Makkelijk bewegen aan de longe, moeilijk onder het zadel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Makkelijk bewegen aan de longe, moeilijk onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:21

Ik zit met het volgende probleem wat al een tijdje speelt. Mijn paard beweegt zeer soepel en los aan de longeerlijn (met pessoa). Ze verruimt makkelijk en kan op flink tempo lopen aan de longe.
Zodra ik ga rijden zie je een totaal ander paard. Ik krijg haar heel moeilijk voorwaarts. Stap, draf en galop; het gaat allemaal wel, maar op z'n boerenfluitjes. Oftewel niet actief genoeg.
Als ik been geef om naar middendraf te gaan, is er te weinig verschil te zien. Ook in de galop gaat het versnellen en verruimen maar moeizaam.

Ik heb één keer per twee weken privéles en nog één keer per twee weken een groepsles en natuurlijk zijn we met dit probleem aan de slag gegaan.
Eerst moesten we uitsluiten dat het aan het zadel lag. Zadelmaker is twee maanden geleden voor het laatst geweest.

Mijn paard is aan de longeerlijn gegaan met hoofdstel en zadel. Onder begeleiding van mijn instructrice gelongeerd. Resultaat: loopt net zo soepel als zonder zadel aan de longe.
Mijn paard aan de longeerlijn, ik erop. Instructrice geeft alle hulpen, dmv stem en longeerzweep om te kijken of ze wel kán versnellen en verruimen met mij erop. Resultaat: loopt net zo soepel als zonder zadel aan de longe. Versnelt en verruimt makkelijk.
Mijn instructrice in het midden van de volte met een longeerzweep, ik eromheen rijden, instructrice helpt dmv stem en zweep. Resultaat: prima versnelling en verruiming, snelle reactie op hulpen.
Hierna bleef mijn instructrice in het midden staan zonder zweep en reed ik in een volte om haar heen. Dit ging eigenlijk ook heel goed.
Mijn paard kan het dus prima!
Maar ga ik de dag erna alleen rijden, dan ben ik weer terug bij af.
Minimaal been geven, geen reactie, tik geven. Als reactie krijg ik dan gezwiep met haar staart en als ik wat harder tik krijg ik een bok als dank. Maar weinig versnelling/verruiming. Verder rijd ik veel overgangen, maar ik mis gewoon het actief 'vertrekken' wat ze in de lessen wel laat zien. Dit is voor mijn heel frustrerend, want ik weet dat ze het kan.

Iemand tips hoe ik dit probleem kan aanpakken als ik alleen rijd?

aeolusnr1

Re: Makkelijk bewegen aan de longe, moeilijk onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:47

tjaaa das idd een heel frustrerend iets.
Ik begrijp heel goed dat je hier niet happy van wordt, je voelt het zelf heel goed aan, de fout zit helemaal bij jezelf.
En het gaat er niet bijzonder om wat je nu precies verkeerd doet, het is een beetje meer het in microseconden net op tijd juist reageren, wat er nu gebeurt is je paard geeft aan dat het even net iets anders wil en dan pas ga jij proberen te reageren, je moet dit leren aanvoelen en dus al reageren net voor je paard het duidelijk kan aantonen.
Dit is simpel gezegd , en lijkt makkelijk maar is het niet, hier zal je nog heel lang over doen om mssn ooit dat gevoel te krijgen.
les blijven nemen en daar aandacht aan blijven geven, en heel stillekes aan zal je probleem stukje voor stukje verbeteren.
Zeker niet opgeven, en dus aan jezelf werken is de oplossing.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:32

