bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:57

Hallo,

mijn paard houd het bit vast als je hem uit doet. het in doen gaat altijd goed en rustig.
maar zodra je het bit uit wil doet dan trekt ze naar achteren, vaak ook een aantal passen. ze is erg groot en gooit haar hoofd omhoog. heb een rolletjes bit al geprobeerd en een dunner bit ook. maar niks helpt.
soms houd ze het bit ook vast, ze trekt dan weg en ze is zelfs al eens de wei in gegalopeerd met het bit in de mond en het hoofdstel los er naast. wat moet ik doen?

ik zie er namelijk best tegen op om het hoofdstel om te doen. ze is nog jong en best lomp...

carmen1996

Re: bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:05

als het paard het bit vast houd met uitdoen komt dit vaak omdat het bit tegen zijn tanden aan komt. Omdat dit een vervelend gevoel is houd hij zijn mond dicht.
een tip is om als je het bit uitdoet, eerst even met je duim in zn mond tegaan op de plek zonder tanden. Hiedoor doet het paard zijn mond open en kan jij het bit uitdoen zonder dat je het paard zijn tanden raakt.
succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:25

Of je hoofdstel uitdoen, en vanboven naar beneden laten glijden als het ware, dan laat je het bit naar beneden zakken. Dus het gedeelte bij de oren afdoen en dan eerst het bit eruit laten zakken.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 20-02-13 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:25

Eens met mijn voorganger, vraag het paard zijn mond open te doen en doe dan vlug het hoofdstel uit, desnoods eerst met twee personen. Misschien heeft je paard dit nog niet goed begrepen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:27

Met snel ben ik het niet eens troi, denk juist dat je de tijd moet nemen. Ws. heeft het paard een nare ervaring gehad ooit met het bit wat bleef haken achter de tanden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:28

Je kunt ook altijd nog aan één kant de bakstukken losmaken, zodat je niet met het kopstuk en de oren hoeft te frutten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:30

Je kunt ook bitloos gaan rijden :)

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:34

misschien je duim in dr mond doen. Dan moet ze dr mond wel open doen en kun je het bit eruit halen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:39

Paard is bang van het bit, daar moet ooit iets misgegaan zijn, bij het afdoen van het hoofdstel.
Is best makkelijk op te lossen: maak van het afdoen/bit loslaten ook een feestje, door wat lekkere brokjes (desnoods in appelmoes geweekt) in je hand onder die neus te houden, op het moment dat je voorzichtig het hoofdstel (met bit) naar beneden laat zakken.
Het hoofd komt dan vanzelf omlaag. Niet geven voordat paard het bit zelf loslaat, hooguit een tipje laten proeven! En dan wordt het weer fijn als het hoofdstel af/bit uit gaat.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:41

heel zachtjes bit uitdoen :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 16:53

@Carmen, Freya, en Terpentijn bedankt! ik ga het proberen, vooral de brokjes zijn een goede tip. @troi als ikhet snel doe tikt het nog tegen het gebit en vind ze het nog vervelend....

@allemaal zacht langzaam of snel kan gewoon niet. zodra het bit naar beneden gaat gaan de kiezen op elkaar. duc hoofdstel over de oren is geen probleem.. bedankt ik ga het proberen!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:27

Terugkomend op je laatste bericht: je schrijft: zodra het bit naar beneden komt gaan de kiezen al op mekaar... het bit zit NIET tussen de kiezen, maar (als het goed is) in het 'loze" stuk tussen kiezen en tanden.
Je paard is dus gewoon bang dat het bit, tegen die tanden klapt bij het zakken/ uitdoen, dit valt op te lossen door het paard de mond open te laten doen bij het zakken van het bit (anders is het lekkers niet op te happen).
Normaal zou zijn als het hoofdstel over het hoofd wordt gedaan en dan laat het pard voelende het zakken van het bit tegen de voorste tanden aan, los.
Het zou kunnen zijn dat het vroeger is gebeurd dat men het hoofdstel plus bit er "af rukte" , dat gebeurt vaker dan je denkt... dus met KLOINK tegen de tanden aan. De ene geeft er niet veel om, het volgende paard denkt: Dit nooit weer.

Maar is op te lossen!

Succes!
En even geduld er mee nemen he?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:11

thanks Terpetijn, hoe kan ik het best de mond open houden?? vinger bij de loze ruimte achter de kiezen? (daar zit het bit wel hoor! die is op de goede plek:P )