Aan de teugel echt zo belangrijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kuscarmen

Aan de teugel echt zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:03

Heey,
Ik heb een vraagje. Ik rij niet altijd aan de teugel. Ik vindt het niet altijd nodig. Ik heb liever een ontspannen paard. Toch zie ik mensen altijd aan de teugel rijden. Soms ziet het er echt niet uit. Paard is helemaal gestresst, neus ligt in ze borst enz. het is dus echt gedwongen. Maar toch doen heel veel mensen het. Waarom altijd aan de teugel? Is het echt zo belangrijk? Wat vinden jullie?

Groetjes Carmen

Joanne1987

Re: Aan de teugel echt zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:04

'Aan de teugel' is ontspanning...
Maar hier zijn al heel veel topics over

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:05

Aan de teugel is ontspanning, wat jij beschrijft is in de krul trekken.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:06

Nou ja, nageeflijkheid vind ik wel belangrijk. Ik vind het belangrijk dat het paard de juiste spieren gebruikt. Daarmee kun je blessures voorkomen. Uiteraard is ontspanning daarin belangrijk. Maar goed, anders heb je ook geen goede nageeflijkheid natuurlijk.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:06

kuscarmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:09

Sokje_6 schreef:
[RT-P] [centraal] Aan de teugel :)
Hoe het écht moet zegmaar.

Ik weet wel hoe het moet. Maar ik zie heel veel mensen toch trekken. Dan kan je het toch beter laten?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:11

Dán heeft het inderdaad geen enkel nut.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:12

een paard aan de teugel rijden, om het maar even zo te benoemen, doe je niet omdat het hoort of omdat het er zo leuk uitziet. Je doet het zodat ze de juiste spieren gaan gebruiken om een ruiter te kunnen dragen. Het is dus wel degelijk belangrijk voor een paard om juist bereden te worden, en met kop in de lucht en weggeduwde rug is dat niet mogelijk. door juist te rijden probeer je als ruiter je eigen gewicht en de invloed daarvan op het paard te compenseren.
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 24-02-13 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:13

Ontspannen rondhobbelen heeft ook geen nut
Dan gebruiken ze ook hun motortje van achter niet en hun rug
Dus wat is beter... en wat wil je

Ik wil een paard die soepel is en zijn achterhand en rug gebruikt, dan moet hij van mij "aan de teugel" lopen.
Doet hij dat niet dan heeft hij een probleem want dan gaan we er naar werken dat hij dat wel gaat doen.

Voor jou is het misschien niet belangrijk is het prima dat hij sterren loopt te kijken maar voor mij is dat niet prima

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:17

kuscarmen schreef:
Ik rij niet altijd aan de teugel. Ik vindt het niet altijd nodig.

Je rijdt een paard niet aan de teugel, je rijdt simpelweg, en als alle elementen kloppen gaat je paard vanzelf aan de teugel lopen.
Citaat:
Ik heb liever een ontspannen paard.

Een correct gereden paard dat nageeflijk is en in een fijne aanleuning loopt, is ontspannen. Is hij dit niet klopt er automatisch verderop in het rijtje iets niet. Of het nou de nageeflijkheid van het paard is of het rijden van de ruiter. Er is dan ook geen kwestie van 'aan de teugel' maar gewoon 'in de krul'.

Citaat:
Toch zie ik mensen altijd aan de teugel rijden. Soms ziet het er echt niet uit.

Niets mooiers dan een goed nageeflijk paard in een eerlijke aanleuning met de neus netjes op of voor de loodlijn. Niets lelijker dan een paard dat in de krul gereden word met het hoofd achter de loodlijn.

Citaat:
Paard is helemaal gestresst, neus ligt in ze borst enz. het is dus echt gedwongen.

Als het gedwongen is, is het per definitie niet 'aan de teugel' maar 'in de krul'. Dwz, het paard geeft niet na, het achterbeen treedt niet onder de massa, de buikspieren spannen niet aan en de rug ontspant niet, kortom het paard loopt in een voor hemzelf erg ongemakkelijke houding. Dat zie je inderdaad aan de stress, het achter de teugel kruipen en alle andere rijtechnische oncorrectheden. Komt allemaal vanuit de ruiter uiteraard.

