teugels uit de handen trekken van kindje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveHauwie

teugels uit de handen trekken van kindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 10:43

ik weet niet of het hier past maar ik heb een vraagje,
ik geef een kindje van 8 jaar les met zijn eigen pony maar het is een D pony dus eentje met veel macht.
Ik pak de pony nog aan de longe voor de zekerheid. Maar eens dat de pony moet aandraven trekt ze de teugels uit het kindje zijn handen, hij kan de pony natuurlijk niet tegen houden want de pony heeft véél macht!
De pony profiteert er van heb ik de indruk.
Ik heb al geprobeerd om de teugels een beetje langer te laten omdat ik dacht dat hij de pony erg zou storen in de mond.
Dat lukt al wat beter maar nog niet 100%
Wat kan ik doen om te zorgen dat de pony niet meer trekt aan de teugels?

Lynn_Nikita

Re: teugels uit de handen trekken van kindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:45

een halstertouwtje via bitje naar zadel laten gaan. Niet te kort, maar genoeg zodat hij niet met neus tot grond kan komen

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:04

Probeer het kindje eens bij te laten drijven op het moment dat de pony gaat trekken...
kijk, ervaren ruiters zouden kuit sluiten, hand sluiten maar dat kan je n kindje nog niet leren.
Als pony's bij ons op de manege wel eens de teugels langer trekken of echt kindjes naar voren trekken zeg ik altijd dat ze moeten bijdrijven en vooral NIET terug moeten trekken. Meestal helpt het ook als ik alleen al de naam van de pony zeg en 'nee' maar ik weet niet hoe gehoorzaam die pony is.
Uiteraard is het belangrijk dat het kindje wel rustig is met zijn handen want door een onrustige hand kan de pony natuurlijk ook gaan trekken.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes

loveHauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:08

joycie81 schreef:
Probeer het kindje eens bij te laten drijven op het moment dat de pony gaat trekken...
kijk, ervaren ruiters zouden kuit sluiten, hand sluiten maar dat kan je n kindje nog niet leren.
Als pony's bij ons op de manege wel eens de teugels langer trekken of echt kindjes naar voren trekken zeg ik altijd dat ze moeten bijdrijven en vooral NIET terug moeten trekken. Meestal helpt het ook als ik alleen al de naam van de pony zeg en 'nee' maar ik weet niet hoe gehoorzaam die pony is.
Uiteraard is het belangrijk dat het kindje wel rustig is met zijn handen want door een onrustige hand kan de pony natuurlijk ook gaan trekken.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes

ja, het probleem is dat hij nog ni aan de buik kan komen me zijn voetjes.
Dus als hij bene geeft voelt de pony dat niet

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:10

dan is de pony gewoon te groot voor de ruiter. dan hoort ie op een ander paard? hoe wil je nu iemand paardrijden leren op een paard waar diegene helemaal geen controle over kan hebben?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:10

ik doe er hier touwtjes aan van zadel naar bit. dat ze niet verder kunnen trekken dan het touwtje lang is

loveHauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:11

PocoGaucha schreef:
dan is de pony gewoon te groot voor de ruiter. dan hoort ie op een ander paard? hoe wil je nu iemand paardrijden leren op een paard waar diegene helemaal geen controle over kan hebben?

ja veel te groot maar ik kan er niet veel aan doen, de ouders hebbe de pony gekocht voor da kindje.
Ik heb al gezegd da de pony te groot is...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:13

Niet vervelend bedoeld, maar ben je wel bekwaam om les te geven?
Dit doen ponies veel bij jonge, onervaren kinderen. Ik neem aan dat een geschoolde, ervaren instructeur wel weet hoe dit opgelost moet worden.

