met deken rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucaa2

met deken rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 09:36

Beste Bokkers,

ik had voor vandaag (zaterdag) een buitenrit ingepland. Helaas is het wel koud, waait het enz.
Dus ik dacht: dan maar met deken rijden.

mijn vraag is: kan je eigenlijk wel met deken rijden? en als dat kan: kan het met EN zonder zadel?

bedankt :)

Xjewillemijn

Re: met deken rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:37

ik zal hem niet onder je zadel doen maar
tussen de zweetbladen door maar ik weet
niet of je dan niet voorkant nog dicht krijgt
en als je hem dicht krijgt of het paard dan
nog genoeg bewegingsvrijheid heeft

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:39

heb je een uitrijdeken?
dan kan het denk ik wel.
ik zou niet heel intensief gaan rijden met deken

Anoniem

Je hebt speciale rijdekens.. Denk dat een winterdeken niet handig is en te stroef.. Eventueel kan je wel een wollen/zweetdeken gebruiken zonder buiksingels.
Fijne rit gewenst.

Dav

Als je pony het niet eng vind kan je best een deken over gooien.
Je hebt ze met en zonder zadeluitsparing,zelf doe ik een zweetdeken over het zadel heen en ga op die manier een buitenrit maken.
Als je dat nog niet eerder hebt gedaan zou ik eerst even een rondje in de bak proberen,de meesten geven er weining om maar liever in de bak het zeker te weten dan langs de weg in de problemen komen.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 09:55

oke, bedankt! dus zou het ook zonder zadel kunnen of alleen met?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:57

zonder zadel maak ik nu gewoon een rondje met ze rambo winterdeken met hals erop.
met zadel heb ik een uitrijdeken die ik opdoe, en dan me wollen deken met hals over me zadel heen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:59

Kan ook prima zonder zadel hoor. Bij mij op stal staat een merrie die altijd zonder zadel gereden word, omdat zij zo'n lastige rug heeft dat er weinig zadels passen, en zij wordt dus altijd zonder zadel gereden, is wel geschoren, en er ligt nu een fleecedeken op haar rug als ze gereden word. Moet je de deken wel ver genoeg naar voren leggen, zodat er genoeg bewegingsruimte mogelijk is aan de voorkant.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 10:01

bedankt voor de reacties! ik ga nu zonder zadel met een fleecedeken denk ik.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:42

Hou met de hevige wind er rekening mee dat de deken bij de kont omhoog kan waaien en dat paarden daar nog wel eens van schrikken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:29

als ik aan het uitstappen ben doe ik een zweetdeken over haar kont en trek hem dan aan de zijkanten onder mijn bovenbenen door (ik zit er dan eigenlijk op), zo blijft ie dan wel liggen. Of dit handig is om echt op buitenrit te gaan weet ik niet hoor.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:34

Wij deden als het erg koud was altijd een gewone wollen mensendeken onder het zadel ipv de sjabrak. Hij ligt verder gewoon los over de rug van het paard. Aan de voorkant heb je dus geen deken dan, en zo wordt de bewegingsvrijheid niet beperkt. Nooit last gehad met die dingen. Blijven gewoonlijk netjes hangen en je kunt eigenlijk alles wel doen zo.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:54

lijkt mij idd een goede oplossing!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:47

Ik ben vorige zaterdag ook op buitenrit geweest, er lag overal sneeuw, het had idd gevroren, er waren veel grote plassen waar we soms niet anders konden dan er gewoon door te gaan, enige probleem dat er bij kwam kijken er lag dus een ijslaag op, dus door het ijs trappen en zo de plas oversteken, dit kan best spannend zijn , paarden moeten zoiets ook leren want de meesten schrikken hier wel een beetje van.
Onze wandeling was echt een belevenis, we waren met een groepje 15pers, dus best een echte groep durvers toch wel.
Niemand had een deken op, en we reden in een flink tempo, stap - draf - en ook galop, op plaatsen met mooie sneeuw is galop echt geen probleem.
Het was ook niet echt een korte tocht, we hebben 30 km gereden, en voor onze normen is dit dus een korte tocht.
wij hebben geen kou gehad en de paarden dus ook niet, dit weer is echt niet zo extreem hoor, paarden kunnen dit best zonder problemen aan.

