Jong paard, hoe trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Jong paard, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:27

Mijn paard is nu een dik half jaar onder het zadel, pikt alles heerlijk op en is erg leergierig. Ze is een echte energiebom, dus wil haar goed trainen. Echter wil ik de trainingen niet te zwaar maken, omdat mevrouw nog niet eens 4 jaar is. Ook is ze erg gehaast, wat waarschijnlijk met onze balans te maken heeft. Wie kan mij tips geven, waar ik mee aan de slag kan?

Doubtless

Re: Jong paard, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:08

Komt ze genoeg buiten? Hoe vaak per week rijd je? Wat raad je instructrice je aan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:19

Pas op dat je haar niet overvraagt, dat gebeurt erg snel met die jonge gretige dieren. 3 keer per week max een half uurtje is genoeg in mijn ogen. Lekker lang en laag, los van de hand. Dat ze hard gaat is niet zo erg, liever dan dat ze niet vooruit te branden is.
De overige dagen lekker zo lang mogelijk naar buiten, beetje grondwerk en longeren. Wat krijgt ze aan voer?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:02

Bedankt voor de reacties. Ze komt altijd een hele ochtend of een hele middag eruit, en dan 's avonds nog een paar uurtjes, dus dat is denk ik niet het probleem. Meestal rijdt ik haar 3 tot 4 keer per week, maar daar zit sowieso altijd wel één buitenritje tussen. Momenteel heb ik geen les, omdat de bak meestal te nat is om te rijden, dus in de zomer kan ik pas weer aan de slag met de les.

Ze krijgt drie keer per dag hooi, verder geen biks, omdat ze dus al vrij heftig is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:04

Okee, dat klinkt niet heel verkeerd. Als ze echt te hard gaat, rustig opvangen op je zit, zo min mogelijk met je hand. Veel overgangen rijden, grote voltes, slangevoltes. Daarmee kun je haar balans verbeteren. En inderdaad, zo snel als kan lekker gaan lessen!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:12

Heel goed opletten dat je zelf recht zit en je gewicht goed verdeeld hebt links en rechts. In bochten/wendingen kan het helpen een beetje meer gewicht op de binnenbeugel te houden. Beetje tempo maken mag best maar niet gehaast daar bereik je niks mee. Dus voorzichtig beginnen met schakelen in draf. Staptempo wel hoog genoeg houden, is snel te sloom, genoeg teugellengte geven in stap, wel goed contact houden en recht houden. Veeeeeeel overgangen maken stap-draf-stap-draf en af en toe halthouden. En alleen lange lijnen en grote voltes en ruime slangevoltes rijden voorlopig. Galop zou ik pas oppakken als draftempo netjes gecontroleerd is. Met dit schakelwerk en veel overgangen heb je haar best in een half uurtje tam zonder te zwaar te belasten. Buitenritten zeker blijven doen en zorgen dat je ook dan netjes gelijk teugelcontact houdt en recht blijft. En ook hier het tempo niet te hoog maar wel op een rustige en begrijpelijk manier tempo terughouden. Succes en vooral heel veel plezier!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:21

Ze is vooral in de bak altijd erg gehaast, waarschijnlijk omdat ze op buitenrit de rechte stukken heeft, die minder lastig zijn. Erg bedankt voor de tips!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:24

Een goede instructeur kan je alles uitleggen! Vooral bij jonge paarden is instructie heel belangrijk. Is het niet mogelijk 1x per week of 2 weken de trailer te pakken naar goede locatie voor les?
Jonge paarden leren heel snel, zoals je ook aangeeft, maar dus ook fouten.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:52

Heeft iemand een goede tip voor mij? Mijn paard is heel sloom, rijd nu al met een spoortje maar hij is echt niet voorruit te branden. Rijd veel overgangen en dat helpt wel een beetje daar word hij wat ''wakkerder'' van maar na een tijdje reageerd hij gewoon niet meer.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:59

Lizxxx schreef:
Heeft iemand een goede tip voor mij? Mijn paard is heel sloom, rijd nu al met een spoortje maar hij is echt niet voorruit te branden. Rijd veel overgangen en dat helpt wel een beetje daar word hij wat ''wakkerder'' van maar na een tijdje reageerd hij gewoon niet meer.

Misschien kun je hier zelf even een topic voor aanmaken (of wellicht de zoekfunctie gebruiken). Dat is wel zo netjes ipv dat je in TS haar topic heen gaat vragen.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:31

Duuk2011 schreef:
Lizxxx schreef:

Misschien kun je hier zelf even een topic voor aanmaken (of wellicht de zoekfunctie gebruiken). Dat is wel zo netjes ipv dat je in TS haar topic heen gaat vragen.

Ja sorry dat is waar :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:52

Let_be schreef:
Een goede instructeur kan je alles uitleggen! Vooral bij jonge paarden is instructie heel belangrijk. Is het niet mogelijk 1x per week of 2 weken de trailer te pakken naar goede locatie voor les?
Jonge paarden leren heel snel, zoals je ook aangeeft, maar dus ook fouten.

