Met mijn pony geef ik paardijles aan verschillende meisjes.
Dit gaat meestal prima, maar nu loop ik de laatste tijd tegen een probleem aan.
Als ikzelf op de pony rijd, luistert hij netjes, draaft keurig aan als ik dat vraag.
Ook bij andere leerlingen doet hij dit.
Maar bij één meisje aan wie ik lesgeef luistert hij niet.
In stap doet hij alles goed, maar zodra ze hem in draf mag zetten, wil hij niet. Ze spoort goed aan, geeft hem een tikje, maar hij weigert in draf te gaan. Als hij uiteindelijk wel gaat (na de nodige aanmoedigingen van mij..) stopt hij vaak na een paar meter met draven en gaat weer stappen.
Normaal bokt deze pony ook nooit, maar toen deze leerling vanuit draf in galop aan wilde springen, gaf hij ineens 4 bokken achter elkaar en viel ze eraf.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met onzekerheid van de ruiter, het is een heel rustig meisje wat altijd goed luistert en ook doet wat anderen tegen haar zeggen. Het is geen leidinggevend type zeg maar. De pony is heel gevoelig en weet blijkbaar precies welk ruitertje hij op z'n rug heeft.. en daar gedraagt hij zich ook naar.
Mijn vraag is nu: Wat kan ik doen zodat de pony wel gaat luisteren naar deze leerling? Zodat ze gewoon kan draven en galopperen met hem? Ik wil graag dat ze echt zelf leert om hem in draf te zetten, niet dat ik dat doe met een zweep oid.
Tips zijn van harte welkom!
Alvast bedankt!