Overstappen naar bitloos wie heeft er advies of info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjes

Overstappen naar bitloos wie heeft er advies of info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:24

Hallo beste bokkers,

Ik heb een vraag weet alleen niet of het hier helemaal goed staat.
Al een tijdje speel ik met het idee om over te stappen naar bitloos rijden. Eerst zal ik even wat vertellen over mijn paard. Ik heb een 6 jarige draver genaamd Zyrkoon ( of zirkoon we gebruiken beide ) het is een heel lief beest dat urenlang met je kan knuffelen. Zolang ik wandel, longeer, knuffel, of gewoon uren poets is er niks aan de hand en is Zyrkoon de grootste schat die er is. Maar wanneer het op het rijden aankomt worden we beiden onrustig, dit begint al bij het opzadelen. Van mij uit komt dit omdat het rijden gewoon erg ongemakkelijk is. Ik ben niet de beste ruiter, heb weliswaar de nodige rijervaring (rijdt al vanaf mijn 8ste) maar heb geen geweldige zit en of houding ( dit vind ik ook moeilijk om te verbeteren omdat Zyrkoon nog erg op zoek is naar zijn balans ). Zyrkoon is ook niet het makkelijkste paard, hij is erg vlug en doordat hij nog op zoek is naar zijn balans ( zijn hierop onder begeleiding aan het trainen maar hebben tussendoor periodes niet gereden dus is niet zoals het zou moeten zijn ) vindt hij sommige dingen nog erg moeilijk. Ik heb zeker begrip voor de dingen die Zyrkoon niet kan en ik blijf dan ook rustig wanneer iets niet lukt maar voor mijn gevoel vinden we beiden het rijden gewoon niet leuk, daarmee bedoel ik het rijden in de bak. Hij is gecheckt door de tandarts en dit wordt regelmatig bijgehouden maar toch heb ik het idee dat hij last heeft van het bit. We hebben ondertussen ( onder begeleiding van mijn rijinstructeur *erg bekwame man die les geeft aan Deurne*) verschillende bitten uitgeprobeerd en zijn nu uiteindelijk uitgekomen bij een stang aangezien Zyrkoon de neiging heeft door het bit heen te drammen. Ondanks dat ik nu met stang rijdt en probeer mijn houding te verbeteren lijkt hij nog steeds last te hebben van het bit, dit uit zich in tong uit de mond, tong over het bit, heel soms bit vastpakken en onrust in het hoofd. Ik weet dat dit ook voor een gedeelte samenhangt met mijn houding en het stilhouden van mijn handen maar hij vertoont hetzelfde gedrag bij mijn instructeur. Laat ik nog even duidelijk zeggen dat ik geen wedstrijdambities heb of wat dan ook. Mijn doel is om dressuurmatig "oke / redelijk" rond te rijden en vooral veel met koontje naar buiten te gaan in de toekomst. Ik wil nu dus graag informatie inwinnen over een eventuele overstap naar bitloos rijden. Bij mij op stal staat een ervaren vrouw die met haar jonge paard een tijd bitloos heeft gereden ( had gebitsproblemen vandaar tijdelijk ) aangezien ik weet dat deze vrouw aardig wat ervaring heeft had ik haar om advies gevraagd, zij liet me heel duidelijk weten dat de overstap geen slim idee was met mijn paard. Volgens haar kan je met een bitloos hoofdstel niet fatsoenlijk dressuurmatig rondrijden en zal het heel moeilijk ( misschien zelfs onmogelijk ) zijn om met mijn paard bitloos te rijden aangezien hij zo vlot is onder het zadel. Ik neem haar advies zeker in acht omdat ik weet dat ze dit advies niet voor niets geeft maar toch ben ik ook benieuwd naar wat jullie denken. Aan de hand van wat ik jullie heb verteld wat zouden jullie dan doen? Wat voor hoofdstellen zijn geschikt?

ps: over zijn balans hoeven jullie je geen zorgen te maken, hij is tussendoor bij de osteopaat geweest en ook de dierenarts heeft een tijd geleden gezegd dat dit een kwestie van trainen is.
( de dierenarts gaf ook aan dat het gewoon een loopwillig paard is waar je niet enkel mee in de bak moet trainen maar veel mee naar buiten moet)

Ik hoop mee te mogen genieten van jullie ervaringen en hierover wat meer te weten te komen.