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:13

Toen ik mijn pony kreeg was ik 8 jaar ofzoow maar toen deed ze dat. Ook alttijd en toen had ik nog geen kracht in mn handen en Nu ben ik 11 jaar bijna 12 ennik ben helemaal met haar opgegroeid en nu doet ze het niet meer :P dus ik denk dat de pony dan te groot is voor de ruiter xD

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:14

als je een Thiedemanteugel gebruikt kan de pony niet zover doortrekken, maar ik weet niet of dat nou geschikt is bij deze combinatie.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:16

Sammyoo schreef:
Dit doen ponies veel bij jonge, onervaren kinderen. Ik neem aan dat een geschoolde, ervaren instructeur wel weet hoe dit opgelost moet worden.

zat ik ook meteen aan te denken!
een D pony kopen voor een kind van 8 jaar kan best, zeker rekening gehouden met de groei van de kinderen, zodat je niet elke 2 jaar een andere pony moet gaan zoeken omdat het kind te groot word!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:17

strotouwtje of halstertouwtje van bit naar zadel. En zo lang dat hij tot zn knieën kan komen ongeveer.

Of thiedeman maar ben nooit zo van de hulpteugels bij kinderen en ze kunnen wel blijven trekken bij een thiedeman.

loveHauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:21

Sammyoo schreef:

ik ben tusse de paarden geboren, ik heb niets anders gekend dan paarden. Dus ik ken er wel wat van. ik ben nu 17.
Ik probeer de mensen met de pony wat te helpen omdat die mensen niet veel van pony's/paarden kennen.
Paardewereld blijf je maar bijleren en als ik geen oplossing weet vraag ik het aan andere mensen :)

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:22

mischien een martengaal van hoofdstel naar singel tegen het trekken.
k weet niet ofje er wat aan hebt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:00

loveHauwie, je hebt dus geen instructeursopleiding gevolgd? Les geven aan kinderen is een vak waarin je geschoold moet worden. Ík zit ook al heel lang tussen de paarden, maar ik kan echt geen les geven.
Misschien help je het kind het beste door ze door te verwijzen naar een gediplomeerd instructrice.

En nogmaals, ik bedoel het niet vervelend. Je doet je best om de mensen te helpen.!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:33

Hulpteugels? Volgens mij mag je niet eens les geven zonder opleiding en\of diploma

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:40

Sorry hoor mensen, maar ik geef ook af en toe les op een manege en heb geen diploma, ben trouwens nog wat jonger dan TS. Zodra je het een en ander weet kan je echt wel iemand helpen. Hoef je geen les te noemen maar helpen kan nooit kwaad. Alleen maar goed en leuk dat ze dit doet!

Hier vroeg TS niet om en ze wilt wat bij leren door dit te vragen, niets mis mee.

Edit: Verder geen commentaar op mijn les geven en jongheid zonder diploma. Meer mensen doen dit en ik durf te wedden, mensen die hier reageren hebben zelf ook wel es zonder diploma iemand geholpen met rijden!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:11

tuurlijk helpt iedereen een ander wel eens, maar er zit verschil tussen lesgeven en helpen in!!!!!!

loveHauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:42

Sammyoo schreef:
loveHauwie, je hebt dus geen instructeursopleiding gevolgd? Les geven aan kinderen is een vak waarin je geschoold moet worden. Ík zit ook al heel lang tussen de paarden, maar ik kan echt geen les geven.
Misschien help je het kind het beste door ze door te verwijzen naar een gediplomeerd instructrice.

En nogmaals, ik bedoel het niet vervelend. Je doet je best om de mensen te helpen.!

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen er les geven ZONDER een diploma.
ieder zijn mening maar als ik mensen kan helpen help ik die en noem ik dat les geven, is toch een kindje op een leuke en speelse manier zien hoe ze moeten rijden en handelen met een paard.
Ik ben oud genoeg om te beseffen wat ik goe of ni goe doe ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:16

tylando schreef:
tuurlijk helpt iedereen een ander wel eens, maar er zit verschil tussen lesgeven en helpen in!!!!!!