Frustrerend. Paardrijden lijkt zo makkelijk, de theorie is eenvoudig. Maar de uitvoering is zooooo moeilijk.
Het is duidelijk iets van de ruiter. Jij bent net steeds te laat of niet doortastend genoieg in de reactie naar je paard. Je voelt net niet aan wanneer er wat moet gebeuren. Helemaal njet zo vreemd hoor, want dat is precies het moeilijkste van het hele paardrjden.
Als het met je juf in de buurt wel lukt, waarom les je dan niet vaker? Je zoueen tijdje 4 keer in de week kunnen gaan lessen. Op die manier zul je sneller voelen wat er onder je gebeurt en leer je er op een goede manier mee om te gaan.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:03

ik ken het helemaal, heb precies het zelfde..
ook longeer ik altijd voor het rijden wat voor mij wel iets helpt.
en ja voor de rest gewoon de standaard oefeningen doen voor de 'luie paarden', overgangen enzo.
hier krijg ik toch het meeste resultaat mee.
Ook heb ik zelf nog een oefening waar hij wat actiever van word, van letter 1 naar letter 2 stappen, naar 3 draven, naar 5 galop, naar 6 draven, naar 7 stappen, bij 8 halthouden en dan weer overnieuw. dat vind ik fijn om met een los teugeltje te doen zodat hij zelf leert lopen, en consequent zijn, na 2 keer benen geven en geen reactie een tikje

succes!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:35

Goed dat je al zoveel dingen geprobeerd hebt, je hebt al een hoop dingen uit kunnen sluiten en weet dat het probleem bij jezelf ligt. Dat is al iets ;)
Ik heb zelf iets soortgelijks gehad, en mijn probleem was dat ik te 'gesloten' zat en te laat was met mijn hulpen. Paardlief maakte daar dankbaar gebruik van door sloom te worden, terwijl hij aan de longe liep als een tierelier. Ik moest meer op mijn bovenbenen gaan zitten en minder op mijn billen, en ik leerde (mede door een insctructeur die mij iedere seconde vertelde was er gebeurde en wat ik moest doen) toen veel beter in te spelen op wat er onder me gebeurde, en uiteindelijk heeft het zijn vruchten afgeworpen.

Hopelijk heb je er iets aan :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 17:44

aeolusnr1; ik snap niet precies welke tip je nu geeft. Wat bedoel je met deze zin: je moet dit leren aanvoelen en dus al reageren net voor je paard het duidelijk kan aantonen. Wat moet ik leren aanvoelen en wat bedoel je met 'het duidelijk aantonen'? Wat is dat 'het'?

abacab; 4 keer per week lessen?? Dat zou me 70 euro per week kosten.. gaan we dus niet doen.
Soms denk ik ook dat ik niet doortastend genoeg ben en dat ze me in de zeik neemt, wat denk jij dat er dan moet gebeuren als ik been geef, geen reactie krijg en dan een tik erachter aan geef en mevrouw gaat niet voorwaarts maar bokt?
Ik rijd haar sinds haar vierde en nu is ze bijna acht. Zelf rijd ik nu een jaar of 16 paard, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard waar ik op reed niet goed vooruit ging op een flinke tik bij geen reactie op mijn been.

ElineCath; dan ben ik toch niet de enige.. Longeren voor het rijden heb ik ook al geprobeerd, maar zou ik nog eens vaker kunnen proberen.
Tja overgangen.. ik oefen ze tot ze me de neus uitkomen.
Ik begin ook het rijden regelmatig met een los teugeltje en dan veel slangevoltes, links/rechtsomkeert en dergelijke. Met een los teugeltje vindt ze het wel makkelijker om te versnellen. Die oefening met de letters is ook wel een idee. Dan heb je vaste punten voor de overgangen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 17:47

Daenerys schreef:
Goed dat je al zoveel dingen geprobeerd hebt, je hebt al een hoop dingen uit kunnen sluiten en weet dat het probleem bij jezelf ligt. Dat is al iets ;)
Ik heb zelf iets soortgelijks gehad, en mijn probleem was dat ik te 'gesloten' zat en te laat was met mijn hulpen. Paardlief maakte daar dankbaar gebruik van door sloom te worden, terwijl hij aan de longe liep als een tierelier. Ik moest meer op mijn bovenbenen gaan zitten en minder op mijn billen, en ik leerde (mede door een insctructeur die mij iedere seconde vertelde was er gebeurde en wat ik moest doen) toen veel beter in te spelen op wat er onder me gebeurde, en uiteindelijk heeft het zijn vruchten afgeworpen.