Groetjes,

Stéphanie

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:32

In eerste plaats compliment dat je op zoek bent naar het beste voor je paard en je observatie dat hij het bit blijkbaar niet fijn vind.

Al met al lees ik dat jullie beiden nog onwennig zijn en wellicht elkaar wat versterken. Heel logisch en totaal niet erg. Wat mij enorm heeft geholpen is grondwerk gaan doen met mijn paard en me in te lezen in de gedragingen van paarden in de kudde. Ik ben van mening dat álle problemen op te lossen zijn met tijd en vertrouwen en duidelijkheid.

Mijn ervaring is dat je eerst op de grond de overgangen er 100 procent in moet hebben, oefenen op stem en hele kleine hulpen. Dat het paard ten alle tijden niet zelf het tempo bepaald. Werken aan vertrouwen.
En dan kun je zeker bitloos rijden is mijn ervaring. Rijdt zelf met halstertje en losse teugel. Hoef alleen te zuchten en paard gaat stappen.
Is wel een investering in tijd en geduld maar ontzettend waardevol. Ik heb ook heel veel tijd geinvesteerd in het aan de hand lopen buiten.

Of je een paard helemaal in de krul kunt rijden bitloos weet ik niet, maar de vraag is ook of je dat wilt. Vaak is als je de basis goed hebt gelegd en je bitloos kunt rijden ( lees zonder druk in de mond) Je ook met bit weer kunt rijden omdat het vanuit een totaal andere basis is.

Kijk eens in het profiel van Arabesk hier op Bokt, daar staan allemaal waardevolle sites en info in.

ps. ga niet bitloos rijden om het bitloos rijden, maar verdiep je in de onderliggende oorzaken anders helpt het niks en ga je ws. teveel druk uitoefenen op de neus.

Je kunt ook een lesje grondwerk nemen, is echt enorm leerzaam.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:39

Hallo Stephanie,

Ik weet niet welk bit je nu gebruikt, misschien is een ander bit gewoon een oplossing. Bitloos kun je heel goed dressuurmatig rijden. Je rijdt dan vanzelf meer op de zit. Er zijn veel verschillende bitloze optomingen, dus het is gewoon bekijken wat het beste past bij deze combinatie.
Wanneer een paard prettig loopt op een stang, dan is de werking van de scharen de invloed die het meeste bij het paard binnen komt. Uit ervaring weet ik dan dat een geschikte bitloze optoming een hackamore is. Die heeft ook een werking van de scharen.
Vooral omdat je geen wedstrijd ambities hebt kan ik je dit echt aanraden om te proberen.

Succes.

romyloverrr

Re: Overstappen naar bitloos wie heeft er advies of info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:43

dat je met bitloos niet fatsoendelijk dressuur kan rijden is onzin ,

als ik jou was zou ik gewoon eens een halstertje proberen , en als ze dat niet vertrouwd
hoofdstel met daarover ( of onder ) een halster, bij mijn pony was het meteen goed
en ik rij nu eigenlij knooit meer met bit :P

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:51

mijn vorige dravertje had ik zelfde soort problemen mee, ik begon met enkel gebroken trensje en ging steeds naar een scherper bit toe, het enige wat ik er mee bereikte was nog meer verzet! ik ben toen over gestapt op een zacht rubber stangetje, en mijn paardje liep gelijk veel beter! geen onrust meer, heb daarna nog wel geprobeerd op een trensje te rijden maar daar werd ze weer erg onrustig in der hoofd en mond van.
ik denk ook dat je met bitloos prima rond kunt rijden.
mijn huidige dravertje rijd ik met een koperen dubbel gebroken bustrens, dit neemt ze wat makkelijker aan als een "gewone" trens.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 14:16

