jong paard; in de goede galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anna_lotte

jong paard; in de goede galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 17:39

Hallo daar,

ik heb een probleem en hoop dat jullie me een stapje verder kunnen halen!
Ik rij een jong paard (6 jaar) dat al erg vroeg is ingereden (rond 3/4 jaar). Ik rij hem zelf nu ruim een half jaar, dus ben niet bij het inrijden geweest. Nou heeft dit paard gigantisch veel moeite met aanspringen in de linker galop.
Omdat hij ook voor de koets staat, ging ik er vanuit dat dit kwam doordat hij erg scheef was. Dus ben ik veel oefeningen gaan doen om zijn spieren links te versterken; met veel resultaat! Hij kon de afgelopen 2 maanden redelijke stukken linksom galopperen! Ook linksom buigen gaat nu erg goed!

Maar de laatste tijd gaat het helemaal mis. Hij lijkt het niet echt meer te snappen. Hij sprong laatst zelfs links aan toen ik rechtsom ging (en dat is echt een kant waar hij 0 moeite mee heeft). En sindsdien snapt hij niet meer wat ik wil als ik hem in de linkergalop wil krijgen. Hij begint zijn lichaam dan helemaal contra te buigen, maakt allerlei gekke bokkensprongen, gooit zijn benen alle kanten op en springt al aan als ik ook maar 1 been beweeg wanneer we op de volte zitten. Alleen dit aanspringen blijft dan bij een rare huppel (in ook de verkeerde galop). Deze laatste dingen doet hij omdat hij echt graag z'n best wil doen voor me, je merkt aan alles dat hij het wil snappen maar dat het niet lukt dan. En hij raakt daar ook helemaal nerveus van.
Op het moment dat dit gebeurt ga ik lekker stappen tot hij ontspannen is. Pas later probeer ik het weer, en ik spring ook pas aan als de buiging in zijn lichaam goed is.
Aan de longeerlijn heb ik hetzelfde probleem; bokkensprongen, verkeerd aanspringen, etc.
Ik denk dan ook niet dat het aan het zadel oid ligt.

Hopelijk hebben jullie tips voor me!

Rianne11_42

Re: jong paard; in de goede galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:41

Probeer aan te springen vanuit een schouderbuiten of in ieder geval stelling naar buiten, dan is de juiste schouder al vooraan en kan het buitenachterbeen makkelijker onderkomen. Daardoor springt menig jong paard een stuk makkelijker aan in de juiste galop! En gelijk belonen voor een klein stukje he, om zijn zelfvertrouwen op te bouwen :) Succes!

anna_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 01:00

Bedankt voor de tip!! (het is nog niet zo'n heel hip onderwerp hier zo te zien ;) )
Maar ik vraag me wel af, is het niet heel tegenstrijdig? Tenminste, ik heb altijd geleerd dat het het beste is om aan te springen met 'de goede stelling'. Maar dat maakt het dus moeilijker voor het paard? Enig idee waarom men het anders aanleert?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:08

Ik denk eerder dat je zelf toch te onduidelijk bent voor je paard. Misschen heb je teveel binnenhand eraan waardoor het binnenbeen niet naar voren kan grijpen, of te veel buitenbegrenzing zodat het buitenachterbeen niet goed kan aanspringen.
Laat de stelling voor wat het is en probeer het eens op een stemhulp of "kusje" in een hoek. Gaat het dan wel goed, dan snapt hij je hulpen hewoon niet.
het kan soms ook helpen om aan te springen vanuit lichtrijden op het binnen (verkeerde) been.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:14

En wat als je bij de A of C oversteekt en je paard onderweg de galop hulp geeft? Dan is de galop er al en kan jij hem/ haar op de juiste hand sturen.

Ook kan het helpen als je met je binnenbeen extra druk geeft op de beugel, vlak voordat je aanspringt.

anna_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 01:18

Het verkeerde binnenbeen heb ik nog niet geprobeerd, dus dat ga ik dan ook maar eens doen! (ik zit nu altijd door voor het aanspringen).

En ik heb al wel wat gespeeld met m'n hulpen (natuurlijk niet allemaal vlak achter elkaar, dan wordt het helemaal een zooitje voor hem). Omdat ik het idee kreeg dat hij het af en toe beter begreep aan de longe, heb ik dus ook onder het zadel geprobeerd het vooral op stem te doen en z'n hals lekker vrij te laten, maar hier leek hij ook weinig aan te hebben. Waarop ik weer verder gegaan ben met hem 'met m'n binnenbeen naar z'n buitenteugel rijden'. Geef hierbij dus weinig begrenzing met m'n binnenteugel.

