Paard loopt aan 1 kant goed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talievlietie

Paard loopt aan 1 kant goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:37

Hoihoi.
Mijn paardje heeft van af he begin dat ik hem inreed altijd moeite gehad met rechtsom rijden.
Linksom kan hij nu mooi mee buigen maar linksom lukt het mij niet eens om het recht te stellen.
Zit hij vast in zn rug misschien of moet ik er nog meer mee oefenen, zoals met longeren met een hulpteugel stelling vragen?
hebben jullie tips, masseur of misschien andere oefeningen?>

liefs

midgie

Re: Paard loopt aan 1 kant goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:50

Rechtricht/gym oefeningen gaan doen en les nemen,
Niet longeren met een hulp teugel want dat is dwang en ook niet aan het bit longeren want dan krijg je geen stelling .
Maar zou eerst eens een goeie instructrice zoeken als ik jou wat ,
Masseur kan nooit geen kwaad.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:46

Ik zou juist wel gaan longeren met een bijzet (mits is uitgesloten dat het paard last van zijn rug heeft), elk paard heeft namelijk een voorkeurs kant en daar moet jij op inspelen. Je hoeft het paard niet perse heel laag in te stellen en ik zou hem ook niet met stelling laten lopen. Ik denk dat je hem beter aan beide kanten even strak kan bijzetten, zodat hij ook rechts om wat rechter in het lichaam wordt. Als dit beter gaat zou ik hem pas rechts met wat stelling vragen.
Maar als eerste bekijken of hij geen last van z'n rug heeft :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:13

EllaBellaah schreef:
Ik zou juist wel gaan longeren met een bijzet (mits is uitgesloten dat het paard last van zijn rug heeft), elk paard heeft namelijk een voorkeurs kant en daar moet jij op inspelen. Je hoeft het paard niet perse heel laag in te stellen en ik zou hem ook niet met stelling laten lopen. Ik denk dat je hem beter aan beide kanten even strak kan bijzetten, zodat hij ook rechts om wat rechter in het lichaam wordt. Als dit beter gaat zou ik hem pas rechts met wat stelling vragen.
Maar als eerste bekijken of hij geen last van z'n rug heeft :)

Dan heb jij waarschijnlijk geen idee wat recht richten is?
Met aan beide kanten even strak , dwing je het paard in een houding wat hij erg lastig vind, is dat zo vriendelijk ?
Juist gymnastiseren zal het paard helpen, niet zijn lichaam in een houding dwingen daar krijgt hij juist klachten van.
Het longeren is als ruiter ook leren voelen en dat kun je niet met hulpmiddelen aan het paard,
Longeren aan het bit zal het paard ook geen goed doen,

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 06:59

als een paard aan een kant wel en aan een kant niet goed loopt is hij 9 van de 10 x gewoon scheef of heeft een scheef bekken of scheve heup.
je kunt van alles gaan proberen,van rijden tot longeren,maar het probleem zal blijven.
Ik zou het paardje eerst goed nalaten kijken door bijv een accupunctuur,deze kijkt t paard na,zet recht als t nodig is en behandeld na.
vandaaruit heb je een recht paard en kun ja je rijplobleem gaan oplossen door inderdaad goed les en veel rechtrijden.
ga ook informatie opzoeken over rechtrichten,want dat gaat iets verder dat gewoon een rechtlijntje rijden.

ook wij hebben dit plobleem gehad met onze 4 jarige pony,wilde slecht de hoeken door,slecht buigen enzzz uiteindelijk 6 maanden beziggeweest met goed rechtrichten en goede lessen....maar uiteinde;ijk had dit geen nut.1x accupunctuur gedaan bij ellen kral,en bleek dat zijn heup links iets lager stond waarschijnlijk van een val als veulen.....
pony is behandeld..weekje rust,weekje opbouwen en loopt nu als n trein en loopt op links echt zonder problemen..

niet alles is rijtechnisc op te lossen hoe hard je ook je best doet......laat m nakijken en kijk vandaaruit verder...

succes ermee

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:48

fennayara schreef:
als een paard aan een kant wel en aan een kant niet goed loopt is hij 9 van de 10 x gewoon scheef of heeft een scheef bekken of scheve heup.
je kunt van alles gaan proberen,van rijden tot longeren,maar het probleem zal blijven.
Ik zou het paardje eerst goed nalaten kijken door bijv een accupunctuur,deze kijkt t paard na,zet recht als t nodig is en behandeld na.
vandaaruit heb je een recht paard en kun ja je rijplobleem gaan oplossen door inderdaad goed les en veel rechtrijden.
ga ook informatie opzoeken over rechtrichten,want dat gaat iets verder dat gewoon een rechtlijntje rijden.

ook wij hebben dit plobleem gehad met onze 4 jarige pony,wilde slecht de hoeken door,slecht buigen enzzz uiteindelijk 6 maanden beziggeweest met goed rechtrichten en goede lessen....maar uiteinde;ijk had dit geen nut.1x accupunctuur gedaan bij ellen kral,en bleek dat zijn heup links iets lager stond waarschijnlijk van een val als veulen.....
pony is behandeld..weekje rust,weekje opbouwen en loopt nu als n trein en loopt op links echt zonder problemen..

niet alles is rijtechnisc op te lossen hoe hard je ook je best doet......laat m nakijken en kijk vandaaruit verder...

succes ermee

Idd niet alles is rijtechnisch op te lossen, maar als je na een behandeling op de oude voet verder rijd dus niet rijtechnisch verbeterd dan blijf je problemen houden.
Je hebt na de behandeling geen recht paard , maar je paard zal zich soepeler voelen en zal beter reageren omdat hij losser is gemaakt,
Belangrijk is dus niet gelijk recht te rijden maar idd recht te gaan richten,dus gymnastiseren.

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:25

helemaal mee eens hoor,hebben wij ook gedaan...eerst pony recht laten zetten...toen lessen in rechtrichten en heel bewust rijden...dus evenveel rechts als links,aantal oefeningen meegekregen en die voeren we ook uit.
mijn dochter rijd de pony zelf,maar ik ben er altijd bij en samen in combinatie van les is t erg goed uitgepakt.

je moet ook je eigen rijden goed onder de loep nemen en je eigen fouten of verkeerd rijden kunnen en willen erkennen....dan kom je [pas een stap verder...

onze pony is met deze combinatie echt enorm opgeknapt,hij is nog jong en ben blij dat we het snel hebben kunnen oplossen....

28011970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:52

Om soepel te krijgen moet je hem leren veel voltes laten rijden, en veel wendingen, zodat hij goed leert binnenstelling aan te nemen, en in de hoeken ook en dan op rechte stukken recht rijd, waarschijnlijk heeft het paard niet veel wendingen met de binnenstelling geleerd en is het nu misschien moeilijk omdat hij niet soepel mee gaat.. Is hij medisch in orde? Als je rijd, goede houding en de juiste hulpen en binnenstelling in de voltes en hoeken uitrijden, en de reste stukken recht houden, ook de teugeks is geven en nemen, maar dat weet je wel denk ik
zodat hij hem genoeg kan plooien?