heeft iemand Tips om van een te sterke hand af te komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jede123

heeft iemand Tips om van een te sterke hand af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:17

hallo allemaal! :)

ik rij nu ong. een jaar op mn bijrijpaard en het gaat eigenlijk heel goed.
maar sins een maand ben ik tegen een probleem aangelopen, ik heb een te sterke rechter hand.
ik zet onbewust dus meer druk op de rechter teugel, waardoor ze heel stug word op rechts. ook loopt ze sneller weg over de schouder in de rechtergalop, omdat ik mn rechterteugel strakker heb dan mn linker waardoor ik haar dus niet goed kan begrensen op de buitenkant.
ik heb dit nooit gehad maar sins een maand, maar wasschijnlijk al veel langer, heb ik dus ongelijke handen. sins een maand begon mijn instrukteur te zien dat het paard er anders van ging lopen en ook dat mijn houding er door veranderde. sins dat moment word er wel 100 x tijdens de les gezecht dat ik mn hand moet ondspannen. maar dat lukt gewoon niet. want voor mijn gevoel hou ik mijn teugels met de zelfde kracht vast.
ik begin het nu wel te merken wanneer ik mn hand weer te strak vast pak (dat merk ik vooral aan mn paard, niet aan mezelf)
maar ik word er nu een beetje gek van en mijn vraag was of er meer mensen hier last van hebben of hebben gehad en hoe ze er vanaf zijn gekomen?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjess!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:35

Aller eerst kan je pas aan iets werken als je het weet, en je er iets aan wilt doen, dus top!!
Waarschijnlijk ben je rechtshandig. Nu is het taak dat je bewuster wordt van je scheefheid. Ga eens dagelijkse dingen met je linkerhand doen. Tandenpoetsen, tekenen, spelletje spelen op de computer en zo zijn er nog wel honderd dingen te verzinnen.
Door je zelf rechter te maken, lukt je dit waarschijnlijk ook te paard.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:48

Heel herkenbaar dit! Vorige maand ontdekte ik bij mezelf dat ik mijn linkerpols kantel in plaats van rechtop hou. Toen kwam mijn instructrice met een idee dat mij heel erg geholpen heeft! Wat ik heb gedaan is een veertje tussen de oren van mijn pony gestopt, en telkens als ik naar het veertje keek moest ik aan mijn hand denken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je heel de tijd naar het hoofd van je pony loopt te kijken, maar zo'n veertje zie je soms wel vanuit je ooghoek.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Succes +:)+

kleinvosje

Re: heeft iemand Tips om van een te sterke hand af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:50

Pak eens een pluk manen in je rechterhand, en dan aan diezelfde kant de teugel een klein stukje langer. Een bokriempje aan je zadel kan ook. Zo voel je dat je met die hand meer wilt doen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:01

Waarschijnlijk is het paard schreef. En dan rechts gebogen ( als ik het goed zeg). Doordat hij liefst geen stelling linksom wilt aannemen pakt hij rechts vast waardoor de wisselwerking weer is dat jij rechts nog meer vast gaat pakken.

Probeer steeds de rechterhand iets toe te staan en links ietsiepietsie meer bij te pakken. Door rechts toe te staan kan het paard de rechter teugel niet meer aannemen. En zo komt er meestal ( na een tijd) meer stelling op de linkerkant.

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 22:56

nitouche schreef:
Waarschijnlijk is het paard schreef. En dan rechts gebogen ( als ik het goed zeg). Doordat hij liefst geen stelling linksom wilt aannemen pakt hij rechts vast waardoor de wisselwerking weer is dat jij rechts nog meer vast gaat pakken.