En LhinnOlijf; is jouw idee dat ik hem door het sturen naar de juiste hand, laat begrijpen welke hand bij welke galop hoort? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:24

Sizzle is me voor; sluit ik me helemaal bij aan. Aanspringen op de A - C lijn zie ik het nut niet van in. Je wilt dat het paard aanspringt op de galophulp, niet dat ie aangaat in een galop en dat je daarop anticipeert door hem een kant op te sturen. Dan ben je imo omgekeerd bezig.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:19

Wat het eerste in mij op komt is dat het paard iets niet lekker heeft zitten. Dit omdat het met longeren en rijden gebeurt. Ik zou naar je paard laten kijken. Bekijk zelf ook eens of je ziet dat je paard met een achterbeen korter stap dan met het anderen,of de kont aan een kant meer naar binnen gaat dan aan de andere kant. of hij op een hand moeilijker in te buigen is dan op de andere hand.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:20

anna_lotte schreef:
Bedankt voor de tip!! (het is nog niet zo'n heel hip onderwerp hier zo te zien ;) )
Maar ik vraag me wel af, is het niet heel tegenstrijdig? Tenminste, ik heb altijd geleerd dat het het beste is om aan te springen met 'de goede stelling'. Maar dat maakt het dus moeilijker voor het paard? Enig idee waarom men het anders aanleert?

Ja, aanspringen met de juiste stelling is juist moeilijker voor een paard. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat ze alle oefeningen met nette buiging en stelling kunnen doen, maar voor het aanleren kan stelling naar links gewoon erg moeilijk zijn voor de linkergalop. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:16

Laat er eerst een een DA of osteopaat bij komen die hem goed nakijkt in de hals, rug en achterhand.
Wat jij beschrijft klinkt niet als een rijtechnisch probleem, zeker ook omdat je zegt dat hij het aan de longeerlijn ook doet.
En houd het verder simpel, niet te druk zijn met stelling en het juiste been en weetikwat.
Laat hem eerst eens simpel aanspringen aan een lange teugel, in de hoek op een heel eenvoudige hulp, zelf ook makkelijk zitten dan. Eerst moet hij snappen dat hij moet aanspringen, daarna komt de juiste galop en pas daarna ga je dat vanuit de juiste stelling doen.

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:33

Aanspringen met buitenstelling of geen stelling is het beste om als eerste te proberen! Hij moet zijn binnen schouder vrij hebben om dat ben naar voren kwijt te kunnen, een paard in de wei springt toch ook niet aan met binnen stelling :P Ik zou voor het aanspringen gewoon blijven lichtrijden zo kan je hem ook niet in de weg zitten! Ook gewoon aanspringen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, juist je er zelf een probleem van maakt voelen ze dat. En natuurlijk heel goed belonen als het lukt! :)

anna_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:27

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga de buitenstelling en het licht rijden morgen meteen proberen!

En wat betreft de osteopaat; dat zal voorlopig lastig worden, vooral omdat het mijn paard niet is. Maar hij kan wel, ALS hij eenmaal in de linkergalop zit, redelijke stukken galopperen sinds ik oefeningen heb gedaan om zijn bespiering wat 'rechter' te krijgen.
Maar ik zal het zeker in m'n achterhoofd houden als er binnenkort geen verbetering komt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:29

Zoals je het omschrijft had die verbetering er allang moeten zijn, zo duur is een osteopaat niet en een check-up kan nooit kwaad.
Eenmaal in galop is het ook niet zo moeilijk meer, juist dat aanspringen is heel moeilijk.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:50

anna_lotte schreef:
Het verkeerde binnenbeen heb ik nog niet geprobeerd, dus dat ga ik dan ook maar eens doen! (ik zit nu altijd door voor het aanspringen).

En ik heb al wel wat gespeeld met m'n hulpen (natuurlijk niet allemaal vlak achter elkaar, dan wordt het helemaal een zooitje voor hem). Omdat ik het idee kreeg dat hij het af en toe beter begreep aan de longe, heb ik dus ook onder het zadel geprobeerd het vooral op stem te doen en z'n hals lekker vrij te laten, maar hier leek hij ook weinig aan te hebben. Waarop ik weer verder gegaan ben met hem 'met m'n binnenbeen naar z'n buitenteugel rijden'. Geef hierbij dus weinig begrenzing met m'n binnenteugel.

