Paard kruist benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Paard kruist benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:00

Hoi iedereen,

Ik weet niet of het hier juist staat, maar ik wist het niet goed waar te posten. :-)
Vandaag had ik terug privéles, na even niet meer te hebben gereden (combinatie van mijn examens en het slechte weer). Intussen stond het paard die ik rij ook stil (een dikke week), ze heeft enkel een paar keer los in de piste gelopen, zodat ze toch eens buiten kwam.

Vandaag dus terug les .. Ze deed iets heel raar met haar benen, ze kruiste haar voorbenen helemaal over elkaar, het was dus echt niet normaal stappen. Mijn instructeur wist ook niet goed wat er aan de hand kon zijn. Ik vroeg amper iets van haar, en reed met een licht contact .. Het was dus niet dat ik iets deed waardoor ze zo begon te lopen, ze deed het gewoon vanzelf. Heeft iemand dit ook al ooit gezien, of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? :-) Graag tips, ik vond het echt heel raar..

Anoniem

Re: Paard kruist benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:01

:? Als een koorddanser zeg maar :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:03

lijkt mij niet goed...ik zou denk ik een da bellen.Lijkt wel een coordinatie stoornis.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:47

vreemd!

deed ze t ook als je er niet op zat? ik zou morgen even kijken of ze t nog doet (los en ohz) en zo ja, iig even de da bellen voor advies.
miss kan je er een filmpje van maken als ze t nog doet. kunnen wij t zien, maar ook miss de da (ik kan vaak iets mailen als ik niet wet of er iemand moet komen of niet) en voor jezelf is het ook handig om eens rustig naar te kunnen kijken en verschillende dagen met elkaar te vergelijken, bijv.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 23:00

@Sonja: Idd, ze leek wel een koorddanseres ..

@Geerke: Ik heb ook al aan de DA gedacht, alleen ja, het mijn paard niet, en ik kan dus niet zomaar even de DA bellen. Ik maak me echt zorgen ..

@ Gineke: Voor het rijden hebben we haar even losgegooid, en toen deed ze het niet. Het begon pas na een kwartiertje rijden, plots vanuit het niets. Het is een erg gespannen paard, en haar stap was behoorlijk over tempo, nochthans gingen we de laatste tijd wel de goede kant op. Ik vind het zo raar dat het zo plots begon.. Het domme is, het is mijn paard niet en ik heb er dus niet veel over te zeggen, ik kan dus niet zomaar de DA bellen .. Het ziet er ook niet naar uit dat de eigenaar dit wel zal doen, hij leek er zich geen zorgen om te maken. :-S Morgen kan ik ook niet langsgaan door mijn examens, ik voel me machteloos .. :-( Hoop echt dat er niet meer aan de hand is..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:02

Heb je iets om de benen van het paard?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:09

@Abacab: Ik had peesbeschermers omgedaan. Goed dat je dit eigenlijk vraagt, had hier zelf nog niet over nagedacht. Het was namelijk de eerste keer dat ik er had omgedaan tijdens het rijden .. Nochtans is ze dit wel gewoon, tijdens het longeren doe ik er altijd om ..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:39

Misschien irriteren ze haar. Ik zou eens uitzoeken of ze met blote benen dit ook doet.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:08

slimme vraag : )

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:16

Wat toevallig! Mijn vroegere pony deed dit ook! Hebben we destijds veearts bij gehaald en allerlei onderzoeken gehad. Ze hebben nooit de oorzaak kunnen achterhalen en pijn had ze niet. We hebben er nog jaren op kunnen rijden. Toen de pony 16 werd, werd ze echter kreupel. Deze oorzaak wel kunnen achterhalen. Dat kwam vanuit de knieën. Door dat lopen als een koortdanser, belastte ze elke keer haar knieën op een verkeerde manier waardoor het min of meer logisch was dat ze kreupel werd. Dit ging ook niet meer over helaas..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:26

wat mijne doet met beschermers : Afbeelding
mischien doet die van jou dit ook wel maar iets minder extreem.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:59

wat mijn pony deed, (al vijftien jaar en verder heeft ze nergens last van)
is, als ze geen zin meer heeft om mee te werken, haar benen over elkaar kruisen en zich uitrekken, alsof het zadel niet fijn zat.
we hebben dit onderzocht, nieuw zadel ect
ik merkte dat ze dit ook elke morgen in de stal doet voor ze naar de wei gaat.
wat ik vermoed dat het een trucje is dat ze zichzelf bij de vorige eigenaars heeft angeleerd als ze even pauze wou.
ze is nogal eigenzinnig en misschien dat haar oude eigenaren niet duidelijk gemaakt hebben dat ze dat niet kom maken.
hoe dan ook, uiteindelijk heb ik haar afgeleerd en ze doet het nu bijna nooit mee, behalve als ze echt in een erg slechte bui is.

bij jou is het anders omdat je paardje doorstapt bij het kruisen. het kan dus niet zo zijn dat ze het als excuus gebruikt om stil te staan.
als het eenmalig is zou ik me niet te veel zorgen maken, maar als het vaker voorkomt zou ik toch de da erbij halen.

succes :j

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:19

@Abacab: Ga ik doen! :-) Wel raar dat ze het tijdens het longeren niet doet, wanneer ze peesbeschermers aan heeft. Zit nu al te denken dat ik het toen misschien gewoon niet heb opgemerkt, omdat ik het paard niet van voor af aan zie, maar dat zou mij toch moeten opgevallen zijn he?

