Scheefheid en ongelijk contact

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvaantje

Scheefheid en ongelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:55

Hoi,

Ik ben al een hele tijd, een aantal jaar, bezig om tijdens het rijden het contact op mij linker- en rechterteugel gelijk te maken. Links ben ik veel sterker dan rechts, terwijl ik rechts er bijna niet aan kan houden; die teugel hangt bij mij te snel in een boogje. Mijn merrie heeft hier duidelijk last van (gaat scheef lopen, wordt stug op mijn linkerhand) en ik wil haar graag heel en blij houden. Ik krijg al heel fijn les, onder andere ook zitles aan de longeerlijn, maar ik vroeg me nog af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en waarbij dit probleem helemaal (of zo goed als) opgelost is? Ik baal er namelijk heel erg van en raak het vertrouwen dat het ooit opgelost wordt een beetje kwijt, wat ik zonde vind van mijn paard... En meer dan één keer per week lessen wordt ook lastig.
Alvast bedankt!

Sim

Re: Scheefheid en ongelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:56

Hoe probeer je gelijk contact te krijgen?
Als je pony scheef is is het eerst zaak met rechtrichten te beginnen. Werk je daar aan met je instructrice en kun je na je les er zelf verder mee aan het werk to de volgende les?

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:10

Nou ja, ik denk dat zij scheef is geworden dóór mij, dus dat ik de oorzaak ben. We zijn inderdaad bezig met rechtrichten, maar ik ben bang dat ik dingen forceer op dit moment. Bij mijn instructrise is ze een heel stuk rechter namelijk :) En dat zelf verder werken is zeg maar het puntje wat mij nog niet lukt, in de les gaat het wel steeds iets beter gelukkig! Maar dit is voor mij een reden om er nauwelijks zelf meer op de durven uit angst haar te 'verpesten'.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:19

Dat je het door hebt en voelt is al stap 1! Zie eens mijn onderschrift missch heb je er wat aan.
Vaak is je paard al wat scheef en door niet corrigeren maak je je paard nog schever. Als je zker weet dat je haar zelf scheef rijdt kun je het beste direct stoppen met voltes omdat je daar je paard mee overbelast als je scheef rijdt. Rechte lijnen is beter, vierkante voltes dus. Of buitenrijden. Heb je al eens de lengte van je benen laten controleren? Heb je missch 1 langer been of langere stijgbeugel? Is je zadelboom wel echt recht? Want die dingen zijn wel handig om te weten, anders blijf je scheefheid veroorzaken. Gelijk contact is leuk om de voorkant recht te houden, maar de achterkant kan alsnog scheef lopen. Missch kun je eens denken aan ander soort les, bijv zitlessen central riding klassieke dressuur. Daar leer je in aantal lessen zoveel van, dat je echt verandering voelt!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:28

Ik ga je onderschrift zo even uitgebreid bekijken :)
Bedankt voor de tips! Mijn instructrise doet aan centred riding, en in de les leer ik ontzettend veel, maar als ik het zelf probeer zonder haar erbij ben ik het gevoel weer kwijt... Buitenrijden vinden we heerlijk dus dat kunnen we nog wel wat meer gaan doen! Zadel is net gecontroleerd en aangepast aan haar rug. Mijn beugels voelen voor mij wel vaak ongelijk terwijl ze gelijk zijn en andersom.. dat is wel een puntje misschien dan. Maar zou het een idee zijn om tijdelijk alleen in de les te dressuren, en dat mijn instructrise haar af en toe rijdt, en dat ik de rest van de week of aan de longe werk of naar buiten ga met haar? Dat ik het niet erger maak? Of kan ik juist beter wel blijven door proberen?

Rianne11_42

Re: Scheefheid en ongelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:31

Hoi, ben je zelf al eens langs een osteopaat geweest? Misschien ben jij zélf scheef en span je daardoor onbewust de verkeerde spieren aan of denk je dat je recht zit wanneer je dat nog niet bent.

Probeer verder 2 punten in de bak te nemen (2 letters), waar je altijd even de druk op je teugels controleert. Overdrijf ook, dus als je voelt dat je links teveel vast neemt, laat hem dan juist eens te los! Ook door het extreme tegenovergestelde te doen wordt je langzaamaan recht.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:05

Ja dat ben ik wel eens geweest, maar die kon niets vinden wat scheef was bij mij. Terwijl ik het op mijn paard (maar ook bijvoorbeeld op de fiets) wel kan voelen... Ik ben tijdens het rijden eigenlijk constant hiermee bezig en kom dus ook niet toe aan andere dingen. Ik vind het ook niet eerlijk om van mijn paard bepaalde dingen te verwachten als ik haar zelf in de weg zit. Bedankt in ieder geval!