Hey allemaal bedankt voor jullie vlotte reacties. Ik neem al jullie berichten mee en probeer hier uit op te maken wat wijsheid is voor Zyrkoon en mij. Marjolijnvdh : ik weet van verhalen dat een hackamore inderdaad een goede optoming is maar moet eerlijk zeggen dat ik gezien mijn rijkunsten niet zou durven te rijden hiermee. TIjdens het rijden rijdt ik heel erg op het bit ( ben hem vooral veel aan het tegenhouden en als dit niet zo is dan hangt hij al snel in mijn handen ) en ik ben bang dat ik met een hackamore te veel druk zet op zijn neus. Het kan zijn dat ik hiermee helemaal fout zit maar dat is mijn gevoel hierbij. In ieder geval iedereen hartstikke bedankt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:06

Steefjes schreef:
Hey allemaal bedankt voor jullie vlotte reacties. Ik neem al jullie berichten mee en probeer hier uit op te maken wat wijsheid is voor Zyrkoon en mij. Marjolijnvdh : ik weet van verhalen dat een hackamore inderdaad een goede optoming is maar moet eerlijk zeggen dat ik gezien mijn rijkunsten niet zou durven te rijden hiermee. TIjdens het rijden rijdt ik heel erg op het bit ( ben hem vooral veel aan het tegenhouden en als dit niet zo is dan hangt hij al snel in mijn handen ) en ik ben bang dat ik met een hackamore te veel druk zet op zijn neus. Het kan zijn dat ik hiermee helemaal fout zit maar dat is mijn gevoel hierbij. In ieder geval iedereen hartstikke bedankt.

Helemaal mee eens, een hackamore vraagt echt om vakkundigheid en is zeker geen instrument om 'zomaar' mee te gaan rijden.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:14

Ik ga mee met Freya6
Begin "opnieuw"
Eerst elkaars lichaams taal leren kennen met veel grond werk daarna kun je oppakken.Neem lekker de tijd.
Klinkt stom maar ik ben ook ter belangen van mijn paard (een gevoelig typje en een portret opzich)
ook "opnieuw" begonnen.

Tevens wil ik je vragen of ik wellicht wat tips mag vragen over mijn obstakels in jou topic

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:42

Hey Irmsel natuurlijk mag je dat vragen. Misschien zijn het dingen die ik herken en kan ik daar zelf ook weer van leren. Ga je gang!

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:16

Heel fijn Steefjes, dank

Het zal niet helemaal bij jou verhaal passen, maar de titel voegt wel.

Ik heb diverse jaren dressuurmatig gereden. En toch wel met een redelijk stevige en dominante hand.
Dit wilde ik anders omdat mijn meisje een gevoelig type is en zijn al diverse keren op deze wijze is behandeld maar dat het duidelijk niet functioneerd.
Daarom ben ik bitloos gaan rijden.
Wegens een oude rugblessure ook nog eens geen zadel.

Ik heb nu namelijk 3maanden grond werk achter de rug wel af en toe erop gezeten voor lekker wat stappen
Overgangen op stem en lichaam reacties gaan goed
oesteopaat is 2 keer geweest en alle rug problemen schijnen opgelost te zijn.

Tijdens rijden(Ik rij op een barepad):
In stap luisterd mijn meisje braaf naar mijn zit. Ik kijk waar ik heen WIL. geef druk met mijn zit-been-knobbel en bij even te laat reageren geef ik druk met mijn kuit (zit erin van engels rijden)
Gaat prima en word steeds beter en dit gebeurt zonder handen!! (best trots :o )
Ook halthouden is geen probleem, door lichtjes achterover te leunen en diep te gaan zitten/ uitblazen.

Nu is mijn stap naar draf gekomen.
En mijn meisje en ik zijn zo aan een bit en zadel gewent. Dat 1 mijn zit waardeloos is en 2 zij haar spontane omdraai trucjes uit de doos haalt, dus ik kan niet blijven zitten.
ik grijp dan zo snel naar teugels om haar om te sturen maar ja geen bit dus mevrouw dramt lekker verder

iemand nog tips??

