Na het galloperen is de rust weg..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Na het galloperen is de rust weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:15

Hoi!

Ik zit een beetje met een probleem met mijn pony Otje, die er een beetje in is geslopen aangezien dit voorheen niet zo was :P, maar ik rij haar nu 3 jaar en er rijd niemand anders op dus problemen die ik veroorzaak worden er niet uitgereden, daardoor kennen we elkaar heel goed (wat fijn kan zijn en soms kan tegenvallen zoals bij dit :') )

Otje is echt een pony die eerst een beetje op gang moet komen voor ze lekker loopt, een dieseltje. Maar dan kan ze ook heel fijn nagevelijk lopen en gecontroleerd haar passen af maken. In het begin is ze meestal wat sloom, als ik er dan een zweepje bij pak is dat over, ik hoef haar niet eens aan te raken. Gewoon het idee. Maar als ik dan aangallopeer met zweep doet ze dat goed, maar daarna is ze alle controle kwijt. Ze blijft dan heel snel draven met haar hoofd in de lucht, maakt haar passen niet af.. als ik zonder zweep rij verliest ze sprong in de galop maar als ik dan weer terug rij naar de draf loopt ze nog steeds heel gehaast maar is ze er wel weer sneller bij..

Wat ik er al aan doe en heb gedaan (al een paar maanden) is veel overgangen rijden, niet te lang galloperen, schijnovergangen maken, als ze doordramt gelijk halthouden.. het werkt allemaal wel maar niet zoals ik het wil, gewoon de rust houden in plaats van er steeds weer moeite voor moeten doen..

Ik ga nu wedstrijdjes starten en ik heb besloten dit zonder zweep te doen door dit, ik heb nu de kans dat ze bij de 2e galop terug gaat vallen maar dat risico moet ik maar nemen..

Ik heb 2x per week les en het gaat ook al wel iets beter maar misschien is er iemand met de gouden tip? :D en zal ik met losrijden voor de proef al galloperen en dus "heet"de ring in gaan of niet?

:evaw:

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:23

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn pony. Met inrijden rijd ik met zweepje, zodat hij goed op mn teugel en benen reageerd. Meestal doe ik zo min mogelijk. Veel overgangen, contra stelling, enz. Als ik dan aangaloppeer, heb ik hem meestal nog onder controle. ALs hij dan nog steeds begint te 'racen', stop ik (net als jij) met galloperen en probeer ik hem weer rustig te krijgen. (overgangen, enz) Daarna probeer ik het nog een keer en meestal blijft hij dan wel rustig.

In de proef doe ik mijn zweepje weg.

x_Heidi

Re: Na het galloperen is de rust weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:38

Hm okee, ik denk dat ik het ook zo ga doen als jou :) al is het natuurlijk niet dé oplossing..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:41

Voor mij werkt het om duidelijk "ho" te zeggen, dat ze niet door blijft drammen. En als ze dan weer tempo maakt, maar ik regelmatig kleine voltes (in draf), daar ontspant ze heel goed van, haalt de vaart eruit. Misschien werkt het ook voor jou.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:06

als jouw paard na de 2e galop stilvalt is dit heel duidelijk dat jouw paard niet echt aan het been is.
Als hij na enkele keren galoperen niet meer in te houden is en met het hoofd hoog eigenlijk wil wegvluchten, tjaaa dan is er onvoldoende controle over het paard zijn benen, evenwichts en balans probleem, onrust bij de ruiter, ....... e.a.
Enige oorzaak is onvoldoende rijtechnische opleiding, neem dus les, en met les bedoel ik echt privé les, dit kan je onmogelijk zelf gaan oplossen. Ook niet na het lezen van tips hier op het forum.
De fout zit niet bij het paard maar bij de ruiter op het paard.
Ik heb ook in jouw profiel gaan kijken, en jaaaa je bent eigenlijk wel goed bezig hoor, maar er zijn nog heel wat verbeterpunten, das niet alleen bij jou natuurlijk das bij iedere ruiter.
Ik las dat je ook les neemt in de ponyclub, en dit is dus het probleem, je kan wat je nu kunt en daar blijf je een deel steken, je moet nu verder en de afzonderlijke kleine probleempjes apart gaan aanpakken, en dat kan niet binnen een groepslesje.
succes verder

xEmmaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:59

Ik heb zelf een paardje die altijd wel lekker vlot door loopt(maar goed onder controle is te houden) . Na de gallop is echter wel anders. Dan dramt hij alles bij elkaar en steeds een beetje harder. Ik heb geleerd om als je nog in gallop zit vast in je Hoofd je "terugrijding" te maken ( haha dit klinkt raar, bij mij werkt het echter wel) ! En zodra je terugneemt dan "zit je er al meer in " . Het werkt beter maar dan nog is hij lekker vlot, laatste tijd door veel hierop te trainen gaat het super. Moeilijk uitteleggen maar hoop dat je er iets aan hebt! Succes !!!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:11

Bedankt voor de tips! :D ik krijg goed les op de rijvereniging waar ik rij hoor, ze nemen je steeds apart en het is niet zo dat we steeds hetzelfde doen. Toevallig heb ik vandaag een uur bijna priveles(met een andere) gekregen en eraan gewerkt, ze is wel aan mijn been maar alleen als het haar uitkomt af en toe. Vandaag ben ik heel consequent geweest en heb ik wachtoefeningen moeten doen (veel overgangen en net voor het aangalloperen nog een paar extra passen doorzitten ect.) en na een uur ging het al beter :) ik ga niet opgeven en ik neem de tips hierboven ook mee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:21

Denk ook dat het aan techniek ligt, je krijgt les op een rijvereniging, maar wat doe je daar aan techniek?
Wat leer je daar overgangen rijden heeft niks met techniek te maken als ze technisch niet goed uit gevoerd worden, ik zou zeggen laat de galop een even zitten en werk aan je basis , werk aan je zijgangen om je paard in balans te leren lopen met jou op zijn rug, de rust weg na de galop betekend idd dat je niet over een goeie basis beschikt, maar helaas leer je die niet op een clubje

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:18

Ik krijg goed les van goede instructrices dus als jullie door gaan over mijn les kan ik dit topic beter sluiten, daar ligt het echt niet aan neem het maar van me aan (of doe het niet en klik dit topic weg).
Ik leer wel hoe je dingen goed moet uitvoeren, ik heb heel veel aan de lessen en het zijn ook kleine groepjes (3 - 4 paarden). Ik ga geen priveles nemen, omdat deze lessen al goed genoeg zijn.

Dit probleem is er gewoon echt ingeslopen, want eerst was het niet zo. Ze kan het allemaal wel en ik ook, dit is echt een stukje eigenwijzigheid. Omdat ik er als enige op rij ben ik het gewoon gaan toelaten tot dit punt, en dat was mijn fout, ik wil het alleen weer terugdraaien dus daarom heb ik dit topic geopent, voor mensen die hier misschien ook last van hebben (gehad) en hoe hun het oplossen/opgelost hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:31

x_Heidi schreef:
Ik krijg goed les van goede instructrices dus als jullie door gaan over mijn les kan ik dit topic beter sluiten, daar ligt het echt niet aan neem het maar van me aan (of doe het niet en klik dit topic weg).
Ik leer wel hoe je dingen goed moet uitvoeren, ik heb heel veel aan de lessen en het zijn ook kleine groepjes (3 - 4 paarden). Ik ga geen priveles nemen, omdat deze lessen al goed genoeg zijn.

Dit probleem is er gewoon echt ingeslopen, want eerst was het niet zo. Ze kan het allemaal wel en ik ook, dit is echt een stukje eigenwijzigheid. Omdat ik er als enige op rij ben ik het gewoon gaan toelaten tot dit punt, en dat was mijn fout, ik wil het alleen weer terugdraaien dus daarom heb ik dit topic geopent, voor mensen die hier misschien ook last van hebben (gehad) en hoe hun het oplossen/opgelost hebben.

