moeite met aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

moeite met aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:33

Hallotjesss

ik heb nog al wat moeite met aanspringen naar de galop. dan ga ik of heel ver naarvoren zitten of heeeeeeel ver naar achter:roll:
en ik heb dan de neiging om mijn zadel vast te pakken.

als ik bijv. op een paard zit waar je niet lekker of niet goed kan doorzitten gebeurt het meestal.
dan heb ik geen controle meer. omdat ik eerst moet doorzitten om aan te springen gaat het niet en ga ik erg naar
achteren zitten en ik druk mezelf in het zadel.

heeft iemand dit ook of kan je me helpen? zet dan alsjeblieft een reactie!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:34

een zitles nemen :) kan heel goed helpen!

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:35

I don't how
I'm sorry

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Re: moeite met aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:35

okhe bedankt! is er nog iets anders dat ik kan proberen?

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:36

loveulla94 schreef:
een zitles nemen :) kan heel goed helpen!

Ben ik helemaal mee eens

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:37

Probeer eens zonder beugels te rijden

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:48

zonder beugels rijden dan val ik eraf hah

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:50

juliaspeex schreef:
zonder beugels rijden dan val ik eraf hah

Hoe lang rijd je al paard dan? Nog niet heel lang denk?

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:53

Dat kan je helpen thans

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:03

Probeer zitles te nemen.
Misschien een leuk idee voor een onafhankelijke zit: pak een cement kuip, zet hem op de kop, leg er een yogabal/gymnastiekbal/skippybal op en ga er zelf opzitten. Probeer in evenwicht te blijven. Je zult merken dat je vanzelf 1 kant opvalt. Dit gebeurt dus ook wanneer je in het zadel zit. Flink oefenen en na 1 week zou het al makkelijker moeten gaan.
Dit doe ik tijdens mijn clinics en het heeft altijd een verrassend resultaat voor de deelnemers!

Succes.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:03

ik rijd nu 5 jaar maar ik kan wel aanspringen hoor het gaat eigenlijk alleen om het doorzitten voor de galop bij paarden waar het bijna niet gaat met doorzitten. ik snap wel dat jullie denken dat ik een beginner ben aan mijn berichten maar ik rijd al 5 jaar dus het is maar wat je een beginner noemt hihi

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:28

Tjaaa 5j is nog steeds beginner, das heel duidelijk.
Je zegt zelf het lukt af en toe maar zeker niet op paarden die net iets meer opgooien, of waar je je niet zeker op voelt.
Als ervaren ruiter kan je op elk paard doorzitten, dus ook op één die net iets hoger opgooit, dit wil zegen idd meer les nemen, meer jaren rijden, en nog veel meer les nemen, dit klinkt mssn raar maar met paardrijden is dat echt zo, na 5jaar denk je tjaaa ik kan al wel iets, tot je idd zo'n paard tegenkomt die het voor jou moeilijk maakt om te blijven doorzitten, vraag even aan je lesgever/instructeur om even te tonen om door te zitten op dat zelfde paard, en zonder vooraf er op te oefenen zal dit heel waarschijnlijk van de eerste keer al lukken, zo ie je al dadelijk een groot verschil in kunde wat betreft paardrijden, en weet je ineens, het ligt eigenlijk niet aan het paard maar het ligt aan mijn onkunde om dit probleem te kunnen oplossen.
Dit is nu maar een voorbeeld natuurlijk omdat jij dit zelf naar voor brengt.
Maar gelijkaardige voorbeelden zijn er bij de vleet, en zo kom je steeds meer moeilijkheden tegen die je dus als ruiter moet leren op te lossen. Dit is echt een leerschool waar geen einde aan komt.
Ik versta best dat je hier zoekt naar de gouden tip, maar erg genoeg , dit kan je nooit oplossen door tips te lezen, dat kan enkel en alleen door les te volgen, en heeeeeelllll veel te oefenen.
En de tip om eens een goede zitles te nemen, is zeker één van de basis dingen waar je mee zou moeten starten, want het probleem zit duidelijk al bij jouw zit.
En deze tip wuif je bijna weg van tjaaaa zeg , een zitles is nu niet zo erg belangrijk toch, jaaaa dat is dus de basis , zonder of met een slechte basis is paardrijden bijna onmogelijk.
Zoek dus steeds de fout bij jezelf. (wat het probleem ook moge zijn)

juliaspeex schreef:
ik rijd nu 5 jaar maar ik kan wel aanspringen hoor het gaat eigenlijk alleen om het doorzitten voor de galop bij paarden waar het bijna niet gaat met doorzitten. ik snap wel dat jullie denken dat ik een beginner ben aan mijn berichten maar ik rijd al 5 jaar dus het is maar wat je een beginner noemt hihi

