Rug trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Rug trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:28

Hallo!

Ik ben een week geleden met mijn paard gevallen en kan niet (goed) lopen en dus ook niet rijden. Paardlief is oke, helemaal gecontroleerd gehad en mag weer rustig aan het werk. Nou zou ik hem graag aan de longe willen trainen, maar vooral zijn rug omdat er niet veel bespiering op zit. Is er een goede en veilige manier waarop ik zijn rug via de longe trainen kan? Ik heb geen ervaringen met dubbel longe of pessoa/passoa of andere hulpteugels. Maakt niet uit of ik die gebruiken moet/mag, dan haal ik er desnoods iemand bij die het wél weet :)

Ik hoop dat jullie mij helpen kunnen!

Groetjes

barbar

Re: Rug trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:34

je kan een passoa, dubbele longe of een touwtje het beste gebruiken, ook balkjes lopen is erg goed voor de spiertjes.
als je geen ervaring met een van die dingen hebt kan je idd het beste er iemand bij halen die je dat leert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:05

IK zou zeker niet met hulpmiddelen longeren, want dan zet je er altijd dwang op,
Zelf longeer ik mijn paarden aan kaptoom aan de enkelen lijn, je kan daar heel goed mee werken aan de stellingen buiging en het binnen achterbeen ,
Nooit aan het bit longeren want als je longeert aan het bit heb je alleen de onderkaak in je handen is niet erg dier vriendelijk, aan kaptoom kun je de hele boven lijn mee bereiken als je het goed doet, neem dus les,
Kijk een op www.paardenbegrijpen.nl dar staan mensen die jou kunnen leren aan de enkelen lijn je paard te trainen en je paard mooi en soepel te krijgen

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:44

Bedankt voor jullie reacties :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:47

midgie heeft gelijk. pessoa is ofwel zo los dat het niks doet, of zit hem e hele tijd te pesten. of allebei.

je kun heel veel aan de hand doen waar je heel veel aan kan hebben, verzamelende oefeningen, buikspieren van het paard oefenen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:15

Ja maar hoe dan? Ik kan niet goed lopen, dat doet verrekte pijn. Kan dus wel oefeningen aan de hand doen, maar daar forceer ik mijn knie mee en dat is voor mij niet goed. Maar het is ook zo dat ik mn paardje geen weken stil kan laten staan :) Daarom zocht ik iets wat mij kon helpen aan de longeerlijn ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:17

passoa vind ik nooit fijn omdat hij dan elke keer een ruk in zn mond krijgt. probeer eens dubbele longe:)
dat is niet moeilijk, gewoon proberen ;)

en anders touwtjes, zodat je paard laag en lang loopt, en miss een fleece bandage achter de billen spannen. niet te strak. doet het zelfde als passoa, maar krijgt geen ruk in zn mond! :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:56

Wat voor touwtjes moet ik dan gebruiken? Strotouw? Of dun zeiltouw? En dan van longeersingel door het halster/bit, achter zijn hoofd en vice versa?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:03

Een soort veters zijn het. Kan er niet zo gauw plaatjes van vinden, maar Ipv touwtjes gebruiken (priegelwerk. Kan er niet mee opschieten :') ) kan je ook een 'duits touw' gebruiken. Want dat is hetzelfde princie (lang, laag, ruggebruik zonder het vast zetten van de mond) . Dat is dit: http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... ULP+KATOEN

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:06

Ik heb geleerd dat in de galop de rugspieren ook getraind worden!

