Heet paard losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyska

Heet paard losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:23

hoi allemaal,

even een vraag.
ik heb een best hete werkwillige pony, maar mijn vraag is hoe kan is ze rustig losrijden?
voorheen met andere pony's eerst lange teugels stappen, figuren enz.
Maar als ik nu op mijn pony ga zitten en haar lange teugel geef gaat ze express schrikken en dolle.
Dus meestal zet ik haar in stap meteen aan het werk met voorwaarts neerwaarts en daarna al in draf..
maar eerlijk gezegd wil ik het rustiger opbouwen. Ze gaat altijd al naar buiten heel de dag.

Mijn vraag: Hoe kan ik haar rustig losrijden, lange teugel = chaos

gr

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:52

Eerst even aan de longe.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Heet paard losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:59

Als ie de hele dag in de wei staat is er niets mis mee om vrij vlot te gaan draven. Lekker op 1 tempo beetje figuren rijden en laten buigen om je been. Ook vrij vlot een galopje meepakken is niets mis mee. Na de galop tussendoor de stap meepakken en pas daarna gaan klooien met tempowisselingen enzo.

Er is geen vast recept om een paard los te rijden. Ik vind dat je een vlotte op deze manier het fijnste los krijgt terwijl een trage een hele andere aanpak vergt. Die stap je rustig los en ga je in draf scherper aan het been maken met tempowisselingen in het begin.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:03

Ik heb een paard die dat heeft.
Moet hem gelijk echt rijden anders gaat die dingen zoeken om gek te doen.
Longeer hem 10 minuten en dan is dat over, kan dan ook lekker in stap beginnen als ik er op zit.
En zo lekker opbouwen.

Dit doe ik ook op wedstrijd en werkt super.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:28

zoals al door anderen werd gezegd, gewoon rustig in draf dadelijk het instappen oppakken, ook laterale buiging , binnenstelling en buitenstelling , wees cratief, het is echt niet zo belangrijk om het paard eerst gedwongen in stap te houden, dat werkt eerder tegen je dan met je mee.
Dus gewoon dadelijk vlotter rijden, meer aan het werk zetten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:19

Zelf heb ik ook een heethoofd en daar ga ik gelijk mee aan de slag , maar zorg er wel voor dat er niet te veel druk op het bit gezet word, ik weet niet hoe jou techniek is , maar ik kan de mijne op de zijgangen en mijn zit weer terug rijden, longeren heeft bij heethoofden vaak geen zin, het kan een dominant dier zijn en als je te veel druk geeft aan de longe ontploffen ze maar het kan ook een super gevoelig dier zijn wat uit onwetendheid van de ruiter een heethoofd lijkt,
Zelf heb ik te maken met de leidster van de groep die over een een dosis temperament beschikt , dus ja wat voor pony is het, is ook belangrijk om te weten hoe je er mee moet werken dan, kan net het verschil maken om de rust erin te houden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:23

Ik stap ze niet los aan een lange teugel, maar lang en laag ingesteld. Aan een lange teugel losstappen vind ik nutteloos (maar dat is mijn mening), lange teugel is voor mijn paarden een beloning en gezien er bij het losstappen nog niks gedaan is is er ook nog geen beloningsmoment nodig.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:09

Princesj schreef:
Ik stap ze niet los aan een lange teugel, maar lang en laag ingesteld. Aan een lange teugel losstappen vind ik nutteloos (maar dat is mijn mening), lange teugel is voor mijn paarden een beloning en gezien er bij het losstappen nog niks gedaan is is er ook nog geen beloningsmoment nodig.

Deze mening deel ik.
Ik stap ook nooit aan een losse teugel los, maar probeer wel lang en laag te rijden, ontspanning te zoeken, zodat het niet een groot stress ding wordt.
Nou is mijn paard alleen zo dat als ik er direct op ga zitten dat die alles eng gaat vinden, dit kan een stoel langs de bak zijn die er al jaren staat, maar ook een boompje, een paal, een plasje water of iets anders wat er altijd is. Daarop gaat die rennen, bokken en er van door.
Dit is niet elke dag zo, maar wel vaak.
Ik longeer dus even zodat die zich kan uitleven als die wil, ook al kan die dat in de wei, maar dan is die liever lui dan moe denk ik :)

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:37

ik zou gewoon beginnen in stap met de teugels gelijk goed op maat. Zorgen dat je paardje lekker ontspannen onder je loopt en dan rustig verder.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:48

Longeren raad ik juist niet aan, hierdoor bouwt je paard extra conditie op en dat is nou net wat je niet wilt.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:36

Princesj schreef:
Longeren raad ik juist niet aan, hierdoor bouwt je paard extra conditie op en dat is nou net wat je niet wilt.

