Verschillende mensen op een paard/ twee op één dag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

Verschillende mensen op een paard/ twee op één dag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 16:52

Even een nieuwe discussie. Wij zitten namelijk een beetje in dubio. Hebben sinds kort een schat van een paard gekocht. Het is een ontzettend makkelijk paard en rijd opzich zo met iedereen weg, heeft een goede basis en is al wat ouder.

Zou het een probleem zijn voor het paard om door verschillende mensen gereden te gaan worden (denk aan door ongeveer 3 á 4 mensen, 2 standaard in de week en de andere 2 af en toe).
En zou het dan een probleem zijn om het paard door twee mensen op een dag te gaan laten rijden? Allebei bijvoorbeeld een half uurtje? Niet intensief trouwens allebei alleen stap en draf. Of is dit te verwarrend voor het paard/niet fijn?

Hoe denken jullie hier over en waarom?

kleinvosje

Re: Verschillende mensen op een paard/ twee op één dag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:54

Nee, dat moet geen probleem zijn, zeker als het een braaf dier is wat wel wat gewend is. Een paard kan best twee keer op 1 dag gereden worden, denk eens aan manegepaarden, die lopen vaak meer dan 2 uur met verschillende ruiters.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:55

Nee hoor, is geen probleem als paard tussentijds wel rust krijgt :) en de conditie goed is en beide ruiters rekening met elkaar houden :)
Ik stap ook wel eens in de zomer 's avonds op mijn paard als de verzorgster in de ochtend heeft gereden :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:56

Naar mijn idee moet dat geen probleem zijn, als de manier van rijden maar een beetje hetzelfde is.
Dus dat iedereen wel consequent is op dezelfde punten. Niet dat het bij de een wel mag en bij de ander niet. Dan is het voor het paard niet te doen ;)

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 16:59

kleinvosje schreef:
Nee, dat moet geen probleem zijn, zeker als het een braaf dier is wat wel wat gewend is. Een paard kan best twee keer op 1 dag gereden worden, denk eens aan manegepaarden, die lopen vaak meer dan 2 uur met verschillende ruiters.

Bedankt voor je reactie, we waren wel van plan om te mensen achter elkaar te laten rijden, dit ivm dat wij erbij willen zijn. Maar dit zal per ruiter ongeveer 20/25 minuutjes echt rijden zijn de rest is in en uitstappen.

Daar moet ik je gelijk in geven maar wij willen het paard niet het 'manegegevoel' gaan geven.

@ vuurneon zie mijn bovenstaande reactie.
Laatst bijgewerkt door _Eileeen op 23-02-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:59

In principe kan dat gewoon, voor een manegepaard is het zelfs standaard.

Hou er rekening mee dat je soms wel merkt dat er iemand anders dan jijzelf opgezeten heeft.

Als voorbeeld: Ik heb een paard, ik rij zelf en mijn bijrijdster rijdt ook.
Ik ben 1.63 met korte pootjes, bijrijdster is rond de 1.80 en heeft lange benen. Zij drijft dan ook op een iets andere plaats aan dan ik.
In het begin reageerde hij dan ook wat minder op haar. Nu ondertussen gewoon goed. Maar als zij toevallig 2 keer gereden heeft voordat ik erop zit, dan "merk" ik dat hij weer even moet omschakelen, en dat is vice versa ook zo.
Overigens niet onwillig of niet willen werken hoor zeker niet. En nu ik mijn bijrijdster al langer heb, gaat dat "omschakelen" ook veel sneller.

Wat wel heel belangrijk is, als je met meerdere mensen een paard gaat rijden: Maak goede afspraken. Iedereen rijdt anders, dat heb je altijd en is geen probleem. Maar als de 1 per se een scherp bit wil, en de ander een zacht bit, en nog weer een ander bitloos, dan wordt het wat ingewikkeld. Kan nog wel iedereen eigen tuig. Maar als je je dan aan elkaars manier van rijden gaat ergeren, dan is de lol er snel af.
(wel sporen, geen sporen? ik heb daar al vriendschappen op zien sneuvelen....)

Les van de zelfde instructeur kan daar goed bij helpen. Accepteer dat iedereen een iets "eigen" manier heeft, maar probeer de grote lijnen een beetje hetzelfde te houden, of in ieder geval bespreekbaar te houden.

Edit: ik zie dat er al verschillende reacties met dezelfde strekking waren, in de tijd dat ik aan het typen was.
Laatst bijgewerkt door F_T op 23-02-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:00

Met een half uurtje is rust tussendoor niet eens noodzakelijk.
Kijk naar manege paarden die steeds een andere ruiter op hun rug hebben, of paarden waar fanatiek mee buiten gereden wordt die zo drie uur achter elkaar lopen.
Het zijn paarden, geen tere suikerbeestjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:01

Paard met goede conditie moet dat makkelijk aankunnen hoor! :j en paarden merken snel genoeg wie er op de rug zit wat dat betreft ; dus ook al zullen de rijstijlen wat afwijken, dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

(Ik heb er wel bewust een flink stuk rust tussen, heeft puur te maken met de conditie van mijn paard)

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:03

Femke_Tweety schreef:
In principe kan dat gewoon, voor een manegepaard is het zelfs standaard.