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:38

Is het een optie om met dubbele lijnen te gaan werken, het gevaar met longeren is dat je maar een kant van het lichaam aan het trainen bent. Of i.i.g. de ene kant meer dan de andere kant.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:13

Als jij niet goed kan lopen zou ik lekker mijn paard een paar weken rust geven en op de wei o.i.d gooien, want met longeren zeker als je het technisch goed wil doen moet je mee lopen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:29

Oke, dan gaan we dat doen! Bedankt!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:32

ik zou idd ook eerst langer rust houden voor allebei. je kan met longeren telkens het rondje kleiner maken en weer groter, werkt goed!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:59

wat ik met een touwje bedoel is gewoon een zijltouw van 7 meter die over de rug door de bovenste 2 zijringetjes van de longeersingel, dan door de bitringen (van buiten naar binnen) en dan tussen de benen weer vast word gemaakt aan de longeersingel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:00

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:09

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:17

Rindin, Barbar: Super! Ik ga het eens goed doorspitten en lezen en dan gaan we over een paar weekjes aan de slag :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:44

IK zou niet zomaar met touwtjes gaan longeren , dat is altijd dwang, leer zelf te longeren op gevoel, kijk eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl daar zijn ook instructices die jou kunnen leren longerne aan een enkelen lijn aan d kaptoom, , en longeer ook nooit aan het bit.

Ik heb het filmpje ook gekeken, maar dat zijn 2 kinderen die even laten zien hoe het niet moet, het paard naar binnen trekken aan het bit?
Het paard loopt in de verkeerde stelling en dat komt omdat er aan de onderkaak getrokken word, dus op die manier kun je een paard nooit goed longeren .

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 10:49

Ik had het filmpje ook even bekeken en ik had zoiets van, wat izz dit :P? Niet longeren, haha! Aangezien ik geen kaptoom heb longeer ik ALTIJD met halster.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:30

zover had ik het filmje niet bekeken, had alleen gekeken of ze de optoming deden hoe ik het bedoel.
aan een halster longeren heeft imo geen enkele meerwaarde behalve dan beweging geven, met kaptoom logeren heb ik geen ervaring mee maar is imo niet veel meer als met helster longeren.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 01:21

Ik weet wel dat aan een kaptoom je meer controle hebt over de hoofdstand en beweging. Ik gebruik geen stalhalster maar een touwhalster :)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:31

AngelSpirit schreef:
Een soort veters zijn het. Kan er niet zo gauw plaatjes van vinden, maar Ipv touwtjes gebruiken (priegelwerk. Kan er niet mee opschieten :') ) kan je ook een 'duits touw' gebruiken. Want dat is hetzelfde princie (lang, laag, ruggebruik zonder het vast zetten van de mond) . Dat is dit: http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... ULP+KATOEN

Dit vind ik persoonlijk echt super goed werken!
Alleen het is echt niet nodig dat je zoiets duurs gaat aanschaffen hoor, als je gewoon 2 zachte (!!), lange halstertouwtjes aan elkaar knoopt heb je precies hetzelfde effect ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:40

Oke even de reacties hier gelezen.

Een pessoa op de juiste manier afgesteld geeft geen rukken in de mond. Opzich is het een fijn middel alleen moet je paard er wel bij passen.

Fijner voor de rugspieren vind ik deze:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... rhulp.html
Echter ook hierbij van belang dat hij goed afgesteld staat. Het is een hulpteugel die wel flink veel vraagt van de rug en zal in het begin niet meer dan 5 a 10 minuten moeten worden gebruikt.

Ik heb zelf mijn training eerst opgebouwd met een longeerhulp, en toen ze echt super haar rug kon opzetten en hierbij de achterhand volledig mee kon komen (die moet je zelf door middel van je eigen lichaam gebruiken kunnen onderplaatsen) ben ik overgegaan op elastiek.

Touwtjes zou ik nooit mee werken: die staan op 1 punt en meer niet.Dan liever elastiek dat ze wel iets bewegingsruimte hebben en het opzoeken van de hand(in dit geval elastiek) beter mogelijk blijft zonder dat ze kunnen gaan hangen in de lijnen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 02:02

Smurffie, kun je me uitleggen wat je bedoelt met : (die moet je zelf door middel van je eigen lichaam gebruiken kunnen onderplaatsen).

Mijn paard maakt zich nogal eens lang en dan heb ik geen idee hoe ik zijn achterhand eronder kan krijgen. Hij zet van zichzelf zijn achterbenen ver onder zijn lichaam, maar moet dat dan nog meer? Ik ben bang dat die dan zichzelf gaat aantikken.