Paard onstuurbaar... *gister een botsing gehad*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Paard onstuurbaar... *gister een botsing gehad*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:15

Hallo mensen..
Ik heb een tinker, maar tijdens het rijden gooit ze echt der nek en lijf erin om maar niet naar mij te luisteren..
hierdoor heb ik gister een gebotst op een ander paard -_-'
wat kan ik doen om te zorgen dat ik wat meer te zeggen heb?

ps ik rij nu met dubbelgebroken bit.. en ik ga nu enkel proberen..

als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Dustinlover

Re: Paard onstuurbaar... *gister een botsing gehad*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:17

Heb je hem/haar laten controleren door een DA? Misschien heeft ze last van haar rug,tanden of iets anders waardoor ze zo doet(of van het zadel). Anders zou ik eens op zoek gaan naar een goede instructeur.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:19

Met haar rug is niks meer aan de hand... ze heeft pas geleden nog 2 maanden stil gestaan met haar rug..
Dit kwam door een verkeerd zadel.. nu heb ik een ander zadel en die rijdt heel fijn..
en ik merk door haar reactie dat het niet aan het zadel ligt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:20

Is het ongehoorzaamheid of kan het ook doorvallen ivm balansverlies zijn?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:24

ik denk zelf ongehoorzaamheid...
want ze probeerde het gister avond vaker..
dan waren we aan het draven en ging ze van de hoefslag af..
Nouja ik hup tik met de zweep en snel terug die hoefslag weer op...
Alleen in galop ging het dus fout.. de eerste galop ging ze bokken...
en toen had ik er eigelijk geen zin meer in toen zei een vriendin van nou kommop nog 1x
*dit is ook mijn rijinstructrice..* dus nouja ik weer aangalloperen..
en toen ging ze weer van de hoefslag af met gevolg de botsing met een paard..

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:30

Ik rijd mijn tinker met een Thiedemann teugel. Vriendelijke teugel waardoor ze minder snel door je handen heen kunnen lopen omdat het hoofd iets minder omhoog kan. Ik ben daarmee gaan rijden door onzekerheid na een ongeluk met een ander paard. Mijn tinker deed niets maar liep wel erg met haar hoofd omhoog wat mij het gevoel gaf dat als ze zou gaan ik niets te zeggen zou hebben. Nu staat de teugel op de meest losse stand en het gaat goed.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:31

Maar WAAROM valt ze door je binnenbeen de hoefslag af en WAAROM bokt ze in galop? Dat is zelden echt ongehoorzaamheid hoor, meestal heeft het paard gewoon geen balans, of zit de ruiter met zijn zit het paard in de weg of duwt die het paard zonder het te weten naar binnen, of is de basis gewoon helemaal niet bevestigd. Kan je je paard lekker laten ontspannen, met een voorwaarts-neerwaartse tendens door de bak laten gaan, lichte hulpen, geen verzet en dergelijke? Zoek de oorzaak bij jezelf, en zoek goede (kundige!) begeleiding.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:34

Is ze ook voor haar rug behandeld of alleen stil gezet, en is er een goede zadelmaker bij geweest voor een passend zadel?

Apple

Dit klinkt inderdaad alsof ze nog niet helemaal snapt wat de bedoeling is. Ik zou als ik jou was nog even niets veranderen aan tuig en bit, maar gewoon blijven oefenen.
Duidelijke hulpen geven, begeleiding zoeken, niet direct de hele wereld verwachten, maar er de tijd voor nemen.

Daarnaast ook veel binnenhoefslag rijden zodat ze leert op eigen benen te lopen.

Dat je een botsing had met een ander paard is even heel vervelend, maar je kunt ook tijdstippen kiezen dat er niemand anders rijdt of de andere mensen in de bak even waarschuwen dat je paard niet altijd even goed bestuurbaar is. Net als een jong paard.

