Hoe leer je een paard licht op de hulpen te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Hoe leer je een paard licht op de hulpen te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:06

Hallo,

Zoals vele bokkers met mij heb ik de nieuwe Bit binnengekregen met als thema "blij paard".
Gister zat ik het artikel over een duitse ruiter uta(?) te lezen en daar kwam vaak in terug dat zij haar paarden zo licht mogelijk op de hulpen reed.

Ik vond dat een erg interessant stuk maar begon mij af te vragegen hoe je dat nou eigenlijk doet.
Ja, gewoon zo'n klein mogelijke hulp geven, maar stel je paard reageerd daar niet of te weinig op. Dan blijf je het toch niet keer op keer licht vragen tot je paard het wel doet? Je moet toch strenger wezen met je hulp als je geen of te weinig reactie krijgt? Maar als je dat doet, wordt je paard dan juist niet minder licht op je hulpen?

Deze vraag bleef gisteravond en vandaag maar in mijn hoofd hangen dus is er iemand hier die mij het antwoord kan geven?

Groetjes!

troi

Re: Hoe leer je een paard licht op de hulpen te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:10

Ik maak een paard licht op de hulpen door de hulpen gedoseerd te geven, dus heel licht beginnen en in stapjes strenger tot het paard reageerd en dan direct los te laten (dus ophouden met vragen). Als je dat volhoudt snapt het paard dat bij eerder reageren (dus op een subtielere versie) hij direct het loslaat moment krijgt - van het 'gezeur' af is. Dat motiveerd om steeds lichter te worden. Maar dan moet je als ruiter wel erg consequent zijn, dus steeds die stapjes toepassen en steeds loslaten zodra het paard reageerd. Ook heb je dit niet in een week voor elkaar, helemaal als het paard gewend is direct een harde hulp te krijgen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:12

Je moet de fases duidelijk en consequent opvoeren. Hair, Skin, muscle, bone.
Als je dit consequent en met zelfde tussenpozen uitvoert zal je paard steeds eerder op de eerste fase gaan reageren omdat hij weet dat je anders naar de andere fases gaat. Mijn paard reedt ik eerst met sporen omdat ik haar niet vooruit kreeg, nu enkel met stem en zithulpen.
Het kan!

Alleen heel duidelijk en consequent zijn en niet bang zijn een fase harder te gaan, je hebt immers de eerlijke kans gegeven om te reageren op de eerste fase.
Bij het aanleren van iets nieuws mag je wel veel geduld gebruiken en je fases langzaam opbouwen zodat je paard wel eerst begrijpt wat je bedoelt natuurlijk. Maar als hij het eenmaal snapt wat je bedoelt mag je streng doch rechtvaardig zijn.

En zoals bovenstaande zegt; onmiddelijk loslaten/stoppen met hulp geven als je het gewenste gedrag krijgt, dit is nl. het enige wat het paard iets leert! Zonder release is er niets geleerd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:19

Om dit principe echt goed te leren kan ik mensen trouwens aanraden de 7 games van parelli uit te gaan voeren. Dat is weliswaar op de grond en niet vanuit het zadel maar zo zie je ook heel direct wat het resultaat kan zijn van dit principe. En het werkt vanuit het zadel precies hetzelfde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:56

wat ik hierin mis, is het herhalen totdat je al reactie krijgt op je kleine hulp.
Voorbeeld een overgang stap draf.
Fase 1) aanspannen kuitspieren
Fase 2) sterke beenhulp
Fase 3) spoor en/of zweep en/of heel sterke been hulp, iig zoveel dat je in draf komt
daarna een overgang naar stap (niet meteen op de rem trekken, maar na een aantal passen)
Fase 4) aanspannen kuitspieren
etc

ik ben het dus volkomen met freya eens, maar mis de directe herhaling.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:07

troi schreef:
Ik maak een paard licht op de hulpen door de hulpen gedoseerd te geven, dus heel licht beginnen en in stapjes strenger tot het paard reageerd en dan direct los te laten (dus ophouden met vragen). Als je dat volhoudt snapt het paard dat bij eerder reageren (dus op een subtielere versie) hij direct het loslaat moment krijgt - van het 'gezeur' af is. Dat motiveerd om steeds lichter te worden. Maar dan moet je als ruiter wel erg consequent zijn, dus steeds die stapjes toepassen en steeds loslaten zodra het paard reageerd. Ook heb je dit niet in een week voor elkaar, helemaal als het paard gewend is direct een harde hulp te krijgen.

Mee eens! En dit niet alleen onder het rijden, maar in de gehele omgang, dus zoals Parelli. Fijn principe :j

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:23

Even misschien een hele domme vraag hoor maar is parelli wel zo paardvriendelijk? Heb de afgelopen tijd 2 filmpjes gezien die ik niet eens af kon kijken zo zielig vond ik het. Verder weet ik ook niet precies wat het is hoor.

Bedankt voor de reacties trouwens!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:49

Weet niet welke filmpjes je gezien hebt?

