Pony hangt heel erg tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarloesx2

Pony hangt heel erg tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:02

Hoi Bokkers,

De laatste tijd gaat het rijden niet echt lekker.
Het ergste probleem is dat Murci heel erg hangt tijdens het rijden.
Als k haar voorwaartser laat rijden gaat ze nog erger hangen en met haar hoofd en naar beneden trekken of haar hoofd heel erg omhoog doen.

Even een voorbeeldje:

Vandaag ging ik een buitenrit maken, ze was heel druk maar wel te houden.
In een keer werd ze heel druk en ging ze met haar hoofd schudden en draaien en druk doen, toen ff rustig gestapt en paar voltes gereden in een weiland.
Toen naar een tijdje zag ik een zandpad en wou haar even lekker laten galoperen.. Ik galopeerde aan maar ze hangde echt verschrikkelijk erg.
Ik hield haar niet meer en ze ging steeds harder galoperen en steeds harder met haar hoofd naar beneden trekken & hangen.
Heb haar uiteindelijk op de volte kunnen zetten op het zandpad maar hoe harder hoe meer ze ging hangen en druk gaan doen.

Wat kan ik hier aan doen? ze doet dit het meest in draf en vooral galop ook tijdens het serieuze rijden in de bak doet ze dit.
Hoe kan dit? En wat kan ik er aan doen? Ik zat al te denken aan een martingaal voor op buitenrit maar weet niet of dit nut heeft?

Alvast bedankt
Groetjes Marloes :)

Anoniem

Re: Pony hangt heel erg tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:26

Als ik het zo hoor ben je best goed bezig, dus voorwaarts rijden. Het is ook belangrijk dat je zelf goed terug blijft zitten. Wat je nu dus kunt proberen, is overgangen rijden en tempowisselingen. Probeer als je pony hangt je been aan te drukken en je hand wat te sluiten. Niet gaan hangen maar even een ophouding maken.
Ik ben overigens wel benieuwd naar een filmpje of foto, heb je dat?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:57

Ik begrijp je best wel, maar de tip die je graag zou willen horen .... die bestaat niet.
De enige oplossing is les nemen, je rijtechniek dus verbeteren.
Ik weet ook wel dit (rijtechniek) op zich zal niet voldoende zijn , wan t paardje lief heeft dit gedrag nu geleerd, en iets afleren is moeilijker dan iets aanleren.
Zoek een lesgever/trainer.
Dus wijs even met de vinger naar jezelf zoek de oplossing bij jezelf zeker niet bij hulpmiddelen als een martingaal e.a.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 06:36

Joolien schreef:
Als ik het zo hoor ben je best goed bezig, dus voorwaarts rijden. Het is ook belangrijk dat je zelf goed terug blijft zitten. Wat je nu dus kunt proberen, is overgangen rijden en tempowisselingen. Probeer als je pony hangt je been aan te drukken en je hand wat te sluiten. Niet gaan hangen maar even een ophouding maken.
Ik ben overigens wel benieuwd naar een filmpje of foto, heb je dat?

Okee bedankt voor de tip zullen we gaan doen! :D
Ik heb tot nu toe geen filmpje maar die wil ik wel voor je maken wanneer ik weer ga en kan rijden..

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 06:39

aeolusnr1 schreef:
Ik begrijp je best wel, maar de tip die je graag zou willen horen .... die bestaat niet.
De enige oplossing is les nemen, je rijtechniek dus verbeteren.
Ik weet ook wel dit (rijtechniek) op zich zal niet voldoende zijn , wan t paardje lief heeft dit gedrag nu geleerd, en iets afleren is moeilijker dan iets aanleren.
Zoek een lesgever/trainer.
Dus wijs even met de vinger naar jezelf zoek de oplossing bij jezelf zeker niet bij hulpmiddelen als een martingaal e.a.

okee ik heb al prive les en zelf les van (vind ik) een goede instructrice ze helpt me daar ook mee, maar omdat ik nu helemaal weer opnieuw moet beginnen
zeg maar en murci weer helemaal moe oppaken wil ik dit er graag uithebben als dat nog kan want het is voor mij gewoon heel zwaar om de hele tijd een hangende pony onder me kont te hebben (om het maar zo te zeggen)
natuurlijk ligt dit ook aan mij maar hiervoor heb ik al hulp en les.

maar we gaan ernatuurlijk hard aanwerken! :)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:29

