Geen vloeiende/gesprongen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen vloeiende/gesprongen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:43

Hee allen!

M'n pony en ik hebben een lange weg afgelegd. Na wat blessureleed en een achteraf slechte instructrice zijn we nu op de goede weg. Ze stapt en draagt heerlijk ontspannen en over de rug. De galop blijft echter een heikel punt.
Omdat ze te weinig sprong maakt in galop en eigenlijk in een viertakt springt, is het heel moeilijk om uit te zitten. Van voren laat ze dus niet los omdat de motor van achteren niet goed is. Hoe kan ik haar meer sprong laten krijgen in de galop?
Ik oefen veel overgangen stap-galop om haar meer op het achterheen te krijgen, maar tot nu toe met naar mijn mening onvoldoende resultaat.

Alvast bedankt!

midgie

Re: Geen vloeiende/gesprongen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:17

Je geeft het zelf al aan de achterhand is het probleem,
Ga werken in stap aan de schouderbinnen en travers, dat zijn oefeningen om het achterbeen sterk en soepel te maken, overgangen rijden is opzich niet verkeert maar dan moet het wel ergens toe leiden en technisch goed gedaan worden,
Neem eens een instructrice die jou kan leren hoe je b.v de schouderbinnen en travers kan aanleren en ook een die de theorie erbij kan vertellen.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staat meer info over de gymoefeningen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:59

Het klinkt simpel, maar meer voorwaarts rijden. Stap-galop zou ik zelf nooit doen als de kwaliteit van de galop nog onvoldoende is, je maakt het je paard daarmee nog lastiger om correct aan te galopperen omdat hij meer moet gaan zitten om te vertrekken. Voor mij valt dat meer onder kracht forceren dan kracht opbouwen. Je paard moet durven galopperen, het achterbeen onder het lichaam durven brengen en het voorbeen naar voren laten grijpen. Viertakt kan ontstaan nav een blessure als het paard bijvoorbeeld gedurende een periode de rug wat vast heeft gehouden, of een been heeft ontlast en daardoor nu zichzelf heeft aangeleerd dat als ze kleine viertakt-sprongetjes maken, het geen pijn doet. Gemakkelijkste manier om dat te doorbreken is een lang recht pad in het bos en gaan...Paard moet plezier terugkrijgen in het galopperen en weer gas willen geven. De afleiding van het buiten rijden kan daarbij prima helpen. Wat ook nuttig kan zijn (maar alleen als paard dat een beetje leuk vind en het dus weinig extra spanning oplevert) is wat kleine sprongetjes maken. Ook hierbij leid je je paard af van het galopperen, gaan ze vaak vanzelf meer voorwaarts denken en groter galopperen wat weer zorgt voor het herstellen van de drietakt galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:35

Wat een fijne reacties, bedankt!! Ze is al wel eens eerder gaan galopperen in een viertakt, maar dat is jaaaaaren geleden. Inmiddels past dat naar mijn idee niet meer bij het plaatje omdat de draf en stap super ontspannen, gedragen en over de rug is. Iets wat toen veel minder was!
Ze is inderdaad geopereerd aan een been ivm gebroken griffelbeentje, ik denk ook dat het deels daaraan te wijten is. Ook op de rug op de operatietafel liggen heeft haar geen goed gedaan; vandaar dat ik er nu met enige regelmaat een osteopaat bij haal, want ik merk dat ze uit bescherming het eea vast zet bij zichzelf.

Ik dacht toevallig laatst nog aan wat kleine sprongetjes. Dat vind ik een super idee... Wellicht een paar galop balken in de bak ook?
In het bos eens flink naar voren galopperen vind ik zelf ook een super idee, maar ze is niet heel fijn te rijden in het bos, dus dat ga ik nog even overwegen.

Schouderbinnenwaarts en travers is geen enkel probleem in draf. Zal het ook eens in stap aan m'n training toevoegen! Bedankt meiden!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:42

Wauw, wel heel fijn dat ze toch zo ver hersteld is dan! Laatste stapjes gaan jullie vast ook redden dan. Balkjes zijn ook leuk en dat kan je in principe uitbouwen zo ver als je wilt...Ik spring zelf ook niet veel (en zeker niet hoog hihi) maar op het moment rijd ik zelf een jong en nog wat slap paard en die heeft er echt wel baat bij. Niet eens zozeer het balkjes lopen of springen zelf, maar gewoon dat ze even moet nadenken wat ze met haar benen moet doen en omdat de aandacht wordt verlegd en je niet constant bezig bent met (in haar geval dan) het balans zoeken in galop.
Oh, en heel licht schoudervoor in galop (en dan wel opletten dat ze echt schoudervoor gaan en niet de kont naar buiten duwen want dat vinden ze vaak gemakkelijker) is vaak ook goed om net iets meer sprong te krijgen. Je maakt de galop zelf daar niet direct beter van, maar veel paarden gaan wel een fractie meer van de grond springen wat weer ruimte biedt om de passen goed af te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:55

Thanks! Schoudervoor probeer ik ook zeker om haar wat meer op het binnen achterbeen te krijgen, maar die kont gaat idd nogal snel naar binnen ;) Dat is vrij moeilijk te begrenzen bij haar, af en toe ben ik eerlijk gezegd ook even het spoor bijster hoor, haha.

Bedankt voor de tips!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:51

Rowdine schreef:
Thanks! Schoudervoor probeer ik ook zeker om haar wat meer op het binnen achterbeen te krijgen, maar die kont gaat idd nogal snel naar binnen ;) Dat is vrij moeilijk te begrenzen bij haar, af en toe ben ik eerlijk gezegd ook even het spoor bijster hoor, haha.

Bedankt voor de tips!

Let eens goed op je eigen zit als je schoudervoor inzet, leg b.v eens je buiten been wat naar voren en ga goed aan de binnenkant zitten zodat het paard kan buigen om jou zit, doe het b,v eens wat overdreven