Citaat:
Maar toch doen heel veel mensen het. Waarom altijd aan de teugel? Is het echt zo belangrijk? Wat vinden jullie?

Ik denk dat je je nog eens flink moet gaan inlezen in het hele gebeuren rond 'aan de teugel'. Verschrikkelijke term vind ik het, zo vaak fout gebruikt (waaronder jijzelf) Ik vind dat een paard ten aller tijde zo gereden moet worden dat hij de ruiter optimaal kan dragen. Daarvoor moet hij ten aller tijde een passend zadel dragen en vrij zijn van lichamelijke kwalen. Ook hoort te ruiter te investeren door te werken aan een goede onafhankelijke zit en een zachte handhaving van het paard. Ook word ieder paard onder de ruiter gehinderd door zijn eigen natuurlijke scheefheid. Daarom eerst rechtrichten. En als al die elementen kloppen, gaat het paard opeens veel makkelijker bewegen, hij heeft immers evenveel kracht op beide kanten. Als de ruiter het toestaat en dit ook begeleidt zal hij zijn achterbenen laten ondertreden, zijn buikspieren gaan aanspannen waardoor hij de rug kan ontspannen en dus beter kan gaan gebruiken. Hij zal gaan ontspannen in nek en kaakgewricht en er komt een welving in zijn hals, de neus komt op de loodlijn en niet erachter zoals velen denken, ook wordt het punt achter de oren het hoogste punt; niet midden in de nek zoals je bij velen ziet. Kortom het heeft niets te maken met het vulgaire 'in de krul' rijden wat jij in je post beschrijft.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 24-02-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:48

Amen!

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:25

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:49

Een western paard loopt ook ontspannen en nageeflijk, maar dan in een lagere houding. :)

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:38

je hebt mensen die denken dat in de krul trekken aan de teugel is maar dat is helemaal niet zo, die mensen zijn dus onwetend bezig... je hebt ook mensen die weten wat ze doen, bv. door bepaalde spieren te trainen, maar natuurlijk is het helmaal niet goed voor het paard omdat uren achterelkaar te doen dit kan lijden tot pijn in de mond waardoor het paard zijn mond tegen zijn borst houd....idd. Ik kan er zelf niet echt mijn mening over geven het is wat jij vind wat voor het paard goed :S

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:11

aan de teugel is echt een rot term.. zie ik gelijk al die mensen voor me die het paard in de krul '' trekken'' .. aanleuning klinkt veel mooier hihi.. en als je paard goed onder je loopt komt die aanleuning vanzelf

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:57

whitneypard schreef:
je hebt mensen die denken dat in de krul trekken aan de teugel is maar dat is helemaal niet zo, die mensen zijn dus onwetend bezig... je hebt ook mensen die weten wat ze doen, bv. door bepaalde spieren te trainen, maar natuurlijk is het helmaal niet goed voor het paard omdat uren achterelkaar te doen dit kan lijden tot pijn in de mond waardoor het paard zijn mond tegen zijn borst houd....idd. Ik kan er zelf niet echt mijn mening over geven het is wat jij vind wat voor het paard goed :S

Dan wordt het dus weer verkeerd getraind met teveel teugeldruk.

Bij een correcte aanleuning is de mond-handverbinding stil, zacht en meegaand. Als er op de juiste manier, via ontspanning aan de teugel wordt gereden, zou het paard dus geen last van zijn mond moeten krijgen en zéker niet met de hals in zo'n extreme buiging gaan lopen, maar deze houding juist als prettig ervaren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:32

Een hele juiste uitleg "Lara Silver"
En idd in het Western kan het net zo hoor, alleen is de instelling dan veel lager, maar al de andere puntjes zijn er dan idd ook wel.
En het is zeker zo dat de overgrote meerderheid van de mensen die zich ruiter willen noemen dit heel verkeerd interpreteren.
Het aan de teugel of in de krul is een verschil van dag en nacht, het heeft met elkaar helemaal niets te maken.