Paard over bruggetje krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Paard over bruggetje krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:53

Ik rijd met mijn bijrijdpaard altijd in een natuurgebied waar je alleen de ruiterroute mag volgen, deze ruiterroute gaat ook over een bruggetje.
In het begin hadden we hier nooit problemen mee, tot een tijdje terug. Blijkbaar was een plank van de brug niet helemaal goed want hier zit nu een nieuwe op, deze ligt echter als het ware op de andere planken dus valt extra op.

De eerste keer vond mijn paard dit erg eng, maar na een aantal pogingen ging ze er toch overheen. De tweede keer lukte het na een tijdje ook nog.
Nu krijg ik haar er echter helemaal niet meer overheen, ze komt tot de rand maar verder niet.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze het nu niet echt eng vind (in ieder geval niet zo eng dat ze er absoluut niet overheen durft), maar dat het eigenlijk gewoon eigenwijsheid is. Met een ander paard voorop maakt het haar niks uit, de terugweg stapt ze er zo op en als ik er naast loop is het ook niet eng. Wanneer ik haar ook maar iets aantik met de zweep loopt ze flink achteruit, hetzelfde geld voor aandrijven.

Heeft iemand tips? Ik wil gaan beginnen met grondwerk en hoop dat dit in dit soort situaties ook nut gaat hebben, maar zo ver zijn we nu nog niet.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:58

Grondwerken is zeker een goede optie voor de toekomst.
Voor nu kan je het volgende proberen, dit kost wel de nodige tijd en geduld van jou.
Zet je paard voor de brug tot ze niet verder wil, dan houdt je stil en wacht. Soms heel licht drijven als kleine aansporing.
Je paard zal er na een tijdje klaar mer zijn stil te moeten staan en willen lopen, waarschijnlijk niet over de burg maar geen andere kant laten oplopen blijven wachten.
Ik ben niet zo'n held in uitleggen maar dit werkt in bijna alle gevallen. Geef je paard de tijd om te ruiken ect.

nova_zodiax

Re: Paard over bruggetje krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:02

De techniek is gebaseerd op trailer laden met monty Roberts

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:02

Dat is ook iets waar ik over na heb gedacht, jammer genoeg heb ik nu niet zoveel tijd om een half uur voor een bruggetje te gaan staan, maar wanneer mijn tentamens over zijn wel weer.

Laatst hadden we ook een stukje op de weg die nieuw was en wat ze eng vond, heb toen ook net zo lang stilgestaan tot ze zelf ging en dat werkte inderdaad wel! Weet alleen niet of dit met de brug ook lukt omdat ik echt het idee heb dat ze het niet eng vindt maar gewoon nog in haar kop heeft zitten.

edit: hmm trailerladen is ook al zo'n ramp :+

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:08

Trailer laden is altijd goed om te oefenen. Als je deze techniek door hebt kan je het ook toepassen bij de trailer.

Ah tentamens altijd druk, tot die tijd maar afstappen ofzo dan en dan daarna aan de slag.
Succes

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:43

ik had hetzelfde probleem, hij liep er altijd netjes overheen, (10 jaar) later wilde hij het gewoon niet meer, aandrijven liep hij achteruit of keerde om en stapte vastberaden terug naar huis.
Afstappen en erover heen leiden, midden op de brug weer opstappen. Gedult...

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:46

Ik heb dat ook met een bepaald bruggetje. Ik moet zelf eerst eroverheen lopen en dan loopt me pony er achteraan. Maar als ik erop blijf zitten niet. Ze vertrouwt het op de één of andere manier niet. Ook met wandelen loopt ze vaak niet naast me maar achter me.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:47

Midden op de brug opstappen vind ik een beetje tricky, ze ben bang dat ze zo doorloopt.
Ook is de brug met dit weer wat aan de gladde kant wat ook niet echt meehelpt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:15

Gewoon afstappen en over de brug lopen of idd een ander paard ervoor laten lopen,
Ik zou zeker niet de zweep gebruiken, want dat maakt juist de plank alleen maar enger en jou minder geloofwaardig omdat je alleen maar meet stress veroorzaakt, stap af en stap daarna weer op, op den duur gaat het dan ook op het zadel lukken, maar neem de tijd zou ik zeggen,

veerscheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:17

Of achteruit de burg over gaan als het niet gevaarlijk is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:20

veersche schreef:
Of achteruit de burg over gaan als het niet gevaarlijk is.

