Jonge merrie aanrijden/weidemaat doorrijden... help..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Jonge merrie aanrijden/weidemaat doorrijden... help..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:02

Mijn 2 paarden zijn inmiddels een onderling versmolten eenheid.geweldig, eindelijk een vriendinnetje voor mijn toch wel eenkennige Japie,, maar naar mijn smaak iets TE. Staan lekker 24/7 bij mekaar te zijn.

Hartstikke leuk, maar nu ontstaat er een impasse: de jonge merrie is nu 3,5 jaar (in mijn bezit vanaf veulen), en de ruin Japieis nu 8 jaar( ook in mijn bezit vanaf veulen).

Deze 2 staan sedert 1,5 jaar samen 24/7 in de weide.
Het probleem dat zich nu voordoet is, dat er een mega-paniek ontstaat als ik de ruin Jaopie weg haal om te gaan rijden.
Dat lukt nog net wel, maar de merrie maakt dan zo'n overdreven misbaar, dat hij steeds terug wil rennen.
Goed, daar krijg ik hem wel bij weggereden, maar ik ben steeds bang dat de merrie die weide uit springt en springen kan ze (ze is al eerder over de draden heen gesprongen).
Omgekeerd is zij niet uit de weide mee te nemen, door mij, om er mee aan de slag te gaan, want zodra zij na 20-30 meter in de gaten heeft dat Japie niet meekomt (die ook niet meehelpt door krijsend langs de draden te galopperen) gaat ze in de staak/steigeren, tot achteroverklappen aan toe (nog niet gebeurd, maar op het randje) los proberen te rukken (nog niet gelukt, maar wil ik het ook niet op aan laten komen).

Wat nu?
Meneer Japie moet nu echt weer in en aan de bak, en de merrie Khavanna moet eens verder, en voorbereid op de belering onder het zadel.

Lotje199

Re: Jonge merrie aanrijden/weidemaat doorrijden... help..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:24

Scheid ze eerst door een aangrensend weiland of zoiets.
Dat ze steeds een stukje verder van elkaar weg gaan.
Wanneer ze dat gewend zijn kun je het weer opbouwen met bij elkaar staan.
Maar wel elke dag ze een paar keer dan uit elkaar halen.
Anders met 2 personen, 1 houd de merrie vast, de ander de ruin.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:39

Blijft de merrie echt alleen achter of zijn er verder nog andere paarden in de buurt?
Ik zou kijken of er nog een ander paard bij kan zodat ze niet alleen achter blijft. Anders zoals lotje zegt opbouwen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:42

Hoe gaat het met vaststaan? hier opgebouwd door beiden vast te zetten en met eentje aan het werk te gaan terwijl ander vaststaand kon toekijken. Dit opbouwen en dan uitbouwen naar los toekijken.

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:15

Blijft het paard hel;emaal alleen achter? Kan je hem niet op stal zetten als je gaat redden? Flinke bult hooi erbij. Of in het weiland wat wortels/appels, wat je maar wil verspreiden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:13

Op dit moment staan er geen andere paarden in de weides, dus de merrie blijft inderdaad geheel alleen achter, in de lente en zomer staat er een groep Haflingers plus een 2,5 jaar jonge Friese merrie naast.
Zal ik beter wachten tot die in de lente weer langzij in de weides staan?

De ruin Japie krijg ik er wel op zich wel bij weg, zij die achter blijft raakt dan echter geheel in paniek.

