Ik zit een beetje met een probleem met mijn pony Otje, die er een beetje in is geslopen aangezien dit voorheen niet zo was
, maar ik rij haar nu 3 jaar en er rijd niemand anders op dus problemen die ik veroorzaak worden er niet uitgereden, daardoor kennen we elkaar heel goed (wat fijn kan zijn en soms kan tegenvallen zoals bij dit
)Otje is echt een pony die eerst een beetje op gang moet komen voor ze lekker loopt, een dieseltje. Maar dan kan ze ook heel fijn nagevelijk lopen en gecontroleerd haar passen af maken. In het begin is ze meestal wat sloom, als ik er dan een zweepje bij pak is dat over, ik hoef haar niet eens aan te raken. Gewoon het idee. Maar als ik dan aangallopeer met zweep doet ze dat goed, maar daarna is ze alle controle kwijt. Ze blijft dan heel snel draven met haar hoofd in de lucht, maakt haar passen niet af.. als ik zonder zweep rij verliest ze sprong in de galop maar als ik dan weer terug rij naar de draf loopt ze nog steeds heel gehaast maar is ze er wel weer sneller bij..
Wat ik er al aan doe en heb gedaan (al een paar maanden) is veel overgangen rijden, niet te lang galloperen, schijnovergangen maken, als ze doordramt gelijk halthouden.. het werkt allemaal wel maar niet zoals ik het wil, gewoon de rust houden in plaats van er steeds weer moeite voor moeten doen..
Ik ga nu wedstrijdjes starten en ik heb besloten dit zonder zweep te doen door dit, ik heb nu de kans dat ze bij de 2e galop terug gaat vallen maar dat risico moet ik maar nemen..
Ik heb 2x per week les en het gaat ook al wel iets beter maar misschien is er iemand met de gouden tip?
en zal ik met losrijden voor de proef al galloperen en dus "heet"de ring in gaan of niet?
al is het natuurlijk niet dé oplossing..