Als ik hulp vraag betreft longeerlijn ertussen dat er iemand haar stuurt, blijft ze heerlijk bij deze persoon in het midden staan. Bevestigt dat ze in draf onzeker is, dat snap ik wel. Maar wat ken ik er aan doen, als we het niet kunnen oefenen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:51

Oeh dat is een lastige, ik zou het dan toch met zadel doen in eerste instantie, om de duidelijkheid te kunnen bewaren in wat je zo mooi hebt opgebouwd.
Zodat je zelf wat stevigheid hebt en als ze ook in draf fijn en braaf is kun je het zonder zadel proberen.
Ik houdt me altijd vast aan een pluk manen om niet aan de teugels te gaan hangen. Daarom oefen ik alles ook eerst met 1 teugel dwz leadrope, dan kun je niet gaan hangen.

Kun je alle overgangen netjes maken aan de hand? Anders kun je daar eerst op oefenen, want wat aan de hand goed gaat gaat onder het zadel vaak ook goed. En wat mij helpt om Freya ervan te weerhouden om te draaien is ook in het zadel de zgn. carrotstick mee te nemen, daarmee kun je de doorgang blokkeren. Na consequent duidelijk te zijn gebeurt het ons bijna niet meer, en als het gebeurt geeft ze ermee aan dat ik haar overvraag.

Maargoed, zonder zadel, mét stick en zonder teugels misschien wat teveel voor nu. Ik zou er dan voor kiezen om met zadel te rijden totdat alles duidelijk is.
Heb je geen zadel?
Het schijnt dat een suede barebackpad en een nepleren zitvlak ook helpen om er minder snel af te kukelen. Je blijft dan als het ware plakken.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:55

freya
super je uitleg.
Maar nee ik heb geen zadel en ik rijd idd op een suede barepad. Dit met het idee dat ik niet het gevoel kreeg van doordringen op een zadel.
en ik blijf idd wel beter zitten maar haar onverwachtse acties zijn echt abrubt
de stick heb ik ook geprobeerd in stap maar daardoor ging ze alleen maar sneller lopen...zweep effect denken wij.
aan de hand gaan de overgangen prima. ik verwacht dat ze het gehobbel op haar rug niet tof vind. misschien nog gevoelig....?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:08

Ja dat zou kunnen, maar het kan ook heel goed zijn dat jullie leiderschap nog niet helemaal helder is, en ze door jouw onbalans de ruimte voelt om dat even te testen.
Eigenlijk denk ik dat je daar (ook afhankelijk van karakter van je paard) weer even doorheen moet. En eenmaal goed duidelijk heb je vaak geen problemen meer.

Heel belangrijk om veel de friendly game te doen. Dat houdt in dat je je paard eerst leert dat de stick geen zweep is en dat je leert zijn hele lichaam ermee aan te kunnen raken in een soort aai beweging. Dan leer je aan dat er verschil zit in de hulp om bijv. te gaan draven en het kunnen aanraken met de stick.

http://www.youtube.com/watch?v=O5no0-xmpgs

Daarna kun je de circling game gaan oefenen op de grond om de overgangen duidelijk te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=7t7iNGzNv8A

Weet niet of je een methode voor grondwerk volgt?
Dat maakt in principe ook niet uit, maar mijn ervaring is dat het heel handig is om een methode te volgen omdat er een goede opbouw inzit en als je alles op de grond er goed in hebt, het onder het zadel makkelijk gaat.
Op parelli connect kun je als je lid wordt, 30 dagen gratis level 1 volgen. Super handig vond ik voor een goede basis, uiteraard ook in combi met je eigen intuitie en kennis over je paard. Je kunt je ieder moment ook weer afmelden, gaat heel makkelijk. Kost na de 30 dagen 7,95 per maand.

