Pony luistert niet naar leerling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsolieman

Pony luistert niet naar leerling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:02

Hallo allemaal,

Met mijn pony geef ik paardijles aan verschillende meisjes.
Dit gaat meestal prima, maar nu loop ik de laatste tijd tegen een probleem aan.

Als ikzelf op de pony rijd, luistert hij netjes, draaft keurig aan als ik dat vraag.
Ook bij andere leerlingen doet hij dit.
Maar bij één meisje aan wie ik lesgeef luistert hij niet.
In stap doet hij alles goed, maar zodra ze hem in draf mag zetten, wil hij niet. Ze spoort goed aan, geeft hem een tikje, maar hij weigert in draf te gaan. Als hij uiteindelijk wel gaat (na de nodige aanmoedigingen van mij..) stopt hij vaak na een paar meter met draven en gaat weer stappen.
Normaal bokt deze pony ook nooit, maar toen deze leerling vanuit draf in galop aan wilde springen, gaf hij ineens 4 bokken achter elkaar en viel ze eraf.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met onzekerheid van de ruiter, het is een heel rustig meisje wat altijd goed luistert en ook doet wat anderen tegen haar zeggen. Het is geen leidinggevend type zeg maar. De pony is heel gevoelig en weet blijkbaar precies welk ruitertje hij op z'n rug heeft.. en daar gedraagt hij zich ook naar.

Mijn vraag is nu: Wat kan ik doen zodat de pony wel gaat luisteren naar deze leerling? Zodat ze gewoon kan draven en galopperen met hem? Ik wil graag dat ze echt zelf leert om hem in draf te zetten, niet dat ik dat doe met een zweep oid.

Tips zijn van harte welkom!
Alvast bedankt! :)

Iolanthe

Re: Pony luistert niet naar leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:03

Gewoon een snel idee: haar eens laten longeren? En kijken hoe hij dan reageert? Misschien leert zij op die manier ook meer om de "baas" te zijn tegenover haar paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:05

Ik weet niet wat jouw ervaring met lesgeven is, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Jij ziet niet wat er mis gaat, dus kun je haar niet helpen het op te lossen. Misschien kan het jullie beiden helpen als je een meer ervaren instructeur inschakelt die haar eens lesgeeft en daarbij meteen aan jou uitlegt wat hij/zij precies ziet en hoe je dat ziet.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:13

Het kan zijn dat je pony het meisje niet mag/vertrouwd!! Op mijn werk loopt er een pony die was bij haar vorge baasjes alleen maar aan het steigeren en bokken maar ze kwam bij ons terecht en ik klom voor het eerst op haar rug!! (de eerste die op haar reed sinds dat ze er stond) en ze deed helemaal niks. We gingen zelfs met haar naar buiten en ze was meteen super braaf. Ik weet niet zo goed wat je moet doen met die leerling misschien een keer laten grondwerken of longeren

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:18

Misschien dat je hem eerst met haar er op aan de longeerlijn kan houden en daarna als het goed gaat los? Of dat je zelf een zweep erbij houdt in het begin totdat ze zelf het vertrouwen heeft om hem echt te ''rijden''.

Haar zelf een keer laten longeren is ook wel een goed idee, dan moet ze echt de leiding even nemen, kijken hoe dat gaat?

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:24

Bedankt voor deze reacties alvast!

Longeren is inderdaad een goed idee, dan leert ze echt leiding nemen. Dat ga ik eens proberen!
Rijden aan de longeerlijn hebben we de eerste 10 lessen gedaan, en dat ging toen goed. Daarna mocht ze 'los' rijden.
Een andere instructuur eens vragen is ook een goed idee.. eens zien wat die ervan zegt!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:30

Hoe zit ze in draf? Heeft ze een min of meer vaste zit? Misschien 'hobbelt' ze te veel waardoor ze de pony belemmert en hij dus gewoon niet meer in draf wil bij haar?

Longeren vind ik sowieso een goed plan. Leert ze zelf ook op een andere manier naar de pony kijken. Zorg wel dat je altijd kan ingrijpen.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:35

Eigenlijk zit zij netter als een andere leerling, bij wie de pony wel in draf gaat.. En ze kan lichtrijden in principe, dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Ja, dat longeren hoop ik wel te gaan doen met haar, ben benieuwd hoe dat zal gaan.!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:27

Misschien als je eens wat grondwerk met haar gaat doen, of juist eerst zelf daarmee aan de slag gaat. Daarmee kan ze heel wat extra vertrouwen krijgen en leert ze je pony op een andere, fijne manier kennen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:33

Klinkt toch alsof het meisje iets doet, waardoor pony niet gaat draven en wel bokt.
Houdt ze hem te veel tegen van voor, klemt ze meer met haar benen?
Zit ze met haar bovenlichaam meer naar achteren/voren als de anderen?
Kortom wat doet zij anders dan de anderen?
Nou ja, verzin het maar, want moet dan toch iets met haar rijden zijn, als pony het alleen bij haar doet.
Instructeur zou meisje daarbij moeten kunnen helpen door haar op haar fouten te wijzen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:53

Ik denk dat ze te lief en onzeker is.
De pony moet even door hebben dat hij naar haar ook moet luisteren.
Komt ze alleen voor het rijden of doet ze ook andere dingen?
Misschien kun je haar meer laten doen in omgang, dingen waarbij zij zich zekerder voelt, bv voetjes geven, longeren, buiten zetten ed.
Dan kan ze zichzelf wat meer bevestigen en wordt ze wellicht onder het zadel ook wat manser.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:27

Weet je zeker dat het meisje het wel echt wilt/durft? Misschien dat ze onbewust tegenstrijdige hulpen geeft? Laat haar eens wat dingen aan de hand met de pony doen, vooruit, achteruit, pasje opzij naar beide kanten.