Probeer steeds de rechterhand iets toe te staan en links ietsiepietsie meer bij te pakken. Door rechts toe te staan kan het paard de rechter teugel niet meer aannemen. En zo komt er meestal ( na een tijd) meer stelling op de linkerkant.

ze word nu idd scheef door dat ik mn hand te straks heb. ze heeft ook geen moeite om de linker stelling aan te nemen . maar zoals vandaag heb ik weer gereden en in de stap gaat het helemaal goed en is ze lekker los maar als ik dan naar de draf ga wil ze geen rechter stelling meer aannemen door mn te stekre hand. dat is meestal na een kwatier/ha lfuur. als ik er dan heel bewust op ga lette en dan vraag en ontspan en weer vraag em ontspan dan wprd ze weer losser. maar als ik dan weer gwn recht uit ga. gaat het weer mis.

de tip om meer met mn linkerhand te gaan doen vind ik wel eem goede :) ga dat zeker proberen!

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:16

Probeer op een volte rechtsom de volte een te sluiten van uit draf, doe dan je rechterhad opzij zonder druk en neem op je linker teugel meer contact. Als het paard zich ontspant op rechts ga je stappen en maak je de volter weer groter door je binnen been en daarbij moet je geen enkel contact hebben op je rechter teugel maar links wel aannemen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:09

Gewoon voor je gevoel je recherhand naar voren brengen, dan zit je gelijk met links. Meestal trek je die hand namelijk ook meer naar je toe.
Door de andere lokatie is je gevoel anders.
Aanleren is makkelijker dan afleren, dus een andere lokatie van je hand is iets opnieuw aanleren ipv afleren dat je rechterhand vaak gespannen is.

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:33

Wat ik zelf ook probeer is zonder handschoenen rijden (weet eigenlijk niet of je dat doet) maar dan voel je des te beter of je veel druk op de teugels hebt, is voor mij even een reminder van: wooh stop even oppassen je word weer te streng in je hand!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:30

Heb je niet vreselijk last van je rechter schouder?
Ga rijden met teugels met stops (springteugels). Pak met beide handen de teugel bij dezelfde stop beet en houd je handen daar. Dan heb je iig je teugels gelijk. Ga je concentreren op je rechterbeen ipv je rechterhand, die is nl. veel belangrijker want je paard buigt onvoldoende om je rechterbeen. Verder bij elke letter die je in de bak passeert tegen jezelf zeggen: "hand los" en daar even streng in zijn voor jezelf. Je focus moet van de voorkant af en naar de achterkant. Het is goed dat je er aan wilt werken want op deze manier belemmer je je paard enorm en rijd je je paard op den duur kapot (mss is dat ook goed om in je achterhoofd te houden als extra motivatie :) ).

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:45

Wat mij weleens hielp was een elastiekje (zo'n dikke bruine) om mijn beide pinken te doen met trainen.
Als je dan te ver afwijkt met een van je handen wordt je automatisch zelf gecorrigeerd door je andere hand. Het rijd wel heel confronterend maar het werkte bij mij wel goed.

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:26

Jullie geven echt geweldige tips! :)
ik ga het zeker proberen! ik word me er wel steeds bewuster van. en ik kan mn hand ook weer ontspannen als ik er op let ipv van dat ik wel mn hand naar voren doe maar niet mn hand ontspan. dus het helpt allemaal wel!

@Agnes 75 ik heb idd een tijd last gehad van mn spieren in mn schouder. maar je went er aan en dan is het al te laat om het door te hebben.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:45

een hele kleine tip: ga rijden zonder handschoentjes, dan voel je sneller de druk die je zet en word je je er bewuster van

oeps is al gezegd xD goede tip maaike xD

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:50

lissie_zigor schreef:
een hele kleine tip: ga rijden zonder handschoentjes, dan voel je sneller de druk die je zet en word je je er bewuster van

oeps is al gezegd xD goede tip maaike xD

Hihi

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:01

Ik herken het probleem, ik lees even mee.

Van mijn instructrice kreeg ik inderdaad de 'opdracht' om dingen met links te gaan doen, zodat ik zelf ook beter rechtricht.

Mijn instructrice vertelde me haar vaste stelling: onbewust verkeerd - bewust verkeerd - bewust goed - onbewust goed. In die volgorde los je problemen op. Je bent al bij stap 2, je bent je bewust wat je verkeerd doet en je bent bezig met stap 3. Volgens haar moet het dan uiteindelijk stap 4 worden.