Hopelijk heb je er iets aan :)

Hmm ik hoor inderdaad wel eens van mijn instructrice dat ik mijn bovenbenen meer moet aansluiten op het zadel, net zoals je zegt. Net iets meer je knieën tegen het zadel aan, zonder te klemmen. Toch maar eens op gaan letten. Mijn instructeur vertelt inderdaad ook iedere seconde wat ik verkeerd doe. Ook heb ik al een aantal malen les gehad aan de longe, om inderdaad goed te voelen wat er gebeurt.

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:51

Mijn verzorgpaard had dit ook. Wat heel erg heeft geholpen is eerst longeren, dan erop gaan zitten en dezelfde stemhulpen gebruiken en been geven. Op de volte blijven en deze steeds ruimer maken en minder stemhulpen gaan gebruiken en meer been. Als ze niemand in het midden hebben om op te focussen gaan ze soms heel anders reageren , omdat dit 'anders' is. Bij mij heeft dit erg geholpen om haar net zo actief te maken zonder, als met de longe. Veel suc6!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:43

Ik zou ook werken met stemhulpen terwijl je erop zit. Dus zo hard aan de longe werken op : stap, draf en galop puur op stem, dat als jij die woorden onder het zadel zegt, je dezelfde reactie krijgt.

Ook je houding en consequentie onder de loep nemen kan geen kwaad, als je instructrice in het midden staat, let ze meer op haar, en minder op jou (misschien afremmende) zithulpen. Misschien klem je wel ergens, of stoor je haar in je zit, maar als je instructie erbij is let ze daar niet op omdat die in het midden zegt: lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:47

Tjaaa vroeger toen ik les had werd er soms een 20Frank briefje tussen het zadel en mijn knie gestoken, wanneer het viel was ik het kwijt, dus dat kon veel centen kosten zo'n lesje.
Dus idd bovenbenen er aan en onderbenen los.

Je vroeg me wat ik bedoel met het aanvoelen van ....... Dat kan echt alles inhouden, dat kan heel gevarieerd zijn, das moeilijk zo te omschrijven.
Ik zal even een voorbeeld geven, wie denk je dat het eerst een vreemde smokkelaar zal herkennen enkel door hem even vluchtig te zien passeren ????? Jij of een getrainde CIA agent ?????
Je zal zelf wel toegeven die CIA agent, denk ik toch, waar zit het verschil, tjaaa in de training , de ervaring, en zeker ook een deel aanleg voor dit bepaalde werk. Die man/vrouw die voelt zoiets aan, das moeilijk te vertellen hoe zoiets kan, maar het bestaat echt en het werkt zeker wel.
Bij het werken met paarden is dat een vergelijkbaar gevoel dat je moet leren ontwikkelen.
Een paard wordt wat dit betreft soms vergeleken met een slechte boxer, een paard verwittigd bijna altijd, maar niet veel mensen kunnen die hele kleine hints zien, das een deel oefening en een soort van leerproces, maar zeker ook een deel aanleg (er zijn mensen die dit nooit gaan kunnen opmerken).
Welke signalen kunnen dat zijn ? De meest bekende zijn het zwiepen van de staart, het even een paar centimeter oprichten van het hoofd, even een tongbeweging (ruiter met zachte hand kan zoiets voelen via de teugel), even een kleine verandering in de rugspanning, .............enz ... enz
En het is dus zaak als ruiter al te reageren net op dat moment van de verwittiging, dan ben je dus net voor het moment dat het paard daadwerkelijk wegspringt of stopt of .......
Je moet dus trachten vlugger te reageren, simpel toch hééééé paardrijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:48

Seltje schreef:
Ik zou ook werken met stemhulpen terwijl je erop zit. Dus zo hard aan de longe werken op : stap, draf en galop puur op stem, dat als jij die woorden onder het zadel zegt, je dezelfde reactie krijgt.

Ook je houding en consequentie onder de loep nemen kan geen kwaad, als je instructrice in het midden staat, let ze meer op haar, en minder op jou (misschien afremmende) zithulpen. Misschien klem je wel ergens, of stoor je haar in je zit, maar als je instructie erbij is let ze daar niet op omdat die in het midden zegt: lopen.