Een van de fjorden die ik rijdt heeft er ook een handje van om lekker op je handen te gaan hangen in draf en galop. Erg zwaar en je hebt dan inderdaad soms veel minder te vertellen. Zorg dat je je paardje lekker voorwaarts rijd en wat ik zelf goed vind helpen: teugels losgooien. Op het moment dat mijn paardje echt gaat hangen op het bit ipv licht contact te zoeken, gooi ik gewoon de teugels los. Hij kan dan geen steun meer zoeken op mijn handen en moet op eigen benen lopen. Wanneer die lekker ontspannen en goed voorwaarts loopt, maak ik langzaamaan de teugels weer op maat. Gaat hij weer hangen, dan gooi ik ze weer los. Bij bij mij werkt het heel fijn. Het contact wordt nu steeds lichter en het paardje gaat steeds minder vaak hangen. (Dit kun je natuurlijk wel beter in de bak oefenen voor de veiligheid).

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:28

handen hoger doen en inderdaad been geven, verder kun je ook nog proberen ophoudinkjes te geven met je handen

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:16

Okee bedankt voor alle tips!

Maar hoe moet ik dat doen op buitenrit? want dan gaat die heel hard galoperen
en met zn hoofd naar beneden trekken en dan nog harder.. want dan kan ik de teugels niet losgooien

x

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:16

xmarloesx2 schreef:
Hoi Bokkers,

De laatste tijd gaat het rijden niet echt lekker.
Het ergste probleem is dat Murci heel erg hangt tijdens het rijden.
Als k haar voorwaartser laat rijden gaat ze nog erger hangen en met haar hoofd en naar beneden trekken of haar hoofd heel erg omhoog doen.

Even een voorbeeldje:

Vandaag ging ik een buitenrit maken, ze was heel druk maar wel te houden.
In een keer werd ze heel druk en ging ze met haar hoofd schudden en draaien en druk doen, toen ff rustig gestapt en paar voltes gereden in een weiland.
Toen naar een tijdje zag ik een zandpad en wou haar even lekker laten galoperen.. Ik galopeerde aan maar ze hangde echt verschrikkelijk erg.
Ik hield haar niet meer en ze ging steeds harder galoperen en steeds harder met haar hoofd naar beneden trekken & hangen.
Heb haar uiteindelijk op de volte kunnen zetten op het zandpad maar hoe harder hoe meer ze ging hangen en druk gaan doen.

Wat kan ik hier aan doen? ze doet dit het meest in draf en vooral galop ook tijdens het serieuze rijden in de bak doet ze dit.
Hoe kan dit? En wat kan ik er aan doen? Ik zat al te denken aan een martingaal voor op buitenrit maar weet niet of dit nut heeft?

En wat moet ik doen op buitenrit? want dan doet die precies het zelfde maar dan nog een stukje erger

Alvast bedankt
Groetjes Marloes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:22

xmarloesx2 schreef:
Okee bedankt voor alle tips!

Maar hoe moet ik dat doen op buitenrit? want dan gaat die heel hard galoperen
en met zn hoofd naar beneden trekken en dan nog harder.. want dan kan ik de teugels niet losgooien

x

1 teugel gebruiken. Als je aan beide teugels gaat trekken ga je het niet halen.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:23

Heb precies het zelfde gehad met een haflinger van mij. Leverde levensgevaarlijke situaties op.
Heb geen bak in de buurt dus moet wel naar buiten. Trailer was geen optie.
Heb op een gegeven moment tijdelijk met een pessoa bitje gereden. eerst in de les bij de instructeur.
Die gaf zijn fiat om er mee buiten te rijden.

Als ze er dan vandoor ging of ging hangen kon ik in grijpen als het gevaarlijk was.

We rijden nu op een zachter bit als voor heen en ze luistert weer super.

Was waarschijnlijk puber gedrag en we moesten er even doorheen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:42

Zelfs buiten, toch leren loslaten, jou pony kan alleen hangen, als jij hem iets geeft om aan te hangen. Ik weet dat dit eng klinkt, maar losgooien die teugels, ook buiten, maar dan zorg je eerst dat je zelf stevig zit, gooi je teugels los, dan gaat je pony eventjes zijn evenwicht verliezen, gaat terugkomen in tempo om zijn evenwicht terug te vinden (of versnellen, helpt ook om evenwicht te zoeken), en dan neem jij rustig je teugels terug op, en kun je als het nodig is weer eventjes zelf vertragen. Op den duur gaat jou pony leren dat hij niet hoeft te hangen, en op zijn eigen benen leren lopen.

