Paard snokt aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

Paard snokt aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:33

Hoi allemaal,

ik zit een beetje met het volgende probleem..

Ik wil mijn merrie erg graag longeren met een bijzetteugel maar na een kwartiertje longeren vindt ze dit zo vervelend dat ze onder het werk probeert uit te komen en dat ze aan haar bit begint te snokken... naar voren jagen, korter instellen, langer instellen, het maakt allemaal niet veel uit... van zodra ze merkt dat ze ermee wegkomt begint ze ermee en houdt ze dit wel een tijdje vol.. waardoor elke rondje longeren vaak uitmondt in een gevecht tot wie het langste volhoudt... met de pessoateugel hetzelfde gedrag... Merrie heeft wel een moeilijke mond maar mankeert lichamelijk met 100 % zekerheid niks... Mond is in orde/ zadel/ rug.... alles is OK

Met periodes vertoont ze dit gedrag ook onder het zadel (nu dus sinds een weekje weer terwijl we vorige week nog probleemloos rondreden en er werkelijk niks veranderd is)... meestal in de winter (en dan wordt de frisheid er eerst afgelongeerd dus daar kan het ook niet aan liggen) Ze stuwt enorm vanachter en wil vooraan maar erg moeilijk sluiten... Andere dagen is er geen enkel probleem en loopt ze lekker een Z proef door... maar van zodra ze met haar streken begint is er geen weg meer terug... het gaat dus met hoge pieken en erg lage dalen... Buigingsoefeningen, meer lengte maken, rustig blijven, niet te eng maken, voldoende naar voor... ik probeer het allemaal maar het maakt niet veel uit...

Ze heeft een erg sensibel karakter en kan nogal is over je heen lopen als ze merkt dat je teveel toelaat...

Iemand tips zowel onder het rijden als aan de longe? dan hoor ik het graag...

Corelli

Re: Paard snokt aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:07

Wat bedoel je precies met het snokken aan het bit? Dit zegt me niets namelijk :o eerste ingeving: verveling?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 17:15

Een harde ruk aan je hand geven... heel plots met de neus omhoog komen...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:21

Ah op die manier :)
Pfoe lastig! Je zegt dat ze een moeilijke mond heeft, hoe uit zich dat?

Ik redeneer altijd vanuit het idee dat je een paard moet laten merken dat gewoon braaf doen wat je vraagt, minder energie kost en daardoor plezieriger is, dan streken uithalen. Dit geldt natuurlijk alleen als een lichamelijk ongemak uit te sluiten is
Je zou bovenstaande kunnen toepassen door haar meer aan het werk te zetten als ze snokt, maar dat doe je volgens mij al en als ik het goed lees, heeft het weinig effect.

En even over een heel andere boeg: negeren?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

Blijkbaar heeft ze niet voldoende respect voor het bit. Als je echt niks anders meer kan bedenken zou je een wat scherper bitje voor een korte periode kunnen overwegen. Wel om denken dat het een middel is en geen oplossing dus zeker niet geschikt als standaard trainingsmateriaal..

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:23

Nou dat staat zeker op de planning... Een slechte mond uit zich door veel aanleuningsproblemen: probeer ik een zacht bitje houdt ze haar mond lekker dicht maar loopt ze door mijn hand als ik haar wil sluiten met het geruk als gevolg. Pak ik een scherper bit trekt ze al snel haar tong in en doet ze de hele tijd haar mond open terwijl ik ze netjes van achter naar voor naar mijn hand probeer te rijden met een lichte contact. Paard is nooit makkelijk geweest in de mond , ze was ook heel erg scheef en stuwt vanachter enorm en daardoor is het ook moeilijk haar te sluiten, maar ze is al veel meer rechtgericht op twee teugels als vroeger en loopt nu fijn nageeflijk maar begin ik met oefeningen en sluiten en buigen komt het geruk weer boven... en aan de longe hetzelfde verhaal, na een 10 minuutjes is ze het al beu en probeert ze er zo onderuit te komen.

negeren probeer ik te doen want haar even op haar plek zetten maakt het alleen nog erger... maar het biedt natuurlijk ook geen uitkomst want mevrouwtje blijft lekker aan mijn hand rukken en snokken...

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:15

Longeer je je paard 15 minuten aan een bijzetteugel? Aan 1 stuk door? Dan is de kans groot dat er te veel spanning in de spieren komt door de gedwongen houding waarin ze moet lopen. Ga zelf maar eens 15 min. in 1 houding zitten, valt echt niet mee. Ik weet niet hoe oud dit paard is en hoever getraind.
Ze begint niet onder het werk uit te komen, ik vertaal het als spierpijn/kramp.Dit is haar manier om te vertellen:"Baas, ik kan dit niet zo lang volhouden".

