iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jede123

iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 15:23

Hallo allemaal!

ik had een vraag aan jullie.
ik rij sins een jaar een jong paard. ze is nu 4.
in het begin was ze heel gespannen op vreemd terein en ook thuis was ze niet echt ontspannen.
dat heb ik na veel werk er uit gekregen. ze liep lekker ontspannen en onze resultaten gingen omhoog.
nu ze zo onstpannen is, moet ze echt gaan werken. wat opgstelt worden, op de achterkand gaan lopen ect.
ook zeiden ze dat ik strengen moest worden omdat ze nogal snel overal onderuit liep.
nu ben ik dus strenger geworden en verwacht meer van haar. in het begin ging het nog wel.
maar toen ze dus weer ging vertonen dat ze eronder uit wou. kreeg ze van mij wel eens op de kop; dit wou ik gwn niet meer!
dus kreeg ze wel eens een tik met de zweep. (en begrijp me niet verkeerd, ik deed dit alleen als ze echt te verging; met bokken enzo)
maar daarna is het fout gegaan. sins ik haar dus op de kop geef als ze moeilijk gaat doen, is ze weer even gespannen geworden als eerst. en ze wil alleen nog maar hard gaan. de draf word weer te snel. ze wil niet meer op de achterkant lopen in de galop ect. ook reageerd ze overdreven als ik haar een x met de zweep op haar nek tik of achter mn been. ze komt omhoog of geeft een lading bokken. en daarna gaat ze in rengalop door de bak wat de 1e minuut niet meer te regelen is. (echt onmogelijk, ik zelf heb heel wat ervaring met paarden die er vandoor gaan of gedragproblemen als dit vertonen. maar dit werd mij zelfs te veel om te kunnen controleren) de 2e minuut kon ik haar weer op een volte zetten en pas na 3 minuten of langer had ik haar weer terug. hierna was ze helemaal opgewonen en was er niet meer mee te werken. lange teugel ging ze ook weer gwn te hard en gwn door rijden bleef ze heel druk, toen is mij een keer gezecht van: laat het neit op je zitten ze heeft maar te luisteren. hier ben ik het echter nooit mee eens geweest, maar omdat ik niet wist wat ik opdat moment anders moest doen heb ik haar maar weer een tik op de hals gegeven. en toen ging het verhaal weer van voor afaan.

dit alles is dus begonnen omdat ik strenger werd. dit kreeg ik zeer aanbevolen door zowel mn instructiese als de eigennaar van het paard. bijde met erg veel ervaring met paarden, ook jonge paarden.
nu weet ik niet meer wat ik moet doen. ik wil de ontspanning terug maar ik heb het gevoel dat ik haar gewonnen geef als ik stop met het 'strenger' rijden. ik wil niet dat ze over me heen loopt.

wat denken jullie er van?
moet ik terug gaan op mn oude rijstyl waar iedereen veel op aan te merken heeft
of moet ik stug voet bij stuk houden? en door gaan met dit "strenger' rijden?
ze is nu natuurlijk ook wel aan het puberen maar gedrag als dit heeft ze nooit vertoond! ze is echt een schat van een paard en doet geen vlieg kwaad normaal..

wat denken jullie?

loesje4600

Re: iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:33

kan je hier geen middenweg in vinden? of een kwartiertje (streng rijden ) en daarna een kwartiertje rijden zoals je eerder deed en vanuit daar uitbreiden?
is er verder niks lichamelijks aan de hand licht het zadel nog wel goed en zitten er geen haken aan de kiezen? ik zou luisteren naar de mening van je instructiese maar doe wat jij wilt.

ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden maar dit schoot me te binnen toen ik het verhaal las :o

hoop dat je snel weer lekker en ontspannen kan rijden! :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:53

Ik heb heel je verhaal gelezen, en idd ook ik zou zeggen strenger zijn en dus alleen accepteren hetgeen jij het paard vraagt.
Maar ik vermoed dat je het strenger rijden eigenlijk niet juist interpreteert, dat je hier dus een groot deel onaanvaardbare fouten maakt, het paard voelt zich heel waarschijnlijk oneerlijk behandeld en dit geeft dan dit als resultaat.
Je moet de fout bij jezelf zoeken, je doet dus zeker en vast wel iets of meer verkeerd.
Zoiets kan je echt niet gaan oplossen door hier de vraag te stellen en dan maar hopen op een gouden tip, nee zo werkt het echt niet. Dit kan je alleen oplossen door samen met instructie aan dit probleem te werken, en je kan dan deeltje per deeltje wel zelf gaan verder inoefenen, maar neem niet teveel hooi op je vork, want wat je nu als resultaat krijgt is het gevolg van verkeerd trainen.
keep it simple, keep it clear.
Less is more.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:16

Probeer samen te werken met je paard..

Ik ben het met aeolusnr1 eens, streng zijn mag best, er is helemaal niets mis mee met consequent zijn en af en toe wat strenger optreden. Wat gisteren niet mocht mag vandaag ook niet. Alleen waarschijnlijk straf jij het paard net op de verkeerde momenten (na dat uitrazen wanneer ze weer terug bij jou kwam nog even een tik geven bv.) Dat is gewoon niet goed, had haar dan voorwaartse gedreven of een tik gegeven TIJDENS dat wegrennen als je haar daarvoor wou straffen. Leermomentje geweest dus. ;) Zo denk ik dat er nog meer momentjes zijn bij jullie dat jullie elkaar gewoon eventjes niet helemaal begrijpen.

Ontspannen is zo belangrijk tijdens een training, je kan een gevecht aan gaan met het paard maar ten eerste dat win je toch al sowieso niet. En ten tweede levert dat voor beide partijen bult spanning en stress op, dat doet de lol in het rijden niet veel goed. ;)

Ga terug naar die ontspanning en vanuit daar ga je iets meer vragen van het paard, maar probeer zelf ook niet teveel te willen elke keer; "Ze moet meer haar achterhand gebruiken, ze moet meer opgesteld worden" etc. Nee ze MOET niks. Jij VRAAGT haar VANUIT de ONTSPANNING door middel van oefeningen die je goed opbouwd of ze haar achterhand wat beter wil gebruiken. Zo gauw ze haar achterhand er steeds meer onder gaat KUNNEN zetten (dit moet getraind worden, ze moet spieren gaan gebruiken die ze eerder niet tot nauwlijks heeft hoeven te gebruiken, dat moet sterker worden hè ;) ) dan gaat ze ook VANZELF steeds opgerichter lopen.

Succes meid en ik denk dat je eerst wel echt op de goede weg zat maar je nu toch wat te streng word in de zin van te veel vast gaan zetten (vanuit je zelf) en vanuit de drang dat het allemaal MOET. Maar het is lastig om die zogenaamde 'gulde middenweg' te vinden. ;)

Ik zou je uit willen nodigen om mee te komen lezen in dit topic: [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:20

Ik ben het grotendeels eens met de post van Marinke.

Het rennen en bokken is een uiting dat het allemaal nog niet lukt. Als het zo extreem is zou je ook kunnen denken dat er lichamelijk misschien wat mis is. Drukt het zadel misschien te veel omdat ze andere bespiering heeft gekregen, is ze wat stijf of een blokkade van vast liggen in de stal of rare glijpartij in de wei. Ik zou dat ook willen uitsluiten.