controle houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:21

Hallo,

Ik heb een beetje een probleem met mijn bijrijdpaardje waar ik regelmatig tegenaan loop en ik hoop via deze weg misschien wat tips te krijgen om het op te kunnen lossen.

Als ik met haar in de bak/paddock/weide aan het rijden ben kan ik werkelijk waar álles met haar... met hoofdstel, maar ook zonder hoofdstel reageert ze super op mijn zit en mijn hulpen, ik kan figuren rijden met halsring, halthouden en wegrijden vanuit galop en stilstand, achterwaarts, wijken noem het maar op.... maar dat is binnen de hekken.

Zodra ik het erf af rijd lijkt het wel alsof ik op een ander paardje zit, nu woon ik in de randstad en staan de paarden nog geen km bij een snelweg vandaan dus buitenrijden met alleen een halsring zou zoizo niet in me opkomen. Dus buiten heeft ze wel gewoon een hoofdstel of bitloos hoofdstel in. Maar mijn zithulpen, beenhulpen en teugelhulpen worden op bepaalde momenten gewoon genegeerd... als Cody geen zin heeft om te luisteren (lijkt het wel) vertikt ze het gewoon om te doen wat ik haar vraag. Er zijn situaties waarin ik dit kan opvangen, bijvoorbeeld wanneer ze bij het aandraven 'wegschiet'. Dan zet ik haar stil, achterwaarts en probeer ik het daarna weer opnieuw, net zo lang tot ze rustig aandraaft en ontspant. Meestal lukt dit na een keer of 3 ook wel, en dan is het goed. Maar iedere rit is het weer hetzelfde geintje en dan denk ik je ként de hulpen, waarom doe je niet gewoon wat je gevraagd word? Ik probeer er echt consequent in te zijn maar toch blijft ze het proberen.

Laatst reed ik buiten langs een fietspad waar we al zeker 3 jaar regelmatig rijden. Hier vond ze ineens een bord dóódeng (het bord staat er ook al zo lang als dat ik me kan herinneren) en ze loopt vervolgens half stuiterend, snuivend en trillend de weg op... althans dat probeerde ze.... de auto's rijden 60 km/u op die weg dus ik ben ZO boos op haar geworden dat ze toch besloot op het fietspad te blijven... maar daarbij moest ik wel de nodige tikken uitdelen en mijn stem schor schreeuwen want naar mijn gewone hulpen luistert ze dan gewoon NIET meer... het lijkt wel alsof ze de regie helemaal zelf overneemt op die momenten. Zelf ben ik niet zo'n held maar dat is ook niet nodig want Cody is een redelijk bomproef paard en ik heb eigenlijk nooit problemen met haar gehad tijdens het buitenrijden.... Ik ben ook normaal gesproken niet bang met haar want ze is m'n vriendinnetje en ik vertrouw haar, maar nu was ik toch wel even flink geschrokken -O- Na het voorval op die weg was ze wel weer op twee vingers te rijden trouwens...

De enige plaats waar ze normaal niet zo makkelijk te houden was (voor de blessure) was op het strand... daar kent ze maar twee gangen; stap en hard.... maar nooit op een vervelende manier, en klaar was ook altijd echt klaar... maar nu lijkt het af en toe alsof ik op een stuurloos paard zit en ik gewoon niet tot haar door kan dringen...

Cody heeft in verband met een peesblessure een tijdje stilgestaan, zeker een paar maanden. Misschien dat dit een oorzaak kan zijn? In die tijd is ze zich erg gaan vervelen dus behalve wandelen heb ik haar aan de dubbele lijnen mee naar buiten genomen en haar een soort van gemend... maar dan in stap en zonder een kar. Hier merkte ik dat ze heel graag wilde werken want ze vond het geweldig als ze op die manier mee mocht. Maar tijdens het 'mennen' luisterde ze geweldig en kon ik haar zelfs langs de bouwput leiden waar ze op dat moment met spuitend water bezig waren (Cody vind water echt heel erg eng). Dus ik begrijp niet dat ze nu zo bezig is...

Hebben jullie misschien tips? Mag ook rijtechnisch zijn, ik wil graag weer met mijn vriendinnetje op pad kunnen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik half verongeluk...

