Paard trekt me teugels uit handen...?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Paard trekt me teugels uit handen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 17:55

Hoi,

zoals mijn titel zegt, mijn paardje trekt me teugels uit handen, maar ik zal eerst alles vertellen:

ze doet het alleen als ik buiten rij, als ik bvb even moet wachten op iemand dan trekt ze keihard haar hoofd naar beneden waarop ik dus uit me zadel word getrokken...
en bvb als ik net gedraaft/gegalopeerd heb, is ze helemaal druk en als ik dan op het gras loopt doet ze het steeds weer. HEEL VERVELEND DUS.
in de bak gebeurt het helemaal niet, nooit gedaan ook.

Wat heb ik al geprobeerd:
- een rukje terug geven
- been geven(direct niet achteraf)
- slof om, om buiten proberen normaal te dresuren, maar ze doet het dan alsnog.

en hoofdstel/ bit etc zit goed, ze doet het echt uit vervelend zijn...

Iemand een idee?

Merlesophie

Re: Paard trekt me teugels uit handen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:58

Misschien als hij/zij nog een keer rukt een trap en een ruk omhoog geven zodat ze het niet meer doet
Heeft bij mijn paardje wel geholpen :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:59

Wat is je vraag?

Waarom ze het doet of hoe je het op moet lossen?

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:02

Mijn paard deed dit ook altijd met buiten rijden. Ik dacht ook altijd dat hij vervelend deed, maar achteraf wilde hij eigenlijk gewoon met een lossere teugel gereden worden. Iemand zei dat toen eens tegen me hoe rijdt hij met 'losse' teugel ? Toen we dat zijn gaan doen, luisterde hij beter en trok hij niet meer.

Maar nou is mijn paard ook geen drukte maker met buiten rijden ook niet na draven of galopperen....

hjongh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:04

Mijn paardje deed dit ook, de beste oplossing is inderdaad been geven op het moment dat ze het doet. een ruk terug geven lokt alleen maar nog meer gehang uit. gewoon consequent been blijven geven als ze dit doet.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:07

Teugels mee naar voren geven en flink been.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:07

Oke dankjulliewel! ben al een beetje einde raad, en lange teugel is de bedoeling niet, ik wil ook buiten normaal kunnen dressuren, aangezien als ik aan wil springen in galop, er een RENgalop komt ipv arbeidsgalop.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:29

mijn instrucrice geeft als tip: been geven en de teugels vasthouden (je handen op de plek houden), dus niet terug gaan trekken! Als jij je handen op de plek houdt trekt je paard zichzelf in de mond en doet zichzelf zeer......

Apppeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:53

Been geven en toch echt even laten merken dat je dit niet accepteerd. desnoods een tikje met de zweep zodat je een soort schrikreactie krijgt..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:37

Nooit een ruk in de mond geven, hoe denk je dat dat voelt ??
Been geven zal helpen, maar vaak niet voor lang als je niet weet waarom het dier het doet.
Het probleem is niet het paard maar de ruiter.
Neem les en leer je paard in balans lopen,

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:46

Als je weet dat je paard uit drukte of ongeduld op dat soort momenten dit doet kan je dan je teugel even in een brug pakken. Daarmee voorkom je dat ze de teugels uit je handen trekt maar hoef je zelf niet te rukken. Je gebuikt dan gewoon de manenkam als begrenzing.

Oh, voor het geval je niet weet wat in een brug pakken is: uiteinde van de linkerteugel gaat door de rechterhand en van de rechterteugel door je linkerhand. Je houdt je teugels dus met beide handen vast daardoor er een kleinere lus ontstaat die je tegen de manenkam kan laten zakken.

Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:51

Ik zou het toch op lossen door het dier zijn achterhand te trainen en niet je handen vast zetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:54

midgie schreef:
Ik zou het toch op lossen door het dier zijn achterhand te trainen en niet je handen vast zetten.

Ik snap jouw reactie niet. Onderbouw hem eens.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 02:00

Normaal dressuren zeg je toch ??????
Je zegt dat je er een slof aan doet , dit is niet normaal dressuren, wat verwacht je nu van je paardje.
De fout zit niet bij het paard, een slof kan dit niet oplossen, een slof is niet gemaakt om als noodrem te dienen bij een rustig buitenritje, jouw denken is blijkbaar verkeerd.

biancalaylo schreef:
Oke dankjulliewel! ben al een beetje einde raad, en lange teugel is de bedoeling niet, ik wil ook buiten normaal kunnen dressuren, aangezien als ik aan wil springen in galop, er een RENgalop komt ipv arbeidsgalop.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 08:43

@ midgie en @ aeolusnr1, lees eerst wat ik heb gezegt in het eerste bericht;)
Ze doet het echt uit vervelend zijn er is niks met der aan de hand lichamelijk of geestelijk.
En van die slof ik zei dat ik hem heb geprobeerd om het tegen te gaan niet dat ik er normaal mee rijd;)
Sterker nog ik rijd nooit met hulpteugels maar wil die stomme getrek aan me handen afleren,
En waarom ik terug trek: zij trekt mij keihard in me handen naar beneden nou trek ik haar omhoog voelt ze wat ik voel :)
Maar ik zal nu die brug gaan proberen die kende ik ind al. En been geven eens zien of dat helpt

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 08:46

En @ aeolusnr1, als je goed kan lezen.... Dan staat er dat ik de slof gebruikte voor dat ze zo hard me een ruknin de handen geeft. En niet omdat ze hard galopeerd.. :) eerst goed lezen dan pas advies geven :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:48

