Klapperbenen/voeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachaaaa

Klapperbenen/voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:28

Hallo iedereen!

Ik ben op zoek naar tips. Ik erger mij namelijk verschrikkelijk aan mijn klapperbenen/voeten. Drie jaar lang heb ik een eigenwijze pony gehad, die onder andere erg slecht aan het been was. In principe moest ik iedere pas drijven om haar een beetje aan het lopen te houden. Nu is ze met pensioen, en rijd ik af en toe wat andere paarden en pony's, maar ik merk dat ik mezelf heb aangewend te blijven drijven, hoewel het nu dus niet meer nodig is, en ik kan mijn benen heel slecht stilhouden. Het is niet dramatisch, ofzo, maar ik erger me eraan, en het kan gewoon beter en stiller, dus.. Iemand tips? :)

Groetjes Sachaaaa

HippoLogic

Re: Klapperbenen/voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:33

Klapperbenen komen meestal voort uit een onbalans. Sommige ruiters hebben te lange beugels waardoor en klapperbenen ontstaan, maar het kan ook komen doordat je niet rechtop zit vanuit je heup. Veel zadels trekken de ruiter ook in een stoelzit waardoor onbalans ontstaat. Je zadel kan te klein of te groot zijn, of te ver naar voren of achter hellen. Allemaal mogelijke oorzaken. Zo vanachter de pc is het moeilijk te zeggen.

Als je continu met je been aandrijft maak je je paard ook 'doof' voor het been, zelfs al was hij in het begin gevoelig. Het is dus wel belangrijk daaraan te werken.

Zitles nemen biedt uitkomst: dan kan de instructeur direct zien waar bij jou het probleem ontstaat en ook oplossen.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:45

Bedankt voor je reactie, allereerst.
Onbalans kan ik zeker inkomen, balans en Sacha zijn nou eenmaal niet zulke goeie vrienden, haha, en daar moet ik ook gewoon aan werken. Qua zit heb ik zat les gehad, en ben ik ervan verzekerd dat dat wel goed zit, het zijn echt gewoon puur die onderbenen en voeten.

Wat zadels betreft, ik weet van mijn eigen zadels dat het daaraan niet zal liggen. Bij andermans paarden (en dus ook zadels) heb ik daar geen zeggenschap over, dus ook dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Het doof worden, ja, heb je gelijk in. Al is het natuurlijk een vicieuze cirkel, want het is echt ontstaan bij mijn pony. Door haar mindere gevoeligheid ben ik gaan drijven waardoor zij minder gevoelig werd enzovoorts.

Les nemen zit er nu niet in, omdat ik niets voor vast rijd. Zodra dat wel weer gaat gebeuren, is les natuurlijk vanzelfsprekend :) Daarom ben ik ook op zoek naar wat tips, zodat ik zelf wat kan gaan proberen te verbeteren, omdat een instructeur niet echt van toepassing is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:17

Je kan ook een filmpje plaatsen. :)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 15:31

Nou, ik heb niet echt een filmpje dat een duidelijk beeld geeft, eigenlijk. Mijn vader is niet echt een filmheld geloof ik, haha.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:05

voor een tijdje een klein touwtje van je beugels naar de singel doen, zo kan je niet meer klapperen ;)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 16:08

Aah dat is wel een slimme! Dankje

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:11

Ik zou geen touwtje van je beugel naar je singel vastmaken.
Als je paard er wel vandoor gaat en/of jij valt, dan zal zo'n 'losse' beugelriem en beugel sneller van je voet gaan dan zo'n vaste.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:22

Ik had vroeger ook last van wiebelende benen. Er werden toen ook touwtjes van de beugel naar de singel gedaan, en dat ging prima, totdat ze er weer vanaf gingen, toen was ik weer terug bij af :Y)
Het is een kwestie van onbalans, misschien zit je niet goed, of drukt je zadel je in een bepaalde houding. Het is een goed idee om zitles te nemen, en dan niet van een willekeurige insctructeur, maar iemand de écht goed zitles kan geven, want dat kan ook niet iedereen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:22

tja je kan het altijd proberen! het helpt wel, en als je je hakken goed uitdrukt lijkt het me niet dat je ze sneller kwijt raakt? volgensmij, als je paard er vandoor gaat, blijven jou benen gewoon op hun plek?

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 16:27

Ja, Daenerys, die onbalans, kan ik volledig inkomen. Zoals ik eerder al zei, balans en Sacha zijn geen vrienden, niet alleen bij paardrijden, bij niets :P Voor nu zou les alleen dus geen zin hebben, omdat ik (nog) niets vast te rijden heb. Zodra dat wel weer gebeurt, is les ook weer vanzelfsprekend. Dus vandaar dat ik vroeg naar wat kleine tips of simpele oefeningen zodat ik in ieder geval met mezelf wat aan kan klooien :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:41

IK vind de balance board van de Wii heel handig, die leert je ook je gewicht gelijk te verdelen over 2 voeten. Je hebt ook van die balansballen om op te staan. Dit is een fitness artikel. Zo kun je al je balans oefenen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:02

Ah ok, als je nu geen vast paard hebt is het idd wat lastiger. Maar gezien je zegt dat het een algemeen probleem is denk ik denk dat het idee van HippoLogic wel goed is, om op die manier je balans te verbeteren. Of met de bal van je voeten op een traptrede gaan staan, en dan omhoog/omlaag gaan. Krijg je ook meteen mooie kuiten van ;)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:40

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga er eens mee aan het werk!