Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Man0n89 schreef:Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.

zodat jij ook kan leren hoe je het duidelijk uit moet leggen
paardengekD schreef:Je moet veel knijpen met je handen, om en om, en als hij omlaag komt, de druk afnemen. Je pony zoekt naar je hand, dus houd wel een houvast blabla.. gewoon simpel houden![]()
En misschien een keer op een paard/pony zetten die makkelijk zo loopt, zodat hij het gevoel krijgt. Ook kan je een voltetje naast hem lopen en zijn handen helpen met knijpen...
Succes!
paardengekD schreef:Je moet veel knijpen met je handen, om en om, en als hij omlaag komt, de druk afnemen. Je pony zoekt naar je hand, dus houd wel een houvast blabla.. gewoon simpel houden![]()
En misschien een keer op een paard/pony zetten die makkelijk zo loopt, zodat hij het gevoel krijgt. Ook kan je een voltetje naast hem lopen en zijn handen helpen met knijpen...
Succes!
heel erg slecht advies.
laat hem eerst maar een goede onafhankelijke zit ontwikkelen.
Man0n89 schreef:Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.
tiffclaus schreef:hoezo is dat onmogelijk?
Mijn dochter van 13 rijd M2 en die pony loopt toch echt nageeflijk?![]()
Je moet toch echt ergens beginnen hoor
Onafhankelijk zitten is belangrijk. Teugels wat korter laten nemen dan in het begin. voldoende voorwaartse beweging en contact zoeken met de mond op twee teugels tegelijk (volgens mijn ervaring werkt dat het beste op lange lijnen, dus niet op voltes bij kinderen)
Het is na-"geven" dus het paard doet het alleen als je het niet afdwingt leg ik ze het uit.
Op die manier telkens een stukje verder. Eerst in stap, dan in de overgang naar draf, daarna in draf ect ect ect
ook gaat t voor veel kinderen gemakkelijker als ze doorzitten dan lichtrijden. Dat is vaak nog teveel gevraagd
En ja dat zal niet altijd zonder slag of stoot gaan maar helaas kan je niet leren rijden zonder paard dus uiteindelijk heeft een kind toch een enigszins vergevingsgezind paard nodig om het te leren....
veronique100 schreef:ik denk idd dat het bijna onmogelijk is.
ben het eens met aeolusnr1.
ik denk dat je gewoon met ervaring de pony vanzelf aan de teugel krijgt
tiffclaus schreef:Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in
tiffclaus schreef:Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in
Goed basistempo, teugels korter laten nemen, niet te star maar meegaand met een bepaalde druk en bij nageeflijkheid dus de druk weg laten vloeien
En helaas is dat dus gewoon uitproberen bij die kinderen...
Joolien schreef:tiffclaus schreef:Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in
Goed basistempo, teugels korter laten nemen, niet te star maar meegaand met een bepaalde druk en bij nageeflijkheid dus de druk weg laten vloeien
En helaas is dat dus gewoon uitproberen bij die kinderen...
Zelf laat ik al mijn paarden nageven op been. Ik sluit dan wel mijn handen maar het paard moet tegen mijn hand aan lopen dus moet ik been geven zodat hij het lichaam moet activeren en op deze manier de hand op gaat zoeken. Als ik alleen maar druk geef met hand zal het paard alleen maar knikken in de hals en kaak maar zal de rugspier niet uitgedaagd worden om los te laten en zo kan de achterhand ook niet los laten. Ook moet de buikspier aangespannen worden hierbij en dat kan alleen maar door activiteit op te vragen.
Het is zo'n complexe wisselwerking. Daarbij snap ik wel dat wanneer je een paard nageven 'aanleert' je iets meer druk op mag bouwen van voren zodat het paard de weerstand gaat ontlopen en op die manier makkelijker de zachte aanleuning opzoekt.
vuurneon schreef:Man0n89 schreef:Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.
Dat snap ik niet? Want het enige dat je zou aan kunnen geven is dat ze met stap en galop de handen mee moeten bewegen met hoofd van het paard, in draf zijn de handen stil.
Spelen met de teugels is immers geen optie.
Dus ben benieuwd hoe je dat doet?
Ts; ik zou voor die opgave een goede instructrice erbij gaan halenzodat jij ook kan leren hoe je het duidelijk uit moet leggen
![]()
Dit is via internet niet te doen immers, want ik heb geen flauw idee van hoe die jongen zit en of er al sprake is van een onafhankelijke zit.
Iolanthe schreef:veronique100 schreef:ik denk idd dat het bijna onmogelijk is.
ben het eens met aeolusnr1.
ik denk dat je gewoon met ervaring de pony vanzelf aan de teugel krijgt
gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom denken jullie dat het onmogelijk is? Ik denk als je een kind gewoon laat rijden en hem dus ervaring laat opdoen dat hij wel een goede zit en zo krijgt, maar niet het wat en waarom en hoe van nageeflijk rijden leert.tiffclaus schreef:Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in
basistempo is imo ook erg belangrijk. maar ik heb altijd geleerd dat je ook je benen moet gebruiken om je paard zijn tempo te laten behouden en om te helpen om als het ware de rug omhoog te brengen. als je alleen de teugels gebruikt loop je het risico dat je paard alleen zijn nek gebruikt en niet de hals.
TS, misschien moet je beginnen met uit te leggen wat het belang is van aan teugel rijden? dat is toch wat ik waarschijnlijk zou doen
veronique100 schreef:Iolanthe schreef:gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom denken jullie dat het onmogelijk is? Ik denk als je een kind gewoon laat rijden en hem dus ervaring laat opdoen dat hij wel een goede zit en zo krijgt, maar niet het wat en waarom en hoe van nageeflijk rijden leert.
ik denk dat het bijan onmogelijk is omdat je als je nagevelijkheid wil je heel goed in je paard moet kunnen verplaatsen (weet niet hoe ik het anders op moet schrijven) en aan hoe TS het verhaal schrijft heb ik niet echt het idee, dat het iemand is met veel ervaring, en zit daardoor ook nog stijver dan mesne die meer ervaring hebben en daardat hij stijver is ga je je pony soms in de weg zitten, waardoor het voor de pony moeilijker is om hem te snappen en het voor de pony ook moeilijker is om nagefelijk te lopen (niet dat dit de schuld is van de jongen hoor, het ligt vooral aan hoeveel ervaring dat hij heeft (hoelang hij al rijdt voor al))