Parelelli goed uitgevoerd is 'zo zacht als het kan en zo hard als het moet' dus zou het wel vriendelijk moeten zijn. Echter gaan sommige mensen meteen over op harde hulpen, verlagen de druk amper en op het verkeerde moment en dan is parelli in mijn ogen inderdaad erg onvriendelijk. Maar dat vind ik geen parelli te noemen, zoals dat ene filmpje dat op bokt verscheen laatst :n

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:52

Overgangen rijden werkt zo goed van stap naar draf en dan weer terug en zo herhalen *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:54

Ik zou parelli hier ook niet voor gebruiken, heb een paar demos gezien met paarden die suf hun rondje deden en dan denk ik dat je je doel toch echt voorbij schiet. Om een paard aan de hulpen te krijgen inderdaad gewoon zo min mogelijk hulp geven en duidelijk zijn als je meer reactie wil. Dus geen reactie= een tik bij een echt ongevoelig paard, en een duidelijker hulp bij een gevoeligere. Ik werk tegenwoordig eigenlijk automatisch hier naar toe. Veel tempowisselingen en wendingen helpt ook immens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:56

Remark schreef:
maar stel je paard reageerd daar niet of te weinig op. Dan blijf je het toch niet keer op keer licht vragen tot je paard het wel doet? Je moet toch strenger wezen met je hulp als je geen of te weinig reactie krijgt?

Nee. Als je paard niet reageert op je hulp snapt hij je niet of kan hij niet doen wat je vraagt.

Als hij het niet snapt: met een andere hulp duidelijk maken wat je bedoelt.

Als hij het niet kan: dat eerst oplossen. Je kunt niet gaan appuyeren als je paard niet goed recht is, bij voorbeeld.

Rijkunst is nou juist het leren aanvoelen hoe het paard op jou reageert en daar wat mee doen, zodat jij en het paard er allebei beter van worden. Paard wordt een beter rijpaard en jij wordt een betere ruiter.

Wat jij beschrijft is eigenlijk zoiets als je zin steeds harder schreeuwen tegen iemand die geen Nederlands verstaat. Ergens in de communicatie gaat er wat mis. Je zult moeten uitzoeken wat, en dat oplossen, als je je boodschap wil overbrengen. Bij voorbeeld met handen en voeten werken (als je menselijke gesprekspartner geen Nederlands verstaat) of je paard rechtrichten en aan de takt en balans gaan werken voordat je je paard gaat verzamelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:59

Koper schreef:
Remark schreef:
maar stel je paard reageerd daar niet of te weinig op. Dan blijf je het toch niet keer op keer licht vragen tot je paard het wel doet? Je moet toch strenger wezen met je hulp als je geen of te weinig reactie krijgt?

Nee. Als je paard niet reageert op je hulp snapt hij je niet of kan hij niet doen wat je vraagt.

Als hij het niet snapt: met een andere hulp duidelijk maken wat je bedoelt.

Als hij het niet kan: dat eerst oplossen. Je kunt niet gaan appuyeren als je paard niet goed recht is, bij voorbeeld.

Rijkunst is nou juist het leren aanvoelen hoe het paard op jou reageert en daar wat mee doen, zodat jij en het paard er allebei beter van worden. Paard wordt een beter rijpaard en jij wordt een betere ruiter.

Wat jij beschrijft is eigenlijk zoiets als je zin steeds harder schreeuwen tegen iemand die geen Nederlands verstaat. Ergens in de communicatie gaat er wat mis. Je zult moeten uitzoeken wat, en dat oplossen, als je je boodschap wil overbrengen. Bij voorbeeld met handen en voeten werken (als je menselijke gesprekspartner geen Nederlands verstaat) of je paard rechtrichten en aan de takt en balans gaan werken voordat je je paard gaat verzamelen.

Hier ben ik het in de regel niet mee eens, er zijn maar weinig paarden die het principe niet snappen, en iemand die niet weet hoe hij een paard kan verfijnen hoort imo niet op die paarden te zitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:00

Koper, mooi verhaal maar dan nu concreet. Volkomen fictief voorbeeld: een flegmatiek paard, al een tijd gereden op grote hulpen, die je nu op alleen het aanspannen van je kuit wil laten aandraven. Graag voor beide mogelijkheden (niet kunnen en niet willen) hoe je dat zou aanpakken.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:06

Lielle schreef:
Koper, mooi verhaal maar dan nu concreet. Volkomen fictief voorbeeld: een flegmatiek paard, al een tijd gereden op grote hulpen, die je nu op alleen het aanspannen van je kuit wil laten aandraven. Graag voor beide mogelijkheden (niet kunnen en niet willen) hoe je dat zou aanpakken.

oefenen :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:20

wat ga je oefenen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:41

Er zijn hier heel goede tips gegeven, volkomen perfect in orde.
Maar jij (TS) bent niet bekent met het leerproces van paarden, je weet niet precies hoe het moet (lichte hulpen) zeker wanneer het paard er niet zo vlot op reageert en je dus even harder moet inkomen.
train zoiets nooit op eigen houtje, ook in zoiets moet je dit tijdens een les aanpakken, dan is er iemand die vanop afstand jouw paard ziet lopen, die ziet wat jij vraagt en hoe het paard er dan op reageert, en vooral hoe jij dan reageert, laat je voldoende los wanneer het wel lukt. De meeste verwarring komt uit het half loslaten , paard twijfelt en leert het op deze manier dus niet.
Ook is het van belang dat je komt deze dingen uiteraard tegen tijdens het uitvoeren van een bepaalde oefening, cirkel -volte - slangelijn of noem maar op wat, ...... maakt eigenlijk niet uit vergeet even deze oefeningen en spits je aandacht op wat je vraag was, reageren op een lichte hulp, simpel en echt niet meer dan dat, "keep it simple"

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:08

Cis, ik heb ook geen idee welke filmpjes ik gezien heb maar ik schrok er wel van, vandaar!

aeolusnr1, dankje voor de tips, het was ook niet mijn bedoeling dit op mijn eigen houtje te gaan oefenen oid, maar deze vraag kwam gewoon in mij op na aanleiding van het artikel over Uta Gräf.

Ben overgens echt onder de indruk van hoe zij haar paarden rijd!