Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dan dwing je het paard naar beneden; paard geef je maar 1 keus namelijk; of je krijgt continu links en rechts vervelende druk in de mond, of je duikt naar beneden en kan zo de druk ontwijken. Dus logisch kiest een paard voor het ontwijken van de druk. Maar zal absoluut niet op een goede, ontspannen manier lopen. Want aan de teugel komt ook voort uit ontspannenheid.
voltes openen en sluiten is ook een fijne oefening
en let daarbij goed op dat je absoluut geen kneepjes gaat geven in de teugel. Jaikee schreef:Die helpt me ook wel, maar ik dacht misschien kunnen bokkers handige tips geven.
Zoals ze in stap aan de teugel loopt loopt ze echt ontspannen dat merk ik.
Ik draf is ze meer gespannen dan ontspannen.
Hoe zou ik haar dan ontspannen kunnen krijgen, voltes e.t.c ?

Als ze actief is van achteren zal ze vanzelf druk gaan zoeken van voren, dus wel opletten dat je goed contact houdt, anders heeft je paard niks om druk mee te zoeken! Jaikee schreef:Bedankt allemaal! Ik bedoelde met kneepjes ook niet echt dat je hard knijpt ofso.
Maar gewoon heel zacht zodat het paard het amper merkt. Ook doe ik het niet constant gewoon af en toe om haar even wakker te schudden
Slangenvoltes zal ik gaan proberen, dat lijkt me goed want daarbij moet ze goed opletten en dus minder kans om om zich heel te kijken.
Jaikee schreef:@Superwoman Ik geef om en om kneepjes en zo gaat ze in stap prima, in draf werkt dit echter niet.
Ziepie (zo heet ze) is juist een paard dat moeilijk rustig te krijgen is.
Ook is ze zeer gevoelig en heel schrikkerig. Doordat ze zaterdag schrok omdat iemand opstond heb ik nu een gekneusde rus en nek. Maar ik blijf haar even leuk vinden.
Ze is goed aan het been maar minder goed aan het terug nemen