Vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imani1998

Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:41

hallo,
de laatste tijd heb ik niet veel vertrouwen meer in mn paard, ze is nog nooit helemaal aanhankelijk geweest maar nu de laatste tijd is het echt erg ze wil nooit meer uit haar stal rijden is nog nooit echt goed gelukt ze probeert er altijd van door te gaan ik kreeg haar soms nageefelijk nu ook nooit meer... zondag heb ik les maar, ik wil meer een vertrouwens band met haar ik probeer veel grondwerk te doen met haar, maar als het dan goed gegaan is doet ze de volgende keer iets wat het allemaal verpest. ik heb al veel geprobeerd, iemand tips ????
alvast bedankt :)

xJellybeex12

Re: Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:14

Meschien is het handig om te vertellen wat de leeftijd is,
En welk ras? zodat meschien bokkers, hier wat meer over kunnen vertellen. :D

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 15:34

xJellybeex12 schreef:
Meschien is het handig om te vertellen wat de leeftijd is,
En welk ras? zodat meschien bokkers, hier wat meer over kunnen vertellen. :D

KWPN en 15 jaar

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:38

En hoe ziet haar leventje er verder uit?

Mag ze overdag naar buiten? Heeft ze vriendjes, krijgt ze genoeg
ruwvoer te eten? Deze zaken zorgen er namelijk voor dat mijn paard
chagrijnig wordt als ze het niet krijgt.

Ook afwisseling is belangrijk, niet 7 dagen in de bak rondjes rijden.
Een dagje springen, vrij springen, losgooien, balkjes werk doen, vrijheidsdressuur
kunstjes oefenen (is ook goed voor jullie band), longeren, een buitenrit maken,
samen een stuk wandelen enz.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:43

Is moeilijk wat van te zeggen.
Misschien heeft je paard ergens pijn dat hij daarom de stal niet uit wilt en niet nageeflijk.
Of een nare ervaring?
Of omdat je weinig rijd daarom last in het begin met rijden?
Heb je altijd les van dezelfde instructrice? Laat je instructrice er eens naar kijken.
Zij ziet hoe je paard beweegt of waar jullie nog aan moeten werken enz.
Soms is er ook geen klik tussen paard en ruiter.
Hoelang heb jij je paard nu?
Het kan soms ook wle half jaar tot jaar duren totdat je een goede klik hebt.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:47

ik zou ook even je instructrice er even naar laten kijken. het kan er ook aan liggen of je paardje veel binnen staat, vele paarden kunnen daar niet tegen, ze worden er dan heel chagarijnig van. misschien helpt het ook wel om hem een korte vakantie te geven. en alleen maar een beetje borstelen en daarna weer opnieuw een beetje beginnen, kan helpen maar dat werkt niet bij elk paard :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:42

Beetje weinig info TS, maar ga eerst uitsluiten dat je paard geen lichamelijke klachten heeft.
Zoals al gezegd, zorg dat hij zo veel mogelijk buiten komt met andere paarden.

Laat een keer een osteopaat komen, laat je zadel nakijken en kijk dan weer verder.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:15

Ik volg dit even.

Heb op het moment ongeveer hetzelfde probleem. Ik rij op het moment 3 paarden op dezelfde stal, en om ze allemaal in 1 avond of middag te doen is wel een beetje aanpoten (en dan wil ik niet zeggen: opzadelen, rijden, afzadelen, volgende). Ik probeer wel elk paard genoeg aandacht te geven, even lekker borstelen, rustig opzadelen en rijden. Maar ik merk wel dat 1 van de paarden steeds vervelender wordt.

Wat ik wel heb gemerkt is dat boos worden totaal geen nut heeft. Mocht het de ene keer goed gaan, goed belonen en hopen dat het de volgende net zo goed gaat. Zo niet, dan wel rustig blijven en het misschien net iets anders aanpakken; als je aan het rijden bent bijvoorbeeld, en het wil niet, het zadel er af gooien en grondwerk doen ofzo. En de volgende keer gewoon weer proberen.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:26

ze staat in een gebouw met 5 andere paarden, ze komt elke dag of soms om de dag eens buiten. elke woensdag en on het weekend probeer ik te werken met haar al de andere dagen is een beetje grondwerk, van voer krijgt ze een soort granenmengeling 2x per dag en 3x per dag hooi. ik heb mn paard nu 7 maanden en zondag komt er een nieuwe lesgever, dus zal zien wat hij zegt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:33

Ze doet dus maar heel weinig werk... en staat veel binnen. Tja daar wordt mijn paard ook ongelukkig en wat chagerijnig van. Van zo weinig werk kan ze ook stijf worden net als van veel binnen staan... dan kan ze gewoon niet meer nageefelijk worden gereden.
Als ze daarbij nog redelijk wat granen krijgt kan het ook zijn dat ze teveel energie heeft... of wat verzuurd raakt (maandagziekte)
Het kan trouwens wel meer dan een jaar duren voordat paard echt gewend is.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:51

ja, vanaf maart staat ze dag en nacht buiten. dus, hopelijk betert dan een beetje