Als jij goed les krijgt dan zou je de oplossing bij je instructrice moeten halen en niet hier.
Het ligt niet aan eigenwijsheid van de pony, maar echt aan jou leiderschap, dus werk aan je techniek en je zal merken dat het beter gaat,
Techniek heeft ook met leiderschap te maken, als jij weet wat je doet en waarom je het doet zal het paard jou eerder geloven.
Dus denk dat je toch een stukje techniek mist in jou lessen.
Je zegt dat je het allemaal kent en je pony ook maar waarom los je het niet op dan??

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:39

Wat een discussie.. ik heb leiderschap over Otje en doe ook heel veel grondwerk enzo met haar daar ben ik duidelijk de leider :) , ik zeg dat mijn pony de basis kent en ik ook alleen dit probleem is erin geslopen en ik wil het gewoon oplossen! Komop zeg, niet iedereen kan alles!
[RT-P] is er voor bedoeld om hulp te vragen, die kreeg ik ook in sommige reacties gelukkig. Ik heb 2x in de week les, ga geen andere lessen nemen omdat jij denkt dat dat nodig is. Otje kan gewoon een eigenwijze pony zijn en we zijn al heel veel verder als we waren, alleen dit is een lastig probleempje. Ik werk er al goed aan in de lessen die ik heb en ik krijg daar ook goede (persoonlijke) tips bij. Alleen ik dacht, op bokt zitten veel mensen, misschien hebben sommige hetzelfde probleem en hebben gouden tips :))

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:07

De gouden tip bestaat niet, want elk paard/pony zul je anders moeten benaderen.
Wat wil je horen dat de pony het probleem is, het is altijd de ruiter die het probleem veroorzaakt, dus werk aan leiderschap , miss nog meer grondwerk doen? miss toch je basis eens controleren, ja ik zou zeggen neem het door met je instructrice , want wij zien jou niet in de omgang met jou pony

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:48

Je zegt het idd zelf al hé, de fout zit echt bij jezelf, en dus niet bij het paard.
De instructie die je nu krijgt kan jouw probleem blijkbaar net niet goed genoeg oplossen, anders stelde je de vraag hier niet zou ik zo denken.
Consequentheid, respect, algemene houding van de ruiter (en dit zowel lichamelijk als geestelijk), rijtechnische kennis, leiderschap, timing, rust, veiligheid en voeding, ..... Al deze dingen samen zorgen ervoor dat je zal slagen of net niet zult slagen, het is dus zoeken naar net dat kleine onderdeeltje waar je nog net iets meer aandacht zult aan moeten geven.
sipel toch héééééé ...... Paardrijden.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:05

Een paard is een vluchtdier en wil het minste energie gebruiken om van a naar b te komen. Dus wanneer mijn bijrijdpaard echt protesteert tijdens een oefening rijd ik een kleine volte en kom ik ontspannen weer terug op de plek waar hij zich eruit drukte. Na een keer of twee is hij er klaar mee.
Verder moet je leren spanning te laten afvloeien. Bijv. Door even een aai over de hals, uitademen etc.
Ieder paard werkt anders. Zeker wachtoefeningen zijn erg goed.
Zet vooral je zelf niet vast.

Een paard wat heet is moet wel rijdbaar zijn. Dus sensibel. Sensibel is anders dan vastzetten, vluchten etc. Dus dan niet heet erin gaan. Een 5 voor een slechte galop is beter dan een 8 voor een goede galop en een rest van lage cijfers omdat je pony niet zn passen afmaakt en vastzet.

Verder goed naar je instructie blijven luisteren ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:28

Karlijnxxx bedankt voor de reactie :)

Op reacties over instructie ga ik niet meer in.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:27

---sorry had je reactie over instructie niet gelezen---

Weet je zeker dat je je buitenteugel er goed bij houdt in de gallop en je binnenteugel wat meer naar voren? Anders kan ze de hulp ook opvatten als middendraf natuurlijk :) Succes!

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:27

Als je de problemen bij de galop wegdenkt net of hij gewoon heel mooi loopt naar die tij helpt dat goed.
Hand gewoon ontspannen en weer een ophouding maken handontspannen en weer zachte kneepjes maken enz.
Hou je hand niet elke keer strak ontspan ook helpt echt!