Wat ook leerzaam is vind ik is eens te kijken naar horsenality's, dat zijn verschillende karakters van paarden duidleijk weergegeven en onderverdeeld. Dan zie je dat gedrag niet uit onwil oid komt maar gewoon onderdeel van het paard is en kun je daar je training specifiek op afstemmen.

ps. Het is niet zo 1,2,3 uit te leggen maar misschien kun je hiermee verder orienteren en inlezen/studeren en oefenen. Het vraagt tijd en geduld maar je krijgt er fantastisch resultaat voor terug.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:20

Ts: misschien moet de vrouw van je stal de meest recente Bit even lezen... Iets met Olympische amazone die alles bitloos ook kan :)

Ik adviseer ook eerst grondwerk (bijv met kaptoom) en daarna is bitloos prima. Ik denk wel dat de reacties van je paard komen door het scheef zijn en dat je sowieso meer moet gaan rechtrichten. Daarnaast kan het bit ook een pijreactie geven waardoor ze abrupt reageert, wellicht doet ze dat bitloos niet eens.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:22

Super trouwens dat je al een eind op weg bent met sturen/ halthouden etc. Is al heel mooi.
Ik heb je post nog een keertje gelezen en het kan inderdaad goed zijn dat ze onzeker is voor de draf.
Heel herkenbaar, heb dit met mijn merrie ook gehad. Wij zijn toen heeeeel veel buiten gaan wandelen om te oefenen met vertrouwen in allerlei situaties. Waarbij ik de stick veel nodig heb gehad om te voorkomen dat ze omdraaide. Maar we deden alles wat nieuw was kort en dan weer iets wat vertrouwd was.

En ook in de bak met van alles schriktraining gedaan, door smalle openingen etc. Alles spelenderwijs. Daar vergroot je het zelfvertrouwen mee. Want vaak is gedrag als omkeren etc toch (ook al lijkt het niet zo) gedrag uit angst of het gevoel dat ze geen leider heeft. Dus aan de basis werken lost de bovenliggende problemen op. Freya kan ik nu met touwhalstertje in het bos rijden.

Daarbij geldt weer, veel friendly game doen om het vertrouwen tussen jullie te verstevigen.
En als je iets nieuws gaat uitproberen, doe het dan kort, stop als het goed gaat en sluit af met iets wat ze leuk en makkelijk vind. Of gewoon lekker rollen oid.

Je klinkt wel als iemand die goed kan observeren hoe je paardje reageert. Hoe oud is ze? Hoe ging dat in het verleden als je reed?

Heb je de mogelijkheid je zit te oefenen op een ander (meer ervaren) paard? Wel eens een boomloos zadel geprobeerd? Daarbij voel je je paard ook redelijk (wel veel minder als bbp hoor).

Edit; misschien handiger om via PB verder te praten omdat dit het topic toch een beetje verward.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:30

Jotoma schreef:
Ik adviseer ook eerst grondwerk (bijv met kaptoom) en daarna is bitloos prima. Ik denk wel dat de reacties van je paard komen door het scheef zijn en dat je sowieso meer moet gaan rechtrichten. Daarnaast kan het bit ook een pijreactie geven waardoor ze abrupt reageert, wellicht doet ze dat bitloos niet eens.

ik rij geen bit met haar. haar abrupte reacties doet ze zodra we draf werk gaan verrichten.
wellicht kan ik me binnenkort iets wat meer gaan focussen betreft het recht richt alhoewel ze sinds de osteopaat netjes loopt en beweegt

Freya wij PBen wel even

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:45

Mijn reactie was ook voor TS, gezien haar werd geadviseerd dit niet te doen omdat haar paard vlotjes is. Ik haalde het even door elkaar met jou post van abrupt reageren.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:22

