Daar gaan we weer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Naomii_

Daar gaan we weer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 13:28

Een hoop pech en een hoop gedoe ik wordt er niet goed van!

Laat ik even aan het begin beginnen.
Ik ben de trotse eigenaressen van een 3,5 jarige merrie. Ik heb haar nu 2,5 jaar in mijn bezit en het is echt mijn grootste vriendin!

Vanaf dat ze 1 was ging het al niet geheel soepel want dat ze bij me kwam heb ik eerst een DA laten komen. Daaruit kwam dat ze bloedworm had (je kon der ribben tellen).. Hier is ze voor behandeld en binnen een paar weken tijd knapte ze echt prachtig mooi op!

Ze heeft tot haar 3e heerlijk paard mogen zijn. Ik wandelde heel veel met er ze heeft tot 2,5 jarige leeftijd in de opfok gestaan en toen ben ik met er verhuisd naar een nieuwe stal. Toen ben ik begonnen met grondtraining dit onder begeleiding en dit heeft onze band alleen maar sterker gemaakt! Ze gaat echt voor me door het vuur en als ik er ben houdt ze me continu in de gaten, ze hinnikt naar me en we kunnen echt gek met elkaar doen..

Toen ze 3 was zijn we gaan longeren en zouden we haar gaan inrijden.. Helaas kreeg ik een ongeluk en mevrouw die werd gedekt door een lompe ruin van 1.75 dus ze liep aardig kreupel. haar rug zat onder de plekken en ze had een flinke klap gehad dus de Da is langs geweest. Hierdoor zijn we wat later begonnen met inrijden want ook ik had een herstel van het ongeluk. Helemaal niet erg hoor! Ze is nog jong..

Het inrijden ging voorbeeldig ik heb echt nog nooit zo'n braaf paard onder me gehad die nog zo groen was en wat vond ze het leuk. Ik moest mezelf afentoe echt even op de rem zetten om niet te snel met er te gaan. Je vergat af en toe dat ze nog maar 3 is.
Via internet had ik instructie gevonden en hier een aantal lessen gevolgd voornamelijk op recht richten werd er verteld maar al gauw had ik volgens haar een eigenwijse pony en moest ik haar maar door gaan pakken om met er koppie naar beneden te gaan.. Jahoor naomi riep ze dan pak maar door!! Dus al gauw had ik een scheve pony die niet lekker meer in der vel zat en die elke keer als ik me teugels op pakte begon te rennen.. Gestopt met de lessen en verhuisd naar mijn huidige stal (Dicht bij huis met binnen bak)
Hier besloten weer over nieuw te beginnen. Niet aan haar mondje komen dit keer toch echt met de juiste begeleiding en ja wat een verschil eindelijk ging ze weer lekker!

In december kreeg ik weer ruzie met haar en toen was voor mij de maat vol.. Ik begon zo onwijs aan mezelf te twijfelen dat ik even besloten had niet meer boven op der ruggetje te klimmen. Ik heb er zelf op longeer training gezet en ze knapte weer aanzienlijk op. Na 2 weken gelongeerd te hebben ben ik er zonder zadel opgeklommen, meer voor de grap eigenlijk maar WOW ik wist niet wat ik mee maakte!! En pony die volledig los was en op me pinkjes te rijden was! De volgende dag met volle moed kwam ik met zadel aangelopen. Stappen ging perfect tot ik begon te draven ze ging volledig in staking en begon daarna als een bezetene te rennen. Ze drukte haar hele rug om laag en toen wist ik het zeker mijn zadel is niet goed!

De winter brak goed aan dus longeren kon ik niet meer want in de binnenbak mocht dat niet. Vorge week is mijn zadel maker langs geweest die zag ook direct dat bon zo veranderd was in der bespiering en bouw dat mijn zadel niet meer goed lag. Er is een nieuwe boom in gezet en vorige week zondag heb ik weer voor het eerst gereden. Ze is volledig uit balans maar goed dacht ik ze heeft ook al sinds december niet meer onder het zadel gelopen.

Gister haalde ik haar der boks uit.. Jawel hoor!! Pony kreupel!

Nu is mijn vraag, zal dit dan toch door mijn zadel komen? Zadel ligt verder goed! Meerdere ogen naar laten kijken. voelt goed en pony reageert hier goed op geen ren acties etc. meer..

Ik weet het ff niet meer en hoop dat jullie goede raad hebben.

Sorry voor het lange verhaal trouwens maar wou het zo uitgebreid mogelijk uitleggen

Dribbel

Re: Daar gaan we weer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:58

Wat zegt je zadelmaker? Die kan toch het beste zien of er toch niet ergens wat mis is met het zadel.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:19

Ineens kreupel lijkt me stug dat dat van het nieuwe zadel komt eigenlijk. Misschien overbelast of iets verrekt ofzo? Heeft ze buiten gelopen toevallig? Dat ze daar iets heeft uitgehaald?