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:36

troi schreef:
Blijkbaar heeft ze niet voldoende respect voor het bit. Als je echt niks anders meer kan bedenken zou je een wat scherper bitje voor een korte periode kunnen overwegen. Wel om denken dat het een middel is en geen oplossing dus zeker niet geschikt als standaard trainingsmateriaal..

Wat is dit een aparte tip? Dat is alleen maar sypmtoombestrijding :n
Een paard snokt eruit vaak omdat ze iets moeilijk vinden. Het kan bijv verzuring zijn van de spieren of pijn zijn. Sowieso is een bijzetteugel een stugge manier van bijzetten. Probeer eens wat te doen met touwtjes, van de bovenkant van de singel door het bit naar een ring tussen de benen. Zo kan het paard een voor hem comfortabele houding aannemen en het toch goed volhouden, en als het te lastig word even een makkelijkere houding opzoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:46

Joolien schreef:
troi schreef:

Wat is dit een aparte tip? Dat is alleen maar sypmtoombestrijding :n
Een paard snokt eruit vaak omdat ze iets moeilijk vinden. Het kan bijv verzuring zijn van de spieren of pijn zijn. Sowieso is een bijzetteugel een stugge manier van bijzetten. Probeer eens wat te doen met touwtjes, van de bovenkant van de singel door het bit naar een ring tussen de benen. Zo kan het paard een voor hem comfortabele houding aannemen en het toch goed volhouden, en als het te lastig word even een makkelijkere houding opzoeken.

Volgens mij heb je een deel van mijn bericht gemist, Als je echt niks anders meer kan bedenken staat er vrij duidelijk in namelijk...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:47

'T blijft symptoom bestrijding

edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door Judass op 16-01-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:48

Idd het blijft symptoombestrijding. Het paard geeft aan er moeite mee te hebben, dan ga e toch niet een nog scherper bit in hangen? Dan loopt hij tegen het bit aan, doet het hem zeer, kan hij dat niet meer doen, wat zal hij dan gaan bedenken om er onderuit te komen? Staken? Rug weg drukken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:03

Ach, misschien ben ik wat pragmatischer dan anderen. Zal alles eraan doen om een probleem op een vriendelijke manier op te lossen maar als je na maanden nog geen steek verder komt en je op een gegeven moment komt op de keuze verkopen (want ik kan mijn doel niet behalen, ze zien je aankomen met een snokker op wedstrijd)-steviger inkomen dan probeer ik ook die optie. Wel heel voorzichtig natuurlijk.

Overigens rijdt ik met een erg vriendelijk mylertje voor er rare ideeen ontstaan..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:34

Heb je haar wel eens door osteopaat of happy athlete masseur laten behandelen? Komt over als ongemak. Probeer erachter te komen waarom ze stuwt en niet wil sluiten?
Mijne wilde dat ook niet en stuwde ook, bleek achteraf vol met artrose te zitten in hals en rug, ze kon het dus niet!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:44

mijn paard doet dat ook omdat ik hem op het begin veel te veel zijn zin liet gaan.
zet hem tegenwoordig op het begin op een kleine volte en hoe beter ie het doet hoe grotere de volte wordt.
hij ziet dat als beloning want als de volte groot is mag ie altijd een paar rondjes galloperen (vindt hij geweldig).
t lossnukken wordt nu ook steeds minder omdat er een beloning tegenoverstaat.
als t een keer niet goed gaat krijgt ie ook geen suikerklontje op stal.
misschien dat jij je paard ook moet belonen voor iets goeds en het opbouwen in stapjes.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:48

Bekijk eens of je paard met het huidige bit zijn/haar mond wel dicht kan doen. En of deze inwerkt op de lagen of op de tong. Dit kan voor sommige paarden de reden zijn dat ze het als minder prettig ervaren.
Welk bit rij je mee?

Daarnaast zou ik gaan kijken hoe de aanleuning is en of het met verzuring te maken heeft. Het is eingelijk een soort ontrekken van de druk, dus kijk ook goed of de rug wel rond komt. Dus ik zou hierbij denken dat er iets niet lekker zit bij het paard. Probeer dat te achterhalen.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 09:09

Zoals in de openingspost vermeld is er werkelijk niks mis met het paard... Osteo is al geweest , was prima in orde... Verzuring lijkt het me niet, het is werkelijk puur verzet op mijn hand, niet meer willen of geen zin ... Bitten zijn van sprenger... Dynamic trens ...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:48

Dan is het vast rijtechnisch. Als het al het andere niet is. Dan moet het dat zijn.

Kijk ook even op de site van www.paul-versluis.nl
Daar staat veel info over bitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:54

WildThing schreef:
Zoals in de openingspost vermeld is er werkelijk niks mis met het paard... Osteo is al geweest , was prima in orde... Verzuring lijkt het me niet, het is werkelijk puur verzet op mijn hand, niet meer willen of geen zin ... Bitten zijn van sprenger... Dynamic trens ...

Sprenger bitten zijn erg zwaar.... mijn merrie kon er ook niks mee.

