Tips gezocht. Pony schrikt van tegenliggers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Tips gezocht. Pony schrikt van tegenliggers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 13:35

Mijn pony doet alles super goed en gisteren voor de 1e keer met haar een stuk buiten gereden door het dorp heen wat ze ook super deed.
Nu vindt ze het wat eng als er iets op haar af komt.
Bv in de bak als er een paard op ons af komt die dan voorbij passeert.
Of een auto die op haar af komt en voorbij passeert.
Op het moment dat dit gebeurt gaat ze op de rem en moet ik haar voorwaarts drijven en dan gaat ze ook wel dus is goed aan te moedigen.
Op het moment dat ik haar niet door drijf neigt ze omhoog. ( gelukkig heeft ze dit nog niet gedaan maar neigt er dan wel naar)
Beloon haar ook uitgebreid voor haar goede reactie gedrag als wij er voorbij zijn.
In de bak zoek ik de conversatie ook op en ontwijk deze niet.
Hierbij rijd ik vaak langs paarden af en beloon haar bij goed gedrag.

Nu zoek ik tips hoe ik dit probleempje kan oplossen.
Ik doe veel aan de hand met haar en zat zelf te denken om langzaam van iets kleins naar steeds grotere voorwerpen op haar af te laten komen van bv een doekje tot een zeil.
Dit dan stap voor stap en niet alles in 1 dag.
Laatst bijgewerkt door Apple op 17-02-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Anoniem

Re: Tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:42

Eerst even medisch, is haar zicht wel goed? Als ze namelijk problemen heeft met haar zicht kan ze objecten die van voren komen niet goed inschatten en kan ze vluchtgedrag vertonen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 13:46

Joolien schreef:
Eerst even medisch, is haar zicht wel goed? Als ze namelijk problemen heeft met haar zicht kan ze objecten die van voren komen niet goed inschatten en kan ze vluchtgedrag vertonen.

Dit heb ik medisch niet laten onderzoeken maar verwacht niet dat ze hierin problemen heeft want op verdere afstand ziet ze ook andere paarden aankomen stappen en ziet ook vele andere dingen waarvan je zelf moet kijken zie ik dat nou goed.
Heb niet het idee dat haar zicht minder is dan andere paarden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 13:56

Even aanvullende informatie.
Heb haar sinds maart 2012 en komt van een fokker vandaan waar ze in een kudde stond.
Ze was wel sociaal.
Ze was halster mak en kon haar goed poetsen.
Ze had toen nog wat lossere hoeven ( pony met een rood lintje)
Wij hebben haar het afgelopen jaar rustig aan beleert naar veel grondwerk.
Ze pakt ook alles super goed op en heeft er ook erg veel plezier in.
Onder het zadel doen wij ook rustig aan en gaan wij stap voor stap alles doen omdat ik geen haast heb met haar.
Ze is nu een erg sociale pony die gek is op aandacht en alles super doet.
Haar losse hoeven heeft ze sinds eind September 2012 niet meer gebruikt naar andere paarden toe. ( houd hier nog wel rekening mee en houd het rode lintje in zowel in de bak als buiten).
Enige waar ik nog echt aan wil werken is het onderwerp van deze topic.
Gisteren buiten deed ze ook super scooters, busje met aanhangwagen, fietsers, andere pony, honden, voetgangers reageerde zij totaal niet op.
Alleen als er een auto voorbij kwam die van voren kwam reageerde ze hier op.
Als mijn rijmaatje met haar Fjord (weidemaatjes) langs ons ging lopen en wij aan de buitenkant reageerde zij er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:58

Dan is het waarschijnlijk puur onzekerheid, daar kan het slaan naar andere paarden ook mee te maken hebben. Ik denk dat je op de goede weg bent. En vooral niet teveel aandacht aan schenken, maak het niet groter dan het is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:04

Hier exact hetzelfde, zodra er een auto, hardloper fietser oid op hem afkomt springt hij opzij, maakt niet uit met welke snelheid. Als er een auto van achteren nadert maakt het niet uit hoe hard deze rijdt het interresseerd mijn paard niets.

Als er voldoende afstand is ook niet, maar ik rij vaak in de polder waardoor er dus niet veel afstand kan zijn. Ik denk dat die van mij de afstand te krap vind en daarom zo doet..

Vaak ga ik even aan de kant stilstaan als er iets van voren nadert, en dan het liefste in een dammetje. Ook dan kijkt hij er niet naar..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 14:07

Joolien schreef:
Dan is het waarschijnlijk puur onzekerheid, daar kan het slaan naar andere paarden ook mee te maken hebben. Ik denk dat je op de goede weg bent. En vooral niet teveel aandacht aan schenken, maak het niet groter dan het is.

Ik probeer dit gedrag ook te negeren en daarom zoek ik ook expres de conversatie op als wij aan het rijden zijn zonder er verder bij naar te denken.
Ik weet als ik haar door drijf dat ze ook gaat, Ze versnelt dan wel maar ze blijft dan wel bij mij en als wij er voorbij zijn hervat zij ook waar wij gebleven waren.
Gelukkig gaat zij niet in staking en werkt ze wel gewoon mee.
Met haar losse hoeven weet ik dat ze dit nog in haar heeft alleen kan ik dit voor zijn en dit gedrag wordt wel steeds minder.
Als ik haar poets en een paard vanuit zijn stal aan haar kont ruikt dan reageert ze hier niet op, Dit zou ze in het verleden wel gedaan hebben.
Zal haar niet langs een ander paard durven te zetten op een korte afstand buiten haar weidemaatje om, maar merk wel dat ik steeds dichter bij kan komen door bv met uitstappen expres met iemand gaan kletsen die ook aan het uitstappen is.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 14:13

Somebitch schreef:
Hier exact hetzelfde, zodra er een auto, hardloper fietser oid op hem afkomt springt hij opzij, maakt niet uit met welke snelheid. Als er een auto van achteren nadert maakt het niet uit hoe hard deze rijdt het interresseerd mijn paard niets.

Als er voldoende afstand is ook niet, maar ik rij vaak in de polder waardoor er dus niet veel afstand kan zijn. Ik denk dat die van mij de afstand te krap vind en daarom zo doet..

Vaak ga ik even aan de kant stilstaan als er iets van voren nadert, en dan het liefste in een dammetje. Ook dan kijkt hij er niet naar..

Zij springt er niet voor opzij maar gaat op de rem en neigt dan naar boven toe.
Als ik haar dan voorwaarts drijf gaat ze ook wel vooruit met een kleine versnelling.
Als ik haar stilzet dan gebeurt het zelfde als dat ik haar niet vooruit drijf.
De wegen bij ons zijn 2 ook niet heel erg breed als er 2 auto's aankomen moet er 1 een stukje de berm in.
De weg voor de stal is 1 auto breed.
Gisteren kwamen wij een auto tegen waarbij wij aangaven rustig voorbij te komen die dus geen rekening met ons wou houden en vol gas voorbij wou komen en toen ging zij ook op de rem en neigde naar boven toe. ( denk dat deze persoon wel heeft afgeleerd om vol gas voorbij paarden te rijden want hij ging opeens wel op de rem en kon opeens wel rustig rijden).
heb haar toen voorwaards gebracht en toen ging zij er ook voorbij.
Verder was ik haar steeds voor.