Ik moet zeggen dat ik al behoorlijk wat lessen over mijn houding heb gehad. Ik had de neiging om mijn armen wat vast te zetten. Dit is door de lessen al heel veel verbeterd. Mijn instructrice staat meestal niet in het midden, alleen de afgelopen vier lessen ongeveer, omdat we vooral met de longe hebben gewerkt. Verder zijn stap, draf en galop op stemhulpen geen probleem. Bij die overgangen reageert ze wel op mijn been en stem. Het is de overgang naar middenstap, middendraf en middengalop waarbij ze niet voldoende reageert. Dit is wat moeilijker op te lossen met mijn stem. Misschien moet ik daar commando's voor gaan gebruiken. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat ik inderdaad ergens stoor, te zwaar zit, niet doortastend genoeg ben, misschien in mijn lijf toch teveel tegenwerk.. Fout ligt eigenlijk altijd bij de ruiter bij zoiets.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:56

Ik heb/had dit probleem ook.
Heb er zelfs een dierenarts bijgehad om alles toch nog maar na te laten kijken,
maar het probleem is gewoon dat ik niet consequent genoeg ben.
Alleen als ik continue gefocust ben en me helemaal verrot werk loopt
mijn paard goed voorwaarts en reageert ze perfect op de hulpen.
En dat vind ik soms nogal lastig want eigenlijk wil ik maar gewoon
lekker wat rondrijden ipv elke keer dat ik in de bak rijdt dressuren.
Buiten is mijn paard trouwens altijd wel goed voorwaarts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:57

Je paard is gewoon niet aan je been..kan je dr wel mee helpen..;-}

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:58

Heeft je instructrice al eens gewoon een uurtje gekeken (dwz op een stoeltje in de hoek van de bak..) terwijl je voor jezelf aan het rijden was? Dus eigenlijk les zonder les :) . Soms helpt dat.
Bij mij heeft het er uiteindelijk toe geleid dat we in goed overleg uit elkaar zijn gegaan en ik andere instructie heb gezocht. Ik heb nog nooit zo goed gereden als bij haar in de les, maar ik kon het niet narijden en ze kon mij ook niet goed helpen hoe ik het zonder haar voor elkaar kon krijgen. Ik heb nu instructie die meer kijkt en aanwijzingen geeft. Het gaat daardoor misschien niet helemaal zo fijn in de les,maar ik kan het narijden en daardoor gaat het wel meer vooruit...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 08:27

Liserm94: bij mij loopt ze buiten ook gewoon heerlijk door! En inderdaad, soms wil je gewoon even lekker rondrijden.

Kendra: ze is inderdaad niet genoeg aan mijn been. Maar ja, bij een tik geeft ze een bok, dus ik moet het anders oplossen. Een paar maanden geleden had ik dit probleem niet :-s

Elisa2: ja, eergisteren heeft mijn instructrice nog staan kijken terwijl ik geen les had. Ik ben verder heel tevreden over haar. Ze geeft al 30 jaar les en heeft mij en mijn paard al heel veel bijgeleerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 08:44

@Supervixen, je zegt het zelf al: Als ik een tik geef, geeft ze een bok. Ze leert dan dat als ze een bok geeft het tikken ophoudt. Je moet dus door blijven "tikken" tot ze erop vooruit gaat en dan belonen.
Als je nog niet met een spoortje rijdt zou je dat ook nog kunnen proberen.

Je paard moet dus leren voorwaarts te gaan op je been. Aan de longe reageert ze dus wel fijn met je instructrice (en zweep) erbij. Ik zou dus het volgende proberen: neem iemand erbij in de bak met een longeerzweep die je kan helpen (hoeft niet per se je instructrice te zijn), om haar aan het lopen te krijgen. Als ze daar goed op reageert, d.w.z. voorwaarts gaan kan diegene met een kleinere (dressuur)zweep je helpen om je paard op jouw been te laten reageren. Die gaat dan naast je staan: jij geeft been en bij geen reactie "kets". Het voordeel is dat jij je kunt concentreren op je zit en het geven van beenhulp en je paard niet precies weet waar die kets vandaan komt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 08:50