En LhinnOlijf; is jouw idee dat ik hem door het sturen naar de juiste hand, laat begrijpen welke hand bij welke galop hoort? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Nee, zie dat ik het wat knullig uitgelegd heb. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat, wanneer je van A naar C (of anders om) afwend je een kleinere bocht maakt dan aanspringen in een hoek. Je 'trekt' je paard dan eigenlijk om en 'dwingt' om in de goede galop aan te springen. Het is een afgeleide van een kleine volte stappen waarna je direct aanspringt in galop.

Wat ik vandaag zag, was dat iemand een drafbalk voor een hoek neerlegde. Volgens de amazone kon ze zo de passen tellen wat hielp om haar jonge paard in de juiste galop te dirigeren.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 01:01

travers in stap, van daar uit aanspringen, als is zich niet op het laatste moment omgooit kan ie niet anders dan de correcte galop pakken. naar buiten stellen zou ik nooit doen, kom je alleen maar mee in de problemen en zoek je een verstart paard op.

het kan wel zijn dat je overbuigt, in principe, bij galop mag een paard behoorlijk recht zijn.

ik spring altijd aan vanuit de buitenbeenhulp, dat helpt in de combinatie met de travers, en het beweegt het achterbeen onder te treden.

zorg dat je op de binnenzitbeenknobbel zit.

kan ook zijn dat je paard een of ander probleem heeft, oseopaath kan helpen, appuyeerd ie wel gelijkmatig links e rechts?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:37

Travers/appuyementen.... Hallo, het is een jong paard!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:53

Ik heb een osteo-kraker bij mijn paard gehad en het verschil was heel groot. Daarvoor ook een osteo bij een ander paard gehad en had niet het gevoel dat die verschil maakte (zoals gemoeten) achteraf gezien. Probleem kam overeen en ze hadden beide ook dezelfde plek behandeld. Osteo was zelfs duurder. Osteo-kraker was slechts 60,-. Maakt het rijden toch een stuk prettiger. ;)
(paard was trouwens nauwelijks onder het zadel geweest,dus wsl een x vast gelegen ofzo. Iig niet rijtechnisch erin of eruit te rijden. ;)

anna_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:19

Heb intussen al wat geprobeerd met de stelling wat meer naar buiten (uiteindelijk is dat waar hij zelf ook vooral naar neigt) en heb vandaag en gister al meerdere keren goed kunnen aanspringen!! Waarop hij vervolgens rechtsom ook direct de goede galop pakte, het lijkt dus wel te helpen!
Nog steeds gooit hij wat raar z'n achterbenen omhoog/opzij met aanspringen, maar goed, dat zal denk ik wel minder worden op het moment dat het weer makkelijker voor hem wordt.
De balkjes wilde ik volgende week proberen.
Bedankt tot zo ver in ieder geval!!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:05

Ieder paard heeft een voorkeurskant. Net als jij is ie ook aan een kant sterker. Dat komt vanzelf goed als je op de juiste manier blijft trainen. Dus beide kanten even zwaar trainen.
Balkjes is een leuk hulpmiddel waar je eindeloos mee variatie aanbrengen kan. Als ie wat verder is kan je ook kracht gaan trainen door kruisjes te springen. Bij voorkeur in-uitjes, dat vergt kracht en coördinatie.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:51

waarom zou een paard van 6 geen zijgangen kunnen? dat is het begin van de opleiding. ik galoppeer eigenlijk normaalgesproken helemaal niet voordat ie in stap en draf schouder binnenwaarts, travers en renvers, en (en dus daarmee ook appuyementen) op lange zijde en grote volte netjes kan.

doen we hier eigenlijk redelijk standaard, leren ze meestal ook binnen een maand of wat. Als je nog totaal geen handvat op je paard hebt, nog geen medewerking, dan kun je ook geen problemen oplossen.

als vanuit travers echt niet gaat lukt het soms juist vanuit schouder binnenwaarts, maar dat is ruiterlijk enigenlijk veel lastiger.

je moet er natuurlijk voor zorgen dat het paard bij de galopsprong vrijheid heeft in z'n binnenschouder, zodat ie mooi bergopwaarts kan springen.vandaar dat achterhandcontrole helpt, daar zijn zijgangen super voor.