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:32

oke bedankt allen nu je dit zegt, hoe kan het dan dat ik wel in de gevorderde les zit dat snap ik dat even niet meer..

maar toch bedankt PS ik snap wel dat ik nog niet heel goed ben maar allen ben ik geen echte beginner denk ik als ik in een gevorderde les zit :#

roelhendrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:36

paardrijden is altijd blijven leren, jezelf verbeteren. blijf ontwikkelen. en denk niet nu zit ik een gevorderde les, dus kan ik paardrijden.... zo gemakkelijk is het niet
van elk paard leer je weer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:52

Maak je niet ongerust hierover, ik ben nooit zo heel vriendelijk , dat hoorde ik al van meerderen hier.
Maar het is wel zo , dat ik wel achter mijn uitspraken sta.
Je zit idd in de gevorderden groep en das goed voor jou natuurlijk,
Rij je op een eigen paardje of met een manegepaard.
Rij je groepslesjes of rij je in privé les.
Rij je een bloedpaardje of eerder een koudbloed type.
Wat wil je bereiken met het paardrijden, wedstrijden , dressuur, springen, endurance, western, trektochten, trail, en welk niveau , want zelfs het rijden van trektochten buiten kan je heel simpel en rustig, maar je kan ook echt meer uitdaging opzoeken en heel moeilijk terein gaan rijden, stijle hellingen rotsen,stromend water, bruggen, vlak naast een spoorweg, oneffen en moeilijk doorgankelijk terrein , grotere afstanden , meerdaagse tochten, ......
Ik wil maar zeggen , ik ben zelf instructeur, heb een jaar trainer gedaan, ben gediplomeerd begeleider, heb eerste hulp cursus gedaan, ik geef les paardrijden, rij zelf al een 40jaar, Ik neem zelf nog regelmatig les en volg af en toe clinics, ik geef zelf ook clinics, en ik weet nu dat ik nooit echt goed zal worden, een leven is niet lang genoeg om echt alles te leren over het paardrijden.
Dus ik raad je enkel aan volg les, heb een beetje durf en vooral ook inzet, sta voor wat je wil bereiken, maar zoek steeds de fout bij jezelf.
Als je paard niet doet wat je hem vraagt, zijn er maar enkele mogelijkheden, ofwel kan hij het niet uitvoeren, ofwel vraag je de verkeerde vraag of het paard begrijpt jou niet.
Andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet.

juliaspeex schreef:
oke bedankt allen nu je dit zegt, hoe kan het dan dat ik wel in de gevorderde les zit dat snap ik dat even niet meer..

maar toch bedankt PS ik snap wel dat ik nog niet heel goed ben maar allen ben ik geen echte beginner denk ik als ik in een gevorderde les zit :#

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:02

juliaspeex schreef:

Ook als je 5 jaar rijd kan je rijden als een beginner, zeker als je op een manege rijd op paarden die het jou niet kunnen leren, miss eens opzoek gaan naar b.v prive lessen op paarden die wel netjes kunnen lopen,
Want het probleem vaak met manege paarden is dat ze totaal niet in balans lopen en jou dus niet kunnen dragen en dus de rug erg spannen en daar kun je dan niet op blijven zitten , dat is niet de schud van jou of het paard, maar van de manege eigenaren en de instructrices die daar maar een beetje staan te roepen in een les , maar vergeten de techniek en over het paard te vertellen, (omdat ze dat zelf vaak ook niet snappen) zo blijf je dus altijd beginner ook al rij je in een gevorderde les.
Zelf zou je ook wat meer in de techniek kunnen duiken door te gaan lezen, de theorie gaan leren dan zul je meer gaan snappen waarom jij niet goed door kan zitten op een paard wat zijn rug niet loslaat

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:17

okhe bedankt

ik rij op een manegepaard
groepsles van wel 13 mensen, in wil naar een kleinere groep hoor of privelessen nemen.
ik wil later graag gaan springen. heb ik al gedaan rond de 60 cm... vanuit galop wel en sommige in draf.

en ik reed gisteren op een paard die niet veel dingen snapt. op zulke paarden wordt ik vaak gezet, en die zat dus niet zo lekker en dan vind ik het eigenlijk alleen lastig om aan te springen.

maar toch bedankt! iedereen *D