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:24

Wat aeolusnr1 zegt. Houd je paard in beweging, dan kun je gewoon prima zonder rijden ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:26

staat je paard met deken of zonder deken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:28

Ambertjuhhh schreef:
Wat aeolusnr1 zegt. Houd je paard in beweging, dan kun je gewoon prima zonder rijden ;)

Met als kanttekening dat als je een geschoren paard hebt en er oostenwind staat en je alleen kan stappen,
dat ie het echt wel koud krijgt.

Reed hier als ik ging stappen altijd met wollen deken over mijn zadel.
Zit nog lekker zacht ook.
https://lh5.googleusercontent.com/-uNfE ... 520083.JPG

Heb het dan niet over je eigen tenen die er dan afgevroren zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:30

is dat niet hartstikke glad? Ik wil toch graag een beetje grip hebben met mijn zit....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:37

Bij gebrek aan speciale uitrijdeken, werkt een gewone zweetdeken ook prima hoor. Ik gebruik voor het losrijden en het uitstappen in deze periode altijd mijn zweetdeken met hals, bij het losstappen ligt die over de achterhand en het zadel en sla ik de losse voorkant terug over mijn benen(lekker warm ;) ). En als ze na het rijden zweet, doe ik hetzelfde maar dan de voorkant gewoon vast.
Bevalt mij prima en ik vind het onzin om speciaal een uitrijdeken aan te schaffen.

Op buitenrit altijd zonder iets, dan stap ik gewoon wat langer en word ze ook wel warm. Maar als ik echt dressuurmatig aan het werk ga, merk ik dat ze daar wel baat bij heeft qua los worden rondom de achterhand(kissing spines en artrose).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:40

maar als paard niet geschoren is, is met deken rijden echt niet nodig. en ook niet als paard zonder deken buiten zou staan.
wel even goed uitstappen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:47

Een voorbeeld van met of zonder deken.

Gisteren gingen twee pension klantjes van mij buiten wandelen met hun eigen paard.
Gewoon aan het touwtje en het enige verschil was.
Het ene paard met deken en het andere paard bloot.

Het was lekker aan het sneeuwen met een flinke wind erbij.

Het paard zonder deken kwam met zijn hele lijf onder de sneeuw terug.
Het paard met deken had sneeuw op zijn hals en de deken had geen sneeuw.

Dus waar zit de warmte van het paard ???

Ik zeg, onder die vacht en niet onder die deken.

Bloot paard vol met sneeuw, dus de vacht isoleert.
Deken paard, geen sneeuw, dus deken is warm door de lichaams warmte van het paard.
Zijn vacht isoleert niet goed door de deken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:49

Dat verschil zie ik hier in de sneeuwperiode regelmatig tussen mijn 2 paarden(1 dekenloos en 1 met deken). Maar soms hebben de paarden die deken echt wel nodig hoor, voor het verminderen van de vacht leg ik geen dekens op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:51

max66 schreef:
is dat niet hartstikke glad? Ik wil toch graag een beetje grip hebben met mijn zit....

Moet natuurlijk wel kunnen bij het betreffende paard.
Op mijn fjord plof ik met deken onder deken, met deken over haar hoofd etc. doet er niet toe.
Met zwarte loop ik er wel naast als ik er een deken op heb liggen.
(niet inbegrepen uitrijdekentje met zadeluitsparing, dan zit ik er gewoon op en met reflectie deken ook)

Andere optie dus deken zoals deze, valt ook nog lekker op in het verkeer.
Geen foto van, maar alleen dit, eerste 5 seconden.
Handige deken, zit voering in, blijf het wel jammer vinden dat het geen fleece voering is overigens.
http://www.youtube.com/watch?v=v7tUAlo9bU0

Ik ga nog steeds uit van geschoren paarden.

Anders heb je dit.. inderdaad lekkere vacht die goed isoleerd, heb het dan wel even over de koudbloedjes hier.
Afbeelding