Je zegt dat ze een 'moeilijke mond' heeft? Wat bedoel je daar exact mee?

Heeft een tandarts al gekeken? Mijn heeft bijvoorbeeld een dikke tong, een ietwat laag rooster en ook nog eens slap wangvlees dat tussen de kiezen en het bit beland.
Dat is niet prettig uiteraard......

'Eruit breken' is trouwens wel vaak een teken van lichte verzuring. Ik weet niet of ze continue in het frame moet lopen? Maar je zult veel momenten moeten inbouwen dat ze even voor de loodlijn mag... even uit het frame. Met bijzetteugel een kwartier non-stop in dezelfde houding lopen is ook niet erg prettig.

Nog een idee: is ze vaak rond haar hengstigheid anders?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:03

Zowiezo vind ik het straffen not done,want het paard geeft aan dat ze het bit niet fijn vind en misschien toch ergens last van heeft..Ik weet niet hoe strak je bijzet,maar dit moet wel met beleid gebeuren..Het kunnen verder zoveel dingen zijn bv,de tanden(laat echt een goede tandarts hier naar kijken gezien er nogal wat prutsers rondlopen)..Mijn merrie was ook nooit goed te rijden met bit en nu blijkt jaren later dat ze ontzettend veel problemen had in haar mond en dat terwijl ik altijd iemand had die haar tanden deed..Zowiezo is te lang in dezelfde houding lopen nooit prettig..Je kan altijd kijken hoe ze reageert op bitloos om te kijken of dat verschil maakt..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:52

Heb je al eens een deskundig iemand mee laten kijken? Zowel met rijden als met longeren? En als de instructeur haar rijdt/longeert gebeurt het dan ook? Ik zou geneigd zijn de oorzaak te zoeken in de intereactie.
De oplossing lijkt me overigens vrij simpel... ze doet het toch een minuutje of tien goed? Dan zou ik stoppen voordat ze het gedrag gaat vertonen zodat de training elke keer positief beeindigd wordt. na verloop van tijd kun je eens kijken of je je trainingsduur kunt uitbreiden. Wat ik hier voorgaand lees over verzuring klinkt voor mij ook aannemelijk en met korter trainen zou je dit oplossen.

nb: heb je je al eens verdiept in het fenomeen straffen? Zodra je straft stopt het leerproces en gaat een paard alleen bezig met hoe de straf te vermijden. Dus je schiet er weinig mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:00

WildThing schreef:

Hoe weet je zo dat het geen verzuring is? Een paard is van nature een meewerkend dier, die hebben alleen 'geen zin' meer als ze het moeilijk vinden of ongemak ondervinden. Die denken niet jou even te pesten of te jennen.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:40

Bedankt voor de reacties, ik heb deskundige begeleiding en zoek samen met mijn intructeur naar een oplossing... ik zette mijn vraag hier op bokt om te zien of er misschien RIJTECHNISCH enige bruikbare tips bij zouden zitten... Ik zit al twintig jaar in de paarden en weet werkelijk wel waar ik mee bezig ben...En weet er heel wat vanaf... En ken wel degelijk de symptomen ....Dierenartsis eigenaar van de stal.... Dus die weet er ook van en begeleid me mee...

merrie heeft wel een dikke tong op een bepaalde plek en weinig ruimte in haar mond dus ga nu even kijken wat misschien optie is van een ander bit of eventueel terug op mijn myler bit te stappen want daar liep ze ook wel goed mee maar in overleg met mijn intructeur heb ik deze eruit gehaald gezien ze daarbij nogal snel haar mond open en haar tong intrekt... Bitloos is geen optie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:44

Ik heb ook veel ervaring, en prof. hulp gehad, maar dat wil nog niet zeggen dat je kennis expertise is, je kunt altijd nog leren en open staan voor andere methodes, oplossingen en manieren.
Ik weet wel rijtechnische oplossingen maar ook dat zou alleen maar sypmtoombestrijding zijn. Ik ben wel benieuwd naar een filmpje waarop het te zien is.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:47

Merrie krijgt ook regelmatig pauzes waarbij ze haar nek mag strekken en even op adem kan komen en hoeft zeker niet continu in het frame te lopen... laag diep en rond wordt afgewisseld met hoger en meer bij mekaar enz...

met hengstigheid is ze veel moeilijker handelbaar maar dit lijkt me nu met dit weer niet bepaald de oorzaak van het probleem...

Ik ken mijn paard, weet wat voor karakter ze heeft ... En ook al vind ze het moeilijk, dan moet ze nog luisteren... En dat heeft niks te maken met pesten of jennen..; dat heeft te maken met luisteren en gezag... Sommige paarden zijn nu eenmaal geen engeltjes en hebben wat karakter...

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:48

En Joolien, dat zeg ik ook niet... daarmee dat er ook duidelijk bijstaat ondanks dat ik ervaring heb dat ik door MEERDERE mensen deskundig begeleid wordt....