Ook helpt het om voor jou een 'noodrem' in te bouwen indien nodig. Bij mij is dat het woord HO! Als mijn paard dat hoort, gooit hij alles dicht (alleen oppassen dat je dan niet over de nek vliegt), ik heb dit eerst aan de hand getraind, dan aan de longe, en dan onder het zadel. En als je dan stil staat, kan je eventjes zelf tot rust komen, samen met je paard, om daarna rustig verder te rijden.

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:03

Je paardje lekker voorwaars rijden wil vaak nog wel helpen.
Laat de voorkant wat meer met rust en rij meer van achter uit.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:56

Een fries die ik rijd, heeft dit ook een tijdje gehad. Mijn instructrice gaf als advies veel overgangen rijden. Door die overgangen laat je je paard/pony meer op de achterhand lopen. Want als ze gaan hangen lopen ze te veel op de voorhand. Tijdens de overgang moet je dan proberen het hoofd van je pony omhoog te trekken, en daar te houden. Dus niet naar beneden rijden, maar juist omhoog.
Wat betreft het steeds sneller willen: Misschien dat 'ie ergens last van heeft? Of een ander bitje proberen die iets scherper inwerkt, zodat je beter de controle kan houden.

Ben benieuwd of het al iets beter gaat! :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:00

In de bak juist zo min mogelijk teugeldruk geven, desnoods een keer losgooien die teugels, en dan weer langzaam oppakken.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:15

bedankt voor alle tips! Word aan gewerkt!
heb gister weer gereden heb haar eerst gelongeerd met bijzet
en tjee wat heb ik fijn gereden geen gehang ze liep heel fijn ontspannen en ze was heel braaf
en gewoon lekker ontspannen en nageflijk en heerlijk kunnen rijden :D was echt blij hopelijk dat dit zo blijft

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:17

Mooi! Bedenk het zo, ze kan alleen hangen, als jij de druk geeft om op te hangen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:18

zeker een soort betovering geweest zekers.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:18

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:21

Haha aeolusnr1 :D of de spieren zijn gewoon mooi losgewerkt, en bijzettouwtjes trekken niet terug (geven niks om op te hangen) dus dan is de pony in dit verhaal fijn ingewerkt.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:23

Locanda schreef:
Haha aeolusnr1 :D of de spieren zijn gewoon mooi losgewerkt, en bijzettouwtjes trekken niet terug (geven niks om op te hangen) dus dan is de pony in dit verhaal fijn ingewerkt.

hahaha ;p jaa kloptt ze heeft eerst lekker aan de longe gelopen dus denk dat dat ook heel veel heeft geholpen
die dag ervoor had ik haar namelijk niet gelongeerd en toen ging het weer waardeloos ga morgen weer rijden dus geef morgen weer een update :)

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:25

Locanda schreef:
Mooi! Bedenk het zo, ze kan alleen hangen, als jij de druk geeft om op te hangen.

klopt ook haha maar ik wil murci niet alleen de schuld geven het is niet haar schuld
kan ook door mij komen op de manier waarop ik rijd gelukkig heb ik goed les dus word er hard aangewerkt
als alles weer goed gaat wil ik een x B starten :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:29

Het geeft ook niks hoor, is gewoon iets wat er in sluipt. Bij veel mensen, en dan gaat het van kwaad tot erger.
Eerst longe is zo een goede oplossing :) en later kun je dat weer achterwege laten. Het sluipt er ook weer uit. :D
Edit: het is al heeeeel belangrijk dat je niet klakkeloos je pony de schuld geeft. :j

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 09:29

Locanda schreef:
Het geeft ook niks hoor, is gewoon iets wat er in sluipt. Bij veel mensen, en dan gaat het van kwaad tot erger.
Eerst longe is zo een goede oplossing :) en later kun je dat weer achterwege laten. Het sluipt er ook weer uit. :D
Edit: het is al heeeeel belangrijk dat je niet klakkeloos je pony de schuld geeft. :j

klopt, het is ook heel vervelend want als ik nu niet doorpak zeg maar dat ik er niks aan ga doen
word het nog veel erger en dan heeft het al helemaal geen zin meer.
ik merk ook nu ik haar aan de longe doe voor het rijden dat ze een stukje losser is en geeft een fijner gevoel

haha klopt maar ik weet dat het niet aan murci ligt maar ook aan op de manier hoe ik rijd/reed
want als ik goed zou rijden en niet iets verkeerd zou doen zou ze ook niet zo gaan hangen toch haha
dus murci op de schuld geven zou oneerlijk zijn tenzij ze zelf aan het kl*ten gaat x