Even qua aanvullende info... Cody is een pinto kruising (papa: kwpn, mama: haflo-arabier) van bijna 19 jaar oud, altijd onder de mensen geweest, 100% verkeersmak en ik verzorg haar al zo'n 3 jaar. Ze is niet geschoren, heeft een superdikke vacht en een goed passend zadel. Het is een schatje en ik hou zielsveel van haar.. maar hier lopen we even op vast helaas...

Thanks alvast! wie weet kan iemand me helpen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:16

Ofwel verongeluk je, of je verongelukt helemaal niet, zo half verongelukken das iets dat eigenlijk niet kan.
Ik denk te horen aan wat je doet , dat je eigenlijk vrij goed bezig bent.
Ik zou af en toe op plaatsen waar er genoeg plaats voor is, en het ook veilig is, meer oefeningen doen op het verplaatsen van de voorhand en van de achterhand, doe die dingen niet samen maar apart. En blijf dit als het lukt even herhalen zodat je minimaal 3 gelukte keren op rij hebt, dan weer verder vertrekken.
succes

Sanco

Re: controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 11:30

Wat bedoel je precies met die dingen niet samen maar apart doen? De oefeningen doen als ze niet vervelend doet? En wat is dan behalve het achterwaarts zetten nog een goede oefening voor het verplaatsen naar de achterhand? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:28

Hier heb je idd dus al het probleem, wat bedoel je hiermee ?????
Das ook de reden dat ik niet graag echt oefeningen opgeef zo via tekst tips, oefeningen moet je via les krijgen, dan ziet de instructeur het paard bewegen, ziet ook jou op je paard, ziet ook welke hulpen er juist gegeven worden, ziet ook de reacties en hoe het paard reageert.
Je moet dan altijd steeds de dingen een beetje gaan aanpassen en bijsturen tot het resultaat min of meer op het gewenste gaat lijken.
En achterhand verzetten heeft idd niets te maken met het achterwaarts gaan.

Sanco schreef:
Wat bedoel je precies met die dingen niet samen maar apart doen? De oefeningen doen als ze niet vervelend doet? En wat is dan behalve het achterwaarts zetten nog een goede oefening voor het verplaatsen naar de achterhand? :)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:22

Dat is leuk, maar het paardje in kwestie is western ingereden... hier in de buurt op verenigingen worden alleen maar dressuur en springlessen gegeven en geld voor privelessen heb ik niet... ik rijd paard om lekker buitenritjes te maken en lekker te ontspannen en Cody is daar een geweldig paardje voor zolang ik de controle weet te houden, daarom probeer ik hier tips te vragen voor oefeningen die ik dan eventueel met haar kan doen om mezelf daarin te verbeteren. Ik hoef geen hoog niveau te rijden maar ik dacht misschien zijn er simpele oefeningen die erop gericht zijn om controle te kunnen houden. Jij geeft aan dat ik meer oefeningen kan doen 'van het verplaatsen van de voorhand naar de achterhand'. Dat is nogal een algemeen begrip, en ik kan nu wel gaan lopen aankloten maar dan vraag ik liever naar verduidelijking van wat je daarmee bedoelt. Als ik dan zo'n reactie krijg laat dan maar, dan zoek ik het zelf wel uit....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:22

Ik geef helemaal niet aan wat jij hier zegt, je begrijpt blijkbaar niet wat ik zeg.
Ik zeg leer op bijna niets , de voorhand te verzetten, ik bedoel hier lateraal, en beginnen met enkel één stap, mssn zelfs een halve stap, daarna opbouwen naar meer stappen, zodat je het paard kan ronddraaien dus. (hier dus een wending om de achterhand)
Als dat lukt ook het verplaatsen van de achterhand, hier dus ook lateraal, weer eerst een half stapje op echt bijna niets , uiteindelijk moet het doel zijn bijna enkel en alleen jouw gedachte om dit uit te voeren, dus niet op kracht. (hier dus een wending om de voorhand)
Het is volslagen onmogelijk om dit zelf zonder goede les te gaan klaarkrijgen, dus les nemen , ik bedoel dus echt privé les, want zoiets is niet mogelijk in een manége lesje.
Ik rij zelf ook western, Ik reed vroeger ook Engels en ook dressuur, en ik geef les. Maar op zich is dit eigenlijk gelijk of je nu Engels of western rijdt, dat maakt hier niet echt een groot verschil.
Deze oefeningen zijn eigenlijk basis werk, daar hoef je echt niet hoge dressuur voor te rijden hoor.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:27

Is je paard aan de hand wel onder controle te houden? Dus gewoon netjes naast jou zonder een duwende schouder en in ieder geval een beetje de focus op jou?

