Hoe over angst heen te komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gemmeke

Hoe over angst heen te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 09:57

Momenteel rij ik een lieve haflinger bij van een vriendin. Ik heb geen problemen met deze haflinger, maar.....

Haar dochter rijdt deze haflinger ook, hij probeert haar erg uit, waardoor er nu spanning bij haar ontstaat. Hij geeft haar dan vlieg les, gaat echt als een dolle door de bak rennen.

Als ik er dan op ga zitten is er niets aan de hand, dus het is echt de combinatie van ruiter en paard. Ik weet dat dit meisje nu wat angstig is om te galopperen of zelfs te draven los, dus zonder longe. Met longe durft ze wel alles, maar ja dan heb ik hem vast en loopt hij dus met mijn vertrouwen!

Met rijden trekt hij ook vaak de teugels uit haar handen, hebben jullie hier nog tips voor?

Hoe kan zij haar vertrouwen terugwinnen en de haf weer normaal rijden?

Ik denk nu aan grondwerk, eventueel haar leren longeren, zodat ze ziet dat hij wel naar haar kan luisteren. Maar misschien hebben jullie nog meer ideeën!
Wat mij betreft gaat het dus om een dominantie probleem, als ze rijdt!

Het gaat om een 4.5 jarige haf en een 10 jarige meid.

Nogmaals bij mij doet hij dit allemaal niet.......

Anoniem

Re: Hoe over angst heen te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:02

Waarom niet gewoon een goede instructeur inhuren?
Als de haf haar onder het zadel vliegles geeft, heb je ook een goede kans dat 'ie haar aan de lijn skiles geeft.
De combi 4,5 jarige koudbloed - tienjarig onzeker meisje is niet ideaal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:04

Haflingers zijn bij uitstek ONGESCHIKT voor kinderen.

Als je een 10 jarig meisje wilt leren rijden en daarbij ook vertrouwen in het rijden wilt geven, geef haar een abonnement op de manege. Niets leukers dan met je leeftijdsgenoten op les zitten en op betrouwbare pony's te mogen rijden.
Vergeet het maar met die haflinger. Haflingers zijn echt niet leuk voor kinderen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 10:04

Dat de combinatie niet ideaal is weet ik, maar helaas is het niet mijn paard en ook niet mijn dochter!

Goede instructeur zoeken zijn we mee bezig, maar dat is niet het makkelijkste blijkt nu!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:05

Hallo,
Naar mijn idee is een Haflinger(hoe lief dan ook) nog net iets te hoog gegrepen voor een meisje van 10 jaar.
Haflingers hebben toch echt wel een speciaal karakter en voelen meteen aan dat ze een kind de baas kunnen. Ik denk dat een grote B of een kleine C pony veel leuker is voor zo'n meisje en dat ze dan als ze wat ouder is over kan gaan op de Haflinger. Als ze er echt bang van word dan is het rijden en plezier met paarden hebben snel over ! Veel wijsheid en groetjes van een Oma met een kleinzoon van 4 die op een geweldige shetlander rijd met heel veel plezier.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 10:06

Dees schreef:

Als je een 10 jarig meisje wilt leren rijden en daarbij ook vertrouwen in het rijden wilt geven, geef haar een abonnement op de manege. Niets leukers dan met je leeftijdsgenoten op les zitten en op betrouwbare pony's te mogen rijden.
Vergeet het maar met die haflinger. Haflingers zijn echt niet leuk voor kinderen.

Ze rijdt ook nog op een manege en rijdt daar op alles, niets te merken van geen vertrouwen.
Het is enkel met het paard van haar moeder, haf is niet aangeschaft voor dochterlief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:09

Gemmeke schreef:
Dees schreef:

Ze rijdt ook nog op een manege en rijdt daar op alles, niets te merken van geen vertrouwen.
Het is enkel met het paard van haar moeder, haf is niet aangeschaft voor dochterlief.

In dat geval is het misschien meer een opvoedkundige vraag dan een rijtechnische. Er is niets mis met NEE zeggen tegen een kind.
"mam mag ik op jouw paard rijden?"
"nee, jij mag zaterdag weer op de manege rijden"

Over een jaar of 3, als de Haf wat meer bevestigd is en het meiske wat handiger, heb je hopelijk een hel andere situatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:13

Misschien moet het meisje gewoon even op de manege blijven rijden en wachten tot je een geschikte instructeur gevonden hebt die haar dan 1x in de week les geeft op de haf en verder niet. Zeker met een jong paard wil je niet dat ze ongewenst gedrag aanleren die je er strak weer uit moet rijden. Misschien is gewoon nog te jong en onervaren niets mis mee maar laat ze dan gewoon alleen onder begeleiding van een goede instructeur rijden en verder voorlopig nog niet.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:21

Tigra_ schreef:
Misschien moet het meisje gewoon even op de manege blijven rijden en wachten tot je een geschikte instructeur gevonden hebt die haar dan 1x in de week les geeft op de haf en verder niet. Zeker met een jong paard wil je niet dat ze ongewenst gedrag aanleren die je er strak weer uit moet rijden. Misschien is gewoon nog te jong en onervaren niets mis mee maar laat ze dan gewoon alleen onder begeleiding van een goede instructeur rijden en verder voorlopig nog niet.

Hhhmmmm dank je voor je bericht.

Zeker dat ongewenste gedrag wil ik niet.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:32

Ik snap jullie reacties helemaal! Dat ze beter niet meer op de haf kan rijden en beter voorlopig op de manege kan blijven rijden.

Maar wat zou ze kunnen doen om over haar "angst" heen te komen?

Dingen die tot nu toe gehoord heb zijn:
Andere instructeur, kijken we naar uit!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:33

Over je "angst" heen komen lukt alleen maar op paarden die 100% zeker weten geen fratsen uithalen.
Dus voorlopig echt niet meer op die haf. Haf's zijn geboren op fratsen uit te halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:41

Je zou haar natuurlijk als dat wel goed gaat gewoon kunnen laten uitstappen als jij gereden hebt bv. Gewoon klein beginnen, en weinig vragen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:21

Tigra_ schreef:

Hier meld de eigenaar zich..
Zo rijd ze al sindsdien we onze haf heeft..
Ik weet verder ook wel dat geen goede combi is.
Ze rijd alles ook manege paarden die fratsen uithalen..

Maar nu gisteren ze moest en zou haar f3 doen op king en wat doet hij totaal niks 100 % liep hij voor haar.. Alleen zei had vertrouwen niet,, terwijl ze zelf zei ik ga met hem want daar doet hij niks ( derde proef met hem daar)

Ik heb verbluft staan kijken hoe hij liep..ongelofelijk wat een paard...

Waar wij op zoek naar zijn bv tips idee.. Ze moet leen boven hem te staan..
Ik heb er nog een van 8 en die is veel strenger is voor hem.. En staat meer boven hem dan die van 10

Grondwerk oefening
(onder begeleiding nartuurlijk)
of parellli....Coachen ik weet niet geen ervaring mee..

Zijn ideeën..