Paard slaat met hoofd tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

l0tje89

Paard slaat met hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 18:47

Hallo allemaal,

Graag vraag jullie hulp bij een probleem waar ik op dit moment tegenaan loop met mijn merrie.
Voor dat ik met het verhaal begin
Zadel is 1 maand geleden nagekijken en bijgevuld
Paard is gemasseerd en de persoon die dat heeft gedaan staat bij mij op stal dus mochten er problemen zijn dan kan ik bij haar komen. Mijn merrie heeft geen problemen met haar rug en/of spieren
In september/oktober is de tandarts erbij geweest.

Nu het verhaal:

Nadat ik erachter kwam dat mijn paard last had van het zadel, ben ik gelijk gestopt met rijden en heb een week rust gehouden. Daarna weer geprobeerd de draad op te pakken. Nu probeert ze steeds opnieuw te staken(hiermee bedoel ik, rug wegdrukken, stoppen), nu wordt dit steeds beter als ik er maar aan rij. Nu heeft ze iets nieuws verzonnen, omdat ik het staken heb overwonnen. Sinds een week slaat ze met haar hoofd. Dus echt van haar benen en dan weer terug naar boven. Dit doet ze allemaal in de draf. In de stap is ze super rustig. En als ik gegaloppeerd heb is het ook weg. Voorwaarts rijden doe ik al, maar daar gaat het niet van weg.(rij alleen met zweep)

Hebben jullie misschien een oplossing? (Heb wel les, maar op dit moment wat minder, want ik durf veel meer alleen dan als ik les heb)
Is het misschien verstandig als ik een keer met martingaal rij?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Laatst bijgewerkt door Elles op 01-02-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

romyloverrr

Re: Ik weet het even niet meer.. wie weet de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:49

helpt gewoon negeren ook niet ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:51

Lijkt me toch dat het zadel niet helemaal correct op de rug ligt.
Paard doet niet voor niets zulke dingen,niet negeren maar probeer te achterhalen waarom je paard dit doet.

just_me_nien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:55

Misschien is ze erg stijf? Dan met los rijden goed laag en rond. Steeds laten strekken, misschien helpt dat. Anders zou ik ook denken aan een niet passend zadel o.i.d.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:58

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:02

misschien een goede tandarts (weet niet of je een goed had)en een fysio erbij halen een paard vertoont niet zomaar dit gedrag en moet er wat aan de hand wezen.

l0tje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:03

Bedankt voor het filmpje! En de reacties, maar juist dat was de vorige keer aan de hand dat het zadel op haar schoft aan drukken was en aan de zijkanten, dus is juist opgelost en ik let hier ook steeds weer op als ik ga rijden, dus dat is zeker het probleem niet. Ik denk zelf dat ze mij echt aan het uitproberen is..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:03

ja , de tandarts zowiso even laten komen , daar kan het inderdaad ook door komen !

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:06

l0tje89 schreef:
Bedankt voor het filmpje! En de reacties, maar juist dat was de vorige keer aan de hand dat het zadel op haar schoft aan drukken was en aan de zijkanten, dus is juist opgelost en ik let hier ook steeds weer op als ik ga rijden, dus dat is zeker het probleem niet. Ik denk zelf dat ze mij echt aan het uitproberen is..

maar hoe lang heb jij het paard al dan?
en sinds wanneer vertoont zij dit of deed zij dit altijd al onder het zadel?
en heb je niet toevallig een filmpje met het rijden? mag ook prive als je dat liever heb?
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 01-02-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:06

l0tje89 schreef:

Nee paard is je aan het vertellen dat er iets niet lekker zit!!!
Dat je zadel opgevuld is wil niet zeggen dat het ook goed gedaan is.Doet je paard dit ook als je zonder zadel erop gaat zitten?(of met barebackpad)

Als je paard al een pijnlijke plek had dan drukt daar het zadel waarschijnlijk weer op.
Misschien een idee om met een impressionpad een keer te rijden?
Ik weet dat zadels een HOOP ellende kunnen veroorzaken en dat het vaak ook best een zoektocht is naar de oplossing.
Maar negeer dit niet,je paard reageerd niet voor niets zo.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:11

funnyhorses schreef:
l0tje89 schreef:

Nee paard is je aan het vertellen dat er iets niet lekker zit!!!
Dat je zadel opgevuld is wil niet zeggen dat het ook goed gedaan is.Doet je paard dit ook als je zonder zadel erop gaat zitten?(of met barebackpad)

Als je paard al een pijnlijke plek had dan drukt daar het zadel waarschijnlijk weer op.
Misschien een idee om met een impressionpad een keer te rijden?
Ik weet dat zadels een HOOP ellende kunnen veroorzaken en dat het vaak ook best een zoektocht is naar de oplossing.
Maar negeer dit niet,je paard reageerd niet voor niets zo.

ja zadels daar kan heel veel mis mee wezen.
vooral als je denkt dat je goede zadelmaker heb en dat heb je niet want meer dan de helft van de zadelmakers in nederland is niks.
en als het zadel niet goed gelegen heeft kan het zijn dat zij er nog steeds last van heeft en dit alleen door andere manier op te lossen is.
en laten masseren daar kom je niet ver mee. ik zal dan naar ee fysio of osteopaat gaan
bij deze vrouw hebben wij hele goede ervaring mee en soms verricht zij ok wel een wonder om het eerlijk te zeggen
http://www.dierfysio-menalda.nl/

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:16

l0tje89 schreef:

Naar mijn weten denken paarden niet zo, laten we de ruiter eens uitproberen.
Kan het ook gewoon zijn dat ze spierpijn heeft? En daardoor met der hoofd zo omhoog en omlaag schud?
Of inderdaad de tandarts misschien?
Verder heb ik eigenlijk vrijwel dezelfde vragen als de rest. Kun je iets meer vertellen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:31

Precies ralphtdw :j
In dit filmpje word ook duidelijk uitgelegd wat gebeurd als je zadel te lang is.
http://www.youtube.com/watch?v=3ei4nv-ltSA

Ga nooit ervanuit dat als je zadel is opgevuld/aangepast dat het dan meteen goed is gedaan.
Zadelpassers schieten als paddestoelen uit de grond maar ik moet de goeie nog tegenkomen hoor!!!(zoekt nog steeds nml)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:37

funnyhorses schreef:
In dit filmpje word ook duidelijk uitgelegd wat gebeurd als je zadel te lang is.