Als je het niet vertrouwd zou ik er even een DA bij laten komen om het na te kijken....

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:24

Hmmm... dat klinkt niet best... misschien dat ze door de vorige ervaring met het zadel iets ver kramp heeft gelopen en nu dus spierpijn heeft?
Ik hoop dat ze snel weer lekker in dr velletje zit en van haar kreupelheid/stijfheid af is!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:27

Loopt ze echt kreupel aan een been of loopt ze gewoon niet zo lekker, wat onregelmatig en stijf.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:00

Is haar been dik of iets? Het klinkt niet als iets wat van de ene op de andere dag door je zadel kan komen. Het kan zijn dat ze verkeerd heeft gelegen, klem is komen te staan, trap van een andere paard en nog veel meer. Als het aan je zadel zou liggen is het erg onwaarschijnlijk dat ze stokkreupel is, ze zou er stijf van kunnen worden of iets onregelmatig maar niet zo erg. Mocht haar been dik zijn dan zou ik vooral veel afspuiten en aan de hand lopen (het liefst op een harde ondergrond), zo niet dan word het weer tijd om de dierenarts te laten komen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:07

Die van mij heeft ook kreupel gelopen door dat zijn rug vast zat, het zou dus kunnen. Maar de vraag is of ze echt stokkreupel is of alleen stijf?

Als ze meer stijf is zou je ook even de osteopaat kunnen laten komen voor je begint met rijden. Succes, weet zelf hoe lastig het is.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:33

Ik heb haar op een longeer training gehad dus het is niet zo dat ze stil heeft gestaan.. spierpijn lijkt me daardoor wat stug.. ik heb haar zondag eerst weer gelongeerd en daarna 10 min uit gereden om even te voelen hoe mijn zadel ligt. Geen intensieve training dus.. Hierdoor lijkt spierpijn mij dus niet echt het geval.. ze loopt links om rechts achter kreupel ze zakt door der achter hand.. rechtsom loopt ze rechts achter heel kort.. ze heeft gister niet buiten gestaan want ook dat was mijn eerste reactie dat ik dacht hmm misschien gek gedaan in de paddock maar door de sneeuw van gister en de ijzel durfde mijn stal eigenaresse het niet aan ze naar buiten te gooien.. volgens mijn stal eigenaresse, stal genootje en zadel maker ligt me zadel nu goed..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:55

Helemaal als je zondag voor het laatst hebt getraind en er eerder deze week niks aan de hand was lijkt me spierpijn inderdaad wel heel sterk. Dat treed een dag later dan al op en ga je al zien. ;) Mijn reactie dat ik dacht dat het evt. overbelasting kon zijn kwam meer voort uit het idee van tijdje niks tot amper wat gedaan. Nu een passend zadel gekregen, van de week natuurlijk weer lekker aan het trainen geslagen en dat dat misschien teveel is geweest (uit enthousiasme misschien) waardoor het misschien een stukje overbelasting kon mee spelen. Maar uit je verhaal begrijp ik nu dat dat niet het geval is, je hebt zondag voor het laatst getraind en van de week was er nog niks aan de hand???

Heeft ze niet gewoon verkeerd gelegen of iets in de stal? Of toch iets verrekt of iets?
Misschien toch een verkeerde beweging gemaakt rechts achter, het kan van alles geweest zijn. Maar dat het aan je zadel ligt lijkt me eigenlijk niet. Het been is verder niet dik of warm???

Het klinkt mij meer alsof ze misschien ergens wat vast zit of iets verrekt heeft, ik zal het eventjes aankijken als het voor je gevoel niets ernstigs toont. Dat kun je zelf het beste inschatten, dat kunnen wij niet vanachter een scherm. ;) Jij kent je paard en jij ziet hoe ze nu loopt / gedraagt, twijfel je toch of zit het je absoluut niet lekker even belletje naar de DA.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:14

Een probleem bij de rechter achter knie mssn. ???

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 18:50

Het is niet dik niet warm en tikken op der hoef doet er niks.. Dacht eerst misschien beginnende hoefzweer maar ze stond me meer aan te kijken met baas wat ben je aan het doen? heb vanaf der rug tot aan der hoef gevoelt geknepen en getikt maar verder geen rare pijnlijke reactie.. Kijk het tot maandag aan.. als er geen verbetering in zit bel ik de DA.. Voor nu maar even rustig aan en een beetje stappen.. ook al barst madam van de energie.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:20

Ik denk niet dat dit door je zadel komt, het ligt namelijk perfect, als jij er zo veel mensen naar hebt laten kijken en dat zo kort geleden is. Ik zou de da er even naar laten kijken, anders de fysio/ostheopaat, mochten er toch problemen blijven. Wat jammer dat het zo loopt, maar veel succes!