Ik heb een actieve pony die soms niet vooruit te branden is. Ze is dol op uitproberen en de grens opzoeken en dit is vermoedelijk ook zo'n "trucje". Ik probeer tussendoor steeds een rondje "keihard draven" mee te pakken (op zulke dagen gaat het alleen niet zo hard..) Waardoor ze weer wat actiever wordt. En daarnaast bij elke letter een overgang maken. Ze moet dan 1. Netjes luisteren en 2. Ze wordt er lekker pittig van. Ook kan ik wel tikjes op de schouder geven, minder nuttig dan op de bil maar wel zonder bok!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 12:36

Babootje, dank je wel voor je goede tip over iemand naast mijn paard laten lopen, dat vind ik een goed idee! En inderdaad zoals je het zegt klinkt het logisch, door blijven tikken tot ze vooruit gaat.

Ik heb heel lang met een spoortje gereden, maar ik ben hier expres mee gestopt sinds december, omdat ik wil dat ze op mijn been reageert en niet op het spoortje. Ook was ik bang dat ik te afhankelijk werd van het spoortje en dat ik het onbewust teveel gebruikte.

Ladyson, op de schouder tikken kan ik ook eens proberen ja, maar ik denk dat ze daarvan opzij gaat in plaats van naar voren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:00

Supervixen schreef:
Babootje, dank je wel voor je goede tip over iemand naast mijn paard laten lopen, dat vind ik een goed idee! En inderdaad zoals je het zegt klinkt het logisch, door blijven tikken tot ze vooruit gaat.

Ik heb heel lang met een spoortje gereden, maar ik ben hier expres mee gestopt sinds december, omdat ik wil dat ze op mijn been reageert en niet op het spoortje. Ook was ik bang dat ik te afhankelijk werd van het spoortje en dat ik het onbewust teveel gebruikte.

Ladyson, op de schouder tikken kan ik ook eens proberen ja, maar ik denk dat ze daarvan opzij gaat in plaats van naar voren.

Ik denk dat je instructrice jou eerst moet leren je paard "aan het been" te rijden. Ik gebruik bijvoorbeeld een grof wielspoor, maar omdat mijn pony goed bevestigd is aan de hulpen kan ik hem ook zonder spoortje rijden. Het paard wordt niet "bot" op je been als je spoortje aan hebt, maar wel als je constant bij iedere pas aandrijft. Dan lopen ze op een gegeven moment helemaal niet meer (zeker de flegmatieke paarden). Het is dus been, reageert ie niet, been zweep stem tegelijk; door blijven tikken tot hij voorwaarts gaat (niet meer bokt). Niet meer drijven als hij voorwaarts is (been stil), valt hij terug been er bij. Je paard moet leren begrijpen dat hij jouw tempo moet lopen en pas langzamer of harder mag lopen wanneer jij zegt dat dat mag. Hij mag niet terugkomen in welke gang dan ook (draf, stap, galop) als jij daarvoor niet de hulp hebt gegeven. Daar moet je dus heel consequent in zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:37

Supervixen schreef:
abacab; 4 keer per week lessen?? Dat zou me 70 euro per week kosten.. gaan we dus niet doen.

tja,.......
In dit geval is het overduidelijk dat het probleem echt bij jou zit. Zelf krijg je dit niet opgelost, dus heb je hulp nodig. Dat vergt een investering in jezelf. Als jij niet in jezelf wilt investeren dan is dat prima. Maar verwacht dan geen wonderen van tips van een internetforum.....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:07

Naja zeg, natuurlijk weet ik dat het probleem bij mij zit, maar het is wel erg bot om te zeggen dat ik niet in mezelf wil investeren.
Bij een privéles krijg ik werkpunten aangeboden, waarmee in in de week erna aan de slag ga. Hierdoor heb ik in het afgelopen jaar veel vooruitgang geboekt met mijn houding en vooral met het loslaten van mijn schouders en armen.
In mijn groepsles rijd ik met maximaal 3/4 mensen en die les wordt gegeven door dezelfde instructrice die ik heb voor mijn privélessen.
Waarom ik dit hier op het forum is geplaatst is om te kijken hoe mensen met hetzelfde probleem dit hebben opgelost en om een nieuwe kijk te krijgen op mijn probleem. Hierboven heb ik al een aantal dingen gelezen waar ik zelf nog niet aan gedacht had en daar was ik naar op zoek. Nergens heb ik gezet dat ik hiervan wonderen verwacht.

