Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kleinvosje schreef:Nee, dat moet geen probleem zijn, zeker als het een braaf dier is wat wel wat gewend is. Een paard kan best twee keer op 1 dag gereden worden, denk eens aan manegepaarden, die lopen vaak meer dan 2 uur met verschillende ruiters.
en paarden merken snel genoeg wie er op de rug zit wat dat betreft ; dus ook al zullen de rijstijlen wat afwijken, dat hoeft geen enkel probleem te zijn.Femke_Tweety schreef:In principe kan dat gewoon, voor een manegepaard is het zelfs standaard.
Hou er rekening mee dat je soms wel merkt dat er iemand anders dan jijzelf opgezeten heeft.
Als voorbeeld: Ik heb een paard, ik rij zelf en mijn bijrijdster rijdt ook.
Ik ben 1.63 met korte pootjes, bijrijdster is rond de 1.80 en heeft lange benen. Zij drijft dan ook op een iets andere plaats aan dan ik.
In het begin reageerde hij dan ook wat minder op haar. Nu ondertussen gewoon goed. Maar als zij toevallig 2 keer gereden heeft voordat ik erop zit, dan "merk" ik dat hij weer even moet omschakelen, en dat is vice versa ook zo.
Overigens niet onwillig of niet willen werken hoor zeker niet. En nu ik mijn bijrijdster al langer heb, gaat dat "omschakelen" ook veel sneller.
Wat wel heel belangrijk is, als je met meerdere mensen een paard gaat rijden: Maak goede afspraken. Iedereen rijdt anders, dat heb je altijd en is geen probleem. Maar als de 1 per se een scherp bit wil, en de ander een zacht bit, en nog weer een ander bitloos, dan wordt het wat ingewikkeld. Kan nog wel iedereen eigen tuig. Maar als je je dan aan elkaars manier van rijden gaat ergeren, dan is de lol er snel af.
(wel sporen, geen sporen? ik heb daar al vriendschappen op zien sneuvelen....)
Les van de zelfde instructeur kan daar goed bij helpen. Accepteer dat iedereen een iets "eigen" manier heeft, maar probeer de grote lijnen een beetje hetzelfde te houden, of in ieder geval bespreekbaar te houden.
Edit: ik zie dat er al verschillende reacties met dezelfde strekking waren, in de tijd dat ik aan het typen was.
stef schreef:Met een half uurtje is rust tussendoor niet eens noodzakelijk.
Kijk naar manege paarden die steeds een andere ruiter op hun rug hebben, of paarden waar fanatiek mee buiten gereden wordt die zo drie uur achter elkaar lopen.
Het zijn paarden, geen tere suikerbeestjes
vuurneon schreef:Paard met goede conditie moet dat makkelijk aankunnen hoor!en paarden merken snel genoeg wie er op de rug zit wat dat betreft ; dus ook al zullen de rijstijlen wat afwijken, dat hoeft geen enkel probleem te zijn.
(Ik heb er wel bewust een flink stuk rust tussen, heeft puur te maken met de conditie van mijn paard)
_Eileeen schreef:Femke_Tweety schreef:----
Bedankt voor je reactie. Maar heel veel dingen in je berichtje zijn bij ons al 'opgelost'. De mensen rijden nooit alleen maar altijd met onze instructeur en krijgen dus altijd les als ze rijden (2 van de mensen zijn iets gevorderde beginners waardoor ze dus alles hetzelfde aangeleerd krijgen) en de instructeur rijd het paard zelf ook. Het tuig word ook gewoon door onze instructeur 'beslist' (ook eigenaar van het paard ( mijn vader), en er word zonder sporen gereden en dit moet ook gewoon door iedereen nageleefd worden.