paar vraagjes !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsanneorsina

paar vraagjes !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 14:30

hallo iedereen ! :)
Ik ben Sanne , en ik heb een paard.
ik loop nog tegen een paar problemen aan .. En ik heb al verschillende meningen gehoord. Nu zou ik die van jullie ook willen horen!

ik heb les van een mevrouw die Z-Dressuur heeft gereden. Zij stelde voor om mijn paard naar te laten behandelen door de Osteopaat.
Dat is nu gebeurt. Ik merk zeker vooruitgang . Ik heb ook een opmaat gemaakt zadel. Ook dit is prima inorde.
Het is een ArabierxKwpn , ze is super lief. maar wel echt heeel pittig!

nu is mijn vraag of jullie weten wat voorn bitje er in zou kunnen..
Met springen word ze heel snel '' heet '' dan kan ik haar niet meer houden. Met dressuur heb ik ook nog een bitje nodig. Ik had haar nu lopen op dubbel gebroken , opzich ging dat prima. Maar nu gaat ze '' Rennen '' ze is heel snel , en heeft echt een top conditie! En ze stopt niet voordat ze er dood bij neervalt. Ze schut met dressuur heel veel met haar hoofd en volgens mijn instructrice kwam dit doordat ze het bit niet fijn vond .. Ze is ook goed gekeurt door de dierenarts, en door de osteo. Aangezien dit niet aan de pijn ligt wil ik aan jullie vragen of jullie misschien tips hebben. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Sanne.

pitbullgup

Re: paar vraagjes !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:16

Schudden kan met veel dingen te maken hebben ( geen stille hand ruiter, geen goede aanleuning, te weinig impuls, lichamelk probleemetc etc) dus zou eerst die dingen uitsluiten. En verder denk ik echt dat je het niet kunnen houden rijtechnisch op kunt lossen en niet meteen een ander bit er in gooien als dat voor de rest prima is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:19

Nagekeken door osteo en dierenarts, maar is haar gebit ook gecheckt? Want dat schudden kan ook voortkomen uit problemen met het gebit.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:21

Het hoeft niet persé aan het bit te liggen!
Maar heb je dubbelgebroken watertrens (losse ringen) of een dubbelgebroken bustrens (vaste ringen)? Een bustrens ligt namelijk vaak wat stiller in de mond.
Voor springen (als je echt geen controle kunt krijgen, wel overleggen met je instructrice), kun je eventueel een iets dunner bitje proberen, of bijvoorbeeld een pessoa of pelham met vorkje bij te teugels (hiervoor moet je wel een stille hand hebben en goed genoeg kunnen rijden om je paard niet meer per ongeluk in zijn mond te trekken!!)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:24

kleinvosje schreef:
Nagekeken door osteo en dierenarts, maar is haar gebit ook gecheckt? Want dat schudden kan ook voortkomen uit problemen met het gebit.

Daarnaast kan je paarden-tandarts je ook adviseren over wat voor een bitje het beste in de mond van jouw paard past.
Ga in ieder geval niet zomaar experimenteren met scherpere bitten! Anders loopt je paard straks namelijk door elk bit heen, hoe scherp ook...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:26

Kan aan bit liggen hoeft niet. Mijn paard schudde altijd met een gebroken bit, maar vindt een ongebroken bit prima.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:39

kleinvosje schreef:

Ja en dan door een echte goede paarden tandarts gebit laten kijken. Die van mij is vaak bekeken maar pas nadat ze echt is behandeld door goede tandarts die nogal wat vond, kan ik normaal rijden en is het geschud en gekanteld hoofd helemaal over. Dat, terwijl ze vele malen door de dierenarts die ook tanden behandelt van paarden, als goedgekeurd er uit kwam. Ook de paarden tandarts die op stal was voor mijn oudere paard wilde in eerste instantie niet kijken want paard was te jong voor echte problemen. Maar doordat ik zo aandrong keek hij en schrok want paard heeft waarschijnlijk ooit een klap gehad tijd geleden tegen kaak of iets anders raar gedaan en dat had echt behandeling nodig. Dus ik sluit me aan bij advies van kleinvosje. Ik heb zelf altijd geweten dat mijn hand wellicht zachter en rustiger kan en kon maar die heftige reactie echt vanuit merrie zelf kwam en niet met mij te maken had.