Hieronder een foto van vorig voorjaar. Hier zie je dat ik mijn handen nog wat meer naar voren moet verplaatsen. Ik zeg nog wat teveel mijn armen vast op deze foto. Maar even om een beeld te geven van hoe ik ongeveer rond rijd.

Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:52

Maar de sleutel tot de oplossing ligt in een stukje extra investering in jezelf. Je geeft aan dat het met de juf er bij wel goed gaat. Dan lijkt het me meer dan de moeite waard om eens te achterhalen waar 'm dat nu precies in zit. Door een tijdje intensief te trainen kom je er heel snel achter waar het 'm in zit. Daar zijn heus geen weken voor nodig. Ik denk dat je na 1 tot 2 weken al een heel stuk wijzer bent.
Het gaat er om dat de juf aangeeft wat je wanneer moet gaan doen en dat jij uiteindelijk gaat herkennen wat het gevoel is wat daar aan vooraf gaat. Door de tussenposes tussen de lessen kort te houden leer je sneller herkennen. Anders zakt de kennis te veel weg en ben je iedere les telang bezig met herhalen voordat je aan verbeteren toe komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:03

Ik vind dat je er keurig opzit. Idd teugels korter en handen meer naar voren zodat je makkelijker kunt schakelen. Jouw in de OP aangegeven probleem zit hem meer in gehoorzaamheid en het geven van consequente en duidelijke hulpen. Zelfde probleem eigenlijk als de amazone (in een clinic van Anky) heeft in het filmpje van Vur in het waar is het gebleven topic. Misschien heb je het gezien? Bij haar paard vertaalt het zich heel anders; haar paard is heel voorwaarts maar doordat ze steeds blijft drijven moet ze veel opvangen aan de voorkant waardoor hij achter de ll gaat. Uiteindelijk zal ook dit paard "afbreken" op een constant drijvend been, c.q. niet meer aan het been gaan. Jouw paard lijkt me gezien zijn reactie een flegmatieke die ook nog moet leren gehoorzaam te worden aan de hulpen (jouw been). Heel leerzaam filmpje waarbij Anky de leerlinge het verschil laat voelen tussen haar "dubbele" hulpen en consequente duidelijke hulpen, waarbij ze haar leerlinge steeds zegt wat ze moet doen op welk moment (heel duidelijk te zien op 1500 van het filmpje).
http://www.youtube.com/watch?v=U3rkn2eSsXQ

Ik ben het wel een beetje met Abacab eens; wat frequenter lessen (4 x per week is wellicht wat veel maar 2 x per week zou ook al goed kunnen helpen) is best aan te raden om door dat punt heen te komen. Wat je ook nog zou kunnen doen is jouw instructrice eerst te laten rijden en jij daarna opstapt en narijdt. Of jouw instructrice 1 x per week het paard te laten rijden om hem wat beter aan de hulpen te zetten als je het zelf nog moeilijk vindt om consequent te zijn.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:19

Misschien lees ik er overheen hoor. Maar wat doet ze als je instructrice haar rijdt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:44

Het filmpje had ik gezien ja, ik volg dat topic ook.

Mijn instructrice is lichamelijk niet in staat om haar te rijden helaas, doordat zij een paar jaar geleden ernstig ziek is geweest en hier nog dagelijks de gevolgen van ondervindt.

Gisteren heb ik trouwens longeerles gehad, daarbij liep ze weer erg lekker. Vandaag ben ik begonnen met longeren met zadel en hoofdstel en daarna heb ik een klein half uurtje gereden. Ik moet zeggen dat het beter ging dan de afgelopen dagen.
Ik heb erover nagedacht, maar het is eigenlijk begonnen zo tegen eind december. Vanaf toen hebben de paarden bij ons op stal de hele dag binnen gestaan. Pas sinds eind vorige week zijn ze weer naar buiten gegaan. Zou het hiermee ook te maken kunnen hebben? Niet dat ik de fout buiten mezelf wil zoeken, maar ik vond het wel opvallend.

Verder ga ik inderdaad maar eens iets vaker lessen denk ik.