Of je paard nou gestresst is van de adrenaline, in de vluchtmodus is en niet meer op kán letten, of dat je paard het allemaal reuze leuk vind en gewoon niet op jou let, mijn ervaring is dat al het eerst op de grond goed is, je er op kan stappen.

Voor die gevallen is wel een beetje een andere aanpak nodig, maar als op de grond gewoon duidelijk is dat jij leid, gaat het erop veeel makkelijker.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 08:50

Oke aeolusnr1 misschien had ik je dan verkeerd begrepen ofzo. Misschien moet ik toch wat vaker in de bak gaan trainen, ik ken die oefening wel van het wenden om de achterhand... althans, ik weet hoe ik de hulpen moet geven bij Cody om haar zover te krijgen, dus misschien kan ik het vanaf daar uitwerken. Ik weet dat ik eigenwijs klink als ik zeg dat ik geen les heb, maar ik kan het simpelweg echt niet betalen... Co is ook niet mijn eigen paard, want dat zou ik ook niet kunnen opbrengen... maar ik wil gewoon lol met haar maken. Lekker kunnen rijden zonder al teveel poespas, wat dat betreft is ze perfect voor me.. draf is draf, stap is stap, ho is ho etc. alleen in die stress situaties is het even lastig... vandaar dat ik een oplossing zoek.

NeverGiveUp, aan de hand is ze een mak lammetje, als ze iets engs ziet probeert ze wel even weg te komen maar ik kan haar dan best makkelijk corrigeren en met het corrigeren focust ze meteen weer op mij en blijft ze netjes schuin achter me lopen. Als ze aan de hand iets eng vind laat ik haar even halthouden en er rustig naar kijken, daarna vraag ik haar mee te komen en 9 van de 10 keer reageert ze daar super op en volgt ze me rustig. Maar als ik erop zit kijkt ze, en keert daarna om of gaat idioot lopen doen zoals hierboven beschreven. Dan kan ik wel afstappen, maar eigenlijk wil ik het probleem gewoon kunnen oplossen terwijl ik blijf zitten :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:47

"Sanco" ik begrijp best jouw reactie hoor, niet iedereen heeft centen over natuurlijk, ik zelf ook niet hoor, het is toch iedere maand een beetje zoeken hoe rond te komen.
De oefeningen die ik je aangaf, das idd bedoelt om de controle meer in handen te krijgen, dit is dus zeker ook dressuur, je kan dit indien het een beetje risky is idd in de piste gaan inoefenen, maar das eigenlijk niet echt nodig, je kan dit ook tijdens het buitenrijden inoefenen.
Beetje slalommen tussen de bomen, een heel klein cirkeltje rond een boom, je kan dit doen met binnenstelling, maar net hetzelfde kan je ook met buitenstelling gaan proberen, om dressuur te rijden hoef je niet noodzakelijk in een piste te rijden hoor.
Maar moest het enigzins mogelijk zijn is les nemen , de enige goede keuze, want zelf zie je niet waar en wat er soms beter kan.
Ook in het buitenrijden wordt er les gegeven , zelf ben ik ook gediplomeerd begeleider van groepen te paard en dat houdt dus een deel natuurkennis in , maar ook hoe je rijtechnisch alle voorkomende problemen bij het buitenrijden kan aanpakken. en nog veel meer natuurlijk.
Op "you-tube" kan je info bekijken over trail tochten te paard (trail riding) er is meer info in het engels natuurlijk.
Maar ook de discipline "Trec" dit is een competitie vorm van padvinderij (kaartlezen) , trail, en endurance , en dressuur, alles samengevoegd in één proef, das ook best een leuke uitdaging binnen het paardrijden.
Hier kan je zeker ook je rijtechniek heel sterk mee verbeteren.
Dressuur hoeft dus echt niet in een piste, maar dressuur is wel een noodzakelijk onderdeel van het paardrijden, zonder kan echt niet, want dan krijg je idd van die momenten waar de controle zoek is.
succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:00

Tja het klinkt alsof je paard er niet bij is met d'r hoofd (zich verveelt) of dat ze onzeker is buiten het eigen erf. In beide gevallen, lijkt mij, kan ze dat uiten omdat ze daartoe de ruimte krijgt.

