Paard gaat overkruist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Paard gaat overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:44

Mijn paard gaat op de linkerhand steeds overkruist in galop, op de rechterhand niet.
Wie weet wat je hier aan kunt doen?

SophievdV

Re: Paard gaat overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:45

Springt hij eerst goed aan en springt dan over? Of wat gebeurt er precies?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:48

Nee meteen verkeerd voor mijn gevoel, ik heb wel een filmpje hij staat in het topic in mijn OS. (bij de 2:40 zit ik in galop)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:49

Zoeken naar eventueel lichamelijk ongemak, maar vooral rechtrichten. Verkeerd en/of overkruist aanspringen is een typisch scheefheids-/ balansprobleem.

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:09

Heb een jonge gehad met die probleem en die zat inderdaad een beetje vast in zijn rug (vooral achteraan). Ik heb hem even laten rusten op de weide en hierna het werk terug opgenomen en de galop verbeterd door hem vanuit een stevige draf in galop te laten vallen. Veel succes hiermee!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:34

Ik neem aan dat het over het paard in je profiel gaat? Omdat dat paard al 7 is zou ik het dier toch eens na laten kijken. Je paard heeft waarschijnlijk last van zijn natuurlijke scheefheid. Een fysio en een goede trainer kunnen je helpen je paard recht te richten

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:38

Ik volg even.. Mijn 3 jarige heeft hier ook wel eens last van.
Echter springt die van mij wel goed aan maar springt daarna over.. Dit doet ze alleen als ze zonder hulpteugel moet galloperen op de rechter hand. Met hulpteugels zorg ik voor voldoende binnen stelling en springt ze elke keer keurig netjes op de juiste hand aan.

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:11

Het kan inderdaad te maken hebben met scheefheid en de balans van je paard. Maar ook kan het zijn dat je paard lichamelijk ergens last van heeft. Laat anders iemand die er verstand van heeft er een keertje naar kijken, misschien geeft hij opheldering.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:02

@Naomi, voor een 3-jarige vind ik het niet zo'n probleem. Veel jonge paarden vinden het moeilijk de balans onder de ruiter te vinden. Bij een paard van 7 is er vaak meer aan de hand.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:01

Ik heb haar gisteren even gelongeerd en ze zat eigenlijk haast niet overkruist heel af en toe wel maar lang niet zo erg als normaal.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:49

Abacab schreef:
@Naomi, voor een 3-jarige vind ik het niet zo'n probleem. Veel jonge paarden vinden het moeilijk de balans onder de ruiter te vinden. Bij een paard van 7 is er vaak meer aan de hand.

Tijdens het rijden doet ze het vaak niet eens.. alleen als ze te druk met andere dingen bezig is.. Dan heb ik het gevoel dat ze der eigen benen wel eens vergeet haha..

Tijdens het longeren en dan vooral aan het begin doet ze het eigenlijk altijd.. (Alleen op de rechter hand) dan springt ze telkens over maar neemt ze der achter benen niet mee zodat ze overkruist zit.. als ik er een hulpteugel aan hang en dus meer binnen stelling vraag springt ze nooit over..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:00

Als ik filmpje bekijk is er weinig balans en drukt het paard rug weg in galop. Jij kan zo met geen mogelijkheid ontspannen gaan zitten. Ik zou eens een osteopaat of chiropractor naar laten kijken. Wat ik ook zou doen is aan de longe en dan bijgezet met touwtje en dan vaak oefenen met aangalopperen en weer terug komen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:13

Even een stipje, mijn pony gaat aan de longe beide kanten overkruist

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:23

Abacab schreef:
Ik neem aan dat het over het paard in je profiel gaat? Omdat dat paard al 7 is zou ik het dier toch eens na laten kijken. Je paard heeft waarschijnlijk last van zijn natuurlijke scheefheid. Een fysio en een goede trainer kunnen je helpen je paard recht te richten

Ik zou met het laatste beginnen. Paard loopt helemaal niet nageeflijk en over de rug. Ik vind het niet gek dat ie overkruist gaat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:58

xmarlies96 schreef:
Ik heb haar gisteren even gelongeerd en ze zat eigenlijk haast niet overkruist heel af en toe wel maar lang niet zo erg als normaal.

Lijkt me niet meer dan logisch, zelf kan ze het nog wel 'redden' ondanks haar scheefheid. Maar onder de man lukt het haar door gebrek aan balans niet meer.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:32

Rechtrichten zal dit wrs oplossen :)

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:18

Ik ken ook een pony die dit doet. Ooit gehoord dat dit ook iets kan zijn in de rug? Ik weet niet of dat waar is?

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:57

Dan wil hij linksachter niet gebruiken. Probeer kaarsrecht over de binnenhoefslag te rijden. Ze dan voltes in en vraag de achterhand naar buiten. Denk schouderbinnenwaarts op een volte. Dan mag hij niet doorbuigen. Je houd hem gewoon rechts. Dit kan in alle gangen, zo zet je dat achterbeen is wat meer aan de gang. Veel overgangen rijden en houdt het paard actief dan komt het vanzelf.

Lessen is ook belangrijk uiteraard