Mijn verzorgTinker van 17 jaar struikelt regelmatig over zijn voorbenen. Hij is nu in al die jaren 3 keren zo gestruikeld dat hij viel.
Ik maak me wel eens zorgen om hem dat hij misschien iets onder de leden heeft.
Verder vind ik het gewoon lastig rijden. Bijvoorbeeld met dressuurles struikelt hij zo 5x in een uur. Hierdoor krijgt hij een enorme ruk in zijn mond van het bit, schieten de teugels uit mijn handen. Dit is best lastig rijden als je hem gewoon lekker aan het werk wilt zetten op L-niveau.
Ik vind het ook best wel eng als hij tijdens een bosrit struikelt. Ben ook een keer flink gevallen met hem, waarbij hij over de kop sloeg en net niet op mij terecht kwam. Straks breekt hij nog eens een been en het is niet mijn paard.
Als ik naast hem loop met hem aan een halster, struikelt hij ook wel eens.
Wat mij opvalt is dat hij zijn voorste hoeven in het zand schuift, alsof hij sloft.
Opvallend is ook dat hij in uitgestrekte draf en galop niet struikelt. Hij kan zo hard draven dat je niet kunt lichtrijden, maar in verlichte zit moet zitten, een soort toltgang. Dan struikelt hij ook niet.
Bitloos heb ik ook geprobeerd, maar hij gooit zijn neus in de lucht.
Ook is mij het advies gegeven een tikje op de schouder te geven als hij struikelt. Ik doe dat wel eens, maar niet consequent. Vind het ook niet echt helpen.
Graag zou ik zien dat hij zijn benen wat beter optilt en niet struikelt. Ik weet alleen niet hoe ik hem dat moet duidelijk maken als ik op hem zit.
Eigenaresse zegt dat hij dat hij dat al 11 jaar doet (sinds ze hem heeft). Ze zegt dat hij zijn achterbeen in het spoor van zijn voorbeen zet. En dat het iets onschuldigs is en hij vooral voorwaarts moet blijven tijdens het rijden. Ze houdt zijn sokken zo kort dat hij er niet op gaat staan.
Graag jullie advies hierover, want ik vind het niet echt prettig rijden zo.
Alvast bedankt voor het meedenken
ik heb zelf de nodige tinkers en ook een fries en train af en toe een haflinger, ze zijn wel degelijk geschikt voor dit werk, juist zijn tinkers heel goed in het buigen van de achterhand, maar net zoals met alle paarden je moet op de juiste manier trainen.