verzamelde linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

verzamelde linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:48

zoals de titel zegt heb ik een probleempje met de verzamelde galop op de linkerhand.

frids is een paard wat graag galoppeerd, en als het hem uit komt het lieft op rechts. daarom was het ook geen probleem om het op rechts te sluiten. maar op links heeft hij er wel heel veel moeite mee.
wat hij doet is niet sluiten, juist uit elkaar vallen of takt fouten maken.

heeft iemand tips om dit te verbeteren?
als ik naar het bos ga, hou ik vaak een ''galoptrainingjes''. ik gooi hem naar boven en terug en het rare is dat ik hem op links dan wel heel goed kan sluiten maar dat hij het niet red in de bak.

wie kan me helpen.
als je naar mijn laatste protocollen kijkt zie je echt punten verschil in de galop op links en rechts. dat vind ik echt zonde maar weet zo niet goed hoe ik het op moet lossen. mijn instructrice zegt dat het wel goed komt, dat hij op dit moment daar de kracht mist, maar hoe komt hij wel aan die kracht....?

aeolusnr1

Re: verzamelde linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:48

waarom denk je ???? das de vraag die je dus aan je instructie moet vragen.
Als die enkel zo'n ontwijkend antwoord kan geven is dit zeker onvoldoende , en ben je dus dringend toe aan andere instructie.
Das toch duidelijk.

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:46

Ieder paard heeft een goede en een mindere kant. Wat vaak helpt is oefenen oefenen oefenen. Kracht kun je voor een groot deel trainen. Veel schakelen in galop, eerst actiever, en dan terug naar verzamelen. En niet te overdreven vaak doen, dan wordt het wel saai.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:13

Wij kunnen vanaf hier natuurlijk moeilijk zien hoe jouw paardje loopt dus ik vind het wat lastig om advies te geven.

Je kunt dus linksom wel galopperen met hem, maar niet voldoende sluiten? Kun je dan wel gecontroleerd rond galopperen of is het meer een rondje rennen met het hoofd in de lucht?
Als je wel gecontroleerd kunt galopperen zou ik grote volte rijden, klein beetje sluiten en net voordat het te moeilijk wordt voor je paard weer openen. Ook stukjes sluiten en meteen weer wegrijden. Steeds stoppen met de oefeningen voordat het teveel wordt voor je paard anders krijg je alleen maar verzet en taktfouten en andere problemen. Als het veel problemen oplevert kun je deze oefeningen ook doen aan het begin van je training, zodra je paard lekker los gewerkt is in stap en draf meteen de galopoefeningen doen en pas daarna de overige oefeningen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:18

Ik had het zelfde probleem, en het lag echt aan mij, waar mijn paard dankbaar gebruik van maakte. Ik gaf onvoldoende begeleiding aan de buitenkant. Dus echt buitenhand er duidelijk aan, buitenbeen er goed aan.
Door het vele oefenen met het schuiven van het buitenbeen, en dus de controle over de positie van de achterhand op de volte worden ze nog handiger/sterker ook.

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:52

Veel afwisselen van rechter en linkerhand. En inderdaad veel en veel blijven oefenen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:00

Mijn paard heeft hetzelfde in de linkergalop, bij haar komt het doordat ze wat makkelijker en slapper is met haar rechterachterbeen en dat dus niet voldoende en niet sterk genoeg onderbrengt. En verzameling kun je wel vergeten als dat been maar een beetje buitenom zwaait.
Om dat sterker te maken kun je in de gewenste galop de achterhand telkens iets naar binnen stellen, zo komt je paard meer op dat buitenachterbeen en wordt er zo steeds sterker mee. Met kleine stukjes beginnen, in het begin is een enkel pasje naar binnen zetten al zwaar genoeg. Mijzelf lukte het laatst 3 pasjes op de volte daarna viel ze uit galop, mijn bijrijdster (is ook 'onze' wedstrijdamazone) is daar al een stuk handiger in. Is echt krachtwerk voor je paard.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:27

ik heb al wat truckjes van jullie toegepast en ja hoor, het kwartje gaat langzaam vallen

princesj, vooral door wat jij zei, achterhand naar binnen. dat werkt idd erg goed! dus gewoon weer een puntje van trainen...

thqs!