Aanspringen naar galop een huppeltje of bokje geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Aanspringen naar galop een huppeltje of bokje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 09:46

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik sinds een dik half jaar weer les gehad met mijn haflinger. Tot mijn verbazing ging het gewoon echt super goed ! Ik ben heel erg tevreden over mijn nieuwe instructrice en al helemaal op hoe mijn haflinger gisteren liet zien wat ze wel allemaal niet kon <3

Nu valt me wel op dat als ik rijd, maar ook gisteren in de les, ze bij het aanspringen van de galop altijd een klein bokje geeft of een huppeltje. Nu weet ik eigenlijk niet waar dit vandaan komt.

Het zadel past sowieso, heb deze in augustus aangekocht, zadelmaker is hierbij geweest en heeft hem gecheckt, en de juiste boom in mijn zadel gedaan (de Bates dressage, verwisselbare boom, maar toch leren zadel) In de draf of stap heb ik echt nergens problemen mee, enkel in de galop.

Het is niet dat het kleine bokje mij stoort, ze doet het niet gemeen, en ze blijft niet doorgaan. Eenmaal in de galop is het ook goed en als we een 2de keer galop gaan doen dan blijft dat bokje ook vaak weg.

Wel is ze sinds 2 dagen geschoren maar hiervoor deed ze het ook al af en toe...

Caily

Re: Aanspringen naar galop een huppeltje of bokje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:48

Het kan zijn dat ze ivm bespiering de sprong niet kan maken en om het op te vangen met een bokje aanspringt. Is gewoon een kwestie van vaker doen, dan worden ze sterker en zal ze het ook zonder te bokken doen.

Wat ook kan is dat er iets vast zit in de rug waardoor ze de sprong niet kan maken, dus als het blijft zou ik zeker een osteo laten komen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 09:51

HijadelaLuna schreef:
Het kan zijn dat ze ivm bespiering de sprong niet kan maken en om het op te vangen met een bokje aanspringt. Is gewoon een kwestie van vaker doen, dan worden ze sterker en zal ze het ook zonder te bokken doen.

Wat ook kan is dat er iets vast zit in de rug waardoor ze de sprong niet kan maken, dus als het blijft zou ik zeker een osteo laten komen!

Oke bedankt. We hebben echter wel maar weinig op de galop geoefend de afgelopen tijd. Gewoon omdat ik wou dat draf eerst lekker erin moest zitten.

Hoe kan ik eigenlijk merken dat er iets vast zit in de rug. Naar mijn mening liep ze gisteren tijdens mijn les heel lekker soepel maar ook echt heel ontspannen. Ik kom in stap en draf echt geen enkele problemen tegen. Ook aanspringen van halthouden naar stap is geen probleem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:51

Klinkt als onvoldoende balans of spieren om correct aan te springen. Met een bokje of een hupje wil het dan wat makkelijker om in de galop te komen.
Zijn rug even laten na kijken kan nooit kwaad. Als je zeker weet dat zijn rug goed los is, is het makkelijker door trainen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:53

Daar zou ik dan in dit geval eerst niet vanuit gaan, gewoon achterhand gaan trainen en kijken of het beter gaat. Ik heb meerdere paarden gereden die aan het begin een bokje gaven met aanspringen, soms op een kant, soms op beide kanten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 09:55

Oke dankjewel !

rug na laten kijken kan inderdaad nooit kwaad, toch eens beetje rondkijken voor een osteo hier in de buurt

Als het nu echt een gemene bok was geweest, oren plat enzo dan had ik me meer zorgen gemaakt. Maar het voelt dan als een hobbel onder mijn billen :') dan gaat ze door en is het ook gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:03

De merrie die ik rijdt doet dit tijdens de galop, je hebt dan het gevoel dat ze achter om wil springen, maar ze doet het dan meestal niet. In het begin had ik heel veel problemen met de galop, na 3 sprongen al overkruist enz. Ik denk zelf dat het te maken heeft met balans en kracht. Het aangaloperen vergt natuurlijk wat kracht en balans is ook belangrijk, om daar onderuit te komen geeft jouw paard waarschijnlijk een bokje. Ik denk dus dat je het vooral veel moet oefenen en dat het dan vanzelf beter wordt.

