15

xxclaudia6 schreef:

Dat lijkt me niet zo'n goed idee om met hulpteugels te gaan goochelen :=

TS, anders vraag je je instructrice even of je daar in de les mee bezig kunt? (als je lest natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:18

Goh wat een handige antwoorden allemaal weer.

Naomi, niet met hulpteugels gaan werken, ook niet met handen spelen oid. Nageeflijk halthouden is best lastig voor je pony. Je kunt daar het beste les voor vragen en vragen aan je instructrice waarom dat zo is. Dat kan ik hier wel gaan uitleggen maar het is best ingewikkeld :)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:19

UMayDream schreef:
xxclaudia6 schreef:

Dat lijkt me niet zo'n goed idee om met hulpteugels te gaan goochelen :=

TS, anders vraag je je instructrice even of je daar in de les mee bezig kunt? (als je lest natuurlijk)

Kan ze denk ik toch niet vinden :+
Ja, dat wou ik ook doen alleen heb al een tijdje geen les gehad... door sneeuw enzo...

http://www.facebook.com/photo.php?v=341 ... =3&theater
Dit ben ik met mn paardje tijdens les

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:20

Joolien schreef:
Goh wat een handige antwoorden allemaal weer.

Naomi, niet met hulpteugels gaan werken, ook niet met handen spelen oid. Nageeflijk halthouden is best lastig voor je pony. Je kunt daar het beste les voor vragen en vragen aan je instructrice waarom dat zo is. Dat kan ik hier wel gaan uitleggen maar het is best ingewikkeld :)

Oh oke bedankt als ik van de week les heb zal ik vragen of we daar mee bezig gaan! :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:20

xxclaudia6 schreef:

Ehh... nee! Dat is echt geen goed idee, dat is namelijk niet aan de teugel maar de hals van ellende naar beneden buigen. Het beste is hulp vragen aan je instructeur/instructrice diue weet het beste hoe je dit op kan lossen. Ook niet gaan kneden, maar rustig ontspannen je paard loswerken en voltes/figuren/buiging/stelling rijden dan komt het vanzelf. Kneden is namelijk niet de goede manier.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 24-02-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:21

hannah41 schreef:
xxclaudia6 schreef:

Ehh nee! Dat is echt geen goed idee, dat is namelijk niet aan de teugel maar de hals van ellende naar beneden buigen. Het beste is hulp vragen aan je instructeur/instructrice diue weet het beste hoe je dit op kan lossen.

Oke! :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:23

Wat vat je de tips trouwens goed op! Top hoor +:)+

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:24

hannah41 schreef:
Wat vat je de tips trouwens goed op! Top hoor +:)+

HIHI ik ben niet iemand die iedereen afkraakt! :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:25

Ik heb je filmpje bekeken, je rijdt hartstikke netjes, ik denk dat als je dit een keer aan je instructrice vraagt je het zo voor elkaar hebt ;)!

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:26

44Myrthe44 schreef:
Ik heb je filmpje bekeken, je rijdt hartstikke netjes, ik denk dat als je dit een keer aan je instructrice vraagt je het zo voor elkaar hebt ;)!

Dankjewel!
Ik hoop het! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:32

Ik vind je ook hartstikke netjes rijden hoor en wat een knappe pony heb je :D
Alvast voor tip, probeer het met je been op te lossen. Je pony moet met zijn achterbenen onder zijn lichaam komen, zo kan hij aan de voorkant aan de teugel blijven. Je mag wel je handen sluiten maar niet teveel aan de voorkant gaan zitten fruniken. En probeer de overgang te maken op je zit, wel je hand iets sluiten maar niet op de rem trekken, dan kan je pony nooit ontspannen blijven aan de voorkant.
Als hij dan toch zijn hoofd omhoog doet, geef je been, sluit je je hand(dus een klein beetje meer druk op de teugels) en maak je je zwaar met je zit, je drukt je billen in het zadel. Als hij dan ontspant, dan ontspan jij ook als beloning. :)

