Trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaGR

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:42

Hoi bokkers!

Ik ben bezig met spier- conditieopbouw met mijn paardje
en heb het volgende trainingsschema opgebouwd voor deze week
uiteraart blijf ik dit varieren.

Maandag
losrijden tempowisselingen & (schijn)overgangen+ rechtrichten.

Dinsdag
(Les) Verzamelen, balkjes. ( En uiteraart aanwijzingen lerares)

Woensdag
Losrijden, voltes en veel van hand veranderen, lang en laag ( halstrekken etc )

Donderdag
Longeren

Vrijdag
Zie maandag

Zaterdag
Verzamelen/rechtrichten

Zondag
Rustdag ( aan de hand buiten lopen/ vrijheidsdressuur)

Dit is mijn eerste trainingsschema en heb ook nog niks
uitgevoerd, maar wil graag commentaar/ op en aanmerkingen/ tips

Alvast bedankt!!

Avalon87

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:45

Ik volg dit topic even

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:43

Ik denk dat er iets heel erg mis gaat als je dit gaat volgen....Het is ongetwijfeld heel goed bedoeld en ik vind het leuk dat je er zo goed over nadenkt, maar ik denk dat je dit toch maar beter niet kan volgen.

Ten eerste kan je een paard pas verzamelen als het is rechtgericht, anders vraag je iets wat hij onmogelijk uit kan voeren en hem alleen maar stukmaakt op termijn.

Daarnaast horen rechtrichten, maar ook het rijden van voltes en veel van hand veranderen en het rijden van overgangen en tempowisselingen, altijd deel uit te maken van je training. Je richt een paard recht door oefeningen te rijden, je maakt een paard sterker en rechter door tempowisselingen en overgangen....Het een kan niet zonder het ander, als je dit als losse oefeningen ziet is je beeld van het trainen van een paard echt niet ok.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:43

Hoe vaak reed je je paard/pony eerst voordat je een schema ging maken? Want anders is het misschien een beetje teveel van het goede. Als je altijd al elke dag reed is het denk ik wel goed.

NinaGR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:31

ja oke, ik zet het er ook op voor commentaar ;)
Ik rij hem inderdaad elke dag, en met rechtrichten bedoel ik meer 'bijhouden' en controleren,
als hij niet wil verzamelen controleer ik eerst hoe hij op de volte loopt, heeft hij moeite met buigen, aan welke kant heeft hij moeite etc. Aangezien hij twee dagen na mijn les vaak 'spierpijn' aan zijn achterhand kan hebben ga ik hem als ik dit merk niet expres zwaar en vaak op de achterhand zetten. Vandaar dat ik het er los neerzet zet. Maar bedankt voor je commentaar!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:10

Ik vind het gevaar met zo'n schema dat je 'strak' gaat rijden. Ow, vandaag moet ik tempowisselingen rijden, dus dat de buiging niet je van het is werk ik maar niet aan, want ik moest tempowisselingen rijden. Ik vind dat rijden voelen is, dus je begint gewoon met wat overgangen, figuren en tempowisselingen en dan voel je vanzelf waar je aan moet werken.

Als je een schema wil opstellen, dan zou ik meer denken aan bijvoorbeeld
ma: ontspannen lichte dressuurtraining, loswerken en dan uitstappen
din: les dus een flinke dressuurtraining
woe: ontspannen buitenritje
don: lichte dressuurtraining
vrij: vrije dag
Zat: flinke dressuurtraining
zon: loswerken en dan uitstappen, lichte training

NinaGR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:21

Tango1979 schreef:
Ik vind het gevaar met zo'n schema dat je 'strak' gaat rijden. Ow, vandaag moet ik tempowisselingen rijden, dus dat de buiging niet je van het is werk ik maar niet aan, want ik moest tempowisselingen rijden. Ik vind dat rijden voelen is, dus je begint gewoon met wat overgangen, figuren en tempowisselingen en dan voel je vanzelf waar je aan moet werken.