Helpen: je geeft aanwijzingen wat beter kan, hoe je het moet doen en waarom.
Lesgeven: je geeft aanwijzingen wat beter kan, hoe je het moet doen en waarom.

Zie ik niet veel verschil in. Het les geven en helpen is immers om iemand wat bij leren. Zit niet veel verschil in maar door het een ander woord van te maken klinkt het anders en denken mensen anders :)

Btw, TS heeft hier niet om gevraagd. Dit kunnen we beter via PB doen als je er nog dieper op in wilt gaan.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:49

Mijn nichtjes en tante reden ook wel is op mijn oude paard. En ik gaf ze "les" hoe ze moesten lucht rijden en drijven doorzitten etc. Als de TS ook op deze manier les geeft hoeft het denk niet gediplomeerd te zijn hoor.
Touwtjes helpen hier echt heel goed.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:29

Ik vind echt dat je een geschoold instructeur niet moet onderschatten, lesgeven is zoveel meer dan vertellen waar het kindje heen moet en welke hulpen hij moet geven. Het is echt een vak. En als je hier advies vraagt, moet je niet beledigd zijn als dit het advies van mensen is. En de pony vastbinden kan iedereen, maar daar gaat het probleem niet van weg en kan je ook nog ellende veroorzaken.
Dus voel je alsjeblieft niet aangevallen, maar neem dit advies aan en doe er iets positiefs mee. En opgegroeid in de paarden is echt niet hetzelfde. Misschien kun jij zo nu en dan spelenderwijs het kindje bezighouden en wat ervaring met paarden laten opdoen, terwijl hij/zij les krijgt bij een professional.
Niet om gemeen te doen, maar voor ik mijn ORUN cursus deed dacht ik ook dat iedereen dat wel zou kunnen, lesgeven. Ik weet gelukkig zoveel beter nu...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:33

billy3105 schreef:
Mijn nichtjes en tante reden ook wel is op mijn oude paard. En ik gaf ze "les" hoe ze moesten lucht rijden en drijven doorzitten etc. Als de TS ook op deze manier les geeft hoeft het denk niet gediplomeerd te zijn hoor.

Jaa, hierdoor ben ik echt overtuigd :?
Maar ik zou het toch lichtrijden noemen...

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 06:40

Wel of geen diploma, maakt op dit moment even niet uit..TS geeft toch al les dus zal hier waarschijnlijk ook mee door gaan.
Toch ben ik ervan overtuigd dat je met touwtjes niks oplost hoor...oke t kindje zal niet meer naar voren worden getrokken maar de pony leert dan toch niks af? Of zie ik dat verkeerd??
Wat ik me afvroeg is of dat kindje de enige is die op die pony rijdt..?? Want als er ook iemand op rijdt die hem wel kan aansporen, oftewijl GOED kan rijden, dan lijkt mij dat die het de pony kan afleren en het kindje er dan ook minder last van heeft.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:29

Diane_Basje schreef:
billy3105 schreef:

Jaa, hierdoor ben ik echt overtuigd :?
Maar ik zou het toch lichtrijden noemen...

oeps op mijn telefoon maakt hij wel eens raare dingen :+
joycie81 schreef:
Wel of geen diploma, maakt op dit moment even niet uit..TS geeft toch al les dus zal hier waarschijnlijk ook mee door gaan.
Toch ben ik ervan overtuigd dat je met touwtjes niks oplost hoor...oke t kindje zal niet meer naar voren worden getrokken maar de pony leert dan toch niks af? Of zie ik dat verkeerd??
Wat ik me afvroeg is of dat kindje de enige is die op die pony rijdt..?? Want als er ook iemand op rijdt die hem wel kan aansporen, oftewijl GOED kan rijden, dan lijkt mij dat die het de pony kan afleren en het kindje er dan ook minder last van heeft.

Ik denk dat de meeste er vanuit gingen dat er niemad anders op rijd... Dan is dit de enige oplossing