Hou er rekening mee dat je soms wel merkt dat er iemand anders dan jijzelf opgezeten heeft.

Als voorbeeld: Ik heb een paard, ik rij zelf en mijn bijrijdster rijdt ook.
Ik ben 1.63 met korte pootjes, bijrijdster is rond de 1.80 en heeft lange benen. Zij drijft dan ook op een iets andere plaats aan dan ik.
In het begin reageerde hij dan ook wat minder op haar. Nu ondertussen gewoon goed. Maar als zij toevallig 2 keer gereden heeft voordat ik erop zit, dan "merk" ik dat hij weer even moet omschakelen, en dat is vice versa ook zo.
Overigens niet onwillig of niet willen werken hoor zeker niet. En nu ik mijn bijrijdster al langer heb, gaat dat "omschakelen" ook veel sneller.

Wat wel heel belangrijk is, als je met meerdere mensen een paard gaat rijden: Maak goede afspraken. Iedereen rijdt anders, dat heb je altijd en is geen probleem. Maar als de 1 per se een scherp bit wil, en de ander een zacht bit, en nog weer een ander bitloos, dan wordt het wat ingewikkeld. Kan nog wel iedereen eigen tuig. Maar als je je dan aan elkaars manier van rijden gaat ergeren, dan is de lol er snel af.
(wel sporen, geen sporen? ik heb daar al vriendschappen op zien sneuvelen....)

Les van de zelfde instructeur kan daar goed bij helpen. Accepteer dat iedereen een iets "eigen" manier heeft, maar probeer de grote lijnen een beetje hetzelfde te houden, of in ieder geval bespreekbaar te houden.

Edit: ik zie dat er al verschillende reacties met dezelfde strekking waren, in de tijd dat ik aan het typen was.

Bedankt voor je reactie. Maar heel veel dingen in je berichtje zijn bij ons al 'opgelost'. De mensen rijden nooit alleen maar altijd met onze instructeur en krijgen dus altijd les als ze rijden (2 van de mensen zijn iets gevorderde beginners waardoor ze dus alles hetzelfde aangeleerd krijgen) en de instructeur rijd het paard zelf ook. Het tuig word ook gewoon door onze instructeur 'beslist' (ook eigenaar van het paard ( mijn vader), en er word zonder sporen gereden en dit moet ook gewoon door iedereen nageleefd worden.

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:05

stef schreef:
Met een half uurtje is rust tussendoor niet eens noodzakelijk.
Kijk naar manege paarden die steeds een andere ruiter op hun rug hebben, of paarden waar fanatiek mee buiten gereden wordt die zo drie uur achter elkaar lopen.
Het zijn paarden, geen tere suikerbeestjes

Dankjewel voor je reactie, fijn om te horen. Ik snap dat manege paarden dit ook hebben maar wij willen het alleen doen als dit ook positief voor het paard is, ik weet namelijk niet of dit bij manege paard altijd zo is...

Conditie maak ik me nog niet eens zo druk over, denk dat dat wel losloopt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:06

De beste manier om erachter te komen is... Het gewoon proberen :)

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:06

vuurneon schreef:
Paard met goede conditie moet dat makkelijk aankunnen hoor! :j en paarden merken snel genoeg wie er op de rug zit wat dat betreft ; dus ook al zullen de rijstijlen wat afwijken, dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

(Ik heb er wel bewust een flink stuk rust tussen, heeft puur te maken met de conditie van mijn paard)

Fijn! Oke dat is wel fijn om te horen van de rijstijlen hier maak ik me nog wel het meest druk over..

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:06

vuurneon schreef:
De beste manier om erachter te komen is... Het gewoon proberen :)

Dat zijn we ook zeker van plan :).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:13

Ik reed Western, mijn bijrijder dressuur. Was geen probleem :n

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:23

_Eileeen schreef:
Femke_Tweety schreef:
----

Bedankt voor je reactie. Maar heel veel dingen in je berichtje zijn bij ons al 'opgelost'. De mensen rijden nooit alleen maar altijd met onze instructeur en krijgen dus altijd les als ze rijden (2 van de mensen zijn iets gevorderde beginners waardoor ze dus alles hetzelfde aangeleerd krijgen) en de instructeur rijd het paard zelf ook. Het tuig word ook gewoon door onze instructeur 'beslist' (ook eigenaar van het paard ( mijn vader), en er word zonder sporen gereden en dit moet ook gewoon door iedereen nageleefd worden.

Mooi, dan zie ik eigenlijk geen problemen!
Lekker gaan genieten van en met het paard, en er veel plezier mee hebben!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:42

-> RT-P

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:15

neuh , geen probleem, en aan al de berichten hierboven is dus te zien dat het is opgelost , veel plezier met je paardje!!