Als je een schema wil opstellen, dan zou ik meer denken aan bijvoorbeeld
ma: ontspannen lichte dressuurtraining, loswerken en dan uitstappen
din: les dus een flinke dressuurtraining
woe: ontspannen buitenritje
don: lichte dressuurtraining
vrij: vrije dag
Zat: flinke dressuurtraining
zon: loswerken en dan uitstappen, lichte training

Top tip!!!
Thanks

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:21

Wat jij hier als een trainingsschema opschrijft is idd net zoals "Esther" ook al aangaf geen goede visie op wat een trainingsschema inhoud.
Je herhaalt nadien als mijn paard op een gegeven moment niet wil verzamelen (geen zin heeft) .... ook dit klopt niet , paarden hebben altijd zin in het werken, als je het maar goed en op de juiste manier aan hen vraagt.
En dus niet gaat overvragen, verzamelen kan pas in een verder gevorderde staat van training.
Wat "Tango" hier opgeeft als een trainingsschema is al een veel beter voorbeeld, alleen is dit niet echt uitgewerkt, het laat dus nog te veel vrije invulling toe, en das heel heel goed voor diegene die dit reeds jaren kent, maar voor jou is dit alleen maar verwarrend en zal dus te oppervlakkig blijven in jouw training.
Een trainingsschema is handig en kan een grote hulp zijn, maar het is in de meeste gevallen een theorethische info die je voor jezelf even vooraf maakt, je moet daar dus heel soepel in zijn en blijven.
bv jouw paard breekt ineens terwijl je op de linker hand rijd door jouw linker been en wijkt dus af naar binnen, ......... Tjaaaaa dan op dat moment, jouw trainingsschema steek dat even heel diep weg, want je moet nu je paard leren , dat jouw been daar niet voor niets hangt, en dat het paard daar niet zomaar kan en mag doorheen lopen, dus je hebt ineens een heel ander trainingsschema. doet het paard het uiteindelijk goed , ok einde van de training voor die keer, en dus niet je andere training er nog heel gauw mee door gaan drukken, paard raakt er alleen mee in de war, en je riskeert dat je hem gaat overvragen.
"keep it simple"
Zo'n dingen mag je nooit over het hoofd zien, je bent met levende wezens bezig, dat kan je bijna nooit echt perfect van te voren plannen, na je een bepaald niveau behaald hebt met je paard kan het soms wel, maar met een jong of onervaren paard kom je heel vaak zo'n onvoorziene dingen tegen, en dan moet je daar op inspelen als trainer, en je dus niet vasthouden aan wat je van tevoren gepland had.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:33

Ik heb een aantal vragen voor je:

- Wil je zelf elke dag naar de sportschool?
- Waarom pas je de training niet aan op de ( 'gemoeds') toestand van het paard.

Op zich is het heel functioneel om te werken met een schema. En ik vind het zeker een pluspunt dat je er in ieder geval over nadenkt.
Veel mensen missen al een focus en werken nergens naar toe.
Een schema voor vaste dagen werkt niet.
Probeer je te focussen op de toestand van je paard. En daar je training op aan te passen.
Waarom heeft je paard spierpijn na een les. Toch teveel gevraagd... ??? Wees er tevens van bewust dat een paard beter wordt in zijn rust ( herstel) periode.
Bouw dus op naar je les. En daarbij kan je best de focus leggen op lang en laag en daarbij het scherp maken aan de hulpen.
En twee dagen na je les lang en laag /rond voor de souplesse met rechtrichten.
Ik ben het eens met mijn voorgangers dat je altijd bezig moet zijn met rechtrichten. Maar in een training kan je daar de focus nog meer op leggen door wat contra galop mee te pakken, extra contrastelling te vragen en hm een pasje opzij te zetten etc.

Wees dus creatief met in het achterhoofd je doel en de toestand van je paard.

NinaGR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 10:53

Bedankt voor jullie commentaar, snap wat jullie bedoelen!