Als je instructrice gat zeggen dat je strenger in je hand moet zijn, niet doen! Dat werkt niet :)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:35

Joolien schreef:
Ik vind je ook hartstikke netjes rijden hoor en wat een knappe pony heb je :D
Alvast voor tip, probeer het met je been op te lossen. Je pony moet met zijn achterbenen onder zijn lichaam komen, zo kan hij aan de voorkant aan de teugel blijven. Je mag wel je handen sluiten maar niet teveel aan de voorkant gaan zitten fruniken. En probeer de overgang te maken op je zit, wel je hand iets sluiten maar niet op de rem trekken, dan kan je pony nooit ontspannen blijven aan de voorkant.
Als hij dan toch zijn hoofd omhoog doet, geef je been, sluit je je hand(dus een klein beetje meer druk op de teugels) en maak je je zwaar met je zit, je drukt je billen in het zadel. Als hij dan ontspant, dan ontspan jij ook als beloning. :)

Als je instructrice gat zeggen dat je strenger in je hand moet zijn, niet doen! Dat werkt niet :)

Hihi het is een schat!
Oke!
Ja dat onspannen lukt altijd well....
Hihi oke bedankt!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:38

Je rijdt voor je leeftijd erg netjes rond.
Wat mij opvalt in je filmpje is dat als je pony zijn neus er wat uitdoet jij meer uit je zadel komt en meer gewicht op je teugels krijgt. Probeer te blijven zitten en rijdt met je been naar je hand toe zodat je pony niet kan blokkeren. Hierbij moet je je handen ontspannen houden en niet gaan vasthouden.
Dit is ook de bedoeling met halt houden. Je moet je pony actief laten stappen en van achteren de overgang rijden. Hier bedoel ik mee dat je de motor van je pony aan moet houden en die zit in de achterbenen.
Je rijdt met je drijvende hulp naar je hand toe, als je merkt dat je pony meer gewicht aanneemt op je teugels kan je dieper gaan zitten (gewichtshulp geven) en eventueel je hand een klein beetje sluiten.
Het belangrijkste in de overgang is wel dat je blijft rijden en dat je pony niet blokkeert. Als dit gebeurt heb je te weinig voorwaartse drang gehad. Rijd dan de overgang weer uit en probeer hem overnieuw met meer been. Als je wilt weg stappen geef dan weer een drijvende hulp en blokkeer niet met je handen, anders kan je pony niet voorwaarts weg stappen.

Veel succes!

Edit: naompie was me net voor ;)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:41

lucifertje schreef:
Je rijdt voor je leeftijd erg netjes rond.
Wat mij opvalt in je filmpje is dat als je pony zijn neus er wat uitdoet jij meer uit je zadel komt en meer gewicht op je teugels krijgt. Probeer te blijven zitten en rijdt met je been naar je hand toe zodat je pony niet kan blokkeren. Hierbij moet je je handen ontspannen houden en niet gaan vasthouden.
Dit is ook de bedoeling met halt houden. Je moet je pony actief laten stappen en van achteren de overgang rijden. Hier bedoel ik mee dat je de motor van je pony aan moet houden en die zit in de achterbenen.
Je rijdt met je drijvende hulp naar je hand toe, als je merkt dat je pony meer gewicht aanneemt op je teugels kan je dieper gaan zitten (gewichtshulp geven) en eventueel je hand een klein beetje sluiten.
Het belangrijkste in de overgang is wel dat je blijft rijden en dat je pony niet blokkeert. Als dit gebeurt heb je te weinig voorwaartse drang gehad. Rijd dan de overgang weer uit en probeer hem overnieuw met meer been. Als je wilt weg stappen geef dan weer een drijvende hulp en blokkeer niet met je handen, anders kan je pony niet voorwaarts weg stappen.

Veel succes!

Edit: naompie was me net voor ;)

Ja klopt, dat vind ik erg lastig!
Oke ik ga er proberen aan te werken!