Wij kennen jouw paard niet, voor het ene paard werkt het om 'm aan het werk te zetten (niet langer dan een paar meter "hobbelen" maar steeds ergens mee bezig zijn. Stukje schoudervoor, tempowisselingetjes, enz. Dat zijn de paarden waar je constant alert op moet zijn. Je kúnt er wel mee naar buiten maar een ritje vergt veel meer concentratie van de ruiter dan een "makkelijker" paard.

Kan ook dat ze zich een beetje remi voelt, alleen op de wereld dus. Als je er op zit heeft ze letterlijk haar vertrouwde "kuddegenoot" (wat jij als het goed is voor haar bent) minder goed in beeld. Echt frappant hoe sommige paarden veranderen als je er naast gaat staan vergeleken met als je er op zit. Sommige paarden hebben meer steun aan de ruiter als die ruiter naast het paard staat, andere juist als de ruiter er op zit. Dat zul jij met jouw paardje moeten uitvogelen.

En dan he. Als je paard op een buitenrit dingen aangrijpt om opzij te springen weet je al dat ze in opletmodus is. Voor haarzelf en haar gezelschap (= jij) houdt ze de omgeving in de gaten in verband met mogelijk op de loer liggende gevaren. Op het moment dat ZIJ opzij springt, en dus aangeeft dat er wat is, ben je al te laat. Zij neemt dan namelijk het heft in handen.

Wat gaat er aan het opzij springen vooraf? Ik merkte bij voorbeeld aan mijn ruin, als hij nerveuzer wordt onderweg (hij staakt op buitenrit) dat hij eerst langzamer gaat lopen, dan mest en ondertussen steeds meer spanning in z'n bovenlijn krijgt. Als je die voorsignalen leert herkennen kun je daar op anticiperen om escalatie te voorkomen. Wat voor hem goed werkt is halthouden en wachten op de zucht. Daarna kun je weer verder rijden. Dat werkt het beste in een groepje of met tenminste één ander paard erbij. Wanneer ik alleen rijd komt De Brul uit de kast. Als hij vertraagt krijgt hij een brul om z'n oren (en wanneer hij toch stilstaat géén been maar een tik) en dan kun je redelijk normaal rijden. Dat klinkt misschien bot en bazig maar het gaf 'm net genoeg vertrouwen, hij had door dat ik het meende. Ook al had ik het liever anders opgelost. Op een gegeven moment kan ik 'm dan zelfs een langere teugel geven, uiteraard tot het moment dat hij te oplettend wordt. Wanneer hij weer meer op z'n omgeving let dan op mij moet hij weer aan het werk.

Maar het kan natuurlijk ook dat zo'n brul averechts werkt bij jouw paard. Dat moet je per paard uitzoeken en daar kunnen wij je niet bij helpen. Dat is iets wat je zelf moet uitvogelen.

Succes.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:18

Hihi, fijn om te horen dat dat ook buiten kan, Cody loopt haar rondjes wel in de bak maar zodra ze de kans krijgt gaat ze toch stiekum zuchtend voor het hek naar buiten staan, een soort protest dat ze het er niet helemaal mee eens is om binnen de hekken te blijven.

Leuk ook dat je over TREC begint! :) Cody mocht voor haar blessure regelmatig mee naar wedstrijden en heeft geloof ik zelfs het NK een keertje meegelopen. Ik heb wel regelmatig een ptv parcours geoefend bij ons in de weide, maar dat was over het algemeen geen probleem (tjah, binnen de hekken he, eigen terrein). Heb zelfs het parcours voor de lol met halsring gereden en alle oefeningen met succes, zelfs het hek onder de man foutloos ;) maar tijdens een buitenrit denk ik er nooit aan om inderdaad dat rondje om die boom te rijden, of een slalom te oefenen... waarom weet ik niet, maar ik zal er toch eens mee beginnen :D Buiten is ze wel een stuk lastiger met dat soort oefeningen dus dat is wel een leuke uitdaging. Trail heb ik me verder nooit zo in verdiept... zal ik ook eens gaan doen.

