zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafke

zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:39

ik zit regelmatig op een dikke haf en soms op een dunne welsh
ik heb daardoor moeite met mijn zit omdat de een grote stappen neemt
en de andere hele kleine , wat moet ik doen om mijn zit er nog steeds netjes uit te laten
zien ?
/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

AfricanLady

Re: zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:40

mischien kan je les nemen om je zit te verbeteren
een kennis van me heeft dat ook meegedaan en heeft ook meegedaan aan de zitcompetitie en eerst had ze heel erg moeite maar is toch in de top 10 gekomen geloof ik haha

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:55

Ontspannen en je paarden voelen, ik rij zelf ook op een tinker met een model tafelrug, en een andalusier die 2x zo smal is, het is even wennen, maar als je de beweging leert kennen en daar in mee gaat en je heupen en benen ontspant dan gaat het vanzelf eigenlijk

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:50

Hallo 'Hafke', Je zegt dat je moeite hebt met je zit als je op verschillende paarden rijdt, van verschillende breedtes en vooral verschillende paslengte.

Wat je al hartstikke goed doet om dit op te lossen is het rijden van verschillende paarden! Blijf goed voelen wat de beweging van je paard is, en volg die beweging. Jij moet je als ruiter aanpassen aan je paard, niet andersom. Blijf je concentreren en vraag je instructeur om je te begeleiden bij het zitten.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je zelf nog in de groei bent, is dat ook een extra moeilijkheid, want je moet je daardoor ook telkens aanpassen aan je eigen veranderingen (langere benen krijgen bijvoorbeeld)

Houding en zitles helpt!

Heel veel succes, Hester Bransen

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:17

Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is.
maar mijn eerste tip is toch echt neem les, als je les neemt kan je zit zowiezo verbeterd worden.
Het is wel goed dat je op verschillende paarden rijdt, probeer mee te gaan in de beweging die het paard maakt.
In de les rij ik soms op een paard wat een vrij trage beweging heeft vooral in de galop het is net een hobbepaard ik moet dan overdreven mee glijden anders heb ik de volgende dag pijn aan m'n rug.
Succes !

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:42

Ga maar eens rechtop staan (zonder paard). Dan kantel je je bekken naar achteren (buik- en bilspieren aanspannen, onderrug bol maken) en een keer naar voren (kont naar achteren en onderrug hol maken). Deze beweging gebruik je om mee te veren met de beweging van je paard, met name van neutrale stand naar achteren kantelen en weer terug.
Gebruik dit tijdens het rijden om met je billen in het zadel geplakt te blijven, er mag dus geen lucht tussenkomen (tijdens het doorzitten) en maak je been mooi lang. Bij een paard met grote bewegingen moet je meer meeveren dan bij een paard met een kleinere beweging.
En verder, zoals al gezegd, veel oefenen met verschillende paarden.
Succes en veel plezier!

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:54

Misschien een zitles?
Leer je erg veel van! ;)