Die brug kan inderdaad goed helpen, ik had een vzpaard dat dit ook nog wel eens wou doen. Ook als 'ie al lange teugel had overigens. Zelf probeerde ik altijd als hij trok om mijn handen tegen de hals te zetten, zo kon ik mezelf opvangen voor hij me uit het zadel trok.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:47

biancalaylo schreef:
@ midgie en @ aeolusnr1, lees eerst wat ik heb gezegt in het eerste bericht;)
Ze doet het echt uit vervelend zijn er is niks met der aan de hand lichamelijk of geestelijk.
En van die slof ik zei dat ik hem heb geprobeerd om het tegen te gaan niet dat ik er normaal mee rijd;)
Sterker nog ik rijd nooit met hulpteugels maar wil die stomme getrek aan me handen afleren,
En waarom ik terug trek: zij trekt mij keihard in me handen naar beneden nou trek ik haar omhoog voelt ze wat ik voel :)
Maar ik zal nu die brug gaan proberen die kende ik ind al. En been geven eens zien of dat helpt

Het is geen vervelling, maar een rijtechnische fout, dus JOU fout ook al wil je het niet horen,
Ik train zelf paarden en kom veel dit probleem tegen , maar bruggen , andere bitten is echt geen oplossing, je zal het dier moeten leren lopen in balans, zijn achterhand leren gebruiken jou te dragen, elke druk in jou hand is verkeerd achterbeen gebruik, dus ik zou me niet druk maken over dat gehang, maar over hoe je hem juist gaat rijden , zodat hij lichamelijk gezond gaat blijven,
Jij traint dit paard en als je het niet op gelost krijgt neem dan eens echt goed les en leer ook de theorie , waarom hangt een paard b.v en dat is niet om jou te pesten of te klieren , maar om de simpelen rede dat hij niet anders kan op dit moment.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 10:31

Ik zal het wederom uitleggen.... Omdat je nu denkt dat ik de fout ben

Als ik moet wachten bvb op een fietser ofso, dan staat ze dus stil..
Dan heb ze geen zin meer om stil te staan dan trekt me keihard der hoofd omlaag en gaat ze lopen.
Dus het is bullshit over de balans;) in andere gevallen zeg ik ja dat kan.
Maar in mijn geval dus niet :) hopelijk zie je nu in dat je gene gelijk hebt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:06

Het is ook echt jouw fout, het is niet het paard .
paard doet echt niet vervelend, paard doet dit als reactie op ....... dit kan vanalles zijn maar het is nu aan jou om hier dus een tegenreactie op te bedenken.
Make the good things easy the wrong things hard. en echt zo simpel is dit.
Ik had echt wel begrepen dat je die slof hebt aangedaan om het tegentrekken , maar voor dat doel is het gebruik van een slof helemaal al niet bedoelt, dus hier ben je blijkbaar echt de weg even kwijt.
Jouw rijtechnische kennis en kunde is onvoldoende om dit te gaan oplossen, dus les nemen die ook hier aandacht aan geeft is mssn de oplossing.
Zolang jij blijft zeggen dat de fout bij het paard zit kan je nooit het probleem gaan oplossen.
Er zijn trainers genoeg die je kunnen helpen, ik ben daar zelf ook één van.

biancalaylo schreef:
Ik zal het wederom uitleggen.... Omdat je nu denkt dat ik de fout ben

Als ik moet wachten bvb op een fietser ofso, dan staat ze dus stil..
Dan heb ze geen zin meer om stil te staan dan trekt me keihard der hoofd omlaag en gaat ze lopen.
Dus het is bullshit over de balans;) in andere gevallen zeg ik ja dat kan.
Maar in mijn geval dus niet :) hopelijk zie je nu in dat je gene gelijk hebt

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:19

Mijn paard deed dit ook heel vaak. Dat is gewoon puur het vooruit willen gaan en geen geduld hebben.
Ze trok zelfs zo hard dat ik echt nekpijn kreeg en alleen maar tijdens de buitenrit als ze of stil moest staan of als ze langzamer moest lopen dan zij graag wilde.
Bij mij hielp tegendruk zetten oftewel mijn hand op dezelfde plek proberen te houden of zelfs een beetje terugtrekken op het moment dat ze het doet, een boze stem en een klein schopje. Dit is gewoon puur ongeduld en kan hartstikke zeer doen. Nu doet ze het bijna niet meer en als ze het doet; lang niet meer zo hard.

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:19

Had ik ook vaak met mijn pony als ik dan ging stappen.
Probeer juist al ze dat doet de teugel niet langer te laten en als ze dat doen niks van aantrekken met je hand maar been geven en met de zweep op de borst een tikje geven.
Hielp bij mij ook!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:21

Ik geloof dus dat TS niet echt begrepen word. Een paard dat de teugels met een ruk uit je handen trekt doet dat niet omdat 'ie op de voorhand valt, dat is simpelweg een ondeugd.
Een erg smerig truucje, gewoon zonder waarschuwing plots de teugels uit je handen trekken, en dan soms ook van de gelegenheid gebruiken maken om er vandoor te spuiten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:28

Hoe doet ze als je haar laat wachten in de bak? Dus daar halthouden als er iemand voorbij rijdt? Haar geduld meer trainen... of misschien ben je in de bak meer bezig met het rijden ipv met het verkeer (wat trouwens maar goed is)

Ik zou zelf ook voor de brug kiezen als het alleen buiten het de teugels uit je handen trekken is omdat mevrouw niet wil wachten op een fietser.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:44

Doet hij dit ook wanneer je zonder bit rijdt?
Bij alle paarden die ik ken en dit gedrag met bit vertoonden, doen dit niet meer als ze zonder bit gereden worden. Dan ligt de oorzaak dus bij het bit in de mond.
Het is zeker het proberen waard!