Enorm veel energie tijdens les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Enorm veel energie tijdens les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:31

Mijn bijrijdpaardje heeft tijdens de les enorm veel energie (in tegenstelling tot tijdens het vrij rijden), zodat hij in de galop af en toe niet meer te houden is. Ik ben daar niet bang voor, maar het is vervelend voor de anderen in de les, en bovendien heb ik een grotere kans op lichamelijke problemen als ik van hem af val. Ik wil hem daarom in overleg met de eigenaresse even longeren voor ik erop stap, zodat het 'scherpe randje' er een beetje af is.

Het is echt niet dat ik er te beroerd voor ben om hem onder het zadel goed warm te laten lopen, maar stappen neemt gewoon de extra energie niet weg.

Mijn vraag is nu: hoe lang zal ik hem laten lopen voor ik erop stap? Ik wil hem niet al zeiknat hebben voor ik hem op ga zadelen. :o
Of is het echt meer een gevoelskwestie van 'Nu is hij de overtollige energie kwijt en kan hij lekker werken'?

Hebben jullie er zelf ervaring mee?

Ik hoor het graag!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:33

Is het alleen met les of ook tijdens het vrij rijden met(!) andere paarden in de bak? Zoja, dan denk ik dat er toch ook een stukje spanning bij jou zit, waar ze op reageert.

xsanneorsina

Re: Enorm veel energie tijdens les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:56

paar vragen voor jou (:

1 welk ras is het ?
2 op wat voorn voer staat die ?
3 de hoeveelste keer was dit dat je in een groeples meereed ? ( was je zelf ook gespannen)
4 doet die dit ook als je alleen op hem rijd, met niemand anders in de bak?

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:01

zo uit je verhaaltje te lezen is het moeilijk te zeggen waaraan het ligt.
ik denk dat jij extra je best doet tijdens je les, en daardoor wat gespannener gaat zitten. als je een gevoelig paardje hebt kan hij/zij daar op reageren.
als ik een paard longeer om 'het rauwe randje' eraf te halen merk ik aan de manier van lopen wel of het genoeg is, en dan is het paard echt niet drijf nat! je moet er een beetje gevoel bij krijgen en natuurlijk het ook zelf ondervinden, als je gelongeert hebt en je paardje is nog fris tijdens het rijden dan weet je dat het de volgende keer wat langer moet!

succes!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:08

Denk dat het meer met spanning te maken heeft dan met teveel energie, als jij zegt dat het normaal wel rustig gaat. Ik herken het zelf ook dat ik zelf tijdens de lessen wat gespannener ben dan wanneer ik gewoon een buitenritje maak met mijn paard, en dan kan ik moe maken wat ik wil van te voren, maar als de spanning niet minder word dan word mijn paard ook niet rustiger.
Wat voor mij wel heel erg werkt is om even thuis al even warm te stappen en dan op weg naar de vereniging toe sluit ik hem alvast wat door omdat ik zelf dan nog ontspannen ben (ik ga te paard). Wellicht zou je gewoon even een kwartiertje bij je vereniging/manege in een andere bak kunnen rijden waar op dat moment geen les is. Zelf even kalm worden en kijken of het resulteert in je paard.

Wat het longeren betreft, hangt echt van je paard af en is gewoon een gevoelskwestie, genoeg paarden die je met 10 minuutjes al lang rustig hebt, maar heb ook wel paarden gezien die na een half uur nog hun energie aan het kwijt-bokken waren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:52

-> RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:57

Ik versta best jouw probleem, maar het blijkt dat je niet echt altijd controle hebt hoe het paard zijn voeten verplaatst, ik zou daar eigenlijk een prioriteit van maken bij het trainen.
En geloof me het resultaat kan echt centimeter nauwkeurig hoor. (voorwaarts, achterwaarts, links en rechts)
Ik weet dat er velen zijn die hun paardje eerst longeren voor ze erop durven rijden , maar de meesten geraken niet verder bij het longeren dan hun paardje domweg op de cirkel te laten lopen meestal nogal gek en soms wegspringend, bokkend, en galopperend.
Ook bij het longeren moet je er een training van maken, controle dus over richting en snelheid, zeg dus ook maar controle over hoe en waar het paard zijn voeten zet.
Als je hier een beetje in begint te lukken , heb je idd een heel ander paard om op te rijden.
Het louter rondjes laten lopen om energie kwijt te geraken, levert je dus niets op , dit zal elke keer weer hetzelfde zijn.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:18

Hoeft niet per se spanning van de ruiter te zijn. Mijn Tinker Gijs (een koudbloed dus, normaal geen opgewonden standje) was in het begin ook zeeeeer energiek in de groepslessen. Van het lopen in een groep werd hij opgewonden: zoooo leuk vond 'ie het. Ik (en de anderen in de les) dus niet, vooral niet omdat hij toen ook nog moeilik te sturen was. Eerst longeren is dan een goed idee, dat kan evt ook met zadel (wel de beugels opsteken!). Minuutje of 10,stap, draf en een galopje op elke hand. Sterkte!

Edit: en dan bedoel ik echt longeren, zoals hierboven beschreven, en niet alleen rondjes rennen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:30

Om eerst een antwoord op je vraag te geven: ik zou beginnen met 10 minuten en dan kun je het de volgende keer altijd langer of korter doen.

Laat je paard veel overgangen maken, dan heeft hij zijn aandacht bij jou en van overgangen wordt een paard sneller moe dan van langere tijd in dezelfde gang. Dit geldt ook voor als je tijdens het rijden energie wilt laten afvloeien. Succes!