Scooter/Motor en een onstuimige pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Scooter/Motor en een onstuimige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:46

Even een korte uitleg:

Athos is verkeersmak, voor zo ver hij het kan zijn.
Alleen er is één punt waar hij van in paniek kan raken:
Het verkeer wat van achter komt, is een probleem. Een fietser gaat inmiddels wel en een auto ook wel.
Maar scooters / motoren kunnen hem niet inhalen.
Op een afstand van 20/30 meter dan voel ik al enorme spanning bij hem opbouwen en binnen enkele seconden schiet hij een kant op. Hij is op dat moment zó opgedreven van achteren, dat hij alleen maar naar voren kan gaan.
Twee galop sprongen, meer doet hij eigenlijk niet.

De situatie is tot nu toe niet heel gevaarlijk geweest, maar ik wil hem dol graag leren dat scooters en motoren niet eng zijn.
Hoe kan ik het hem leren?
Als scooters en motoren hem van voren benaderen, is er vrijwel niks aan de hand. Maar zodra er iemand achter hem rijdt...

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan en hoe kan ik hem hier in begeleiden?

(we rijden vaak met iemand mee, waarvan het paard 100% verkeersmak is. Die schrikt hier eigenlijk nergens van)

little_birdy

Re: Scooter/Motor en een onstuimige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:47

zodra jij een scooter of motor hoort paard omdraaien zodat hij kan kijken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:51

little_birdy schreef:
zodra jij een scooter of motor hoort paard omdraaien zodat hij kan kijken

Dit maakt niks uit, dit probeer ik ook. Ik laat zelfs m'n pony stoppen, draai hem om of laat hem kijken, maar hij blijft de spanning houden en spurt er even tussen uit. Pas als de scooter/motor voorbij is, is hij weer rustiger.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:59

Is er misschien een mogelijkheid om met iemand die een scooter/motor heeft te oefenen? En anders eventueel aan het geluid laten wennen door het te laten horen uit een opname ofzo.. Uiteindelijk moet hij toch doorkrijgen dat er niks gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:18

Proberen om het geluid van de motor te laten associëren met iets leuks. Laat het geluid eens afspelen terwijl je ernaast staat, en praat dan eens rustig tegen hem, geef hem aandacht/geef hem desnoods een snoepje. Dat hij zijn aandacht bij jou en de leukere dingen houd. En het dus associeert aan iets leuks?!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:22

Maar hij weet / kent het geluid. Als ze van voren naderen is er niks aan de hand.
Puur als ze hem willen inhalen zeg maar, dan reageerd hij zo heftig.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:27

Die van mij schrikt alleen van die banaanligfietsen. die komen met een bloedgang zonder geluid aan suizen. Net een panter op jacht.
Misschien denkt die van jou dat er een brullende leeuw achter hem aan zit. ;)

Misschien helpt het juist om in draf te gaan en hem aan het werk te houden. Dan kropt hij misschien de spanning wat minder op.
Is er niemand in de buurt die een bomproof paard heeft waar je achter kan rijden of naast je laten rijden?

In ieder geval succes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:22

Ik rijd voor of achter een bomproof paard. En als ik ga draven ben ik hem geheid kwijt. Dan maakt hij zich nog sterker en in stap voel ik hem beter aan dan in draf.
Wellicht is het wel een idee inderdaad om hem dan wat ronder in te stellen.

En ja, volgens mij denkt hij echt dat er een grullende leeuw achter hem aan zit :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:25

Bij elke scooter die je van achter hoort aankomen je paard eventjes omdraaien. Ooit zal hij er aan wennen lijkt me zo.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:29

Eerst wennen aan het geluid? En misschien een leuke: Achter spannende dingen aan lopen is voor paardjes makkelijker!

Check dit filmpje eens, op 30.20 staat 'habituation' of gewenning heel mooi uitgelegd,
en als subvoorbeeld daarvan direct daarna 'approach conditioning', wat ik bedoel met er achteraan lopen.
Op die manier leert hij politiepaarden bijvoorbeeld ook dat trams niet eng zijn!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:35

Zou het helpen om je paard te laten wennen aan een motor in haar vertrouwde omgeving? Ik wil als het weer wat warmer wordt wel een keer langskomen met m'n motor :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 22:36

Karlijn, lief dat je het aanbied :) m'n ouders hebben een motor en ik heb een scooter, dus genoeg om mee te oefenen :P
Het lijkt ook wel of hij het 'eng' vind, omdat hij niet ziet wát er achter hem zit.

bigsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:54

Heyy ,

Ik denk dat je gewoon rust stapje voor stapje m aan de motor moet laten wennen..
zodat die merkt dat het helemaal niet zo eng is!

Met gedult kom je er wel
x

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:37

Ik heb het juist andersom. Van achter is een scooter niet eng van voren wel! Ook al ben ik met andere paarden die er niets om geven. Ander verkeer is geen probleem. Ontzettend lastig!