Ga nooit ervanuit dat als je zadel is opgevuld/aangepast dat het dan meteen goed is gedaan.
Zadelpassers schieten als paddestoelen uit de grond maar ik moet de goeie nog tegenkomen hoor!!!(zoekt nog steeds nml)

ja klopt ik weet er alles van wij hebben denk ik al wel 7 verschillende gehad en nu hebben wij er 1 waarvan wij denken ja deze is goed.
doet ook de zadels van anky. maar deze man zij al als het zadel word opgevuld wat veel zadelmakers doen bij het paard zelf hebben ze een zak wol mee.
maken ze een sneetje en drukken ze er wat in dit is nooit goed omdat het ander wol is en dit gaat klonten en nooit gelijkmatig ligt.
een goed zadelmaker is moeilijk om te vinden.
maar wat gewoon het belangrijkste is wat je voor elkaar moet hebben.
1 zadel
2 tandarts
3 fysio osteopaat. (hier geloofden wij nooit in maar sinds een aantal jaar hebben wij ieder jaar of half jaar een fysio bij ons paard paard veranderd echt ook andere paarden op stal die ataxie hebben of andere aandoeningen je ziet ze gewoon met de dag veranderen. en deze vrouw legt het ook helemaal uit dat je denk owhja dat is logisch dom kan je wel voor je kop slaan en heb je zo hele tijd door gereden.
je ziet ook heel veel paarden zie de staart scheef dragen dit heeft te maken dat er ergens iets niet goed zit of vast zit en dan komt deze vrouw erbij en is het over.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:42

ralphtdw schreef:
funnyhorses schreef:

ja klopt ik weet er alles van wij hebben denk ik al wel 7 verschillende gehad en nu hebben wij er 1 waarvan wij denken ja deze is goed.
doet ook de zadels van anky. maar deze man zij al als het zadel word opgevuld wat veel zadelmakers doen bij het paard zelf hebben ze een zak wol mee.
maken ze een sneetje en drukken ze er wat in dit is nooit goed omdat het ander wol is en dit gaat klonten en nooit gelijkmatig ligt.
een goed zadelmaker is moeilijk om te vinden.
maar wat gewoon het belangrijkste is wat je voor elkaar moet hebben.
1 zadel
2 tandarts
3 fysio osteopaat. (hier geloofden wij nooit in maar sinds een aantal jaar hebben wij ieder jaar of half jaar een fysio bij ons paard paard veranderd echt ook andere paarden op stal die ataxie hebben of andere aandoeningen je ziet ze gewoon met de dag veranderen. en deze vrouw legt het ook helemaal uit dat je denk owhja dat is logisch dom kan je wel voor je kop slaan en heb je zo hele tijd door gereden.
je ziet ook heel veel paarden zie de staart scheef dragen dit heeft te maken dat er ergens iets niet goed zit of vast zit en dan komt deze vrouw erbij en is het over.

_/-\o_ *\o/*
Helemaal mee eens!

l0tje89

Re: Paard slaat met hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:02

Osteopaat komt as Woensdag. Hopelijk kan zij mij verder helpen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:48

Wat doet het paard als je zonder zadel rijd.
Je zegt dat hij het alleen in draf doet, hoe is jou zit , miss knel je te veel in draf?
Kan ook een balans probleem zijn van het paard of jullie samen.
Het paard geeft in elk geval aan dat er iets niet fijn is.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:52

Ik herken een deel in mijn eigen pony, zij doet dat als het warm is en de zon schijnt. Dan gaat ze ook met haar hoofd gooien en soms staken. Ik moest van mijn instructrice mijn handen iets hoger houden en dan met mijn boven benen in het zadel knijpen/drukken en heel streng zijn. Dan ging het best wel goed volgens mij, nu in de winter heb ik er geen last van

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:13

Ts, is je paard geschoren ?

l0tje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:47

Ja mn paard is geschoren (maar ze heeft hier wel vaker last van geschoren of niet). Vandaag is de Osteopaat geweest en het was dus zeer nodig! Paard weer helemaal recht gezet en vanaf volgende week kunnen we weer verder kijken.

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:02

even laten controleren of het paard geen haken op de kiezen heeft

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:46

Ok, dacht vraag het even want een paard wat ik ken doet dat ook maar die heeft dus haarpijn omdat het dekje op de geschoren haren drukt....
De haren onder het dekje groeien ook minder snel terug dan elders op het lichaam.
Er werd aangeraden onder het dekje niet meer te scheren.
Fijn dat het al opgelost is !

vonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:23

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Dat hij ineens met zijn hoofd sloeg. Uiteindelijk terecht gekomen bij een osteopaat. Daar hebben we ook heel veel baat bij gehad. Het bleek dat er een wervel was verschoven in zijn rug. Nu laat ik hem regelmatig nakijken, dat wil zeggen eens in het half jaar. Hij loopt weer als een zonnetje.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:16

Als die wel weer begint kun je kijken of die het ook met longeren doet.