Zit mijn pony vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tirzaaaaaa

Zit mijn pony vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 19:50

Heey bokkers!

Ik denk dat mijn haflingertje een beetje vast zit aan zijn rechter kant.
Hij wil aan de linkerkant wel in de stelling maar rechts gaat hij scheef lopen
en zijn hoofd helemaal scheef draaien.
Ik heb geprobeerd met kleine voltes dat hij naar binnen moest kijken
en bijv. om een paaltje heen maar dan liep hij alsnog scheef.
Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken?
Wat kan ik rijtechnisch of misschien qua grondwerk of andere oefeningen
doen om hem goed te laten lopen.

Alvast bedankt!

ZivaB

Re: Zit mijn pony vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:18

Je zou dit kunnen proberen: als je op een volte door een bocht gaat je hand overdreven naar binnen doen en er met je binnnenbeen voor waken dat hij naar binnen valt (je moet echter je paard dan goed voor je binnenbeen hebben anders gaat hij weer scheef) daarna kun je je volte groter en kleiner gaan maken op je benen, zodat hij meer naar je binnenbeen luistert. ik hoop dat je hier wat aan hebt, het hielp bij mij erg goed :)

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:29

Na het rijden met snoepjes de hals goed laten buigen steeds verder op de kan die hij moeilijk vind.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:38

Het klinkt erg afgezaagd, maar ik denk dat het verstandiger is als je les gaat nemen. Vooral als je paard toch nog zo jong is. Als de basis niet goed wordt aangeleerd blijf je problemen houden. Een paard wat niet recht loopt (zoals jouw paard) kan later problemen krijgen.

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:10

Ik zou ook even met snoepjes je paard zn hoofd richting zn buik laten buigen links en rechts. Dit een paar keer doen, als hij die ene kant echt heel moeilijk blijft vinden zou ik hem toch even na laten kijken eventueel laten masseren. Misschien zit er toch iets vast in zijn rug en krijg je dat er niet uit met rijden en buigoefeningen. Succes!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:53

Een typische Bokt-reactie, maar het klinkt alsof het ook zijn tanden kunnen zijn. Het scheef draaien/kantelen van zijn hoofd kan betekenen dat het bit pijnlijk is. Ik zou er een tandarts naar laten kijken.

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:44

probeer veel af te wisselen tussen de linkerhand en rechterhand tijdens het rijden. dus rijd slangenvoltes en achtjes, en probeer zelf rechtop te blijven zitten tijdens het omwisselen. als je tijdens een kleine volte naar binnen gaat hangen, terwijl je hem vraagt te buigen om je binnenbeen, zal dit lastig gaan omdat hij zich zelf in balans moet houden.
als dit nog niet helpt zou ik inderdaad even iemand er naar laten kijken!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:45

TS, heb je iets gehad aan de tips?

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:01

rixt1996 schreef:
Je zou dit kunnen proberen: als je op een volte door een bocht gaat je hand overdreven naar binnen doen en er met je binnnenbeen voor waken dat hij naar binnen valt (je moet echter je paard dan goed voor je binnenbeen hebben anders gaat hij weer scheef) daarna kun je je volte groter en kleiner gaan maken op je benen, zodat hij meer naar je binnenbeen luistert. ik hoop dat je hier wat aan hebt, het hielp bij mij erg goed :)

Geprobeerd en ging aardig goed maar nog niet zoals gewenst.

isabel435 schreef:
Na het rijden met snoepjes de hals goed laten buigen steeds verder op de kan die hij moeilijk vind.

Ook geprobeerd en hij had er geen problemen mee.

Wellantdagen schreef:
probeer veel af te wisselen tussen de linkerhand en rechterhand tijdens het rijden. dus rijd slangenvoltes en achtjes, en probeer zelf rechtop te blijven zitten tijdens het omwisselen. als je tijdens een kleine volte naar binnen gaat hangen, terwijl je hem vraagt te buigen om je binnenbeen, zal dit lastig gaan omdat hij zich zelf in balans moet houden.
als dit nog niet helpt zou ik inderdaad even iemand er naar laten kijken!

Ik heb idd gemerkt dat ik mee ging hangen en heb daar dus aan gewerkt. Ging al wat beter.

Ik hou dit nog een tijdje vol omdat ik denk dat het ook ligt aan zijn leeftijd en het nog moet leren. Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:04

Als je zelf niet precies weet wat je aan het doen bent, zou ik willen adviseren om les te nemen of hulp te vragen aan iemand die hier verstand van heeft.
Tips via internet zijn leuk, maar wij zien het paard in kwestie niet bewegen.
Succes ermee!