Ben nu op zoek naar instructie, maar helaas wel lastig te vinden. Ben op zoek naar iemand die op locatie wil komen, en die ook nog wat betaalbaar is.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:23

Ik had hetzelfde probleem, de bak was een drama met al die hoeken en langs de weg op de lange stukken ging het prima. Hij was ook 3/4 jaar.
Ik heb juist me gefocust op de lange stukken langs de weg, op aanrading van onze hoefsmid. Die van mij is er zoveel sterker van geworden! In de bak ging het uiteindelijk gewoon vanzelf. Hij vond het eerst duidelijk lastig in de bak om zijn balans te bewaren, vooral in de galop (overspringen, kruislings, ervandoor enz.)
Het vergt wel een hoop geduld, maar het heeft voor mij een hele hoop opgeleverd! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:10

Zoals al aangeven door anderen, een jong paard zomaar wat gaan inrijden zonder les is eigenlijk vragen om moeilijkheden. En daar bovenop ontwikkel je maar de helft van de mogelijkheden die het paard eigenlijk in zich heeft.
Dit is nooit een goede keuze.
In heel veel gevallen is het zelfs beter het paard gewoon los op de weide te zetten en er voorlopig helemaal niets mee te doen dan zo zelf wat aanklooien. Dit klinkt mssn gemeen van me maar ik ga wekelijks naar mensen toe om probleempaarden te corrigeren, en bijna altijd zijn die problemen er door de mens ingetraind , het is bijna nooit het paard zijn fout.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:13

Past haar zadel wel goed? Jonge paarden kunnen enorm veranderen (de mijne is in een half jaar 3 boommaten gegroeid :x ) en die van mij wordt ook loperig als hij een niet fijn passend zadel op heeft :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:56

Om even wat duidelijkheid te geven aan iedereen, ik heb al wel les gehad met haar, maar momenteel is er geen les. Omdat ik graag wat meer gerichte les naar mijn paard wil hebben, zou ik in een kleinere les willen dan ik hiervoor zat. Het zadel past wel goed, ze loopt ook niet angstig of voor de pijn weg, ze is gewoon erg pittig. Heb een tijdje gehad dat ze dwars was, dus toen het zadel goed na laten kijken, maar het bleek dus een ingegroeide kies te zijn, die er nu uit is.

Ik ben dus ook op zoek naar oefeningen om te doen, tot ik weer les heb.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:19

Dus voor de duidelijkheid: Je hebt de faciliteiten niet om te trainen tijdens slecht weer, maar je bent nu wel op zoek naar oefeningen die je kunt doen? Of kan je alleen niet lessen?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:24

Ik heb een hele tijd geen les gehad, door de slechte bak. Momenteel is er nogsteeds geen les, maar de bak wordt wel beter. Ik wil ook het liefst andere instructie, die wat meer richting de dressuur lesgeeft, en wat meer de basis er in krijgt. We hebben veel kinderen op stal, dus wil een iets serieuzere les in. Tot die tijd, wil ik graag blijven trainen, en dit wil ik goed doen.

Hoop dat het zo een betere uitleg is. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:35

Oke, dus je kunt gebruik maken van de bak.
Als je een jong paard hebt en zelf niet weet hoe je haar/hem moet trainen, ga dan inderdaad zo snel mogelijk op zoek naar serieuze instructrice.
Je kan via Bokt wel horen dat het belangrijk is om recht te richten en te flexibiliseren, maar ik gok dat je dan nog niet weet hoe je dat aan moet pakken...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:39

Nee ik ben ook niet op zoek naar dingen waarbij ik persoonlijke hulp nodig heb, maar oefening waardoor ik haar niet te zwaar belast, maar wel lekker fit en losjes houdt. Zoals ik al zei, ik ben op zoek naar een goede instructrice, maar is wel lastig te vinden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:43

Ik heb mijn 3 jarige in 4 maanden zadelmak gemaakt en de basisknoppen erop gezet, daarna heeft ze een paar maanden rust gehad.
Toen ik haar weer oppakte zijn we begonnen met het achterbeen activeren en haar horizontaal krijgen in plaats van op de voorhand. Voltes, achtjes, omstellen, overgangen, schijnovergangen en diagonalen om de balans op orde te krijgen en het achter naar voor principe te bevestigen.
Basiswerk is niet te zwaar, zolang je maar in de gaten houdt hoe lang je paard nodig heeft voor fysieke en mentale ontwikkeling. 20 a 30 minuten per training is vaak zat.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:46

Dankjewel voor het delen van je eigen ervaring. Ik laat haar ook gerust soms even een weekje of twee staan, maar die schat vindt het werken zo leuk. Als ik haar laat staan, is ze gewoon een beetje sipjes. Doe lekker veel buitenritjes, maar wil ook wel een beetje de basis onderhouden

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:03

probeer eerst veel tempocontrole te krijgen en veel figuren te rijden