Een ostheopaat kan natuurlijk ook nooit kwaad :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:05

Relaxed schreef:
De merrie die ik rijdt doet dit tijdens de galop, je hebt dan het gevoel dat ze achter om wil springen, maar ze doet het dan meestal niet. In het begin had ik heel veel problemen met de galop, na 3 sprongen al overkruist enz. Ik denk zelf dat het te maken heeft met balans en kracht. Het aangaloperen vergt natuurlijk wat kracht en balans is ook belangrijk, om daar onderuit te komen geeft jouw paard waarschijnlijk een bokje. Ik denk dus dat je het vooral veel moet oefenen en dat het dan vanzelf beter wordt.

Een ostheopaat kan natuurlijk ook nooit kwaad :)

Oke ! Ik ga denk ik eens goed oefenen.

Dus als ik veel overgangen van draf naar galop rijd (natuurlijk wel opbouwend) dan zou dat beter moeten worden ?
En ja zo niet dan bel ik uiteraard mijn DA of osteopaat. Beter eerst mijn DA die kan mij vast wel een goede osteo aanbevelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:10

Idd en je zou het op verschillende manieren kunnen proberen.. Dus vanuit een hoog tempo dat ze iets meer uit elkaar loopt, meer bij elkaar, lager tempo, vanuit een kleine volte, enz.. Dat je daarin probeert wat voor haar het beste werkt :) Maar het aller belangrijkste is dat ze goed nageeflijk moet zijn en juiste stelling en buiging heeft, alleen dan een overgang proberen en als ze er niet goed doorheen is wachten tot ze er wel doorheen is :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:11

Relaxed schreef:
Idd en je zou het op verschillende manieren kunnen proberen.. Dus vanuit een hoog tempo dat ze iets meer uit elkaar loopt, meer bij elkaar, lager tempo, vanuit een kleine volte, enz.. Dat je daarin probeert wat voor haar het beste werkt :) Maar het aller belangrijkste is dat ze goed nageeflijk moet zijn en juiste stelling en buiging heeft, alleen dan een overgang proberen en als ze er niet goed doorheen is wachten tot ze er wel doorheen is :j

Ik ga het vragen aan mijn instructrice, ik denk dat ik het het beste onder begeleiding kan doen. Ofja ik kan natuurlijk wel zelf oefenen, maar vind het fijner als iemand zegt wat ik moet doen :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:14

Longeer je haar wel eens? Als je haar dan in galop laat aanspringen(zonder iemand erop), maakt ze dan ook dat huppeltje?

Ik herken het ook wel hoor, de mijne deed het in het begin ook vaak. En ook telkens bij de 1e keer aangaloperen. Zodra ik voor de tweede keer wou aanspringen deed ze het niet meer. Wat hierboven al eerder genoemd is zou goed kunnen, dat merkte ik bij haar ook, onvoldoende balans. Door veel overgangen en tempowisselingen te rijden kun je de achterhand wat trainen.
En anders idd even een osteo laten kijken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:17

Duuk2011 schreef:
Longeer je haar wel eens? Als je haar dan in galop laat aanspringen(zonder iemand erop), maakt ze dan ook dat huppeltje?

Ik herken het ook wel hoor, de mijne deed het in het begin ook vaak. En ook telkens bij de 1e keer aangaloperen. Zodra ik voor de tweede keer wou aanspringen deed ze het niet meer. Wat hierboven al eerder genoemd is zou goed kunnen, dat merkte ik bij haar ook, onvoldoende balans. Door veel overgangen en tempowisselingen te rijden kun je de achterhand wat trainen.
En anders idd even een osteo laten kijken.

Aan de longe soms ja, maar onder het zadel is het ook maar soms.
Maar dat is meer vanuit vreugde denk ik eigenlijk, want dan lijkt het ook veel hoger te zijn maar dat komt misschien omdat ik er dan naar kan kijken en er niet op zit...

Saffira01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:20

Bokken tijdens het aanspringen naar de galop kan voortkomen uit een beperkte bewegelijkheid van de rug. En paard bokt meestal niet zomaar. Waarschijnlijk voelt het aanspringen niet prettig. Het kan zo zijn dat het paard moeite heeft met de achterhand onder de massa te brengen. Je zou eens een dierenosteopaat kunnen laten kijken of het de bewegelijkheid van de rug goed is?

Succes, Marjolein

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:23

Ikmken een haf die deed dat ook altijd ,waarom zou ik niet weten, we dachten altijd gewoon uit plesier