Deze week ben ik begonnen met het inrijden van mijn trekpaard. We hebben nu 2 keer les gehad. Het rijden is geen probleem maar het bit in doen ging vandaag echt niet. Ze is het hele terrein over gegaan, de haken uit de muur gerukt.. De eerste keren was het geen probleem, nu weet ze wat de bedoeling is. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd (suiker aan het bit etc), ze krijgt altijd wat lekkers als ze het in heeft. Ze is al twee keer door de tandarts behandeld omdat het wisselen niet helemaal soepel verliep. Dit zal ook wel meespelen.
Als ze al problemen heeft met het wisselen kan het best wel zo zijn dat ze pijn in haar mond heeft en het bit daarom niet wil aannemen. Hoe oud is ze? Wellicht kun je wachten met inrijden tot ze gewisseld heeft? Of een zachter bitje, bijvoorbeeld van rubber proberen?
Als het indoen stress geeft in elk geval zorgen dat iemand haar vast houdt (halster onder het hoofdstel) zodat ze de boel niet stuk trekt. Liefst ergens neerzetten waar ze niet zomaar een eind achteruit kan oid (bijvoorbeeld op stal). Zelf steeds rustig en vriendelijk blijven, neem er de tijd voor. Voorkom dat je met het bit tegen haar tanden aan stoot en iets lekkers erbij geven terwijl je het bit aanbied, hielp bij mij goed.
Elan_GV
Geplaatst: 21-02-13 23:11
Ik zou het ook idd op stal doen en lekkere lik appelstroop er op. Gewoon rustig blijven en gerust stellen, je kan misschien ook hem om doen en dan na een tijdje weer uit, zonder er verder iets mee te doen?
Waarom een bit in bij het beleren?? Het dier vind het duidelijk niet fijn, heb daar respect voor en train lekker door en probeer over een tijdje weer eens het bit in te doen, wat wil je met beleren aan het bit doen?? Laat het dier eerst eens wennen aan de hulpen die jij geeft en hou de mond voor de verfijning.
Laat het dier spelenderwijs met het bit leren omgaan , maar met inrijden heb je het echt niet nodig en miss wel nooit. zelf rij ik een tinker/shire die het bit ook 3x niks vind zonder bit en hij doet het er super op, als ik het bit er in hang is hij niet bij de les, dus ja dan maar zonder, ik wil juist de spanning en stres niet opzoeken want dan leren ze ook echt niks, dan zijn ze alleen maar bezig met het negatieve en een paard leert beter als je samenwerkt dus hij ook de aandacht bij jou heeft en niet steeds met dat bit bezig is,
En als je het al wil leren doe het dan na het werk, dan heb je zijn aandacht en dan zou ik het niet in de stal doen , maar juist in de bak, laat het paard het leren accepteren en idd met rust en geduld , hoeveel haast heb je ?? of hoeveel tijd wil je er voor nemen ??
Mellanca
Geplaatst: 22-02-13 20:33
Zelf heelrustig blijven, en soms ook het bit aandoen zonder te werken, dat ze het niet meteen aan rijden linkt
Het bit van een van de bakstukken los halen en eerst het hoofdstel omdoen. Dan via de vast zittende kant het bit in doen. Maar mischien heeft je paard pijn met het bit in de mond, dan is het handig mij eerst de mond te laten inspecteren.
Inderdaad even de tanden na laten kijken, misschien heeft ie wel pijn. En anders een rubber bitje proberen. Op de stal waar ik wel eens kom leren ze de jonge paarden aan met een snoepje het bit in te happen. Zo blijft het happen naar het bit toch leuk.
Als het de eerste keren wel goed ging en ze nu zo heftig reageert is de kans inderdaad heel groot dat ze last heeft van haar tanden (bv haken of wolfstanden). Laat er eerst een tandarts naar kijken.