Dat zou ik zeker niet doen , tenzij de ts hem op haar zit terug kan zetten, maar dat zal niet het geval zijn anders had hij er ook vooruit over gegaan ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 10:46

Ik krijg haar (in de bak) prima achteruit op mijn zit, maar dat lijkt me bij de brug niet verstandig.

Midgie, is afstappen niet dat ik me 'gewonnen' geef? Volgens mij is het namelijk echt een gehoorzaamheids probleem en niet dat ze het echt eng vindt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:23

Undefined schreef:
Ik krijg haar (in de bak) prima achteruit op mijn zit, maar dat lijkt me bij de brug niet verstandig.

Midgie, is afstappen niet dat ik me 'gewonnen' geef? Volgens mij is het namelijk echt een gehoorzaamheids probleem en niet dat ze het echt eng vindt.

Een paard denkt niet zoals ons , zeker valt het onder een gehoorzaamheids probleem, maar dat is niet het paard zijn probleem maar de jouwe.
Waarom wil het paard wel als je er voor loopt en niet als je erop zit?
Dat heeft te maken met vertrouwen en niet dat hij ongehoorzaam is, ik geloof niet in ongehoorzamen paarden maar in slechte leiders ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:23

Dit is idd een gehoorzaamheidsprobleem.
Maar zoals "Midgie" ook al zei het paard is niet ongehoorzaam, het vertrouwen in zijn leider is er niet, dus is het jouw taak meer leider te worden.
Het is niet het paard zijn probleem, maar jouw probleem.
Neem les.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:26

ik volg even, mijn paard krijg ik ook niet over bruggetjes. maar die is echt doodsbang ervoor.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:32

Gewoon normale rijles heb ik al, maar geen les in andere dingen zoals NH, schriktrainig of specifiek het leider worden.
Heb hier ook geen geld voor over.

Ik ga het eens proberen met het stilstaan voor het bruggetje, lukt dat niet dan wordt het voorlopig maar afstappen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:46

Gewoon afstappen en aan de hand meenemen?
Je paard mist kennelijk voldoende vertrouwen in het nieuwe om alleen te gaan(met ander paard voorop gaat het ook) en door af te stappen en aan de hand mee te nemen, geef je waarschijnlijk mee vertrouwen.

Je kunt er dan aan de hand ook een training van maken.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:51

Ach, mijn Ijslander gaat maar over een brug bij ons in de dorp met mij erop. Bij de andere bruggen stap ik af. Ik vind bruggen geen plaats om risico's te nemen. Aan de hand volgt zij mij, en is het niet meer eng. Ik heb ermee vrede gemaakt na een aantal keer achteruit richting water en verkeer. Ik stap af, en stap weer na een brug op. Zijn wij allebei zonder stress.
Soms moet mens en paard een compromis aangaan.

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:21

Je geeft zelf aan dat ze er op de terugweg geen problemen mee heeft. Dan is ze waarschijnlijk moe en wil ze graag naar huis. Ik zou het als volgt aanpakken. Wil ze niet over het bruggetje? Dan maar eens goed aan het werk zetten (voltes, stukken draven,..) en opnieuw proberen. Nog geen zin? Opnieuw. Uiteindelijk zal ze het wel begrijpen dat meewerken met jou een interessantere optie is. Kijk eens naar dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 21:33

Ik denk eerder dat de terugweg met de weg naar huis te maken heeft. Zal het filmpje morgen eens bekijken!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:35

je hebt nog geluk! die van mij is er niet over te krijgen, ook niet als ik ernaast loop.. terwijl ik toch al behoorlijk veel uren grondwerk en schriktraining met dit paard achter de rug heb.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:53

Ook hier, als je al zoveel geprobeerd hebt , dan is er maar één conclusie, je doet het ergens fout.
ieder paard kan over een brug gaan, en dit kan na vrij korte tijd training, normaal zeg ik na één training, maar idd er zijn moeilijkere gevallen en die vragen dan een paar dagen training, meer ook niet hoor.