Omgekeerd: de merrie Khava krijg ik er echter niet erg ver bij weg, Japie blijft in zo'n geval ook alleen in de weide achter, maar is dit beter gewend, hoewel ook die zijn hooi/appels/wortels/biks geheel negeert als je haar weg probeert te halen en brullend langs de draden gaat galopperen om haar terug te roepen. Hier is de merrie dus niet tegen bestand. Hij zal echter nooit proberen te springen of door de draden te gaan. Het gestress houdt meestal een kwartiertje aan, dan begint hij te bedaren. Hij doet dat overigens ook als de andere paardengroep er naast staat, die paardengroep (heeft hij vroeger ook wel bij in gestaan) is hem welbekend.

xeniarooders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:18

het is heel normaal dat je paarden dit gedrag vertonen , een paard is een kudde dier , ik zou er een shet bij zette ofzo , je kunt ze er niet goed aan wennen om hun instinct achterwegen te laten. en wat de merrie betreft een paar keer met zn tweeen proberen een der achter en de ander der voor zodat ze blijft lopen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:30

Wachten maakt het er niet beter op. Op de een of andere manier moeten ze 'losgeweekt' worden van elkaar. Idd. kuddegedrag, maar dit 'kleven' is niet handig bij het gebruik.
Kun je met de een gaan wandelen/werken, in de wei of paddock? Dan ben je tenminste met 1 bezig. De andere kan er gewoon in de weide naast staan en raakt eraan gewend. Ik zou voorlopig zoveel mogelijk dwang/stress en tenslotte toch opgeven vermijden. Dan raken ze er aan gewend dat de andere weer terug komt. Geeft zekerheid. Wanneer je merkt dat er positieve gedragsverandering plaatsvind t.o.v. de vertrekkende partij, dan direct uitbreiden naar een verder gelegen stuk land om er mee te gaan werken.
Met de merrie kan je wel gaan wandelen in de weide. Blijf bezig met haar, zodat ze focust op jou. Halthouden, stappen, halt,achterwaarts, wijken voor druk. Je kunt haar ook zadelmak maken in de weide, longeren e.d. Dan leert ze toch erg veel.

Succes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:40

Er heeft een Shet bij die twee gestaan, mijn eigen Shet, die werd door mijn ruin echter steeds als die met de merrie wilde spelen door mijn ruin dwars door de draden het land uit gejaagd, en kwam toen bij de koeien en stier (!) in het weiland er naast terecht: resultaat: de Shet moest daar weg, dus die staat nu al weer geruime tijd samen met een Shetvriendinnetje in de paddock achter mijn huis, dat schuin aan de overkant ligt.

Ik begrijp dat dit natuurlijk groeps/kudde gedrag is, en van de zomer ging het ook redelijk om de merrie in het weiland daarnaast of zelfs na enige tijd nog 1 weiland verder te hanteren, maar ze kon toen Japie nog zien en horen, maar dat was kennelijk minder bedreigend dan over het schouwpad echt mee weg nemen. Naar de rijbak of stallen.
Die naastliggende weides zijn nu op rust, en ook opgevroren, dus niet bruikbaar. Het weiland is trouwens ook niet van mij.

Heb het nog niet eerder meegemaakt dat een jong paard zo extreem reageerde bij scheiden/weghalen. Op ongelukken zit ik natuurlijk ook niet te wachten.
Nu met de grond bevroren laat ik het maar even zitten, maar het zal er toch binnen afzienbare tijd eens werkbaar van moeten komen.

EDIT: ik zie zojuist dat marjoleinvdh kruislings met de mijne gepost heeft, een deel van de situatie heb ik al in mijn post weergegeven: er naast en een wei verderop ging inderdaad voor het winterseizoen wel. Van opgeven kan geen sprake zijn: ze wordt in mei 4 jaar (ik heb haar al vanaf veulentje van 5 maanden), en ze moet eens een paar stappen verder (letterlijk en figuurlijk).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 16:54

Het is nog steeds een gil en krijs en ren drama, ik overweeg toch ze nu definitief uit elkaar te halen, want het doorrijden van Japie en en oppakken van de jonge merrie Khava loopt steeds uit op een soort "gevecht" waarbij noch het ene noch het andere in enige rust kan plaatsvinden.
Langer uitstellen (we hebben even de bevroren grond/sneeuw periode gehad) heb ik eigenlijk nu geen zin meer in.