Hallo allemaal!
ik had een vraag aan jullie.
ik rij sins een jaar een jong paard. ze is nu 4.
in het begin was ze heel gespannen op vreemd terein en ook thuis was ze niet echt ontspannen.
dat heb ik na veel werk er uit gekregen. ze liep lekker ontspannen en onze resultaten gingen omhoog.
nu ze zo onstpannen is, moet ze echt gaan werken. wat opgstelt worden, op de achterkand gaan lopen ect.
ook zeiden ze dat ik strengen moest worden omdat ze nogal snel overal onderuit liep.
nu ben ik dus strenger geworden en verwacht meer van haar. in het begin ging het nog wel.
maar toen ze dus weer ging vertonen dat ze eronder uit wou. kreeg ze van mij wel eens op de kop; dit wou ik gwn niet meer!
dus kreeg ze wel eens een tik met de zweep. (en begrijp me niet verkeerd, ik deed dit alleen als ze echt te verging; met bokken enzo)
maar daarna is het fout gegaan. sins ik haar dus op de kop geef als ze moeilijk gaat doen, is ze weer even gespannen geworden als eerst. en ze wil alleen nog maar hard gaan. de draf word weer te snel. ze wil niet meer op de achterkant lopen in de galop ect. ook reageerd ze overdreven als ik haar een x met de zweep op haar nek tik of achter mn been. ze komt omhoog of geeft een lading bokken. en daarna gaat ze in rengalop door de bak wat de 1e minuut niet meer te regelen is. (echt onmogelijk, ik zelf heb heel wat ervaring met paarden die er vandoor gaan of gedragproblemen als dit vertonen. maar dit werd mij zelfs te veel om te kunnen controleren) de 2e minuut kon ik haar weer op een volte zetten en pas na 3 minuten of langer had ik haar weer terug. hierna was ze helemaal opgewonen en was er niet meer mee te werken. lange teugel ging ze ook weer gwn te hard en gwn door rijden bleef ze heel druk, toen is mij een keer gezecht van: laat het neit op je zitten ze heeft maar te luisteren. hier ben ik het echter nooit mee eens geweest, maar omdat ik niet wist wat ik opdat moment anders moest doen heb ik haar maar weer een tik op de hals gegeven. en toen ging het verhaal weer van voor afaan.
dit alles is dus begonnen omdat ik strenger werd. dit kreeg ik zeer aanbevolen door zowel mn instructiese als de eigennaar van het paard. bijde met erg veel ervaring met paarden, ook jonge paarden.
nu weet ik niet meer wat ik moet doen. ik wil de ontspanning terug maar ik heb het gevoel dat ik haar gewonnen geef als ik stop met het 'strenger' rijden. ik wil niet dat ze over me heen loopt.
wat denken jullie er van?
moet ik terug gaan op mn oude rijstyl waar iedereen veel op aan te merken heeft
of moet ik stug voet bij stuk houden? en door gaan met dit "strenger' rijden?
ze is nu natuurlijk ook wel aan het puberen maar gedrag als dit heeft ze nooit vertoond! ze is echt een schat van een paard en doet geen vlieg kwaad normaal..
wat denken jullie?