(foto: http://i1198.photobucket.com/albums/aa4 ... GP6995.jpg dit was een van de laatste wedstrijden voor haar blessure)

Koper, ook jij bedankt voor de reactie. Over het algemeen is Cody niet zo'n onzeker paardje hoor, ze is eerder erg dominant (menig mens krijgt haar niet eens mee voor een buitenritje omdat ze dan, als ze iets eng vind, 180 graden omdraait en stuurloos naar huis gaat.) maar ik had daar eigenlijk nooit problemen mee.. volgens haar baasje omdat ik niet twijfel maar doorzet. Toen ik haar net verzorgde was ik samen met een vriendin een stapritje aan het maken. Het paard waar zij op zat nam de benen richting huis en verdween in de mist, maar ik kon Cody (die het natuurlijk retespannend vond dat ze ineens alleen was) in een rustige stap naar huis begeleiden, toen had ze wel die leiding nodig maar die kon ik haar ook geven en daarom ging het goed. Misschien wordt ze onzeker op de momenten dat ze iets spannend vind en gaat ze daarom, als de persoon op haar rug (ik dus) het niet goed opvangt de leiding overnemen...

Verveling zou kunnen, je wil niet weten hoe ze opleeft als ik een klein galopje met haar doe, of een pad ga rijden waar we nog niet eerder geweest zijn. Maar het probleem is dat ze nog niet zoveel mag met haar pezen.. aan een paard dat goed luistert maar op drie benen loopt heb ik ook nix dus ik wil het zeker niet overbelasten... ik vind het lastig om in te schatten wat wel en wat niet goed is...

Als cody iets eng vind voel ik het ook wel aankomen, ze gaat dan inderdaad langzamer lopen, zet een flinke hals op, kijkt met supergrote ogen al snuivend naar datgene wat ze eng vind..... en dan draait ze om :+ althans... dat probeert ze.. en ik probeer het wel voor te zijn hoor. Als ze er vervolgens langs is gegaan draai ik haar om en laat ik haar nog een keer langs 'het enge ding' lopen, en daarna nog een keer... meestal is ze er dan op uitgekeken. Als ik op de terugweg precies dezelfde route neem is er overigens niets aan de hand en ziet ze het niet eens meer...

Een brul helpt bij haar niet echt... niet omdat ze er bang van wordt maar ze reageert er gewoon niet op, dat doet haar niets.... wat dat betreft kan je haar verrot schelden, schoppen en slaan maar ze heeft er niets van :') (niet dat ik dat wil natuurlijk, maar op het moment dat ze bijna achterwaarts die enge autoweg op wilde lopen had ik wel even zoiets van sh*****T) ze loopt daarna gewoon verder alsof er niets gebeurt is... ik kan haar ook gerust 5 meter na het enge ding weer een lange teugel geven want ze is dan gewoon weer dat brave paardje van 30 meter daarvoor... zo maf!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:20

Sanco schreef:
Koper, ook jij bedankt voor de reactie. Over het algemeen is Cody niet zo'n onzeker paardje hoor, ze is eerder erg dominant (menig mens krijgt haar niet eens mee voor een buitenritje omdat ze dan, als ze iets eng vind, 180 graden omdraait en stuurloos naar huis gaat.) maar ik had daar eigenlijk nooit problemen mee.. volgens haar baasje omdat ik niet twijfel maar doorzet.

Klinkt als een paard dat houvast mist (en die bij jou meestal juist wel vindt)

Met aan het werk zetten bedoel ik niet afjakkeren hoor. Ook in stap kun je veel doen: tempowisselingetjes, pasje opzij, paard hoger of lager instellen. Van alles waarbij ze op moeten letten en waarbij jij het voortouw neemt. Zodat 't minder gauw in ze opkomt om initiatief te gaan tonen. Dat is namelijk wat een paard dat opzij springt doet, nog even los van of ze echt angstig is of niet. Je moet gewoon niet hebben dat het in ze opkomt om opzij te springen tenzij jij daar een hulp voor geeft.

Grappig he hoe verschillende paarden soms een verschillende aanpak nodig hebben. Als ik heen en weer zou gaan rijden langs iets wat hij eng vindt krijg ik gratis garantie op nog meer gestuiter :')