minajtje schreef:
je hebt nog geluk! die van mij is er niet over te krijgen, ook niet als ik ernaast loop.. terwijl ik toch al behoorlijk veel uren grondwerk en schriktraining met dit paard achter de rug heb.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:59

aeolusnr1 schreef:
Ook hier, als je al zoveel geprobeerd hebt , dan is er maar één conclusie, je doet het ergens fout.
ieder paard kan over een brug gaan, en dit kan na vrij korte tijd training, normaal zeg ik na één training, maar idd er zijn moeilijkere gevallen en die vragen dan een paar dagen training, meer ook niet hoor.

minajtje schreef:

ja dat klopt dat is eigenlijk altijd zo, licht vaak/altijd aan de ruiter. ik probeer nog altijd te bedenken hoe ik mijn pony over de brug krijg.
nou denk ik niet dat mijn paard na een korte training overheen gaat, is niet het makkelijkste geval. hij heeft ook wel eens 4 uur voor de trailer gestaan, maar ik weet wel bijna zeker dat dit uit koppigheid is en anders heeft hij niet laten merken dat hij bang was.
voor de brug is hij wel echt bang, zelfs toen z'n paarden vrienden erover gingen wou hij nog niet..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:11

Undefined schreef:
Dat is ook iets waar ik over na heb gedacht, jammer genoeg heb ik nu niet zoveel tijd om een half uur voor een bruggetje te gaan staan, maar wanneer mijn tentamens over zijn wel weer.

Laatst hadden we ook een stukje op de weg die nieuw was en wat ze eng vond, heb toen ook net zo lang stilgestaan tot ze zelf ging en dat werkte inderdaad wel! Weet alleen niet of dit met de brug ook lukt omdat ik echt het idee heb dat ze het niet eng vindt maar gewoon nog in haar kop heeft zitten.

edit: hmm trailerladen is ook al zo'n ramp :+

Maar dat is nu net het enige wat je wel nodig hebt: tijd, geduld en consequentie.Dus alleen naar dat bruggetjes gaan als je de hele dag de tijd hebt :)
Gewoon ontspannen er naar toe rijden. Gaat je paard stil staan; rustig aansporen, geen commentaar leveren, niet boos worden. Het geeft niet als het lang duurt, zolang jij maar consequent op dat bruggetje blijft afsturen en je paard niet de kans geeft onverrichter zake terug te keren. Soms kan het wel helpen even een volte te rijden en opnieuw op de brug af te rijden. Ik zou niet afstappen, daarmee geef je teveel toe aan je paard.
Als je paard er nog niet aan toe is (vertrouwen) de brug met jou op zijn rug te nemen dan zou ik aan de hand oefenen, maar dan zou ik vanaf het begin gaan wandelen en niet vlak voor de brug afstappen. Als je het rijdend probeert is het een kwestie van consequent volhouden: duidelijk zijn in wat je wilt, maar wel rustig blijven.
Mijn paard wilde in het begin uberhaupt niet alleen naar buiten. En het kostte wel eens wat overwinning van mezelf want zij ging steigeren en met vier benen de lucht in en proberen om te draaien en weg te galopperen. Consequent en rustig blijven heeft uiteindelijk wel geholpen. We rijden nu overal alleen naar toe.
Ik heb overigens wel eens anderhalf uur gedaan over een route van 20 minuten :D

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 12:21

Daarom zei ik ook dat ik er pas aan wil beginnen wanneer ik weer de tijd heb!
Als ik afstap loopt ze er gelijk overheen, dus dat is al iets.
Ik ga denk ik inderdaad gewoon voor de brug staan en maar wachten, af en toe iets aansporen en elk pasje in de goede richting belonen. (Heb al iets opgestoken uit mijn grondwerkboek :+ )

Zouden jullie er dan gelijk een paar keer overheen gaan of 1 keer en dan rustig doorrijden? Ik denk dat 1 keer beter is. (Zeker omdat de kans bestaat dat ze wel heen en terug wil maar het daarna afgelopen is.)