sorry jotoma ook namens mijn vergissing

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:26

Geeft niets :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:50

Hallo,
of je nu met bit of zonder bit rijdt eigenlijk maakt dit niet zo erg veel uit.
Wat wel van belang is, is hoe je met het paard rijdt het paard moet dus nageven op jouw hand, het paard moet wijken voor druk (bit, bitloos, hand, teugel, been , ....)
Je zegt zelf dat je zelf steun zoekt op het bit, en das totaal verkeerd, jij als ruiter mag nooit of te nimmer aan het bit gaan hangen, dus ook niet pér ongeluk, doordat je even je evenwicht verliest.
Je moet dus zelf een onafhankelijke zit leren te behouden, je handen onder controle houden ten allen tijde.
Vaak zie je wel , dat sommigen denken zonder bit hoeft er niet zo dressuurmatig gereden te worden, dit is totaal fout, er moet altijd dressuurmatig correct gereden worden, je kan af en toe wel eens wat losser en relaxter rijden maar dat kan eigenlijk alleen als het paard voldoende opleiding reeds achter de rug heeft.
In jouw situatie hier is dit helemaal nog niet zo ver klaar.
Dat het paard vlug is en dat het snel vooruit wil en dat het energie over heeft en al die gekke dingen erbij, heeft eigenlijk niets te maken met de vraag wel of niet met bit, ...
Maar zelf kan je dit niet oplossen, zoek een trainer die dat wel kan, uit jouw verhaal hier is het heel duidelijk dat jouw lesgever hier echt niets of heel weinig over weet, die kan jou hier dus echt ook niet mee helpen. (En ik wil die man of vr zeker niet afkraken die zal best goed les kunnen geven, maar in dit onderdeel heeft hij helemaal geen ervaring, das duidelijk)
Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard, en het probleem zit nooit bij het paard, maar bij de mens die ermee aan de slag gaat.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:48

aeolusnr1 : bedankt voor je reactie. Ik ben het zeker met je eens dat je als ruiter zijnde eerst moet kijken of het probleem bij jou ligt voordat je bij het paard gaat kijken. Zoals je had kunnen lezen maak ik ook erg duidelijk dat in dit geval zeker het paard niks verkeerds doet maar dat we elkaar in onze onzekerheid versterken. Ik zal wat je hebt geschreven meenemen in mijn oordeel dankjewel.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:52

Jotoma : Ik heb net even gegoogled op jouw post over die olympische amazone. Klopt het dat dit Charlotte Dujardin is? Ik heb op het internet kunnen vinden dat zij tijdens trainingen bitloos rijdt. Had je het in dit geval over haar? Ik heb namelijk niet zelf de "Bit" dus moet nog even kijken van wie ik hem kan lenen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:57

Als je iets mooi wil zien op you tube kijk eens naar Stacey Westfall 2006
ook een wereldkampioene.
Dit is western gereden maar is zeker het bekijken waard. Het kan dus idd heel ver gaan. Gevoel en training en tjaaa idd ook het geschikte paard en dan eindig je mssn net als in dit filmpje.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:02

Ik heb je topic gelezen en diverse antwoorden, ik sluit me aan bij het advies van grondwerk, dit kan echt een goede basis leggen voor het vertrouwen en het kijken naar je paard.
Daarnaast vraag je naar een overstap naar bitloos, dat je er niet dressuurmatig mee zou kunnen rijden is niet waar. Omdat een paard niet aan het bit hoort te zijn, maar nageeflijk is door (het ontwijken van) druk. Alle paarden wijken voor druk, zo hoort het ook.
Je paard lijkt mij juist zeer gevoelig, het is juist daarom van belang om het juiste bitloze hoofdstel te kiezen, eentje die wel druk kan geven, maar waarbij de druk ook zeer snel weer weg is.
Van FRA zijn er diverse systemen, ik denk dat een l'ami prima bij jou en je paard zou aansluiten doordat de release 100% is door een mechanisme in de neusriem. De l'ami is nieuw en er staat nog geen foto van op de site www.paardenluxe.nl.
Voorheen had je de Meroth (die is er nog steeds) deze was voorzien van een bladveer, waardoor de release van dat hoofdstel ook super is.
Wil je meer weten of advies over bitloos rijden, dan kun je het altijd vragen. PBen is wel handiger voor het contact, of neem een kijkje op de site. Ik zou overigens (nog) niet met een sidepull gaan rijden, hoewel dit erg vriendelijke is en erg duidelijk. Maar omdat je paardje ook gevoelig is, is dat wellicht een grote stap.
Succes en respect!!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:18

Buitenbeen: Bedankt voor je reactie. Heb je enig idee waar ik meer informatie kan vinden over de I'ami? ik kan geen verdere informatie vinden. Wel had ik al wat researsch gedaan naar de Meroth. Ik ben erg benieuwd en wil graag verder uitzoeken welke mogelijkheiden ik heb.