Dit verschilt per paard, en hoe lang je hem laat lopen aan de longe, maar je mag wel een keer op die van mij zonder te longeren :Y)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:54

Die van mij kon je destijds een uur longeren, opstappen en doorstuiteren, had totaal geen effect, behalve dat ze een conditie van een marathonpaard heeft gekregen. Ik denk dat als longeren effect heeft je niet spreekt van een heet paard, maar dat het paard een ander probleem heeft.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:57

Die van mij kon je destijds een uur longeren, opstappen en doorstuiteren, had totaal geen effect, behalve dat ze een conditie van een marathonpaard heeft gekregen. Ik denk dat als longeren effect heeft je niet spreekt van een heet paard, maar dat het paard een ander probleem heeft.

hier sluit ik me volledig bij aan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:26

Ik had ook zo'n paard, die vwnw in stap en dan meteen in draf, wat grote figuren, goed buigen om het been links en rechts en dan in galop, vwnw, neusje over de grond, na een rondje zakte ze dan echt, begon te snurken en liet de rug los. Dan kon ik rustig terug in stap en begon ik van voor af aan.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:34

Princesj schreef:

Zoals ik al aangaf, het verschilt per paard, dus er is hier geen goed of fout.

Bij MIJN paard werkt het wel.
Een jaar geleden had het voor hem ook geen nut, en bleef die de bak door vliegen, maar nu werkt het dus WEL.
Wil niet zeggen dat het bij een ander ook werkt.

En die van mij longeer ik dus geen uur, maar 10 minuten.

Maar TS zou het dus wel kunnen proberen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:41

Ik heb er ook een gehad die in het begin echt niet rustig kon stappen, ik deed hem voor het rijden of eerst longeren 10/15 min of even in de stapmolen en dan kon ik na een rondje meteen eerst even galopperen lang en laag to de spanning eraf was, gewoon kijken wat bij je paard werkt, wat zegt je instructie ervan? Lang en laag betekent overigens niet gooi die teugels maar los, sommige paarden die wat hoger in t bloed staan is dat gewoon wat lastiger, die grijpen alles aan, lang en laag over de rug onder jouw regie is dan het belangrijkst.
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 08-02-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

riell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:43

ja mn paardje heeft dat ook & sinds dat ik zn voer iets minder heb gedaan & longeer voor t rijden doet ie niks meer haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:46

HTM schreef:
Princesj schreef:

Zoals ik al aangaf, het verschilt per paard, dus er is hier geen goed of fout.

Bij MIJN paard werkt het wel.
Een jaar geleden had het voor hem ook geen nut, en bleef die de bak door vliegen, maar nu werkt het dus WEL.
Wil niet zeggen dat het bij een ander ook werkt.

En die van mij longeer ik dus geen uur, maar 10 minuten.

Ik ben het wel eens met princesj, dat een paard wat gebaat is bij 10 minuten longeren gewoon een fris paard is. Een heet paard blijft doorgaan, no matther what.
Die van mij was ook zo, die kon ik rustig 2 uur in het zweet rijden en als ik daarna een crossparcours in ging stond ze nog te stuiteren bij de start en was ze onderweg niet te houden.
Zo'n paard loopt zich gewoon dood als dat moet.
Dan heb je dus niets aan longeren, heb ik dus ook nooit gedaan.
Zorgen dat ze ontspannen is de truuc en bij mijn merrie was dat even een rondje in galop met het neusje over de grond.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:50

JJane schreef:
Eerst even aan de longe.

en dan bokt ie zich een kwetsuur...... :?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:55

dandir schreef:
JJane schreef:
Eerst even aan de longe.

en dan bokt ie zich een kwetsuur...... :?

spring jij er bij een Jonkie dan zo meteen op :Y)

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:00

je mag hem best laten werken, als hij te veel energie heeft en je merkt dit dan moet die energie eerst weg en dan mag hij dus best een flink lopen!