Opbouwen van rijden na een koliek operatie.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_Bongers

Opbouwen van rijden na een koliek operatie.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:08

Hallo,

Mijn paard is eind december geopereerd, omdat die koliek had.
Daarna moesten we hem 1 maand absolute boxrust geven en
daarna nog een maand met boxrust en 2x daags 10 minuten
stappen. Eind februari mag ik beginnen met het werk oppakken
en de conditie te trainen, maar heeft iemand een schema hoe
ik dit het beste kan doen?

Breghje

Re: Opbouwen van rijden na een koliek operatie.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:23

Heeft je da geen schema meegegeven? Anders vraag hem eens om tips en tricks. Ik heb mijn paard na de koliekoperatie eerst dmv meelopen aan de longeerlijn sterker gemaakt, daarna erop zitten en een paar rondjes in de bak lopen, niks vragen gewoon hobbelen en van daaruit langer en meer vragen. Maar omdat zij op een specifieke manier getraind moest worden omdat haar buikpeesplaten opengeklapt waren, kan jij mss wel eerder en sneller.

Maar degene die dat het beste weet is de da die de operatie heeft gedaan, of een fysio. Want je moet heel erg rustig beginnen en rekening houden met wat de spieren aankunnen, of juist nog niet.

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:32

da heeft alleen gezegd, 1 maand na operatie absolute boxrust, daarna een maand boxrust met 2x daags 10 minuten stappen en na die maanden mag die in een kleine paddock en mag je er weer opzitten en conditie opbouwen. Mijn paard heeft inderdaad ook de buikpeesplaten kapot vandaar de boxrust

biaamber04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:05

gewoon langzaam opbouwen
stappen uitbouwen naar een half uur
longeren oppakken en uitbouwen met draf en daarna galop
en dan er weer op en dat ook weer opbouwen
maar dan ben je wel 3/4mnd verder
en vooral niet alles te snel willen...
die van mijn vriendin liep na 1,5 jaar pas weer wedstrijden....
veel succes

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:07

dankjewel voor de tips! De mevrouw die axel (mijn paard) namelijk verzorgde in de kliniek vertelde namelijk dat je na 1 maand opbouwen wel weer wedstrijden kon gaan rijden. Dit vond ik wel heel snel en daarom heb ik hier een bericht geplaatst.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:34

Beaubette schreef:
da heeft alleen gezegd, 1 maand na operatie absolute boxrust, daarna een maand boxrust met 2x daags 10 minuten stappen en na die maanden mag die in een kleine paddock en mag je er weer opzitten en conditie opbouwen. Mijn paard heeft inderdaad ook de buikpeesplaten kapot vandaar de boxrust

Ah, bekend terrein. :D Bij mij werden haar achterhandspieren heel erg zwak na de ok, omdat het voor haar moeilijk was haar buik aan te trekken en over de rug te komen. Ook had ze last van slappe kniebanden, waardoor ze heel erg vage kreupelheidjes kreeg, maar dit was allemaal al een hele lange poos na de ok. Ik moest haar ldr gaan rijden, echter!!!! Met de kanttekening dat ze zo laag diep en rond mocht als ze Zelf aangaf, en dat in het begin niet langer dan 5 minuten en dan uitbouwen maar ik moest toen wel 7 dagen per week gaan rijden, dat zou ik bij jou dus niet meteen doen, rustig aan opbouwen uiteraard. Vwnw in eerste instantie want een duikboot wordt niet sterker van achteren en zodra de achterhand sterker word door oefeningen kan je meer en meer ldr toepassen Heel scherp aan t been zetten, goed hand laten volgen en dan dmv de ldr buik en ruggebruik stimuleren. Alleen waar je heel erg voor op moet passen is verzuring van de spieren, ik gaf Eggersman elke dag om te helpen.

Ik denk dat het schema van biaamber04 een mooie leidraad is.

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:33

is het allemaal goed gekomen met je paard?