@Wendy89: Heeft je pony dit dan heel haar leven blijven doen? Of is het terug weggegaan? Het was nu de eerste keer dat ze dit deed, ga het in de gaten houden.

@Unihorses: Ja, het lijkt er wel een beetje op, al was het minder erg. Doet je paardje dit nog steeds?

@mirestaatje: Ik heb het haar nog nooit weten doen, ook niet in de stal ofzo. Verder heb ik ook niet de indruk dat ze niet wil werken, ze doet erg haar best voor mij. Ik ga het in de gaten houden, misschien is het inderdaad meer iets mentaal .. Ik hoop zo hard dat ze het de volgende les niet meer doet. (Heb pas terug les volgende week, wanneer mijn examens gedaan zijn). Dankjewel! :-)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:46

Oneofus schreef:
@Abacab: Ga ik doen! :-) Wel raar dat ze het tijdens het longeren niet doet, wanneer ze peesbeschermers aan heeft. Zit nu al te denken dat ik het toen misschien gewoon niet heb opgemerkt, omdat ik het paard niet van voor af aan zie, maar dat zou mij toch moeten opgevallen zijn he?

@Wendy89: Heeft je pony dit dan heel haar leven blijven doen? Of is het terug weggegaan? Het was nu de eerste keer dat ze dit deed, ga het in de gaten houden.

@Unihorses: Ja, het lijkt er wel een beetje op, al was het minder erg. Doet je paardje dit nog steeds?

@mirestaatje: Ik heb het haar nog nooit weten doen, ook niet in de stal ofzo. Verder heb ik ook niet de indruk dat ze niet wil werken, ze doet erg haar best voor mij. Ik ga het in de gaten houden, misschien is het inderdaad meer iets mentaal .. Ik hoop zo hard dat ze het de volgende les niet meer doet. (Heb pas terug les volgende week, wanneer mijn examens gedaan zijn). Dankjewel! :-)

ja, tot ze eraf zijn dan is het klaar

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:07

De pony heeft het haar hele leven nog gedaan en is niet verminderd of verergerd. Was haar 'standaard' loopje geworden. Moet wel eerlijk zeggen dat we vaak dachten dat het stijfheid was, omdat het aan het begin van het rijden erger was. Ook leek ze er bij koud weer meer last van te hebben.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:14

Intussen zijn we al even verder, en het paard doet het nog steeds. Het is een erg gespannen paard die helemaal niet correct gereden is, 2 maand geleden ben ik met haar van 0 af aan begonnen, om haar met meer ontspanning te leren lopen. Doordat ze steeds in een verkeerde houding liep (geen correct rugggebruik, beengebruik, ...) en nu steeds meer haar best moet doen, is volgens mijn instructeur een balansprobleem ontstaan, waardoor ze haar benen kruist. Wat denken jullie? :-) Ik hoor graag meningen. :-)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:22

Ik heb dat een keer gehad met een paard waarbij de singel de oorzaak was. Die was nieuw en bleek niet goed te zitten. Veroorzaakte zelfs wondjes in de oksels. Toen liep het paard ook zo totdat ik het zadel er weer afhaalde. Toen liep ze weer normaal. Doet je paard het ook als je er niet op zit?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:33

Vanaf dat ik haar ben beginnen rijden heb ik steeds met hetzelfde zadel en dezelfde singel gereden, dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Anders had ze het voorheen ook wel moeten doen denk ik. Als ik er niet op zit is het minder extreem, maar ook dan kruist ze haar benen, wel maar in lichte mate.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:37

Mijn verzorgpaard zet zijn benen altijd voor elkaar als hij loopt, ook aan de hand. Eigenlijk zwaait hij ze eerst uit naar buiten en zet ze dan voor het andere been langs naar voren. Is een beetje lastig uit te leggen. Maar hij doet dit al zo lang als ik hem ken eigenlijk.

Mijn eigen paard(een fries) zet haar benen ook een soort van voor elkaar, we noemen haar altijd het model omdat ze net als een model loopt.. Zij doet dit eigenlijk alleen als ze wat heter wordt en grager wil lopen.

Weet niet of je hier wat aan hebt maar dacht zeg het toch even. Kan je er anders een keer een filmpje van maken?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:50

Bij ons is het ook wel zo, dat ze het meer doet wanneer ze heter wordt. Het is een erg gespannen paardje, waar ik nu probeer ontspannen met aan de slag te gaan. Gaat steeds beter! :-) Maar idd, wanneer ze even weer terug meer spanning in zich geeft, zet ze haar benen extremer in deze houding. Ondervind je hier hinder mee? Of lukt het goed om alle oefeningen te doen? (Wij zijn nu pas terug begonnen met de basis). Een filmpje maken zal moeilijk lukken, aangezien ik meestal alleen in de piste ben, samen met mijn lesgever. Maar misschien dat hij wel eens wil filmen! :-) Bedankt voor je reactie!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:59

Ze doet het voornamelijk buiten eigenlijk, maar ze heeft er geen last van. Ik rijd niet zo heel veel in de bak met haar en daar is ze ook niet zo vlot dus daar heeft ze het niet echt.
Ja of misschien dat je de camera op bijvoorbeeld de bakrand kan zetten en hem gewoon laat lopen als je aan het rijden bent? Ben wel benieuwd of het hetzelfde is als bij mijn paard.