tips rijden na peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zusi2

tips rijden na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:03

hallo allemaal

al ruim 3 jaar ben in de trotse eigenaar van mijn paard zusi
zusi heeft 1 en half jaar geleden een ernstige peesblessure gehad.
na heel veel rust en super zorgen ( van een vriendin alwin_4ever op bokt en mij )

nu mag ik haar weer gaan rijden maar ik durf het eigenlijk niet.
hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan oppakken.

om het hele verhaal te vertellen is echt heel lang dus als je meer wilt weten hoor ik het graag
ze heeft rechts voor haar peesblessure.

hou het allemaal aardig.
ik hoef geen afkraak berichtjes dat ik zusi moest in laten slapen.
alles is in goed overleg gegaan met de dierenarts.

alvast super bedankt....!!!!

Twinklebel

Re: tips rijden na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:06

Heb je geen opbouwschema van de veearts meegekregen? Veel lange lijnen rijden, geen kleine wendingen, goed los en uitstappen (minimaal 15 minuten), tussen de arbeid door ook regelmatig stappauzes. De pees koelen na het werk voor goede doorbloeding en dus afvoer van afvalstoffen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:08

Wat fijn dat je weer mag beginnen.
Het is belangrijk dat je begint op een goede bodem. Deze moet vlak zijn en niet te zwaar.
In het begin veel rechte lijnen rijden. Houd een rustig tempo aan met korte drafgedeeltes. Na het rijden even stappen op de harde weg en even koelen voor de zekerheid.
Ik zou dit per week iets uitbouwen. Dus steeds ietsje langer en iets meer oefeningen. Galop zou ik pas na een maand of zo weer doen, omdat ze in het begin wel eens wat enthousiast kunnen reageren.

Toen mijn paard een peesblessure gehad heeft, heb ik er ongeveer 5 maanden over gedaan om weer helemaal op het oude niveau te komen, maar daarna heeft ze ook nooit meer last ervan gehad.
Veel succes.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:10

twinkelbel
voor het rijden heb ik geen schema gehad want de dierenarts zei doe wat je hart zegt dat goed is.
maar dat vindt ik maar niks.

ik moet met zusi gaan wandelen en dan ook draven aan de hand maar zusi is echt niet te houden.
super bedankt voor de tips

boemel
super bedankt voor de tips daar heb ik echt heel veel aan.

zal ik zusi vooraf ruim longeren..? iemand van stal zei dat ik dat wel moest doen
Laatst bijgewerkt door zusi2 op 10-02-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:12

Dat is lastig als ze zo druk is. Je zou de dierenarts kunnen vragen of ze tijdelijk wat rustgevends mag hebben totdat ze wat meer gewend is aan het aan de hand stappen.
Mijn paard heeft toen de 1e week dat ze weer naar buiten mocht ook wat rustgevends gehad.
Verder zou ik haar een hoofdstel omdoen. Ik deed bij mijn paard een longeersingel met bijzetteugel om, omdat ik haar anders ook niet kon houden.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:15

bedankt...
zusi staat inmiddels de halve dag buiten en dat gaat echt super goed en ik merk aan haar dat het werkt
ik heb alleen wel het probleem dat ik langs een hele drukke weg moet lopen eer ik ergens rustig kan lopen

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:18

Mijn merrie heeft ongeveer twee jaar geleden een peesblessure gehad aan haar achterbeen. Heb na een rustperiode veel met haar aan de hand gestapt, opbouw van 5 minuten en iedere week uitbreiden.
En dan is er na een half jaar het moment dat ik er na een controle echo weer op mocht. Heel raar want je bent bang dat je iets 'kapot' maakt.
Ben begonnen met stapritjes, veel rechtuit, geen gedraai in de bak. Steeds wat langer en af en toe stukjes draven. Ik heb hier echt een paar maanden de tijd voor genomen eer we weer in de bak reden.

Nu gaat alles goed, flinke buitenritten en een sprongetje! Succes!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:22

Niet longeren, op een volte krijg je veel meer belasting op de pezen.

Rechte lijnen stappen en dat opvoeren. Daarna rustig korte stukjes draf doen. Ik begon met 2x een lange zijde, en dan steeds per keer een lange zijde opvoeren. Ik ben er meteen op gaan zitten zodra ik mocht draven, dan heb je net wat meer te zeggen.

Eigenlijk ben ik meteen naar buiten gegaan, lange stukken op fietspaden gestapt (stal lag toen aan een natuurgebied) en langzaam ook stukjes gaan draven. Galop heb ik alleen op goede vaste zandpaden gedaan.

In de bak iig beginnen met lange zijdes draven, en de korte stappen. Geen voltes nog etc. Van handveranderen in stap. Niet teveel scherpe bochten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:26

Ik ben begonnen met stappen op weiland. En elke dag een rondje meer.
Op een gegeven moment voelde het goed en ben ik begonnen met een rondje draven, en heb dat weer uitgebouwd.
Zo ook met de galop.
Ik reed geen figuren, maar gewoon over de hoefslag.
Longeren zou ik inderdaad afraden.

Fijn dat je weer met haar mag beginnen!!

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:26

Super bedankt hier heb ik echt heel veel aan Maris76 ik heb dat idee ook.
Ik heb nog niet gereden op zusi maar met deze adviezen kom ik een heel eind...
Echt bedankt..