Apple

-> RT-P

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:42

Apple, dat is ook wel een beetje waar. maar ik had gister les dat niet door ging en ik wel zin had om te rijden..
Daarvoor in de stal.. was ze ook over me heen gedendert en later nog een 2de poging.. dit doordat ze de waterleidingen gingen aftappen omdat het anders bevriest.. Mijn paard schrok hier heel erg van.. vandaar tot ze over me heen denderde.. *doet ze normaal niet* maar toch.. het was gister echt een rot avondXD

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:43

tinkersjakie: ja de fysio komt regelmatig om haar rug weer te controleren.. en met het zadel zijn er nog 2 andere bij geweest die opzich ook wel behoorlijk wat van zadels afweten..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:45

dreamer: Ik geef wel toe.. ik heb nauwlijks ervaring met zelf een paard beleren.. dit heb ik echter zelf 8 maanden geleden gedaan.. waarna ik les heb genomen voor het doorrijden.. Verder is ze ook pas 5 jaar oud.. en een merrie.. *niet heel erg handg om als eerste paard te nemen zonder ervaring.. maar het is nou eenmaal zo gelopen..

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:04

Zorg dat je goed les hebt, en wees vooral heel duidelijk naar je paard.
In mijn ogen loopt ze over je heen. Wees streng en duidelijk. En laat weten dat jij de baas bent.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:08

Een vraagje. heb je na het verkeerde zadel laten chequen of de schoft misschien gekneusd was. Als dit zo is dan kan dat nog enkele maanden duren voor dit hersteld is. Vaak als er een verkeerd zadel opgelegen heeft zijn de aanhechtingen ribben en lange rugspier vast komen zitten en dan uit zich vaak in rijden met het hoofd in de lucht te doen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:13

Ik heb mijn Tink gekocht toen ze bijna 2 jaar was, en heb haar zelf voor het grootste gedeelte ingereden (galop heb ik hulp mee gehad). Ook ik was groen daarin, maar met veel hulp van mensen is het gelukt. Wat je zegt over telkens van de hoefslag af gaan klinkt mij ook in de oren naar onbalans. Mijn Tink heeft daar ook moeite mee gehad, en dat heeft lang geduurd voordat dat er een beetje inzat. Ik heb toen een tijd niet op de hoefslag gereden, maar meer op de binnenhoefslag, zodat ze een beetje haar balans ging vinden. Was een goede tip van mijn toenmalige instructrice. Galop en bokken? Heel herkenbaar, dat deed die van mij ook, maar dan echt smerig bokken (daarom had ik daar uiteindelijk ook hulp bij)! Ik zou ook met goede begeleiding doorgaan, want dat is naar mijn mening uiteindelijk toch het beste. Succes!

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:16

Ken je iemand die daar ervaring enz in heeft?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:18

aangezien je verder niks zegt over een tandarts zou ik hier echt na laten kijken
kan gewoon zijn dat het haar echt pijn doet bij het sturen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:56

Ik denk dat je paard inderdaad niet weet wat de bedoeling is, of in ieder geval niet genoeg vertrouwen in je heeft om te vertrouwen in jou mening over waar heen te gaan. Bij ons in de rijschool lopen ook een aantal paarden die als je de hulp niet juist geeft (vooral vastpakken van je binnenteugel, of het er niet bijhebben van je buitenteugel heeft dit effect), het bit vastpakken en naar het midden rennen. Met de juiste ruiter lopen deze paarden echt de sterren van de hemel, maar als ze de ruiter niet snappen, dan laten ze dat ook duidelijk merken. Deze paarden hebben geen pijn, zijn niet uit balans, maar snappen niet wat je van ze wilt, worden onzeker, en gaan in het midden staan "ehh... instructie, wilt u dat mens op mij even uitleggen wat de bedoeling is"?

Goede instructie kan je uitleggen wat er gebeurd, en je weer op weg helpen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:07

okee... Ja ik heb de tandarts er ook naar laten kijken.. en toen moesten de wolfstanden eruit.. dit is wel al een paar maandjes geleden..

Verder bedankt voor de tips:) daar heb ik wel wat aan :)*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:30

Help me even onthouden dan typ ik morgen even een stuk over balans en over hoe dat bij tinkers zit.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 20:47

haha is goed doe ik;)

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:09

Ik denk dat je paard ergens last van heeft, hoe ligt zijn zadel? Hij is een paar maanden geleden bij de TA geweest zeg je. Hoe is zijn rug?
Paarden doen dit meestal niet zomaar.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 22:17

Laten we het erop houden dat mijn paard regelmatig door de fysio behandelt wordt.. en er zijn geen verdikkingen in de rug.. de Ta is ook pas nog geweest en ze heeft net een nieuw zadel.. die zeker weten goed ligt..

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:19

Oke. En als je er eens een ander op laat rijden?